Houderschapsbelasting lease

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58
Wijziging houderschapsbelasting
Zoals eerder al aangekondigd, zijn per 1 januari 2014 alleen nog personenauto's met een CO2 -uitstoot van 50 gr/km of minder vrijgesteld van houderschapsbelasting. Houderschapsbelasting (HSB) wordt ook wel aangegeven als wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (MRB).

Waarom verandert de overheid deze regelgeving?
De houderschapsbelasting is gerelateerd aan de CO2-uitstoot van de auto. Als de overheid de huidige regeling niet had aangepast, zou in 2015 meer dan 60% van alle auto’s in aanmerking komen voor een vrijstelling. De overheid heeft dan ook besloten om deze regeling aan te scherpen om enerzijds de stimulans tot aanschaf van de zuinigste auto’s te behouden en anderzijds het systeem betaalbaar te houden.

Wat betekent dit voor u?
Dit houdt in dat er vanaf januari 2014 per maand houderschapsbelasting betaald dient te worden voor nieuwe en bestaande personenauto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gr/km. Helaas heeft Alphabet geen invloed op deze overheidsmaatregelen en zal het bedrag aan houderschapsbelasting worden doorgevoerd in het leasetarief.

https://www.alphabet.com/nl-nl/belastingmaatregelen

Dit betekend in mijn geval dat ik 75 euro bij moet betalen per maand. Ik vraag me af of dit zomaar kan. Ik heb deze auto gekregen in september 2012 (niet zelf uitgezocht auto die bij de functie past)

Is het onredelijk om te denken dat de werkgever dit bedrag voor zijn rekening moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:01
Lijkt mij dat er altijd een clausule in je contract staat dat er bij belastingwijzigingen het leasebedrag aangepast kan worden?

Zo ook in dit geval.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20
In mijn geval is het ongeveer 100 eu wat bovenop m'n leasebedrag komt. Aangezien dit van m'n bruto salaris afgaat, kost het me netto zo'n 58(?) eu. Is weer een flink bedrag en ik vrees dat je aan het kortste eind trekt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb hetzelfde, ik mag 86eu/maand gaan bijbetalen voor mn 14%-dieseltje. Gelukkig komt er net een benzine-auto vrij in de lease die ik ga overnemen, dan ben ik weer van het probleem af.

Maar bij ons in het bedrijf werd het dus ook doorberekend naar de leaserijders.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Je had het ook kunnen weten toen je de auto accepteerde. Het is altijd al bekend geweest dat deze tijdelijke regeling een einde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je 2 dingen onderscheiden:

- Doorberekenen MRB door leasemaatschappij aan werkgever: Zal wel afhangen van clausules in het leasecontract.
- Doorberekenen van de verhoging in leaseprijs door werkgever aan werknemer: Hangt af van de regeling die je met je werkgever hebt. Als je een max leasebedrag hebt, en je komt daar nu boven, zul je vast bij moeten betalen.

Ik heb zelf geen vast leasebedrag, maar met mijn werkgever afgesproken dat ik een bepaalde auto ter beschikking krijg. De verhoging komt dus ook gewoon voor zijn rekening :p

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1