Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52
Hallo iedereen. Sinds november 2013 zijn we verhuisd van een huur appartement naar een eigen woning. In het salon heb ik alles voorzien voor een 5.1 opstelling. De leidingen zitten mooi ingewerkt in de muren achter de bepleistering.

Nu ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing. Op vlak van speakers ben ik 99% zeker om het Boston Acoustics Soundware XS 5.1 system Wit II SE aan 279 euro te nemen. Er bestaat natuurlijk beter materiaal maar prijs kwaliteit blijkt dit meer dan de moeite waard te zijn. Maar welke receiver zouden jullie uit onderstaande nemen? Of nog andere voorstellen in die klasse? Ik vind snufjes als 4K upscaling, Airplay, Spotify, netwerkmogelijkheden enzoverder wel belangrijk. Via het forum kwam ik onderstaande shortlist uit :

Denon AVR X2000 aan 345 euro
Marantz SR1604 aan 449 euro
Pioneer VSX 528 aan 279 euro

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het grootste verschil in een audio installatie wordt in mijn ogen gemaakt door de speakers. En aangezien je hierin al een keuze hebt gemaakt, doet het er eigenlijk niet meer zo veel toe.

In een pure-direct setting op de receiver zouden ze allemaal zo'n beetje hetzelfde moeten klinken. Kies gewoon de receiver uit de de features aan boord heeft die je zoekt en je zelf het mooiste vind om te zien.

Met de set die je hiermee neerzet heb je wel meer geld uitgegeven aan de receiver dan aan de speakers. Verhoudingsgewijs kun je eigenlijk beter meer geld uitgeven aan de speakers.

• FrE911
Welke speakers zou je dan voorstellen? Zolang er niks gekocht sta ik open voor verbetering ;)

[ Voor 41% gewijzigd door FrE911 op 22-01-2014 13:42 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Speakers adviseren is onmogelijk. De sound van elk merk/type is anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Wat de ene persoon mooi vindt klinken, is in de oren van de andere persoon vreselijk. Als je echt wil weten welke speakers bij je passen zou ik je aanraden om eens bij een hifi-zaak diverse exemplaren te gaan beluisteren en vergelijken.
Zo'n Soundware is op zich best een aardig 5.1 setje om wat films/series te kijken maar op het gebied van muziek kun je er niet zo veel van verwachten. In mijn ogen kun je beter met minder maar wel betere speakers beginnen dan meteen een 5.1 set neer te zetten die kwalitatief matig is. Je zou de set ook langzaam kunnen uitbouwen.
Verder zou je kunnen overwegen om een speakerset van Marktplaats te halen. Er staan vaak genoeg geweldige sets op voor een weg-geef-prijs.

• FrE911
Misschien ben ik verkeerd maar ik ga mijn strategie een beetje aanpassen. Ik neem 1 van bovenstaande receivers. Maar gezien het budget ga ik beetje bij beetje opbouwen en ga starten met 2 Dali Zensor 1 in het wit. Gezien het ook moet dienen om naar muziek te luisteren. Goed plan? Of eerder niet? Dit is de ruimte :

https://www.dropbox.com/s...2014-01-22%2016.27.35.jpg

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Qua speakers is dat een betere keuze. En opbouwen is dan zeker goede keuze! ruimte ziet er mooi uit! Ik zou alleen de Dali's denk ik niet bovenaan het plafond bevestigen (ik neem aan dat de kabels daarvoor bedoeld zijn?). Als je de speakers hoog ophangt is 't - vind ik - kleine speakers mooier, maar dan doe je wel consessie.

Eigenlijk mag ik niets zeggen: Mijn boekenplank speakers staan op de grond :)

In grote lijnen vind ik je strategie verandering wel goeie hoor: ik ben zelf ook aan 't opbouwen. stapje voor stapje en (hopelijk) steeds wat beter.

• FrE911
Nja ik ben ook aan het twijfelen wat betreft de looks want het moet er toch wel nog goed uitzien ook. Anders zal de vriendin niet akkoord gaan :) En ik vind het zelf ook wel belangrijk punt.

Moest ik nu voor een 5.1 opstelling gaan zou het dan een goeie oplossing zijn om als front met staanders te werken en de twee rears wel aan het plafond te bevestigen?

Ofwel blijf ik bij een 2.1 opstelling? Pffff. Ik ben aan het twijfelen geslagen :(

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik zou je besluitproces even anders inrichten (heb ik ook gedaan toen ik niet zeker was). Neem iets meer tijd en ga eerst luisteren. Bezoek op n vrije dag 1 of 2 audiozaken en luister rustig naar verschillende combinaties en ga dan eens kijken wat je 't meeste trekt. Vervolgens kun je dan gaan kijken hoe je dat zo goed mogelijk kan inpassen in je ruimte.

Volgens mij is t wel zo dat de rears een minder grote rol spelen, dus de plaatsing aan 't plafond (wellicht kleinere speakers dan de fronts) zou voor mij zelf geen probleem zijn.

Met de fronts wel, dat zou ik niet doen. Ik denk dat je dat echt gaat horen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

FrE911 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:48:
Maar gezien het budget ga ik beetje bij beetje opbouwen en ga starten met 2 Dali Zensor 1 in het wit.
Omdat? Je meer budget hebt en dan is de duurdere speaker ook de betere? Speakers kan je mijn inziens niet op adviseren, hooguit een bepaalde richting opwijzen als iemand aan zou geven naar wat hij zoekt. En dan is het nog steeds lastig aangezien de één "helder" anders ervaart dan de ander. Speakers koop je niet op specificaties, die koop je op klank. Genoeg mensen die de Zensor 1 een betere speaker vinden dan de A25, maar ook genoeg die de A25 verkiezen en weer genoeg andere die voor iets geheel anders gaan. Dat je moet gaan luisteren had je gelukkig zelf ook door. En dan is het nog lastig aangezien de akoestiek bij je thuis heel anders is dan in de winkel.

Komt er nog meer in de ruimte te staan dan alleen speakers? De ruimte doet me op de foto's nogal kaal en kil over, niets mis mee als dat je smaak is maar voor speakers kan een ruimte als dit funest zijn. Denk aan galm en dat soort dingen. Dingen als een vloerkleed, gordijnen en iets aan de muur gaan dat tegen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1