Hallo allemaal,
Inleiding
Mijn huidige pc-systeem (Athlon X2 met 2gb geheugen en Win-XP) uit 2006 wordt nu echt te langzaam en wil ik vervangen door een nieuw systeem waarmee ik weer jaren vooruit kan. Voor de eerste keer wil ik het gehele systeem zelf assembleren. Het oude systeem zal ik dan voorzien van Open-Suse om weer eens met Linux te stoeien.
Gebruiksdoel
Kantoorwerk, internet, HD-films renderen, opslag films en muziek. Tevens wordt het systeem gekoppeld aan een mediaplayer (Mede8er 500X2) om daarmee films, series en documentaires op de tv te tonen. GEEN gaming en GEEN overclocking.
Meenemen van oude systeem
Logitech muis en toetsenbord, Iyama Prolite XB2380HS scherm, 1x Seagate 2TB en 1x Samsung 1TB.
Nieuw besturingssysteem
Windows 8.1
Keuzes
Behuizing: deurtje, USB3 aan voorzijde, stil, voldoende harddisks te monteren, stijlvol, kabelmanagement
Moederbord: voldoende SATA6 aansluitingen, 4x Ram-slots, goede ervaring met ASUS
Processor: Intel I5 voor voldoende rekencapactiteit met een gunstige TDP
Koeler: wordt veel aangeraden en is relatief goedkoop
Geheugen: van een Best Buy Guide overgenomen, 8Gb is, volgens mij, wel voldoende
Voeding: modulair, voldoende SATA-aansluitingen en betaalbaar
SSD: veiligheid is voor mij belangrijker dan pure snelheid
HDD: ik beschik reeds over een identieke HDD die mij goed bevalt
CD-brander: van een Best Buy Guide overgenomen
Windows: uiteraard een legale en meest recente versie (met Classic-shell te installeren)
Budget
700-800 euro
Vragen
Is het systeem een beetje in balans?
Zijn er verbeteringen mogelijk zonder extra kosten?
Is een Crucial SDD van 240Gb merkbaar sneller dan de uitvoering van 120Gb?
Meeste zorgen maak ik me over de gekozen voeding i.v.m. de mindere onderdelen zoals condensators. Ik zoek hier nog een alternatief (zeker modulair) voor met voldoende SATA-aansluitingen en lengte van de kabels i.v.m. kabelmanagement. Wie heeft een idee welk merk en type hiervoor in aanmerking komen?
Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken!
Inleiding
Mijn huidige pc-systeem (Athlon X2 met 2gb geheugen en Win-XP) uit 2006 wordt nu echt te langzaam en wil ik vervangen door een nieuw systeem waarmee ik weer jaren vooruit kan. Voor de eerste keer wil ik het gehele systeem zelf assembleren. Het oude systeem zal ik dan voorzien van Open-Suse om weer eens met Linux te stoeien.
Gebruiksdoel
Kantoorwerk, internet, HD-films renderen, opslag films en muziek. Tevens wordt het systeem gekoppeld aan een mediaplayer (Mede8er 500X2) om daarmee films, series en documentaires op de tv te tonen. GEEN gaming en GEEN overclocking.
Meenemen van oude systeem
Logitech muis en toetsenbord, Iyama Prolite XB2380HS scherm, 1x Seagate 2TB en 1x Samsung 1TB.
Nieuw besturingssysteem
Windows 8.1
Keuzes
Behuizing: deurtje, USB3 aan voorzijde, stil, voldoende harddisks te monteren, stijlvol, kabelmanagement
Moederbord: voldoende SATA6 aansluitingen, 4x Ram-slots, goede ervaring met ASUS
Processor: Intel I5 voor voldoende rekencapactiteit met een gunstige TDP
Koeler: wordt veel aangeraden en is relatief goedkoop
Geheugen: van een Best Buy Guide overgenomen, 8Gb is, volgens mij, wel voldoende
Voeding: modulair, voldoende SATA-aansluitingen en betaalbaar
SSD: veiligheid is voor mij belangrijker dan pure snelheid
HDD: ik beschik reeds over een identieke HDD die mij goed bevalt
CD-brander: van een Best Buy Guide overgenomen
Windows: uiteraard een legale en meest recente versie (met Classic-shell te installeren)
Budget
700-800 euro
Vragen
Is het systeem een beetje in balans?
Zijn er verbeteringen mogelijk zonder extra kosten?
Is een Crucial SDD van 240Gb merkbaar sneller dan de uitvoering van 120Gb?
Meeste zorgen maak ik me over de gekozen voeding i.v.m. de mindere onderdelen zoals condensators. Ik zoek hier nog een alternatief (zeker modulair) voor met voldoende SATA-aansluitingen en lengte van de kabels i.v.m. kabelmanagement. Wie heeft een idee welk merk en type hiervoor in aanmerking komen?
Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken!
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 187,40 | € 187,40 |
| 1 | Asus H87M-E (C2) | € 73,95 | € 73,95 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 68,- | € 68,- |
| 1 | Antec P100 | € 79,39 | € 79,39 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,- | € 57,- |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,- | € 13,- |
| 1 | Corsair CX430M | € 42,99 | € 42,99 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 66,70 | € 66,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 694,33 | |