Aan de slag met Content Types (Office 365, Sharepoint 2013)

Pagina: 1
Acties:

• Zeus1981
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik gebruik nu bijna een jaar Office 365 Small Business Premium voor mijn eigen eenmanszaak. Al mijn documenten staan in SharePoint in verschillende project- en teamsites. Dat gaat allemaal prima.

Nu ben ik me aan het verdiepen in Content Types. Zoals ik het begrijp heb je File Types (.docx, xlsx, etc) en hebben content files het voordeel dat je het niet meer over bestanden hoeft te hebben die bijvoorbeeld een "contract" of en "plan van aanpak" zijn (waarbij je afspraken maakt over de bestandsnaam, zodat het voor iedereen herkenbaar is), maar dat je het daadwerkelijk over een "contract" of een "plan van aanpak" kunt hebben, ongeacht wat voor file type het is. En dat je dit in je hele organisatie kunt doorsturen, omdat het content type vast zit aan het bestand.

Nu leek het me interessant (hoewel ik me er ook van bewust ben dat het voor mijn situatie enorm overkill is) om bijvoorbeeld een situatie in te richten als volgt:
- ik maak een content type "factuur" aan, met een propertie "partij 1" en "partij 2", status (betaald ja nee), uiterste betaaldatum, verstuurdatum, enz.
- ik bepaal een plaats waar actuele facturen worden opgeslagen (zodat ik ermee aan de slag moet), misschien binnen mijn team site???
- op basis van status e.d. worden facturen "voor mij uit het zicht" verplaatst naar een Records Center waar ze na 7 jaar netjes vernietigd o.i.d. worden.

Het is me alleen niet helemaal duidelijk of ik het zo goed doe en hoe ik dit inricht. :D

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Even off-topic maar.... facturen horen toch thuis in een boekhoudpakket en niet in losse bestandjes? :)

• Zeus1981
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04-2024
jimbo123 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:32:
Even off-topic maar.... facturen horen toch thuis in een boekhoudpakket en niet in losse bestandjes? :)
Dat klopt, maar voorlopig heb ik dat nog niet. Of je zou MoneyBird als mijn boekhoudpakket moeten zien. Maar als ik een factuur verstuur, krijg ik een kopie daarvan per mail. Hetzelfde geldt voor inkoopfacturen. Die kan ik ook in MoneyBird invoeren, maar die bewaar ik ook liever binnen mijn eigen omgeving.

Maar als we facturen niet binnen de administratie laten vallen die je in een records center wilt opslaan. Wat blijft er dan nog over?