Allround-videobewerkings systeem. Budget is 700-800 euro

Pagina: 1
Acties:

• Topsoft
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-04 07:36
Hallo allemaal,

Inleiding
Mijn huidige pc-systeem (Athlon X2 met 2gb geheugen en Win-XP) uit 2006 wordt nu echt te langzaam en wil ik vervangen door een nieuw systeem waarmee ik weer jaren vooruit kan. Voor de eerste keer wil ik het gehele systeem zelf assembleren. Het oude systeem zal ik dan voorzien van Open-Suse om weer eens met Linux te stoeien.

Gebruiksdoel
Kantoorwerk, internet, HD-films renderen, opslag films en muziek. Tevens wordt het systeem gekoppeld aan een mediaplayer (Mede8er 500X2) om daarmee films, series en documentaires op de tv te tonen. GEEN gaming en GEEN overclocking.

Meenemen van oude systeem
Logitech muis en toetsenbord, Iyama Prolite XB2380HS scherm, 1x Seagate 2TB en 1x Samsung 1TB.

Nieuw besturingssysteem
Windows 8.1

Keuzes
Behuizing: deurtje, USB3 aan voorzijde, stil, voldoende harddisks te monteren, stijlvol, kabelmanagement
Moederbord: voldoende SATA6 aansluitingen, 4x Ram-slots, goede ervaring met ASUS
Processor: Intel I5 voor voldoende rekencapactiteit met een gunstige TDP
Koeler: wordt veel aangeraden en is relatief goedkoop
Geheugen: van een Best Buy Guide overgenomen, 8Gb is, volgens mij, wel voldoende
Voeding: modulair, voldoende SATA-aansluitingen en betaalbaar
SSD: veiligheid is voor mij belangrijker dan pure snelheid
HDD: ik beschik reeds over een identieke HDD die mij goed bevalt
CD-brander: van een Best Buy Guide overgenomen
Windows: uiteraard een legale en meest recente versie (met Classic-shell te installeren)

Budget
700-800 euro

Vragen
Is het systeem een beetje in balans?
Zijn er verbeteringen mogelijk zonder extra kosten?
Is een Crucial SDD van 240Gb merkbaar sneller dan de uitvoering van 120Gb?
Meeste zorgen maak ik me over de gekozen voeding i.v.m. de mindere onderdelen zoals condensators. Ik zoek hier nog een alternatief (zeker modulair) voor met voldoende SATA-aansluitingen en lengte van de kabels i.v.m. kabelmanagement. Wie heeft een idee welk merk en type hiervoor in aanmerking komen?

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 187,40€ 187,40
1Asus H87M-E (C2)€ 73,95€ 73,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Antec P100€ 79,39€ 79,39
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 82,95€ 82,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Corsair CX430M€ 42,99€ 42,99
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 66,70€ 66,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,33

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bijna helemaal goed systeem, alleen je voeding moet je echt niet nemen. Neem dan pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt, kan het systeem makkelijk aan en is van veel betere kwaliteit. Iets goedkoper kan je ook nog pricewatch: Sharkoon WPM500 kopen.

Als kast kan ik ook nog pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black aanraden, voldoet ook aan alle eisen die jij hebt gesteld :)

En hoevel SATA aansluitingen heb je nodig? pricewatch: ASRock B85M Pro4 is ook gewoon een goed moederbord, scheelt toch €15.

[ Voor 13% gewijzigd door Beroemdheid op 22-01-2014 15:26 ]

Fractal Design Core 1100 review

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-03 22:31
Beroemdheid schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:23:
Bijna helemaal goed systeem, alleen je voeding moet je echt niet nemen. Neem dan pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt, kan het systeem makkelijk aan en is van veel betere kwaliteit. Iets goedkoper kan je ook nog pricewatch: Sharkoon WPM500 kopen.

Als kast kan ik ook nog pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black aanraden, voldoet ook aan alle eisen die jij hebt gesteld :)

En hoevel SATA aansluitingen heb je nodig? pricewatch: ASRock B85M Pro4 is ook gewoon een goed moederbord, scheelt toch €15.
Ik ben het eens met de Seasonic, maar ik betwijfel ten zeerste of die sharkoon een betere bouwkwaliteit heeft dan de CX430M.
CX430(M)'s zijn niet de allerbeste van het beste, maar zeker wel ergens bovenin. Voor de prijs een prima voeding.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waar bewerk en render je de video mee?

specs

• Beroemdheid
  • Niet online
thescorpi0n schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:04:
[...]

Ik ben het eens met de Seasonic, maar ik betwijfel ten zeerste of die sharkoon een betere bouwkwaliteit heeft dan de CX430M.
CX430(M)'s zijn niet de allerbeste van het beste, maar zeker wel ergens bovenin. Voor de prijs een prima voeding.
Dan betwijfel je het toch fout :) Volgens -The_Mask- toch een goede voeding:
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:31:
pricewatch: Sharkoon WPM500 lijkt mij dan prima, niet duur prima kwaliteit en ook geen herrieschopper.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:15
De sharkoon WPM is van binnen ook gewoon een corsair CX, maar dan met betere capacitors.
Echter voor deze pc heb je absoluut geen 500W nodig.
Edit: de CX zonder M versies hebben ook gewoon goede caps.
Anyway, als ie veel aanstaat zou ik de seasonic g360 nemen en als ie weinig aanstaat de be quiet system power 300.

[ Voor 38% gewijzigd door mitsumark op 22-01-2014 16:29 ]

• Topsoft
maratropa schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:05:
Waar bewerk en render je de video mee?
Makemkv, mkvmerge, mkvextract en uncropmkv.

• Topsoft
Beroemdheid schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:23:

Bedankt voor de reactie!
De Fractal heeft alle aansluitingen op de bovenzijde. Dat vind ik zelf niet handig omdat de pc (op een plank met wieltjes) onder het bureau komt te staan. Tevens denk ik dat het meer stof oplevert.
De Asrock B85M Pro ga ik zeker vergelijken met de ASUS!
Voor de voeding wil ik echt een modulaire versie zoeken om zo weinig mogelijk losse kabels (b.v. voor een separate grafische kaart) in de kast te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Topsoft op 22-01-2014 16:47 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Topsoft schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:39:
[...]

Makemkv, mkvmerge, mkvextract en uncropmkv.
Geen flauw idee wat dat is maar het klinkt niet alsof ze veel hebben aan een gpu? ;)

specs

• Topsoft
maratropa schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:49:
[...]

Geen flauw idee wat dat is maar het klinkt niet alsof ze veel hebben aan een gpu? ;)
Met deze programma's kun je b.v. een bluray ombouwen naar een mkv-bestand. Daarbij kan je ook onnodige audio- en ondertitelingssporen verwijderen. Met uncropmkv kan je de bitrate op een fatsoenlijk niveau brengen om de bestandsgrootte te verkleinen. Ik heb begrepen dat uncropmkv vooral leunt op de cpu en niet op de gpu.
Even een voorbeeld:
Ik heb een mkv met een grootte van 10Gb en een speelduur van 57 minuten (aflevering van een serie). Deze breng ik met uncropmkv terug tot 3Gb zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Dit kost met mijn Athlon 64 X2 4200Mhz nu ca. 5 uur!

• Topsoft
thescorpi0n schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:04:
[...]

Bedankt voor de info. Gezien alle reacties t.a.v. de voeding, ga ik hier nog eens extra aandacht aan geven.

• Topsoft
mitsumark schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:25:
De sharkoon WPM is van binnen ook gewoon een corsair CX, maar dan met betere capacitors.
Echter voor deze pc heb je absoluut geen 500W nodig.
Edit: de CX zonder M versies hebben ook gewoon goede caps.
Anyway, als ie veel aanstaat zou ik de seasonic g360 nemen en als ie weinig aanstaat de be quiet system power 300.
Bedankt voor de info. De voeding heeft nu mijn bijzondere aandacht.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:24
Yo neem geen Modulaire voeding van Corsair deze hebben intern brakke CapXon condensators !

De CX430 & CX500 zijn wel OK. Of een Seasonic 520w.

Maar een Be Quiet System Power 7 400w is de aanrader voor jou build !

Dit --> pricewatch: be quiet! System Power 7 400W

[ Voor 41% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 22-01-2014 20:27 ]

• Topsoft
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:25:
Yo neem geen Modulaire voeding van Corsair deze hebben intern brakke CapXon condensators !

De CX430 & CX500 zijn wel OK. Of een Seasonic 520w.

Maar een Be Quiet System Power 7 400w is de aanrader voor jou build !

Dit --> pricewatch: be quiet! System Power 7 400W
Bedankt voor de info. Maar ik zoek even door voor een modulaire voeding en heb deze gevonden:

be quiet! Pure Power L8 430W CM
Cooler Master GM G450M

Ik begrijp dat er vrijwel geen modulaire voedingen te koop zijn van minder dan 400W.

• Beroemdheid
  • Niet online
In dit geval gaat het puur om de prijs en de kwaliteit, helemaal niet om het aantal watt. Elke respectabele voeding kan dit systeem met gemak aan. In dit geval is de G serie van Seasonic de beste die in aanmerking komt, maar ik snap als die te duur is voor zo'n redelijk simpel systeem.

Beter dan die Be Quiet! is pricewatch: Seasonic M12II 620W, vrijwel dezelfde prijs maar een betere kwaliteit. Je kan ook een 300W versie nemen van de Be Quiet!, kost zo'n €45. Deze zijn echter niet modulair.

Die Cooler Master is ook een goede keuze :)

• Topsoft
Beroemdheid schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:56:
In dit geval gaat het puur om de prijs en de kwaliteit, helemaal niet om het aantal watt. Elke respectabele voeding kan dit systeem met gemak aan. In dit geval is de G serie van Seasonic de beste die in aanmerking komt, maar ik snap als die te duur is voor zo'n redelijk simpel systeem.

Beter dan die Be Quiet! is pricewatch: Seasonic M12II 620W, vrijwel dezelfde prijs maar een betere kwaliteit. Je kan ook een 300W versie nemen van de Be Quiet!, kost zo'n €45. Deze zijn echter niet modulair.

Die Cooler Master is ook een goede keuze :)
Mijn dank voor de info. Ik neig naar de Cooler Master ook in verband met het prijsverschil. Nu even zoeken of er van dit type ook tests te vinden zijn!

• Topsoft
Is deze pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W wellicht een goede psu voor dit systeem?

• Beroemdheid
  • Niet online
Is ook een goede voeding, je kan ongeveer elke Seasonic nemen voor dit systeem. Maar omdat je systeem toch geen videokaart heeft, is het echt niet nodig om zo'n relatief zware voeding te nemen. De pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt is van uitstekende kwaliteit (beter ga je niet krijgen, tenzij je ~€40 meer uitgeeft) en zal je de komende pc builds kunnen hergebruiken (tenzij je echt zware videokaarten in je systeem zet, maar dat ga je denk ik niet doen).

Als je nog niet steeds niet weet kan ik je niet verder helpen, dan moet je het maar in het voedingen BBG topic vragen :)

• Topsoft
Beroemdheid schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:04:
Is ook een goede voeding, je kan ongeveer elke Seasonic nemen voor dit systeem. Maar omdat je systeem toch geen videokaart heeft, is het echt niet nodig om zo'n relatief zware voeding te nemen. De pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt is van uitstekende kwaliteit (beter ga je niet krijgen, tenzij je ~€40 meer uitgeeft) en zal je de komende pc builds kunnen hergebruiken (tenzij je echt zware videokaarten in je systeem zet, maar dat ga je denk ik niet doen).

Als je nog niet steeds niet weet kan ik je niet verder helpen, dan moet je het maar in het voedingen BBG topic vragen :)
Je hebt me al goed geholpen! Voor mij is ook belangrijk dat een voeding modulair is en het liefst over meer dan 4 sata-aansluitingen beschikt. Ik ben er dus uit. Liever €20,- meer uitgeven en het gelijk goed doen!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je zou ook ICIDU SATA Power Splitter Cable 0.2m of Delock Power SATA 15pin male > 4pin Molex female kunnen gebruiken om meer SATA aansluitingen te hebben.

• Topsoft
Mijn dank voor deze info. De voeding wordt een Seasonic M12II Evo 520W dus ook voldoende SATA-aansluitingen beschikbaar.
Pagina: 1