• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:42
Voor mijn buurman heb ik een compleet nieuwe pc opgebouwd.
Alles leek goed te gaan, voor wel geteld 1 dag.

Sindsdien crasht de videodriver om de paar minuten of hangt het hele systeem vast.
Inmiddels heb ik de videokaart eruit getrokken om te kijken hoe dat gaat, dat lijkt goed te gaan.

Systeem specs:
Asus H87M-e
Intel Core i5 4570
Crucial Ballistix Sport 8GB
Asus GTX660 2GB
Samsung 840 EVO 120GB SSD
Coolermaster G450M voeding

Systeem is geïnstalleerd met Windows 8.1 (inmiddels al een keer opnieuw om te kijken of dat iets uitmaakt.
Diverse Nvidia drivers geprobeerd, maakt allemaal geen verschil.
Bios geüpdatet naar de laatste versie.

Wat mij zojuist wel opviel is dat met de videokaart erin ik div gekke problemen heb. Waaronder veelvuldig wegvallen van de internet verbinding, toetsenbord/muis reageert niet meer.
Deze gekke problemen lijken zonder de videokaart weg te zijn.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Mijn ideeën zijn zo'n beetje op.... :+

Verwijderd

Misschien is het een idee om een andere videokaart erin te zetten en te kijken of de problemen er dan nog steeds zijn. Je kan eventueel ook de videokaart in een ander systeem zetten en te kijken wat er dan gebeurd. Hierdoor kan je uitsluiten of het aan de kaart of misschien het slot van het mobo ligt.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het is denk ik de voeding het lijkt mij dat hij soms wel genoeg kan leveren en soms niet. Waarom heb je die voeding eigenlijk gekozen?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:45
Stef602 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:09:
Het is denk ik de voeding het lijkt mij dat hij soms wel genoeg kan leveren en soms niet. Waarom heb je die voeding eigenlijk gekozen?
Als hij niet genoeg kan leveren schakelt hij simpelweg af

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10

TommieW

Numa numa.

!mark schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:13:
[...]

Als hij niet genoeg kan leveren schakelt hij simpelweg af
Niet altijd. Het gebeurt ook vaak dat het voltage daalt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:45
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/G550M/5.html
Die GM serie zou qua voltages voldoen, als is die voeding inderdaad niet het best(capxon)condensatoren

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:54

BramT

Rule #1

TommieW schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:15:
[...]

Niet altijd. Het gebeurt ook vaak dat het voltage daalt.
Inderdaad... een voeding die het net niet trekt kan een heel scala aan vreemde gevolgen hebben. De voeding hoeft ook niet per se "te zwak" te zijn, het kan ook zijn dat bepaalde filters in dat ding niet goed zijn.

(We hadden ooit een pc welke schijnbaar volledig willekeurig crashes en ander vreemd gedrag toonde. Uiteindelijk, bij toeval, kwamen we er achter dat de crashes samenvielen met de airco die aan springt. Andere pc's hadden er geen last van. Niet iedere voeding kan dat soort 'tikken' in de stroomlijn even goed aan.)

Of de videokaart zelf is niet helemaal lekker natuurlijk ;)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• richard_1st
Voeding zat ik al aan te twijfelen, maar aan de andere kant zou die voldoende moeten kunnen leveren.
En zeker ook omdat het probleem soms al direct na het starten van Windows optreed zat ik zelf meer te denken in de richting van de videokaart.
Vandaag ook contact met de winkel gehad en die gaven zelf aan dat waarschijnlijk de videokaart defect is.

Is dit overigens zo'n beroerde voeding dan? Niet zo zeer een bewuste keuze voor deze geweest. Zocht een betaalbare voeding van een fatsoenlijk merk. Deze kwam daarin naar voren. Dus niet bewust voor deze gekozen. Wat zou een beter alternatief zijn? Mocht het inderdaad de voeding zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door richard_1st op 22-01-2014 14:48 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Voedingen van b.v. Seasonic en Be Quite heb ik goede ervanringen mee. Mocht je alsnog gaan kijken naar een nieuwe voeding, dan kan ik je deze twee sowieso aanraden. Tenzij andere Tweakers nog andere merken / types hebben.

• richard_1st
Bedankt voor de reactie tot nu toe!
Inmiddels is de Sea Sonic M12II-620Bronze besteld. Na verder zoeken over de voeding kwam ik verhalen tegen van minimaal 500 of 550 watt icm. deze videokaart. Aangezien deze voeding overal goed naar voren komt en hier ruim boven zit, moet het hier toch mee gaan lukken.

Zal jullie op de hoogte houden over het verloop!

• hurkies92
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 16:24
Bekend probleem bij Nivdia hier lees je er meer over: http://www.dedoimedo.com/computers/nvidia-freezes.html
Ik heb er zelf ook last van. Probeer terug te gaan naar 314.22 en wacht af wat Nvidia hieraan gaat doen.

Of het is inderdaad een voeding probleem maar dat lijkt me sterk als ik zo de problemen zie op het Nvidia forum.

[ Voor 17% gewijzigd door hurkies92 op 24-01-2014 12:07 ]

• richard_1st
Voeding is vervangen voor de Sea Sonic, leek in eerste instantie beter te gaan, maar helaas. Exact hetzelfde probleem blijft.
Als 't goed is wordt vandaag de videokaart omgeruild, aangezien de winkel het idee had dat het hier wel eens aan zou kunnen liggen.

Mocht ook een andere videokaart niets doen dan zal ik eens kijken om terug te gaan naar versie 314.22
Bijzonder probleem dit. Zelf nog nooit eerder tegen dit probleem aangelopen.
Heb zelf ook een nvidia kaart en windows 8.1, maar nog nooit dit probleem gezien (of is het alleen met nieuwere nvidia kaarten?)

Verwijderd

Zou je niet kunnen kijken met win 7 want het probleem kan ook aan de nog erg nieuwe windows liggen waar nog kinderziekten in kunnen zitten. Om deze redenen wacht ik altijd een poosje om een OS aan te schaffen want vaak werken dan de drivers in combinatie met een nieuw windows niet lekker.

• Ntr-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:08:
Zou je niet kunnen kijken met win 7 want het probleem kan ook aan de nog erg nieuwe windows liggen waar nog kinderziekten in kunnen zitten. Om deze redenen wacht ik altijd een poosje om een OS aan te schaffen want vaak werken dan de drivers in combinatie met een nieuw windows niet lekker.
Dit heeft niets te maken met het OS. Windows 8 ondersteunt de nieuwe drivers van Nvidia. De kaart is ook niet oud.

Het kan idd aan de voeding liggen of misschien een andere 660 proberen en kijken of het problemen speelt.

Verwijderd

Ntr- schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:20:
[...]

Dit heeft niets te maken met het OS. Windows 8 ondersteunt de nieuwe drivers van Nvidia. De kaart is ook niet oud.

Het kan idd aan de voeding liggen of misschien een andere 660 proberen en kijken of het problemen speelt.
Maar dat neemt niet weg dat er nog kinderziekten in zitten die voor deze problemen kunnen zorgen. Heb het zelf ook wel eens gehad omdat ik te snel een nieuw OS wou hebben. Als het goed onder win 7 zou werken en niet onder win 8 dan heb je je probleem gevonden.

Dus het kan er zeker wel mee te maken hebben. Als je dit zou kunnen testen is dat altijd beter dan goede producten terug te sturen en weer met de zelfde problemen terug te krijgen. ;)

Edit

De voeding was het probleem iig niet want die was al vervangen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 14:34 ]

• richard_1st
Videokaart is omgeruild en gisteren deze in het systeem gezet.
Gisteren is het systeem geen enkele keer meer vastgelopen of gecrasht!

Mijn (voorlopige) conclusie is dan ook dat de videokaart gaar was. De oude Videokaart is door de winkel zelf ook nog getest en hier gaf hij ongeveer 10 minuten hetzelfde probleem.

Heeft dus niets met Windows 8 te maken, en waarschijnlijk ook niet met de voeding. Al laten we de nieuwe sterkere voeding er gewoon inzitten.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1