Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fstroo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-10-2024
Hallo allemaal, ik ben van plan een nieuw apparaat te kopen waarop ik kan gamen. Mijn keuze is die tussen een PS4 of een PC. De xbone valt voor mij af. Ik ben niet van plan om er in de komende jaren meer dan 1000 euro aan uit te geven, dus het budget is ook belangrijk. Welke van de twee moet ik kiezen?! Alvast bedankt voor het reageren!

Ik beschik nu al over:
een Laptop voor schoolwerk, internet
Een TV in de woonkamer

De games die ik wil spelen:
Van alles en nog wat. Van Fifa tot Assassins Creed, en misschien ook BF4, maar ik heb nog niet echt ervaring met shooters.

[ Voor 25% gewijzigd door Fstroo op 22-01-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greyfox1987
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-03 15:33
Misschien is iets meer info handig...

Wat wil je naast gamen met je PC gaan doen?
Heb je al een scherm of een HD TV? Zo ja, wat heb je staan?
Wat voor soort games wil je spelen?
Vergeet niet dat je bij een PC ook iets van 200-300 euro aan randapparatuur nodig hebt. (OS, Speakers/Headset, Muis en Toetsenbord, muismat)

Xbox Live Gamertag: Greyfox1987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jummy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:58
Fstroo schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:56:
Hallo allemaal, ik ben van plan een nieuw apparaat te kopen waarop ik kan gamen.Mijn keuze is die tussen een PS4 of een PC. De xbone valt voor mij af. Ik ben niet van plan om er in de komende jaren meer dan 1000 euro aan uit te geven, dus het budget is ook belangrijk. Welke van de twee moet ik kiezen?! Alvast bedankt voor het reageren!
Een redelijke game pc tikt al gauw rond de 1000 euro (exclusief randappartuur), en deze moet toch wel 1x in de 3 à 4 jaar worden geüpgraded. Met een PS4 kan je voor 400 euro er vanuit gaan dat de spellen de komende 6 jaar voor je systeem worden geoptimaliseerd. Voor de PS4 heb je echter een TV met HDMI aansluiting nodig en zijn de spellen wat prijziger.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Jummy op 22-01-2014 16:06 ]

iPhone 12 | iPad (2021) | MacBook Pro 16" (2023) | PSP, PS3, PS4, PS5, Nintendo Gamecube, Wii & Switch | LG OLED 55" B9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mr. Jummy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:05:
Een redelijke game pc tikt al gauw rond de 1000 euro (exclusief randappartuur), en deze moet toch wel 1x in de 3 à 4 jaar worden geüpgraded. Met een PS4 kan je voor 400 euro er vanuit gaan dat de spellen de komende 6 jaar voor je systeem worden geoptimaliseerd. Voor de PS4 heb je echter een TV met HDMI aansluiting nodig en zijn de spellen wat prijziger.
Als je high-end gaat misschien, maar een PC met mid-size specs zit je een stuk goedkoper dan die 1000 euro.

Mijn laatste upgrade uit 2012 was 'maar' 212 euro, videokaart erbij en ik kan weer 3-4 jaar vooruit. Vergeet niet dat je dan wel moet upgraden, de graphics en performance gaan ook steeds verder vooruit, iets wat bij consoles maar marginaal blijft (zeker snelheid, wat juist steeds langzamer wordt :P).

Maar dan kom je bij verhaaltje games. Welke games, voorkeur van invoer, toegankelijkheid, prijs en genre spelen allemaal een rol of PC of console een betere keuze is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fstroo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-10-2024
greyfox1987 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:03:
Misschien is iets meer info handig...

Wat wil je naast gamen met je PC gaan doen?
Heb je al een scherm of een HD TV? Zo ja, wat heb je staan?
Wat voor soort games wil je spelen?
Vergeet niet dat je bij een PC ook iets van 200-300 euro aan randapparatuur nodig hebt. (OS, Speakers/Headset, Muis en Toetsenbord, muismat)
Ik heb de verdere informatie alvast toegevoegd. Bedankt voor het reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Simpel. Wat ga je spelen? Als je voornamelijk (multiplatform) shooters, strategy games, indies en MMO's speelt, en daarnaast de allerbeste graphics wilt en accepteert dat het zou kunnen dat een geporte game niet helemaal werkt zoals ie zou moeten werken (Tomb Raider, Arkham Origins): PC. Houd daarbij wel in je achterhoofd dat bijvoorbeeld een BF4 er nog véél mooier uit zou zien als 'ie daadwerkelijk PC only zou zijn. Die games zijn alleen een redelijke zeldzaamheid (Crysis 1). M.a.w. er zullen weinig games zijn die de volle potentie van je PC benutten.

Ben je net als ik een groot fan van de Sony exclusives (lees: Naughty Dog), van gemak en van hangend in je luie stoel gamen (lukt ook met de FFX muis i.t.t. een compleet toetsenbord, voordat we dat argument weer krijgen), dan moet je voor een PS4 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Als je 1.000 euro hebt en je moet kiezen tussen een pc of een PS4, dan gaat toch iedereen voor een pc? :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Siempie schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:54:
Als je 1.000 euro hebt en je moet kiezen tussen een pc of een PS4, dan gaat toch iedereen voor een pc? :P
Nee, zie mijn post direct boven die van jou. Ik spendeer die € 600,- die dan overblijft liever aan games en een PS Plus abo. Ik zie persoonlijk, buiten mods om (sommige mods vind ik erg tof), geen enkele absolute meerwaarde van gamen op een PC. De meeste devs zien het platform helaas voor "erbij" en porten hun consoletitels. Ja, dan krijg je mooiere graphics, maar de echte potentie wordt vrijwel nooit benut. Denk aan een GTA met toegankelijke gebouwen en drukbevolkte voetgangersgebieden die op de console onmogelijk zijn. Pas dan zal ik een PC gaan overwegen en dan nog mis ik veel brute exclusives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Exclusives? Wat dacht je van de MMO markt? Echte racesims? RTS/RPG (diablo console is beetje slap aftreksel van de PC variant), MOBA's en vrachtlading aan FPS?

Je hebt geen PC van 1000+ nodig om dat allemaal te kunnen draaien, als je in hetzelfde straatje blijft zitten (meerprijs heeft ook direct betere prestaties, zoals een SSD).

wenslijst: Kan ook pc AMD
Random setje uit 1 van de topics, 670 euro. Dus zit je met 330 tegen 600 over, gemiddelde game op de PC is nog eens ~15-20 euro goedkoper, er is een vrachtlading F2P en totaal aanbod is niet eens te vergelijken met de PS4 line-up (zeker nu niet).

Je zit enkel met het genre RPG (single, storydriven) en sport/combat waar een console 'makkelijker' (ivm TV en controller) is en altijd afgestemd op de hardware zelf.

En als ik mijn spel-voorkeur bekijk, zal ik altijd een PC boven een console kiezen. Gelukkig, hoef ik zo'n keuze nooit te maken ;)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 06:25
Het is even voor- en nadelen afwegen.

Op de PC zijn je graphics en frame rates beter, je kunt online multiplayer games spelen, je hebt meer opties voor controls (muis en toetsenbord, controllers, een scala aan sturen) en de multiplatform games zijn bijna altijd goedkoper op de PC. Bovendien kun je op een PC een stuk meer dan alleen gamen!

De PS4 is enkel een stuk goedkoper in aanschaf, heeft een boel games die nooit voor de PC zullen gaan uitkomen en is vaak (samen met de XBO) het platform waarop het spel ontwikkeld en geoptimaliseerd wordt.

Als je vaak games koopt is een PC uiteindelijk iets goedkoper, omdat randapparatuur en games gewoonweg goedkoper zijn. Maar zoals eerder in dit topic vermeld is het belangrijk welke games je wilt spelen, want je moet natuurlijk het platform halen waar jouw lievelingsgenre zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Belecthor op 22-01-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 19:09

C0nscious

Mysteryman.

Games op de PC zijn grofweg de helft goedkoper, laat staan sales op het Steam platform. Tevens zijn vrijwel alle nieuwe games die uitkomen compatible zonder extra instellingen met draadloze Xbox controllers (dus: controller aanzetten, game starten, klaar) waardoor het 'op de bank gamen' argument teniet wordt gedaan.

Het nadeel zijn dan inderdaad de exclusives op de consoles, dus dat wordt een moeilijke keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door C0nscious op 22-01-2014 17:50 ]

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
SinergyX schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:36:
Exclusives? Wat dacht je van de MMO markt? Echte racesims? RTS/RPG (diablo console is beetje slap aftreksel van de PC variant), MOBA's en vrachtlading aan FPS?

Je hebt geen PC van 1000+ nodig om dat allemaal te kunnen draaien, als je in hetzelfde straatje blijft zitten (meerprijs heeft ook direct betere prestaties, zoals een SSD).

wenslijst: Kan ook pc AMD
Random setje uit 1 van de topics, 670 euro. Dus zit je met 330 tegen 600 over, gemiddelde game op de PC is nog eens ~15-20 euro goedkoper, er is een vrachtlading F2P en totaal aanbod is niet eens te vergelijken met de PS4 line-up (zeker nu niet).

Je zit enkel met het genre RPG (single, storydriven) en sport/combat waar een console 'makkelijker' (ivm TV en controller) is en altijd afgestemd op de hardware zelf.

En als ik mijn spel-voorkeur bekijk, zal ik altijd een PC boven een console kiezen. Gelukkig, hoef ik zo'n keuze nooit te maken ;)
MMO's noem ik toch ook? Racesims zou ik niet weten. Ik rijd iedere dag heen en weer naar mij werk. Als ik daarna ergens geen behoefte aan, is het wel rijden in een virtuele auto, tenzij het Carmageddon is. :+

Voor de rest is het inderdaad waar je interesses liggen. Voor mij zit er vrijwel niks interssants tussen op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 17:14
Ik kan alleen een mening vanuit mijn perspectief geven dus doe ik dat maar.

Ik heb een megadrive, n64, ps2 en een x360 welke allemaal stof aan het happen zijn, terwijl mijn PC elke dag aanstaat.

Voor gamen op de PC is Steam het ultieme platform, persoonlijk heb ik hier al 170 games aan mijn account hangen, waarvan ik de meeste voor een prikkie uit een winter / summersale heb gehaald.

Daarnaast hou ik erg van RTS (vooral van Relic eigenlijk) en heb ik in het verleden een hoop MMO's gespeeld (WoW, Warhammer Online, Rift, The Secret World, Guildwars 2, EVE Online, etc.). Dit zijn genres welke je niet op consoles kan spelen wegens toetsenbord en muis.

Blizzard games zijn ook vrijwel exclusief voor de PC (muv diablo 3) welke ik persoonlijk de beste gamedev vind.

Muis en toetsenbord zijn in de meeste gernes superieur aan gamepads (indien correct geimplementeerd), maar mocht een game echt alleen goed werken met een gamepad, (denk aan Dark Souls) dan kan je altijd nog een x360 controller aan je PC hangen. Je noemde BF4, toetsenbord en muis all the way.

Naast gamen kan je van alles verder met je PC doen, maar je hebt al een laptop dus dat is minder belangrijk.

Qua geld is een PC natuurlijk wel duurder, maar dat hangt net weer van je eisen af, maar qua prijs/grafische kwaliteit is een PS4/XBO niet te verslaan. Games zijn wel goedkoper op PC, daarnaast hoef je geen apart abonnement te hebben voor online play (tenzij je een MMO met abonnementsvorm gaat spelen, maar dat is logisch).

Daarnaast is wat basiskennis van hoe PC's werken er handig om te hebben om bepaalde dingen goed werkend te krijgen (denk wederom aan Dark Souls, of aan de 60 fps cap van Skyrim).

Ik denk dat wel zo'n beetje alles is.
bram1984 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:37:
en accepteert dat het zou kunnen dat een geporte game niet helemaal werkt zoals ie zou moeten werken (Tomb Raider, Arkham Origins): PC.
Argument is valide (wederom, denk aan Dark Souls) maar de voorbeelden snap ik niet helemaal, ik heb zowel Tomb Raider als Batman Arkham Origins uitgespeeld, en beide games speelden prima weg...

/edit
Overigens gebruik ik Dark Souls als voorbeeld voor alle slechte eigenschappen van de PC, wat niet betekend dat Dark Souls een slecht spel is, integendeel zelfs, het is alleen slecht geport.
Maar na wat knutselen met community patches werkt zelfs Dark Souls ook gewoon dusdanig goed dat ik het spel heb uitgespeeld.

Daarnaast zijn écht slechte ports een stuk zeldzamer als vroeger gelukkig.

[ Voor 22% gewijzigd door pica op 22-01-2014 18:54 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 20:05
Sinergy Diablo op de console speelt juist uitstekend, slecht voorbeeld dus.
En zonder die gare auction house is het gewoon leuker dan de pc versie.

Feit is wel dat gamedevs meer kunnen verdienen aan consoles en een release tegelijkertijd is gewoon dom. Ze moeten helaas echt veel rekening houden met piraterij.

Sony heeft wel een aantal hele unieke studio's, met games die op geen enkel ander platform te krijgen zijn.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
@pica: Ik las hier veel klachten van PC gamers mbt die 2 games. Blij dat het voor jou goed werkt.

Overigens heb ik in games als CoD en FC3 jarenlang gebruik gemaakt van een FFX muis op mijn PS3, na jarenlang shooters op de PC te hebben gespeeld. Een prima alternatief en vele malen beter dan een controller met FPS. Die houd ik dan ook graag buiten de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
Die FFX, is dat een FragFX muis?

Ik had even YouTube: REAL SplitFish FragFX for PS3 user review. bekeken, de nadelen welke hij vanaf 4:45 minuten laat zien, zijn die nog steeds relevant, of zijn die inmiddels gefixt?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 12:03
PC > Console
1. Eigen keyboard/muis - geen last van irriterende controller o.i.d.
2. *knip* Hinten naar downloaden uit illegale bron is niet de bedoeling!
3. PC kan je upgraden wanneer je dat nodig vindt. Argument van "console games optimalisatie blabla" vervalt imo, omdat je een gamePC zeker niet hoeft te upgraden, als je een gpu van ~200eu koopt, kan die gewoon zolang mee als je wilt op dezelfde graphics als een console.
4. PC heeft meerdere toepassingen dan alleen gamen.
5. PC games zijn goedkoper en hebben tevens betere graphics.
6. PC is sneller. BIJV: Ik heb TES Skyrim een tijd gespeeld (X360). Wachten om een gebouw binnen te gaan duurde hier VEEL langer dan op de pc - op de X360 las ik de tips nog, op de pc had ik daar de tijd niet eens voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Uniciteit op 23-01-2014 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 20:05
Ja prima al die voordelen maar GTA V de game van het jaar is nog niet op de pc uit.
Ook andere games komen later of niet.
Tuurlijk sommige titels lenen zich niet eens goed voor een console.
Maar pc is niet per definitie beter.
Het gemak van een console is ook heel wat waard

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Met een console weet je dat ontwikkelaars voor 1 specifiek hardware ontwikkelen en door de jaren heen nog steeds mooiere games uitkomen. Dat ik veel mensen hierboven hoor dat je met de PC altijd beter graphics hebt is onzin, en zeker op dit moment zijn er niet heel veel games op de pc die nou zoveel beter ogen. Games op de PS4 zien er meer dan prima uit en doen totaal niet onder voor de PC versies. Ik persoonlijk heb zowel een PS4 en een game PC, maar toch heb ik de meeste games op de console en dat is puur voor het gemak. Hoe high end je pc ook is, je blijft toch altijd kloten met settings namelijk.

In het geval van de nornale pc functies heb je al een laptop voor dus ik denk dat je daar niet echt een pc voor zou kopen. Je moet je denk ik afvragen wat je genres qua games zijn. Voor de meeste (ook FPS) hoef je echt niet een PC te hebben. FPS zijn er genoeg op de consoles en als je met een controller kan spelen dan moet dat geen probleem zijn. Race games kan op beide, maar ook hier zou ik persoonlijk gewoon voor een console gaan. Velen roepen ''realistische race games op de PC'', maar ik vraag me af om welke games men hier dan spreekt? Project Cars komt uiteindelijk ook naar de PS4 en het is nog maar de vraag hoeveel beter dit spel is als je hem wilt vergelijken straks met een Next-Gen Gran Turismo. Qua bekende en goede race games zit je beter op een console in mijn ogen. MMO's en dat soort games moet je echt van houden, en ik weet niet hoe krachtig je laptop is, maar je zou dan eens kijken wat daar zoal op draait.

Indie titels komen ook voor consoles. Soms eerder soms gelijk met PC versie of iets later, maar daar zal ik je keuze niet van laten afhangen. And last but not least, de console exclusives die toch vaak erg interessant zijn en vaak titels die je totaal of nooit in die kwaliteit op de PC zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
Wat we nog niet genoemd hebben, maar wat toch een van de belangrijkste overwegingen kan zijn bij het aanschaf van een console / pc is wat spelen je vrienden?
Multiplayer met vrienden is altijd leuker als in je eentje.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
pica schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:17:
Die FFX, is dat een FragFX muis?

Ik had even YouTube: REAL SplitFish FragFX for PS3 user review. bekeken, de nadelen welke hij vanaf 4:45 minuten laat zien, zijn die nog steeds relevant, of zijn die inmiddels gefixt?
Ik heb dat ervaren in Rage en in Bioshock ja, klopt. Verder in BF, CoD, Uncharted en Far Cry 3 geen last van. Het lijkt een beetje engine afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Sinned123 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:48:
Ja prima al die voordelen maar GTA V de game van het jaar is nog niet op de pc uit.
Ook andere games komen later of niet.
Tuurlijk sommige titels lenen zich niet eens goed voor een console.
Maar pc is niet per definitie beter.
Het gemak van een console is ook heel wat waard
Ik denk dat dit iets is om rekening mee te houden. Je gooit simpelweg een disk in een console (of desnoods digitale download) en het werkt 99/100 keer gewoon. Daarnaast zul je je de komende vijf jaar helemaal geen zorgen meer hoeven maken over de specificaties: "kan mijn PC deze game wel draaien?" is iets wat je met een console niet hebt.

Daarnaast inderdaad rekening houden met exclusives: een aantal games zie je niet op consoles, een aantal games zie je niet op PCs.

Tot slot (aangezien je het over PS4 hebt)... je zou ook nog naar PS+ kunnen kijken (i.v.m. de instant game collection en 1 gratis game elke maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:15
Lijkt me simpel...
Wil je vaak met wat vrienden in de woonkamer gamen? -> PS4
Wil je fifa 2014 doen? -> PS4

Al het andere -> PC :Y) :

[ Voor 34% gewijzigd door DoubleYouPee op 23-01-2014 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 19:09

C0nscious

Mysteryman.

DoubleYouPee1 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 01:30:
Lijkt me simpel...
Wil je vaak met wat vrienden in de woonkamer gamen? -> PS4
Nah. PC heeft evenveel, zo niet meer co-op games die native met controllers bestuurd kunnen worden.

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:48
Ik vind dit soort discussies altijd overbodig; iedereen heeft zijn/haar voorkeur en blijft bashen totdat hij/zij erbij neervalt.

Ik doel dan ook op het gevalletje Graphics. "PC graphics zijn niet beter kijk maar naar dit en dat" - tuurlijk niet, ontwikkelaars nemen niet de moeite om de graphics voor de PC compleet aan te passen en porten het gewoon. Waarom niet, ik geef ze groot gelijk - het bespaart kosten en mensen gaan niet zeuren over oneerlijke versies. Community blijft tevreden.

Zo valt er over elk voordeel een nadeel te geven en blijf je continu bezig met janken tegen en over elkaar, niet leuk voor de Poster en niet leuk voor jezelf.

Dus TS: ik denk serieus, over dit onderwerp, dat het echt van persoonlijke keuze afhangt.

EDIT: Mijn persoonlijke voorkeur zou liggen;

Speel ik liever lui een spelletje; Console, of speel ik fanatiek non-stop: PC, maar dat is mijn eigen mening.

[ Voor 16% gewijzigd door Wkrooshof op 23-01-2014 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Uniciteit schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 01:24:
[...]

Ik denk dat dit iets is om rekening mee te houden. Je gooit simpelweg een disk in een console (of desnoods digitale download) en het werkt 99/100 keer gewoon. Daarnaast zul je je de komende vijf jaar helemaal geen zorgen meer hoeven maken over de specificaties: "kan mijn PC deze game wel draaien?" is iets wat je met een console niet hebt.
Dan biedt Steam zelfs een groter gemak: Gewoon automatisch downloaden en spelen :)

Mij pc die 800 euro kostte is nu ook 4 jaar oud. Het enige spel waarvoor ik een hardware upgrade verlangde was The Witcher 2, die er dan nu ook waan-zin-nig knap uitziet. Dusja, ik heb nog een videokaart van 250 euro gekocht recent. Ook staat die pc er sowieso, of ik er nu op game of niet.

Daartegenover spaar je dan wel weer massas geld uit door games op Steam te kopen. Ik heb nog niet meer dan 15 euro uitgegeven voor een spel in 2013/2014.

Als je moeite hebt om te kiezen, kijk naar dingen zoals de "ultieme" versie van Tomb Raider op de next-gen consoles. Op steam stond die recent in promotie voor 12 euro en draait supervlot op zelfs oudere hardware. Op PS4/XB1 betaal je de volle mep voor 30 fps en een herwerkte "sexy" Lara.Tja :z
het zou kunnen dat een geporte game niet helemaal werkt zoals ie zou moeten werken (Tomb Raider, Arkham Origins):
Wat voor problemen dan juist? :?

[ Voor 21% gewijzigd door boe2 op 23-01-2014 11:57 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan56666
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10-2021
Ik word wel vaak moe van die mensen die altijd maar zeuren over wat nou beter is, een PC of een console (niet persoonlijk naar iemand bedoeld). Uiteindelijk komt het toch neer op persoonlijke voorkeuren.

Voordelen van een PS4 zijn dat er waarschijnlijk nog een hoop leuke exclusives uitkomen in de toekomst. Verder kun je er vrijwel alle multiplatform-games op spelen. Nog een voordeel is dat een console erg gemakkelijk in gebruik is, je koopt het apparaat, sluit het aan en doet de disc erin. Klaar om te gaan. Een nadeel aan consoles is, is dat de games vaak net wat duurder zijn. Maar dit is vaak ook op te lossen door games tweedehands te kopen.

Een PC echter is veel uitgebreider in eigenlijk alle opzichten. Als je er zelf een bouwt ben je even bezig, maar zelf bouwen kan ook leuk en leerzaam zijn. Een PC is meestal ook duurder dan een console (maar dat hoeft niet altijd). Je hebt ook meer besturingsopties; kies je voor een bureau met een toetsenbord en muis? Of misschien vind je gamen op een stoel of bank lekkerder, sluit dan een X360-controller of desnoods een PS3 controller aan, en met wat drivers en programmatjes kan je die voor bijna iedere game gebruiken (in ieder geval alle multiplatform-games). De prijs van games zijn op de PC ook veel goedkoper, denk aan de Steam-acties waarbij je topgames al voor een paar euro digitaal hebt. Als je meer een fan bent van fysieke games, zoals ik, dan kan een console beter zijn. Ook kan je met een PC nog meer dan alleen games spelen. Dat zorgt er ook nog eens voor dat je PC waarschijnlijk aanzienlijk beter is met dingen zoals Voice Chat en andere online dingen. Een multiplayer-game + Skype heeft betere kwaliteit dan de in-game voicechat van een console. Tijdens een game even snel een webpagina openen om een walktrough op te zoeken gaat ook veel soepeler (denk aan de in-game webbrowser van Steam).

Grafisch gezien is het verschil tussen een console en PC erg klein, vind ik. Natuurlijk zul je het verschil tussen een dikke game-PC en console wel zien, maar het verschil tussen een +/- €700 Game-PC en een PS3/4 zie ik persoonlijk écht niet. Op het gebied van stabiliteit zal het ook allemaal meevallen. Tuurlijk, je zult games hebben die soms niet lekker lopen op de PC. Maar die heb je ook op consoles, hoor. Daar zou ik niet op letten.

Voordelen console (voor jou de PS4):
- Mooie exclusieve games (Killzone, Uncharted, TLOU, Resistance, LBP, R&C, Gran Turismo, etc)
- 'Plug&Play', je koopt het systeem en je bent klaar om te gamen
- PlayStation Network, het kan leuk zijn om trophies te verzamelen en het kan een simpel systeem zijn voor jou en je vrienden om met elkaar te spelen

Nadelen console:
- Games zijn soms duurder (hoewel, je hebt ook nog de 2ehands games)
- Maar 1 soort besturing, de controller (en evt. bewegingsbesturing zoals camera of move)
- Je kan hem alleen gebruiken voor gamen, en evt. internetbrowsen en YouTube/series kijken

Voordelen PC:
- Goedkope games (Steam)
- Toetsenbord muis voor bureau, of controller voor bank
- Kan bijna alles wat een console ook kan, vaak beter (voicechat, streamen)
- Mods voor veel games
- PC is ook te gebruiken voor vele andere dingen
- PC is upgradeable mocht je ontevreden zijn over bepaalde prestaties

Nadelen PC:
- Als je veel via Steam koopt, geen fysieke games (dit vind ik zelf altijd belangrijk)
- Aanschafprijs aanzienlijk duurder dan console, maar dit verdient zich terug dankzij de goedkope digitale games
- Als zelfbouw je niet ligt, kan dit vervelend zijn of je bent extra kosten kwijt voor laten monteren
- Kan onhandig zijn in gebruik. Installeren, blijven sleutelen voor goede compatibiliteit, etc kan storend zijn

Uiteindelijk komt het neer op wat jij het fijnste of makkelijkste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ik denk dat de reactie hierboven wel een beetje samenvat. Kies gewoon wat het meest aantrekkelijk lijkt. Wat je ook kiest, ik denk dat je een boel gameplezier ervan gaat krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:15
daan56666 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:04:

Grafisch gezien is het verschil tussen een console en PC erg klein, vind ik. Natuurlijk zul je het verschil tussen een dikke game-PC en console wel zien, maar het verschil tussen een +/- €700 Game-PC en een PS3/4 zie ik persoonlijk écht niet.
:') :')

Een Game-PC van €700 bestaat uit een i5 4570 en een R9 280X (jaja, toevallig deze maand zelf gekocht).
En een PC van deze configuratie draait BF4 op 1080p, ULTRA @ 60FPS. (alleen games als far cry 3 en metro last night niet constant op 60 bij alles ULTRA).
Als je vind dat dat hetzelfde eruit ziet als 720p, medium graphics en 30fps op een PS3 (of 900p 30fps, high op een PS4) dan is er iets goed mis.

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 23-01-2014 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
DoubleYouPee1 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:38:
[...]

:') :')

Een Game-PC van €700 bestaat uit een i5 4570 en een R9 280X (jaja, toevallig deze maand zelf gekocht).
En een PC van deze configuratie draait BF4 op 1080p, ULTRA @ 60FPS. (alleen games als far cry 3 en metro last night niet constant op 60 bij alles ULTRA).
Als je vind dat dat hetzelfde eruit ziet als 720p, medium graphics en 30fps op een PS3 (of 900p 30fps, high op een PS4) dan is er iets goed mis.
900p/60fps, geen 30fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 16:22

TheNephilim

Wtfuzzle

Voor 900 euro heb je al een goede game PC. Als je er 1200 euro van maakt, dan kun je veel games ook nog op de beste grafische instellingen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Als je het soort persoon bent dat vindt "Het oog wil ook wel eens wat", dan is eigenlijk het niet kopen van een flinke gamebak not done. Neem me niet verkeerd: ik koop soms ook nog wel een SNES cardridge, en wat nieuwere consoles staan hier ook, maar als ik een spel op standje "heel erg mooi" kan spelen, dan ga ik niet vervolgens dezelfde game op een apparaat dat minder kan gebruiken. Als je primair shooters, indie games of moba's speelt zou ik ook zeker de PC aanraden. moba's spelen op een console kan ik me niet eens voorstellen, en shooters op een controller, ik heb nog nooit iemand ermee zien spelen waarbij het er niet zwaar onhandig uit zag. Leuk dat hij zoveel speelt dat hij wat goede reactievermogen heeft gekweekt, maar eigenlijk blijf je voor zoiets een 1-op-1 inputmethode willen. Een echte muis, en echte muisondersteuning. Een paar maand geleden heb ik mijn game PC gekocht voor rond de 800 (al was dit wel een upgrade, dus voeding, harde schijven en kast zijn 6 jaar oud, en WIndows heb ik gratis via mijn opleiding, scheelt aardig wat geld). Ik draai al Battlefield 4 op bijna max, en ondertussen zijn de nodige prijsverlagingen al geweest. Een console lukt dat niet. Ik meen ook dat console games vaak duurder zijn. Samen met een abonnement als je multiplayer wil zijn die ook niet zo goedkoop (al speel ik enkel single player games op consoles, maar dan heb ik wel weer een PC voor multiplayers zoals Battlefield 4).

Mijn inziens dienen consoles eigenlijk maar 1 enkel doel: de exclusives. Wil je geen Uncharted, Kingdom Hearts of Final Fantasy spelen, dan weet ik niet waarom je überhaupt een console zou overwegen, want een degelijke PC kan het allemaal toch veel beter. Dat is de enige reden waarom hier enkele Nintendo's en Playstations staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Amanoo op 23-01-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
@ Hierboven: je vergeet voor het gemak alleen het punt dat ik al eerder heb aangestipt. BF4 had er nog veel mooier uitgezien als hij als PC exclusive zou zijn ontwikkeld. M.a.w. die game haalt wellicht het maximale uit jouw bak op het gebied van resolutie en framerate, maar echt bijzondere verdere verschillen zijn er vrijwel niet met bijvoorbeeld de PS4 versie. Je ziet wat minder kartels als je met je snufferd tegen je scherm gaat zitten en wellicht draait het hier en daar iets soepeler, maar feitelijk speel je in de basis gewoon dezelfde game met dezelfde wapens, maps en AI. Een hoop mensen, waaronder ik, vinden die meerprijs gewoon niet waard. Helemaal niet nu de next-gens ook technieken als PhysX e.d. ondersteunt. Verder kan een PC geen Remote Play en zijn er in de regel ook minder cheaters aanwezig op de console. Tel daarbij het gemak (installatie en het vrijwel altijd werken van een game etc.) op en er zijn zat argumenten voor een console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ja, ik ben het met Bram eens. PC ziet er grafisch inderdaad goed uit, maar dan vooral bij exclusives. Bij multiplatforms (wat overigens de meeste titels zijn) is er niet een erg groot verschil. Tevens zijn er een boel exclusives voor de consoles die je gewoon simpelweg niet eens kunt spelen op de PC.

[ Voor 23% gewijzigd door Belecthor op 23-01-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Het is een beetje hetzelfde als nu een 4K TV kopen. Kun je wel een beetje show-off doen met je geupscalede 1080p films, maar zolang je geen 4K content afdraait, is er op grafisch gebied weinig meerwaarde ten opzichte van een full HD paneeltje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

bram1984 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:51:
Het is een beetje hetzelfde als nu een 4K TV kopen. Kun je wel een beetje show-off doen met je geupscalede 1080p films, maar zolang je geen 4K content afdraait, is er op grafisch gebied weinig meerwaarde ten opzichte van een full HD paneeltje..
Je anti tegen PC's staat nu wel erg door, je foutieve opsomming van je vorige post ging nog, maar dit slaat echt nergens meer op. Als de PS3/X360 versie ook op 1080p draait, heeft de next-gen dus totaal geen meerwaarde? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ik denk dat hij een vergelijking probeert te maken ;).

Ik snap het ergens wel, grafisch gezien is de PC wel beter, maar het is simpelweg geen wereld van verschil, omdat de consoles door een hogere populariteit en hogere winstmarge de develop platforms zijn. Er zijn uiteraard exclusives voor de PC die er wel écht een stuk beter uit zien, maar het aanbod daarvan is zeer beperkt.

Maar de hele PC vs Consoles oorlog is een beetje kinderlijk naar mijn inziens, beide platformen hebben gewoon een boel voordelen en nadelen, de één is niet beter dan de ander.

[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 23-01-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Belecthor schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:41:

[...]

Tevens zijn er een boel exclusives voor de consoles die je gewoon simpelweg niet eens kunt spelen op de PC.
Dat geldt andersom ook wel. Op de PC zijn er een behoorlijk aantal games die je niet ergens anders op kan spelen. Diverse MOBA games, ik geloof dat Age of Empires 2 een Playstation 2 port heeft, maar meh. Als je echt een beetje fanatiek RTS games speelt (dat wil zeggen, geen matches speelt waarbij je pas na een uur je eerste soldaatjes maakt) gaat het gepaard met veel hotkeys en behoorlijk gebruik van je interface. Dingen als Kerbal Space Program worden door een bepaald slag mens ook erg gewaardeerd. Als de code van dat spel eindelijk een beetje je hardware goed benut kan het geen kwaad er een aardig sterke PC voor te gebruiken. En bij FPS games is ook de nodige discussie over of je die wel op een console wil spelen, maar tenminste worden hiervan wel veel geport.

Het ligt er wat exclusives betreft net aan waar je interesses liggen. Net zoals het niet gegarandeerd is dat een console game ook wel een PC port heeft geldt dat andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ja, uiteraard! Daarom, zoals veel mensen in dit topic zeggen, denk ik dat de TS moet kijken wat de meest interessante games voor hem zijn en daarop zijn keus baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wel een erg summiere TS... ik zou zeggen vul hem aan met eventuele voor nadelen die je zelf al bedacht had en/of andere overwegingen die je voor jezelf al op een rijtje had staan.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
SinergyX schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:02:
[...]

Je anti tegen PC's staat nu wel erg door, je foutieve opsomming van je vorige post ging nog, maar dit slaat echt nergens meer op. Als de PS3/X360 versie ook op 1080p draait, heeft de next-gen dus totaal geen meerwaarde? :?
Je snapt duidelijk weer eens niet wat ik bedoel. Zodoende niet de behoefte om erop in te gaan.
Pagina: 1