Gaming HTPC (ter vervanging van mediaspeler en Xbox 360)

Pagina: 1
Acties:

• RIF
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Hallo allemaal.

Zoals in de topictitel al staat, wil ik een systeem bouwen om mijn mediaspeler (Eminent EM7180) en Xbox 360 te vervangen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
XBMC draaien voor 1080p 5.1 films.
Gamen op een Full HD tv.

Wat mag het systeem gaan kosten?
< €800,- was mijn eigen gedachte.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
De pc wordt aangesloten op een receiver, die op mijn 42" Philips tv zit aangesloten.
Misschien een 3,5" 2TB harde schijf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf dit al samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 193,50€ 193,50
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 56,49€ 56,49
1MSI R9 270X GAMING 2G€ 172,95€ 172,95
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 19,-€ 19,-
1Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11€ 70,55€ 70,55
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,94€ 76,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,38

Voeding heb ik totaal geen verstand van. Als ik andere topics doorneem is dit misschien wel wat veel.
Behuizing vind ik moeilijk. Ik zat eerst naar deze te kijken, maar eigenlijk is die net te hoog, en blijkbaar is de tekst op het display niet aan te passen/weg te halen. Eigenlijk wil ik niet te veel geld aan de behuizing uitgeven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, dus roep maar wat volgens jullie het beste is :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Vooral qua grootte. Het moet gewoon een HTPC uiterlijk hebben. Eigenlijk wou ik onder de 15cm hoogte blijven (dan past het in mijn tv meubel), maar ik heb al gezien dat dit moeilijk wordt. Ik wil wel graag een USB 3.0 aansluiting aan de voorkant hebben.
Geluidsniveau is niet heel belangrijk, maar een beetje stil mag wel. Ik ben wel wat gewend, aangezien ik nog een eerste generatie Xbox 360 heb staan (zodra die een dvd gaat lezen lijkt het of hij opstijgt).

Ga je overklokken?
Nee. Ik heb dit in ieder geval nog nooit gedaan en het staat niet op de planning.

Verder zou ik nog willen weten of jullie voor windows 7 of 8 zouden gaan. Mij lijkt het dat windows 8 makkelijker te besturen is met een controller/afstandbediening.
Dan kom ik ook bij de volgende vraag, wat voor afstandbediening moet ik hiervoor kopen?
Ik heb een usb ontvanger om mijn Xbox controller op een pc aan te sluiten, dus daarmee kan ik in ieder geval al gamen.

Alvast bedankt voor de hulp,

Remco

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:25
Jammer dat je wilt gaan bezuinigen op je behuizing, juist voor in de woonkamer is dit het onderdeel waar je de hele tijd tegenaan gaat kijken. Persoonlijk zou ik gewoon een behuizing kiezen die alles kan huisvesten wat jij nodig hebt en gewoon mooi is (binnen een redelijk budget). Misschien is dit wat voor je? pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart pricewatch: Cooler Master Elite 130 of pricewatch: Silverstone Grandia GD05B De laatste is 15cm hoog.

Aan de andere kant zou ik bezuinigen op andere onderdelen. Bijvoorbeeld de CPU, je wilt niet overklokken en je hebt hier ook geen moederbord voor. Een k-CPU is dus onzin. Ook heb je een CPU van de vorige generatie (Ivy Bridge), neem bij een nieuwe HTPC gewoon de meest recente generatie CPU's (en bijbehorend moederbord). pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed met een pricewatch: ASRock B85M Pro4 als moederbord. Zo heb je een recent systeem wat beter op elkaar is afgestemd. Voor een ITX behuizing moet je natuurlijk een ander moederbord pakken.

Verder is een 550W voeding leuk, maar een systeem wat amper 300W gaat verbruiken onder maximale load kan ook af met een minder krachtige voeding. Overigens is die seasonic wel van goede kwaliteit. pricewatch: Seasonic S12G 450W of pricewatch: Cooler Master VS V450S

Verder is de CPU koeler die je hebt echt slecht en alleen aan te bevelen in extreem kleine behuizingen. Afhankelijk van de kast die je uitkiest kun je het beste voor een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B of wanneer je een towerkoeler kan plaatsen voor een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO gaan. Echter moet je eerst weten welke behuizing je als basis gebruikt.

Qua bediening heb je een aantal mogelijkheden. Bij gebruik van een CEC adapter kun je de afstandsbediening van je TV gebruiken om de HTPC te bedienen. Ook kun je losse afstandsbedieningen aanschaffen met iR ontvanger, verder kun je nog je smartphone of tablet gebruiken voor de bediening. Echter als je de HTPC ook veel gebruikt om te surfen en af en toe wat moet typen dan is een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard ideaal.

[ Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 22-01-2014 14:39 ]

• RIF
jaapsander schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:30:
Jammer dat je wilt gaan bezuinigen op je behuizing, juist voor in de woonkamer is dit het onderdeel waar je de hele tijd tegenaan gaat kijken. Persoonlijk zou ik gewoon een behuizing kiezen die alles kan huisvesten wat jij nodig hebt en gewoon mooi is (binnen een redelijk budget). Misschien is dit wat voor je? pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart pricewatch: Cooler Master Elite 130 of pricewatch: Silverstone Grandia GD05B De laatste is 15cm hoog.
Zo lang de behuizing er gewoon redelijk strak uit ziet vind ik het wel goed. Die Cooler Master vind ik bijvoorbeeld helemaal niks, en die Fractal Design ziet er weer zo lomp uit. De Grandia GD05B vind ik wel netjes. Ik had ook al gekeken naar de Milo van de BBG, maar daarbij vind ik het weer zo jammer dat je de voorkant open moet klappen om bij de USB te komen.
Aan de andere kant zou ik bezuinigen op andere onderdelen. Bijvoorbeeld de CPU, je wilt niet overklokken en je hebt hier ook geen moederbord voor. Een k-CPU is dus onzin. Ook heb je een CPU van de vorige generatie (Ivy Bridge), neem bij een nieuwe HTPC gewoon de meest recente generatie CPU's (en bijbehorend moederbord). pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed met een pricewatch: ASRock B85M Pro4 als moederbord. Zo heb je een recent systeem wat beter op elkaar is afgestemd. Voor een ITX behuizing moet je natuurlijk een ander moederbord pakken.
Ik moet zeggen dat ik niet echt up to date ben qua wat er te koop is, dus bedankt.
Verder is een 550W voeding leuk, maar een systeem wat amper 300W gaat verbruiken onder maximale load kan ook af met een minder krachtige voeding. Overigens is die seasonic wel van goede kwaliteit. pricewatch: Seasonic S12G 450W of pricewatch: Cooler Master VS V450S
Ik dacht inderdaad al dat 550W te veel was. Ik zal het meenemen.
Verder is de CPU koeler die je hebt echt slecht en alleen aan te bevelen in extreem kleine behuizingen. Afhankelijk van de kast die je uitkiest kun je het beste voor een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B of wanneer je een towerkoeler kan plaatsen voor een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO gaan. Echter moet je eerst weten welke behuizing je als basis gebruikt.
Dus in het geval van de GD05B zou ik voor de Big Shuriken kunnen kiezen.
Qua bediening heb je een aantal mogelijkheden. Bij gebruik van een CEC adapter kun je de afstandsbediening van je TV gebruiken om de HTPC te bedienen. Ook kun je losse afstandsbedieningen aanschaffen met iR ontvanger, verder kun je nog je smartphone of tablet gebruiken voor de bediening. Echter als je de HTPC ook veel gebruikt om te surfen en af en toe wat moet typen dan is een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard ideaal.
Regelmatig surfen staat niet op de planning, dus zo´n toetsenbord ga ik voorlopig niet kopen. Kan natuurlijk altijd nog. Ik heb trouwens ook nog een chatpad voor mijn Xbox controller, dus kan eventueel ook nog om te typen :P
TV afstandsbediening lijkt me niet echt fijn (weet ook niet hoe dat werkt als het via een receiver loopt).
Smartphone/tablet kan ook ja. Ik kijkt nog even rond denk ik, of ik iets leuks tegen kom.

Dan zou dit lijstje nu dus beter zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 155,90€ 155,90
1ASRock B85M Pro4€ 56,70€ 56,70
1MSI R9 270X GAMING 2G€ 172,95€ 172,95
1Silverstone Grandia GD05B€ 84,49€ 84,49
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11€ 70,55€ 70,55
1Seasonic S12G 450W€ 60,70€ 60,70
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,94€ 76,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,27

Qua processor en videokaart kan ik hiermee ook wel een tijdje vooruit? Qua gaming?

• jaapsander
Qua CPU zit je prima, de CPU eisen gaan eigenlijk helemaal niet zo snel omhoog. Qua GPU is het een beetje koffiedik kijken. Het ligt er maar net aan welke spellen je op hoeveel fps wilt gaan spelen met welke instellingen. Een 270X is een prima kaart (voor z'n prijs). Wil je meer prestaties, dan gaat de prijs ook evenredig omhoog.

Verder een prima lijstje.

• jaapsander
GD05 heeft ook gewoon USB op de voorkant? (GD05 is de opvolger v/d GD04). Volgens de site heeft de nieuwe GD05 revisie zelfs USB3.0 aan de voorkant. Overigens zou ik zeker geen game HTPC in die MS-tech kast willen bouwen* met 1 80mm casefan...

*Heb al een setup gebouwd in de MC-380

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 22-01-2014 15:59 ]

Verwijderd

Nee, idd zie dat deze verder ook geen fanpoorten heeft :/.

• RIF
jaapsander schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:50:
Qua CPU zit je prima, de CPU eisen gaan eigenlijk helemaal niet zo snel omhoog. Qua GPU is het een beetje koffiedik kijken. Het ligt er maar net aan welke spellen je op hoeveel fps wilt gaan spelen met welke instellingen. Een 270X is een prima kaart (voor z'n prijs). Wil je meer prestaties, dan gaat de prijs ook evenredig omhoog.

Verder een prima lijstje.
270X is voor de games van dit moment gewoon goed denk ik toch? Daar gaat het mij vooral om. De games van dit moment wil ik gewoon op hoge kwaliteit kunnen spelen.
En over een jaar of twee een dikkere grafische kaart erin en ik kan weer verder denk ik?
Hmm, dan vind ik de GD05 toch wel mooier dan de GD04. Maar bedankt. Die MS-Tech vind ik wel mooi, maar dat is blijkbaar geen echte optie :P

Bedankt voor de hulp allebei.

• RIF
Oké, het is toch veranderd.
Ik zit nu aan dit te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 157,30€ 157,30
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1MSI R9 280X GAMING 3G€ 263,04€ 263,04
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,-€ 65,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 82,60€ 82,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,45€ 76,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 858,18

Nog op of aanmerkingen?

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 16:05

NLF

Node 605 als kast indien je budget dat accepteert?

De Intel 4570 kun je ook nog overwegen.

De iets goedkoper M500 ssd?

[ Voor 14% gewijzigd door NLF op 26-01-2014 23:47 ]

• jaapsander
Die fractal kast is erg geschikt als itx gaming systeem. Qua koeling heeft het ook het voordeel dat je een towerkoeler kan plaatsen (goed voor de airflow in de behuzing). Ik zou een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO plaatsen ipv de big shuriken.

Verder heb ik niks aan te merken op het systeem.

• maasmaas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:54
Je zou nog voor de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W kunnen gaan om wat te besparen. Verder een leuke build :)

• RIF
NLF schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:46:
Node 605 als kast indien je budget dat accepteert?

De Intel 4570 kun je ook nog overwegen.

De iets goedkoper M500 ssd?
Ik vind het uiterlijk van de 304 wel mooi eigenlijk, dus ik ga daar maar voor. Dan komt hij voorlopig maar naast mijn tv-meubel denk ik.

4570 zou kunnen inderdaad, maar is niet nodig denk ik? Dat is tenminste wat ik opmaak uit de adviezen, dus ik hou het bij de 4440.

Samsung SSD heb ik goede ervaringen mee, van daar de keuze. Die €10,- maakt mij nu eigenlijk ook niet zoveel meer uit bij deze build.
jaapsander schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:31:
Die fractal kast is erg geschikt als itx gaming systeem. Qua koeling heeft het ook het voordeel dat je een towerkoeler kan plaatsen (goed voor de airflow in de behuzing). Ik zou een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO plaatsen ipv de big shuriken.

Verder heb ik niks aan te merken op het systeem.
Bedankt voor de tip, daar had ik inderdaad nog niet naar gekeken. Aangepast dus!
maasmaas schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:00:
Je zou nog voor de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W kunnen gaan om wat te besparen. Verder een leuke build :)
Ik denk dat ik het zo laat, en de stap ga nemen om het te bestellen.

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
Mooie build! Denk zelf dat je aan een 270X wel genoeg had. Een 280X is ook prima, alleen zou ik dan niet voor de MSI gaan. In zo'n kleine kast lijkt er een groter risico te zijn op oververhitting i.v.m. moeilijke airflow en doe je er denk ik goed aan voor een 280X te gaan die van zichzelf erg koel is. In dat opzicht zou de HIS 280X IceQ X² mogelijk een iets betere keuze zijn. Die is tevens ook een stuk stiller.

Edit: Laat maar, zie net dat die 311mm is en de Fractal 304 maximaal tot 310mm gaat. Misschien de Asus? Wel ietsjes duurder, maar is aanzienlijk stiller met vergelijkbare temperaturen.

[ Voor 16% gewijzigd door f3cuk op 27-01-2014 17:11 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• RIF
Uiteindelijk dus deze bestelling gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 157,30€ 157,30
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1MSI R9 280X GAMING 3G€ 264,-€ 264,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,99€ 64,99
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 77,54€ 77,54
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,45€ 76,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 848,93

Alles in elkaar gezet, Windows geïnstalleerd, alles deed het DACHT ik...
Helaas, videokaart niet. De fans draaien, maar hij komt niet in apparaatbeheer te staan. Weet iemand wat het kan zijn?
Volgens mij zat hij er gewoon goed in, aan de ene kant het 'schuifje' over de kaart, aan de andere met 2 schroefjes vastgezet.

Oké, terwijl ik dit typte samen met een huisgenoot nog wat geprobeert:
Een oude videokaart van hem in mijn kast doet het gewoon.

Mijn MSI kan niet in zijn kast (vanwege voeding), maar ik denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat mijn GPU kapot is, toch? Morgen maar even bellen.

• f3cuk
Ik zou er niet zo snel vanuit gaan dat je GPU kapot is. Paar dingen die je bij langs kunt gaan.
  • Stroom op videokaart niet (goed) aangesloten
  • PCI-E slot kapot (heb je al getest met een andere videokaart)
  • PSU kapot (kijk of hij het met een andere PSU wel doet)
  • Stroom op MoBo (goed) aangesloten (24-pins connector)
  • Stroom op CPU (goed) aangesloten (zie onderstaand figuur)
  • Stroom op GPU (goed) aangesloten (zowel de 6-pins als 8-pins voorzien van correcte PCI-E stekkers)
  • Verkeerde stekker gebruikt voor GPU. Heb je voor de de 8-pins aansluiting op je GPU niet per ongeluk de 2x4pins (bedoeld voor je CPU) gebruikt?
  • Is in de bios je GPU ook niet weer te vinden?
  • Ik weet niet of er verschil zit tussen Windows 7 en 8 qua apparaatbeheer, maar is het mogelijk dat apparaatbeheer in Windows 8 misschien alleen apparaten toont die functioneren?
Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/262tkk2.jpg

[ Voor 103% gewijzigd door f3cuk op 30-01-2014 02:59 ]

• RIF
f3cuk schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 02:32:
Ik zou er niet zo snel vanuit gaan dat je GPU kapot is. Paar dingen die je bij langs kunt gaan.
  • Stroom op videokaart niet (goed) aangesloten
  • PCI-E slot kapot (heb je al getest met een andere videokaart)
  • PSU kapot (kijk of hij het met een andere PSU wel doet)
  • Stroom op MoBo (goed) aangesloten (24-pins connector)
  • Stroom op CPU (goed) aangesloten (zie onderstaand figuur)
  • Stroom op GPU (goed) aangesloten (zowel de 6-pins als 8-pins voorzien van correcte PCI-E stekkers)
  • Verkeerde stekker gebruikt voor GPU. Heb je voor de de 8-pins aansluiting op je GPU niet per ongeluk de 2x4pins (bedoeld voor je CPU) gebruikt?
  • Is in de bios je GPU ook niet weer te vinden?
  • Ik weet niet of er verschil zit tussen Windows 7 en 8 qua apparaatbeheer, maar is het mogelijk dat apparaatbeheer in Windows 8 misschien alleen apparaten toont die functioneren?
[afbeelding]
Andere PSU kan ik helaas niet even snel testen. Zou graag mijn videokaart in een ander systeem proberen, maar die mogelijkheid heb ik niet. Voor zover ik kan zien zit hij goed aangesloten. Ik heb 2 pci-e stekkers, die zitten er allebei in (1 keer 6 en 1 keer 8 ). Fans van de kaart draaien ook gewoon.
Stroom op moederbord zit ook goed lijkt me, als alles het verder gewoon doet.
In de BIOS kan ik, voor zover ik kan zien, alleen kiezen voor een 'preferred' graphics apparaat, en die staat op PCI-e.
In apparaatbeheer staat ook één 'onbekend' apparaat, dus die laat hij ook zien (helaas, dit is niet mijn kaart, maar een Intel device).

• jaapsander
Maar geeft hij wel beeld dan? Waar zit het beeldscherm op aangesloten? Op het moederbord of op de videokaart?

• RIF
jaapsander schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:18:
Maar geeft hij wel beeld dan? Waar zit het beeldscherm op aangesloten? Op het moederbord of op de videokaart?
Als ik hem op de videokaart aansluit heb ik geen beeld, dus nu zit hij op het moederbord.
Met die andere videokaart, die het wel deed, had ik wel beeld via videokaart.

• jaapsander
Klinkt wel alsof er iets mis is met de videokaart. Om dat uit te sluiten zou je hem eigenlijk even in een ander systeem moeten testen. Maar als dat niet kan zou ik hem gewoon RMA/DOA sturen.

• RIF
Vandaag de kaart even in de pc van m'n ouders gestopt. Hier kreeg ik wél beeld, maar het beeld schoot op een veel te lage resolutie, en in apparaatbeheer kwam er onder display adapters 'generic blabla' te staan, of zoiets. Deze pc heeft geen beeldschermaansluitingen op het moederbord.

Betekent dit nu dat de kaart niet kapot is?

• jaapsander
Dat kan inderdaad een indicatie geven dat de kaart het wel doet (hij doet in ieder geval iets). Dat hij bij je ouders op een verkeerde resolutie schiet komt omdat er op die pc geen drivers van de videokaart aanwezig waren. Dat is dus niet zo gek.

Ik zou nog eens proberen om alles op jouw pc aan te sluiten en alles goed bij langs te lopen (inclusief handleiding).

• RIF
jaapsander schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:55:
Dat kan inderdaad een indicatie geven dat de kaart het wel doet (hij doet in ieder geval iets). Dat hij bij je ouders op een verkeerde resolutie schiet komt omdat er op die pc geen drivers van de videokaart aanwezig waren. Dat is dus niet zo gek.

Ik zou nog eens proberen om alles op jouw pc aan te sluiten en alles goed bij langs te lopen (inclusief handleiding).
Ik vermoed ook dat hij, na drivers installeren, het gewoon zou doen. Helaas niet kunnen proberen. Misschien dit weekend maar voor gaan zitten, als ik nog geen oplossing heb.

Is er nog iets speciaals waar ik op moet letten? Want volgens mij zit hij gewoon goed aangesloten.
Het kan toch ook niks specifieks zijn tussen mijn ASRock B85M-ITX en MSI R9 280X?

• jaapsander
Je moet er goed op letten dat de videokaart goed in het PCI-express slot zit en dat de videokaart goed op de voeding is aangesloten (6 en/of 8 pins stekker(s)). Zorg dat je in het bios instelt dat de 1e keuze videoadapter pci-e is (en niet onboard). En dan hou hij het gewoon moeten doen.

Dat je moederbord en videokaart niet compatibel zijn is bijna niet mogelijk (zijn gewoon standaarden waar zowel moederbord als videokaart zich aan houdt). Echter is er een minieme kans dat dit het geval is. Als je zelf niks kan vinden zou ik het de webshop laten oplossen. Je hebt immers nieuwe hardware met garantie aangeschaft.

• RIF
Even een update:

Vorige week toch maar de videokaart opgestuurd, zodat ik zeker uit kon sluiten dat die kapot was.
De videokaart doet het dus, daar zit het probleem niet.

Zou het zo kunnen zijn dat mijn voeding niet sterk genoeg is? Of moet ik met 450w wel genoeg hebben?

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-03 14:22
Maak anders even wat foto'svan hoe je de boel hebt aangesloten, mocht er wat verkeerd zitten.

• maasmaas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:54
Ik heb vrijwel dezelfde setup (zelfde mobo en PSU) alleen met een i5 4570 en een R9 280x van Asus. Ik heb geen problemen met die combi, dus daar lijkt het normaal gesproken niet in te zitten.

• RIF
nico-1 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:52:
Maak anders even wat foto'svan hoe je de boel hebt aangesloten, mocht er wat verkeerd zitten.
Foto's maken wordt lastig denk ik. Ten eerste zit de kast bomvol, en ik heb geen fatsoenlijke camera hier. Maar ik zal binnenkort eens kijken.
maasmaas schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:38:
Ik heb vrijwel dezelfde setup (zelfde mobo en PSU) alleen met een i5 4570 en een R9 280x van Asus. Ik heb geen problemen met die combi, dus daar lijkt het normaal gesproken niet in te zitten.
Hmm, raar. Dan moet ik toch echt op zoek naar iemand die het voor mij kan testen denk ik... Ik weet het echt niet meer.

Verwijderd

Uit nieuwsgierigheid, is het goedgekomen? Lag het aan de PSU?

Ik heb zelf een node 304 met 450w PSU en zit te dubben tussen 770 GTX en 280x.

• RIF
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 23:17:
Uit nieuwsgierigheid, is het goedgekomen? Lag het aan de PSU?

Ik heb zelf een node 304 met 450w PSU en zit te dubben tussen 770 GTX en 280x.
Helaas nog niet, geen tijd meer voor gehad. Deze week weer verder kijken. Als ik iets weet zet ik het hier wel weer neer.

• jaapsander
RIF schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:00:
Even een update:

Vorige week toch maar de videokaart opgestuurd, zodat ik zeker uit kon sluiten dat die kapot was.
De videokaart doet het dus, daar zit het probleem niet.

Zou het zo kunnen zijn dat mijn voeding niet sterk genoeg is? Of moet ik met 450w wel genoeg hebben?
Zolang de voeding goed werkt is 450W méér dan genoeg. Zeker bij een kwaliteitsvoeding zoals jij die hebt geselecteerd. Mocht je niet in staat zijn om wat te troubleshooten (dus wat onderdelen uit kunnen wisselen) dan zou ik het geheel terug sturen naar de webshop (heb je bij 1 shop besteld?). Losse componenten opsturen heeft geen zin, je had zelf ook al gezien dat de videokaart het in een ander systeem wel doet.

• RIF
nico-1 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:52:
Bij dezen de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18161322_zpsa7eaa96e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18160010_zps075ddcf7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18160000_zpsc5009466.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18155922_zps3b886078.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18155905_zps483c2f7f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18155859_zps30097c01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18155752_zpsd0a259fa.jpg

Ik heb het ook nog met dit kabeltje geprobeerd, ook geen succes:

Afbeeldingslocatie: http://i167.photobucket.com/albums/u134/Kamikaze-kid/th_2014-02-18160635_zpse6b3ea32.jpg
jaapsander schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:43:
[...]

Zolang de voeding goed werkt is 450W méér dan genoeg. Zeker bij een kwaliteitsvoeding zoals jij die hebt geselecteerd. Mocht je niet in staat zijn om wat te troubleshooten (dus wat onderdelen uit kunnen wisselen) dan zou ik het geheel terug sturen naar de webshop (heb je bij 1 shop besteld?). Losse componenten opsturen heeft geen zin, je had zelf ook al gezien dat de videokaart het in een ander systeem wel doet.
Alles is bij één shop besteld inderdaad, dus dan neem ik daar maar weer eens contact met op.

• f3cuk
De PSU zou het probleem niet moeten zijn, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat het niet is. Nu er is vastgesteld dat de GPU niet het probleem is blijven er wat mij betreft drie problemen over.
  • Moederbord
  • PSU
  • Fout ergens in de bekabeling*
  • BIOS
* Dit omdat ik ook op je foto's niet goed kan zien hoe alles is aangesloten.

--

Je zou kunnen vragen of een mede-tweaker eens naar je systeem wil kijken om vast te stellen dat het probleem sowieso niet bij de aansluiting ligt. Mocht je hier in de buurt wonen (Hoogeveen), ben je welkom om even langs te komen met je systeem.

Wat ik zelf zou doen is proberen beeld te krijgen met zo weinig mogelijk dingen aangesloten. Dus optische drives en HDD's / SSD loskoppelen, geluid afkoppelen en ook de USB poorten niet aansluiten. Mocht je dan beeld krijgen dan kan het duidden op het feit dat je PSU te weinig stroom levert of er mogelijk een fout zit in de bekabeling van je behuizing. Vervolgens stap voor stap weer dingen aansluiten en kijken wanneer het fout gaat.

Je geeft aan dat met een andere videokaart in de PCI poort je wel beeld krijgt. Is dit ook een videokaart met eigen dedicated stroom? Stroom van de fans wordt geleverd via je moederbord, al zou je beide PCI connectors niet aansluiten dan zouden deze nog moeten draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door f3cuk op 18-02-2014 17:36 ]

• RIF
f3cuk schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:34:
Je geeft aan dat met een andere videokaart in de PCI poort je wel beeld krijgt. Is dit ook een videokaart met eigen dedicated stroom? Stroom van de fans wordt geleverd via je moederbord, al zou je beide PCI connectors niet aansluiten dan zouden deze nog moeten draaien.
Dit was een (kleine, oude) kaart zonder losse stekkers. Ik heb net de PCI-e connectors los gehaald, en de pc opgestart. De fans draaiden toen niet.
Dus iets op het moederbord kapot? Of de stroom er naartoe?

En ik zit trouwens in Eindhoven, dus dat gaat hem niet worden :P maar bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door RIF op 20-02-2014 12:47 ]

• f3cuk
Ehm.. Nu begin ik toch een beetje te twijfelen aan mezelf, het moederbord kapot lijkt me niet aannemelijk omdat een andere kaart gewoon werkt in hetzelfde slot. Meer voor de hand liggend vind ik de PSU, maar dat is wat lastig testen. Je kan de webshop een e-mailtje doen met je probleem en vragen of hun een idee hebben.

Heb je meerdere kabels geprobeerd richting je monitor? Zowel HDMI als DVI? En heb je ook al geprobeerd randcomponenten af te koppelen in de hoop beeld te krijgen?

[ Voor 16% gewijzigd door f3cuk op 20-02-2014 23:06 ]

• RIF
f3cuk schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:02:
Ehm.. Nu begin ik toch een beetje te twijfelen aan mezelf, het moederbord kapot lijkt me niet aannemelijk omdat een andere kaart gewoon werkt in hetzelfde slot. Meer voor de hand liggend vind ik de PSU, maar dat is wat lastig testen. Je kan de webshop een e-mailtje doen met je probleem en vragen of hun een idee hebben.

Heb je meerdere kabels geprobeerd richting je monitor? Zowel HDMI als DVI? En heb je ook al geprobeerd randcomponenten af te koppelen in de hoop beeld te krijgen?
Ik heb daarnet mijn SSD afgekoppeld, USB poorten van de case afgekoppeld en geen randapparatuur aangesloten. Nog steeds geen beeld, zowel via HDMI als DVI niet. Moederbord geeft wel gewoon beeld.

Ik kan misschien dit weekend nog met een kennis wat proberen, die er (als het goed is) ook verstand van heeft :P

• jaapsander
Heeft die kennis dan ook extra componenten om te kunnen wisselen? In mijn ervaring heb je die gewoon nodig om het een en ander uit te kunnen sluiten.

De kortste klap is om alles terug te sturen naar de webshop. Kost je alleen een paar euro verzendkosten wanneer er daadwerkelijk wat defect is. Indien er niks defect is kost (en jij dus wat fout hebt gedaan) kost het je vaak een paar tientjes onderzoekskosten.

• RIF
jaapsander schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:59:
Heeft die kennis dan ook extra componenten om te kunnen wisselen? In mijn ervaring heb je die gewoon nodig om het een en ander uit te kunnen sluiten.

De kortste klap is om alles terug te sturen naar de webshop. Kost je alleen een paar euro verzendkosten wanneer er daadwerkelijk wat defect is. Indien er niks defect is kost (en jij dus wat fout hebt gedaan) kost het je vaak een paar tientjes onderzoekskosten.
Die heeft hij inderdaad wel (heeft in ieder geval zelf nog wel een pc staan).
De webshop waar ik deze pc heb gekocht heeft er volgens mij weinig zin in dat ik de hele pc terugstuur...

• jaapsander
RIF schreef op maandag 24 februari 2014 @ 17:27:
[...]

Die heeft hij inderdaad wel (heeft in ieder geval zelf nog wel een pc staan).
De webshop waar ik deze pc heb gekocht heeft er volgens mij weinig zin in dat ik de hele pc terugstuur...
Ik zou er als shop ook niet zo blij mee zijn, echter heb ik wel een wettelijke verplichting waar ik me dan aan moet houden.

Met een aantal reserve onderdelen kun je het een en ander uitsluiten. Echter moet je bij een defect onderdeel dit nog steeds richting de shop sturen. Waarom wachten tot het weekend?

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-03 11:02
Heb je de laatste versie van de bios? Ik zie dat er op de website van Asrock een update van 19/12/2013 staat. Versie 1.9

Ik las op een ander forum waar iemand hetzelfde probleem had als jij (zelfde kaart ander mobo) en ook al alles uitgeprobeerd had, hij de kaart werkende kreeg na een bios update.

• RIF
jaapsander schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:33:
[...]

Ik zou er als shop ook niet zo blij mee zijn, echter heb ik wel een wettelijke verplichting waar ik me dan aan moet houden.

Met een aantal reserve onderdelen kun je het een en ander uitsluiten. Echter moet je bij een defect onderdeel dit nog steeds richting de shop sturen. Waarom wachten tot het weekend?
Als ik hem in zijn geheel opstuur, ben ik hem langer kwijt denk ik. Nu kan ik hem nog gewoon gebruiken, alleen zonder de videokaart.
Baloes schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:05:
Heb je de laatste versie van de bios? Ik zie dat er op de website van Asrock een update van 19/12/2013 staat. Versie 1.9

Ik las op een ander forum waar iemand hetzelfde probleem had als jij (zelfde kaart ander mobo) en ook al alles uitgeprobeerd had, hij de kaart werkende kreeg na een bios update.
BIOS heb ik al een update gegeven naar 1.9 inderdaad. Helaas heeft dit voor mij niet geholpen.

• Baloes
Das jammer idd.
Is het niet mogelijk om even de PSU van je ouders aan te sluiten op je systeem? Gezien het feit dat ie het in het systeem van je ouders wel deed.

Als het dan wel doet dan is het je PSU.
Anders zou ik toch gaan denken aan je moederbord, zeker omdat ie ook helemaal niet "gezien" wordt.

• RIF
Baloes schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:29:
Das jammer idd.
Is het niet mogelijk om even de PSU van je ouders aan te sluiten op je systeem? Gezien het feit dat ie het in het systeem van je ouders wel deed.

Als het dan wel doet dan is het je PSU.
Anders zou ik toch gaan denken aan je moederbord, zeker omdat ie ook helemaal niet "gezien" wordt.
Ja, denk dat ik dat dit weekend maar even ga proberen. Hoop eigenlijk niet dat het m'n mobo is, maar vrees van wel...

• RIF
Weer een update. Dit weekend heb ik een en ander geprobeerd bij een vriend, waaruit het volgende is gebleken:

Met een andere voeding, nog steeds geen beeld uit de videokaart (zowel een 450W als een 600W geprobeerd).
Mijn videokaart in zijn systeem, wel beeld.
Mijn videokaart in zijn systeem met mijn voeding, wel beeld.

Dus mijn voeding is het in ieder geval niet, lijkt me.

De videokaart van mijn ouders in mijn systeem, wel beeld.
De videokaart van hem in mijn systeem, wel beeld.

Opmerking hierbij is, dat dit allebei PCI-e 2.0 videokaarten zijn. Deze werken dus wel, terwijl mijn eigen PCI-e 3.0 kaart niet werkt.

Als ik het zo zie, zou mijn videokaart (MSI R9 280x gaming 3G) toch gewoon moeten werken met mijn moederbord (ASRock B85M-ITX)? Is het mogelijk dat PCI 1.0 en 2.0 kaarten wel werken, maar dat hij 3.0 kaarten niet pakt? Foutje in het mobo?

• f3cuk
Goed debug-werk. Weer een stapje dichterbij. Voeding is goed, videokaart is goed.

Probleem zit hem dus in het moederbord, ik kon zo snel online niets vinden over een PCIe slot die wel 2.0 accepteert maar geen 3.0. Technisch gezien weet ik te weinig van moederborden af om te weten of een hardwarefout dit inderdaad kan veroorzaken.

Enige wat ik nog kan bedenken hoe je het zelf kan oplossen is ergens een BIOS instelling. Ik ben benieuwd wat je precies ingesteld hebt staan in je bios onder Advanced\Chipset Configuration. Ook kun je zoeken naar een optie om de integrated GPU uit te schakelen.

• jaapsander
Je hebt inderdaad een aantal dingen uit kunnen sluiten tijdens het debuggen. Dat scheelt in de mogelijkheden die er overblijven. Naar mijn weten is er ook geen hardwarefout die PCIe kaarten met 3.0 niet accepteert en met 2.0 wel. Ik zou dus gokken op een compatibiliteits- of een instellingsfout. Ondanks dat beide gevallen zeer onwaarschijnlijk zijn, immers die videokaart en moederbord moeten gewoon met elkaar kunnen werken en de default bios/uefi moet gewoon werken om beeld te krijgen.

Een bios update heb je al geprobeerd (ik neem aan ook even defaults geladen?), dus dan gok ik op een compatibiliteitsprobleem. Dit is voor jou niet echt op te lossen dus lijkt het mij verstandig dat je alles terugstuurt naar de shop.

• RIF
Ik heb ook weer een mailtje gestuurd naar de winkel, dus even kijken wat voor reactie ik krijg.
Verder is de BIOS geüpdatet naar de nieuwste versie. Wat bedoel je precies met defaults geladen? De integrated graphics kunnen niet uit, maar de 'primary graphics adapter' staat op pci-e. Pci-e link speed op zowel 'auto' als '3.0' geprobeerd.

• jaapsander
RIF schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:39:
Ik heb ook weer een mailtje gestuurd naar de winkel, dus even kijken wat voor reactie ik krijg.
Verder is de BIOS geüpdatet naar de nieuwste versie. Wat bedoel je precies met defaults geladen? De integrated graphics kunnen niet uit, maar de 'primary graphics adapter' staat op pci-e. Pci-e link speed op zowel 'auto' als '3.0' geprobeerd.
Die instellingen mbt de PCI-E link zijn gewoon goed (zowel auto als 3.0 zou moeten werken). Primary graphics adapter op PCI-E is in dit geval ook goed (hoewel een andere instelling ook zou moeten werken aangezien hij tijdens de post afhankelijk vaan de instelling de volgorde bepaald waar hij kijkt waar monitoren zijn aangesloten).

Met defaults bedoel ik de knop waarbij hij de "fail safe defaults" in je bios/uefi laad. Dit zijn conservatieve standaardinstellingen waarbij de pc dus moeiteloos moet kunnen booten. Vaak bij het tabblad waar je de instellingen kan opslaan.

• RIF
Maar weer even een update geven.

Zo'n 1,5 week geleden, na contact met de webshop, dus mijn moederbord opgestuurd. Dit omdat ik na het testen toch vrij zeker was dat daar het probleem zou moeten zitten. De dagen hierna nog zitten twijfelen of niet gewoon een andere mobo zou kopen, uiteindelijk niet gedaan.

Dinsdag kreeg ik reactie van de webshop dat zij niks verkeerds gevonden hebben, maar het mobo gewoon goed werkt. Ik nog even nagevraagd hoe ze dit getest hebben (welke videokaart, meerdere?).
's Avonds toch als impulsaankoop een ander mobo gekocht (MSI B85I, toch nog 'goedkoop' aangezien ik meer niet echt nodig heb).

Maar nu krijg ik dus ook met het MSI moederbord geen beeld uit de kaart... ik snap er echt niks meer van...

Weet iemand misschien een winkel (in Eindhoven?) die het voor mij allemaal goed in elkaar zou kunnen zetten? Want ik heb er eigenlijk wel behoorlijk genoeg van...

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Misschien ligt het aan een slechte beeldkabel of connector?

• Baloes
Ik las op wat fora dat het ook kan helpen wanneer je opstart in safe mode en dan in device manager de onboard video disabled van de CPU. Vervolgens weer opstarten met de monitor aangesloten op de kaart.

Volgens mij hebben we ook nog niet naar de drivers gekeken. Die hebbie toch wel geinstalleerd?

Zo ja dan kaart eruit halen, in safe mode opstarten en met DDU de drivers verwijderen.
http://www.guru3d.com/fil...uninstaller_download.html

Vervolgens opstarten met kaart erin en kijken of je beeld hebt.

We blijven proberen :-)

En dit moederbord heeft ook de laatste BIOS versie?

• jaapsander
Maar wanneer je toch je moederbord op moest sturen (en je systeem toch onbruikbaar is) kun je toch net zo makkelijk het hele systeem opsturen? Als het toevallig een vreemd compatibiliteitsprobleem is hebben ze daar allerlei onderdelen om te zien wat wel werkt (misschien was een andere videokaart juist wel de oplossing).

Het opsturen van losse onderdelen waarvan je niet zeker weet dat ze defect zijn is niet handig. Je hebt gewoon garantie op de onderdelen, maar als je alles afzonderlijk opstuurt en ze het product testen in een configuratie die wel werkt kun je natuurlijk geen garantie claimen.
Pagina: 1