zelf dhcp server op netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
ik ga bij een vriend een netwerk installeren in een studentenhuis. er komt 1 server met windows 95 (dat willen ze per se, ik zou zeggen neem linux), met 2 netwerkkaarten. op 1 komt internet binnen en de 2e zit aan het huisnetwerk. internet delen wou ik met of sygate of wingate doen (of moet ik echt iets anders pakken?).
anyway het leek me wel makkelijk om een dhcp server te installeren om automatisch ip-nummers en alle instellingen door te geven. dan is het ook niet zo moeilijk meer als iemand z'n pc formatteert want dan krijgt ie toch alles automatisch weer. iemand die dit ook wel eens gedaan heeft? nog adviezen wat ik vooral wel en wat vooral niet moet doen?

Maak je eigen poll

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47

Wallie

Herr

Ik zou zeggen, neem Winroute, http://www.winroute.com , kan NAT spelen (internet delen dus), mailserver, dhcp server enz.
Prima voor kleine tot middel grote netwerken.

En Win95 valt nog wel mee hoe stabiel als je hem puur en alleen internet laat sharen.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Hoeveel pc's komen er op dat netwerk?
Want als dat er niet meer zijn als 10 dan is het niet echt nodig om een DHCP server neer te zetten (alleen maar meer werk!)

Het is natuurlijk leuk, een netwerk met een DHCP server maar het moet wel nut hebben.

• Roelant
  • Niet online
Op vrijdag 08 juni 2001 09:21 schreef MuddyMagical het volgende:
Hoeveel pc's komen er op dat netwerk?
Want als dat er niet meer zijn als 10 dan is het niet echt nodig om een DHCP server neer te zetten (alleen maar meer werk!)

Het is natuurlijk leuk, een netwerk met een DHCP server maar het moet wel nut hebben.
Winroute is dan zeker de beste optie. Ook omdat ze dan helemaal niets hoeven te installeren, gewoon dat ze het IP van de DHCP server verkrijgen. Dus ook als ze formatteren hoeven ze niets extra's te installeren. Dát is in dit geval het grote voordeel van wél met een DHCP server werken.

Verder is linux ook niet zaligmakend hoor ;)

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:15

Metzie

Nyaano !

Ik zou geen windows 95 gebruiken maar NT4.
Daar ms-proxy op installeren, een perfecte combinatie.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Onzin natuurlijk.. :( Een DHCP server is altijd minder werk..Stel dat je op 10 pc's een gateway, DNS server oid moet veranderen, dan is het natuurlijk veel makkelijker om dit mee te sturen met DHCP..scheelt weer 10 PC's aflopen, je moet aaleen even rondbazuinen dat je cleints hun DHCP lease moeten vernieuwen.
WOW wat een werk: ipconfig /renew of winipcfg /renew_all :Z
bij een echte (NT/2000) server zou je dat ook nog eens in het loginscript mee kunnen sturen.

Kijk, als je nu maar 2 clients hebt dan is een dhcp server een beetje overkill, maar bij meer dan 5 PC's wordt het toch makkelijk.

Om even terug te komen op de thread, er zijn meerdere shareware/freeware producten die als DHCP server kunnen fungeren. tucows heeft er vast wel een aantal.
gr
CyberJ

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Sygate kan ook DHCP serveren..(oa)

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• BOOTZ
  • Laatst online: 17-03 09:38
thx, ff winroute downloaden dus. het gaat om 5-6 computers (maar dat worden er meer zodra ze goedkoop pcmcia netwerkkaartjes kunnen vinden). die win95 bak draait alleen maar om internet te delen, moet niet echt een probleem zijn denk ik. is een pentium-75 en ik weet niet of NT dan een optie is...
thx voor de snelle reacties anyway

Maak je eigen poll

• x-force
  • Laatst online: 05-01-2024
Op vrijdag 08 juni 2001 09:19 schreef Wallie het volgende:
Ik zou zeggen, neem Winroute, http://www.winroute.com , kan NAT spelen (internet delen dus), mailserver, dhcp server enz.
Prima voor kleine tot middel grote netwerken.

En Win95 valt nog wel mee hoe stabiel als je hem puur en alleen internet laat sharen.
[newbie mode]
dhcp server ?????? = ??????
NAT ?????? = ??????
[/newbie mode]

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 09:34 schreef x-force het volgende:

[..]

[newbie mode]
dhcp server ?????? = ??????
NAT ?????? = ??????
[/newbie mode]
DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol. de server stuurt allelei informatie over name server, mail server, windows sharing server, etc. naar de client

NAT = Network Address Translation. hiermee kan je bv. met een heel netwerk via 1 IP nummer het netwerk op. de server die NAT implementeert zorgt ervoor dat alle verbindingen netjes doorgestuurd worden.

• x-force
ok
thanx

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

TeeDee

CQB 241

Op vrijdag 08 juni 2001 09:40 schreef dangerous het volgende:

[..]

DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol. de server stuurt allelei informatie over name server, mail server, windows sharing server, etc. naar de client

NAT = Network Address Translation. hiermee kan je bv. met een heel netwerk via 1 IP nummer het netwerk op. de server die NAT implementeert zorgt ervoor dat alle verbindingen netjes doorgestuurd worden.
ik had ook ergens gehoord dat ipv NAT ook proxy kan gebruiken.... of is dat niet verstandig??

ik heb bij mij thuis wel NAT draaien... maar ik wilde weten of dit dus ook met proxy kan?

of zit ik er weer eens helemaal naast te lullen?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:09
proxy kan ook,
maar je zult zelf de rules moeten maken voor verbindingen naar buiten. zals mail en gamen.
en niet alle games kunnen overweg met een proxy.
als ik de keus zou hebben zou ik voor NAT gaan.

1+1+1 = 1

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

TeeDee

CQB 241

owke...

proxy kan je dus ook mee sharen

maar wat is dan zo'n proxy die internet pages etc. etc. opslaat???

want ik heb bij winroute pro staan enable proxy (hebik niet aangevinkt... want ik hebt nat), is dat dan zo'n proxy die internet pages etc. etc. opslaat?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Het verschil tussen NAT en Proxy is dit:
(in newbie mode)
Bij NAT legt de client zelf de connectie met de remote host..via de NAT box, die het pakketje onderschept, de IP header veranderd en doorstuurt.
bij terugkomst van het pakketje kent de NAT box uit zijn nat table de originele client die het pakket had verstuurt, en stuurt de reply naar de juiste host.

Bij Proxy, maakt de client een connectie met de proxy server, deze ziet aan het pakketje dat er een verbinding moet worden gemaakt met een remote host X, de proxy server doet dit voor de client en krijgt daar de reply op terug, en creeert een reply die de client krijgt. hier heeft de client dus nooit zelf een verbinding met de remote host.
Proxy heeft ook nog de mogelijkheid om een cache aan te leggen, hij maakt immers altijd zelf de verbinding. Dit kan het surfen naar veelbezochte websites iets versnellen.
(/newbie mode)

NAT en Proxy werken beide goed, proxy geeft echter meer overhead.
Dus daar heb je een iets zwaardere PC voor nodig die als proxy server gaat dienen.

suc6
CyberJ

• x-force
kijk daar hebben we echt wat aan !!!

ps zie ook FAQ

• Wallie
  • Laatst online: 08:47

Wallie

Herr

Op vrijdag 08 juni 2001 09:56 schreef TeeDee het volgende:
owke...

proxy kan je dus ook mee sharen

maar wat is dan zo'n proxy die internet pages etc. etc. opslaat???

want ik heb bij winroute pro staan enable proxy (hebik niet aangevinkt... want ik hebt nat), is dat dan zo'n proxy die internet pages etc. etc. opslaat?
Jup, Winroute kan NAT en Proxy spelen, maar ik zou als ik jou was alleen de NAT gebruiken.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op vrijdag 08 juni 2001 09:29 schreef Metzie het volgende:
Ik zou geen windows 95 gebruiken maar NT4.
Daar ms-proxy op installeren, een perfecte combinatie.
Dan moet je ook op elke pc de ms proxy client draaien, anders kom je buiten je browser niet meer op internet. als je een laptop hebt en je bent ergens anders dan moet je eerst weer die proxy client disabelen of deinstalleren.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 08:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Die MS-proxy is niet zo denderend hoor...

Ik zou gaan voor NT4 (stabiel !) in plaats van '95. Draait ook prima op een P75 met 32 MB.

Als software zou ik ook voor winroute gaan, ik gebruik zelf NAT _en_ proxy, proxy voor de caching, en NAT voor de rest.

Werkt vlekkeloos.

Aannames zijn fataal.

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 09:24
Als je dan met NT wilt gaan werken neem dan meteen NT 5, windows 2000 dus.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 08:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Windows 2000 ? Hmz. Dat vreet wel aanzienlijk meer resources dan NT 4.0 hoor....

Moet je wel met _minimaal_ 64 MB aan komen om het enigzins te laten draaien, anders is het takke-traag, en echt geen pretje.

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Op vrijdag 08 juni 2001 12:42 schreef Hutspot het volgende:
Als je dan met NT wilt gaan werken neem dan meteen NT 5, windows 2000 dus.
Met als groot nadeel dat dat iets minder vlekkeloos loopt op een P75 met 32 Mb Ram.

Als je proxy met caching gebruikt zit trouwens nog een nadeel aan, een aantal dingen werken niet voor de volle 100%, juist door het ontbreken van de directe verbinding.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar een chat-pagina als die van XS2Chat bekijkt: zodra je inlogt wordt er een pagina met een applet geladen, de applet logt je in. Die applet is echter zo beveiligd dat als je hem in je eigen pagina zet om op die manier de parameters te kunnen aanpassen wordt dat door de server gedetecteerd en wordt je niet ingelogd.

Vervelend als je vaak chat en je vaak inlogd, dat de pagina gecashed wordt, en de server denkt dat je de pagina lokaal hebt opgeslagen om hem aan te kunnen passen. Schuld-onbewust als je bent blijkt de proxy hier de schuldige, maar krijg je toch de foutmelding.

Met NAT voorkom je dit, ideaal is dus de combinatie van NAT en Proxy zoals bijv. door winroute wordt ondersteund.
Pagina: 1