Snelheidswinst vervangen hardeschijven?

Pagina: 1
Acties:

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:12
Beste Tweakers. Allereerst de huidige situatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55A-UD4€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 1TB€ 57,95€ 57,95
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Black SATA 3 Gb/s WD1001FALS, 1TB€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Caviar SE WD5000AAJS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1NZXT Phantom 630 Zwart€ 158,99€ 158,99
1Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1HP Compaq LA2405WG Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Ultimate (NL OEM 64bit)€ 174,95€ 174,95
1Logitech G510 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless€ 0,-€ 0,-
1Revoltec Gamepad Precision Advanced€ 7,49€ 7,49
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,99€ 72,99
1Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset€ 65,-€ 65,-
1Samsung SH-S223C Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 89,99€ 89,99
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 187,50€ 187,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,86

Zoals jullie kunnen zien heb ik iets teveel hardeschijven in mijn PC zitten at the moment. 5, om precies te zijn. Nu vertoont de ene slechte sectoren, de andere ratelt (dat oude ratelende geluid van die 20GB harddrives van vroegâh) en samen resoneren ze verschrikkelijk. Nu was ik van plan deze jongens te vervangen voor één 3TB hardeschijf, daar ik op dit moment toch maar zo'n 800GB gebruik. Waarom dan zoveel meer? Ik dual-boot graag en zit niet graag in de problemen qua meerdere OS'sen en hun ruimte. De SSD wordt trouwens 50% W8.1 en 50% Mint of Ubuntu, moet ik nog even zien.
Nu is mijn vraag, als ik al mijn spullen op die HDD zet (games, documenten etc., OS @ SSD), zal ik snelheidswinst krijgen ten opzichte van mijn huidige situatie?
Ten tweede, ik heb dit meissie op het oog, maar ik heb op Reddit dit gelezen, waarin gesteld wordt dat de Seagate hardeschijven helemaal niet stabiel zijn. Hoezeer moet ik mezelf daar zorgen om maken?

Ninja-edit: Als je het over de duivel hebt...

and thanks for all the fish.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Sinds wanneer zijn harde schijven vrouwelijk ? ;)

Performance winst zit 'm vooral in het gebruik van SSD's.
Ik krijg niet de indruk dat je alle OS-en op SSD's wil zetten, en lees uit je verhaal ook niet of je alle applicaties op SSD's kwijt wil.

Hoe dan ook: OS en applicaties op SSD, data op HDD.
Dat is de enige juiste verdeling voor optimale prestaties met ook oog op budget IMHO.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je toch onder de 1 TB zit, waarom dan niet meteen 1 ssd van 1 TB. Dan ben je meteen klaar, is je pc stukken stiller, stukken zuiniger en stukken sneller.

• Zalmanman
bverstee schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:42:
Sinds wanneer zijn harde schijven vrouwelijk ? ;)

Performance winst zit 'm vooral in het gebruik van SSD's.
Ik krijg niet de indruk dat je alle OS-en op SSD's wil zetten, en lees uit je verhaal ook niet of je alle applicaties op SSD's kwijt wil.

Hoe dan ook: OS en applicaties op SSD, data op HDD.
Dat is de enige juiste verdeling voor optimale prestaties met ook oog op budget IMHO.
Ach, weer eens wat anders ;)

Wat ik van plan ben is inderdaad de main OS'en op de SSD te zetten, inclusief de belangrijste software als Office, Chrome, Skype, MediaMonkey etc.
Reepje schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:51:
Als je toch onder de 1 TB zit, waarom dan niet meteen 1 ssd van 1 TB. Dan ben je meteen klaar, is je pc stukken stiller, stukken zuiniger en stukken sneller.
Zo rijk ben ik nou ook weer niet, helaas... :'(

Als ik overigens dat artikel zo lees, lijkt mij dit een betere vervanger. Schijnt in de essentie een 7k3000 van Hitachi te zijn - same ol' factory.

• Zalmanman
Nou wordt 'ie mooi. Hij zit nu in mijn PC (de DT01ACA300), maar W7 noch BIOS ziet hem. Ik heb gechecked, voeding en data zitten er goed in, data heb ik op SATA II en SATA III poorten geprobeerd - maar nog wordt hij NIET gezien.
Als ik boot hoor ik wel drie beeps, "beep --- beep --- beep" en daarna is het stil. Ik heb dus een Gigabyte GA-P55A-UD4 moederbord met de F14 BIOS. Is er iemand die weet wat er hier mis kan zijn?

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:03

two

In je moederbord boekje staat wat alle piepjes betekenen ;)

Signature

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-01 03:29

RobTweaks

Captain Hindsight

@mimang, ik denk dat ik wel kan raden wat die piepjes betekenen... De HDD wordt niet in de BIOS getoond, wat zouden die piepjes dan betekenen denk je?

@Zalmanman, heb je ook een andere SATA-kabel geprobeerd? En een andere computer wellicht? Een BIOS-update is in een zeldzaam geval ook nodig. Zou het even in die hoek zoeken.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• Zalmanman
@mimang: Yes, dat weet ik, maar er zit geen luidspreker aan mijn mobo, dus ik verwacht dat het de hardeschijf zelf is die de beeps maakt.

@RobTweaks: Ik heb even gekeken bij de BIOS-updates, en de nieuwste BIOS is alleen voor een nieuwere Realtek PXE-ROM, daar schiet ik dus niets mee op. En ja, ik heb een nieuwe kabel geprobeerd. Ik krijg ergens zo de indruk dat mijn BIOS te oud is om de schijf te lezen, is dat een mogelijkheid?

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-01 03:29

RobTweaks

Captain Hindsight

Kan, maar probeer eerst even de volgende stappen:
1. ontkoppel iedere andere schijf
2. zet alle BIOS instellingen terug naar default
3. probeer te booten
Probleem verholpen? Ja? Mooi!

Nee? Probeer het volgende:
4. 1 RAM-module plaatsen, de rest even apart leggen

Probleem verholpen? Ja? Mooi!

Nee? Probeer het volgende:
5. boot in een LiveCD (bijvoorbeeld Puppy-Linux)

Zie je de schijf daar wel?

Nee?
Kijk nog even naar de BIOSversie en lees http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=4929.0.
Staat je SATA-controller in AHCI?

Als dit alles niet werkt, dan is het tijd voor een RMA verwacht ik...

[ Voor 15% gewijzigd door RobTweaks op 25-01-2014 12:12 ]

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Als je hem in bios niet kan zien zal hij in geen enkel OS gezien worden waarschijnlijk.

• Zalmanman
Hardeschijf net in een SATA-USB converter gehangen. Hij maakte hetzelfde geluid, alsof de koppen er geen zin in hadden. Tijd om deze hdd aan te melden als DOA.

EDIT:
Een der redenen dat ik deze HDD kocht was omdat ik resonantie in de kast had. Ik heb een oude Samsung eruit gehaald en de resonantie is weg :9 2 dezelfde Samsung schijven gekocht, beiden gestorven. Mja, Samsung, dit is niet lovend.
Gestorven? Bad sectors, head calibration errors, spin up errors etc. Nouja, hopelijk geeft Afuture m'n geld terug. (Ja, ik ken het 7-dagen retourrecht).

[ Voor 55% gewijzigd door Zalmanman op 25-01-2014 14:05 ]

• Zalmanman
(Dan hi-jack ik m'n eigen topic nog even...)
Als een hardeschijf volgens Linux (badblocks) 131 kapotte sectoren vertoont en volgens Windows 90 pending sectors, is het dan tijd voor een RMAtje? Ik heb namelijk het gevoel dat dat niet helemaal oké is. Of helemaal niet.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Voor een nieuwe disk? Jazeker, tijd voor retour. In principe horen er überhaupt geen bad sectors op een schijf te zitten als je deze nieuw koopt.
Pagina: 1