Ftp server probleem.

Pagina: 1
Acties:

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Ik heb sindskort weer een FTP servertje draaien, maar nu loop ik tegen het probleem aan dat als je via internet inlogd je de mappen niet ziet. Zowel als je met total commander als internet exlorer probeert.
Na het inlogscherm gebeurd niks meer. Over mijn lan werkt het wel, ook als ik mijn internet ip gebruik.
Poort 21 staat ook geforward in de router en functioneerd ook goed. Anders kreeg je niet eens het inlogscherm.

Nu viel me op dat er ook andere poorten gebruikt (buiten 21 dus) op het moment dat de directorylisting opgevraagd word.
Nu heb je bij passive mode ook instellingen voor poorten toewijzen. Dit geprobeerd maar heeft geen nut. De poorten die gebruikt worden zitten dan niet in de opgegeven range.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QH9busPl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NPucXuYl.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door arbraxas op 25-01-2014 22:26 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Passieve poorten moet je ook forwarden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• arbraxas
Heb ik ook gedaan in mijn router, helaas lukt het dan nog steeds niet.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Welke poorten heb je precies geforward naast poort 21?
Waarom staat passieve port range niet gedefinieerd in de server?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• arbraxas
de range 51000 tot 52000 voor passief. Hij staat wel geactiveerd, had even niet door dat de screenshot van ervoor was. Excuus. Ook in de router dezelfde range naar de ftp geforward.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
ik ga ervan uit dat je NAT gebruikt? indien ja moet je ofwel je externe fixed IP opgeven in de PASV settings ofwel daar aangeven via welke service/url je externe IP achterhaald kan worden. (staat zo ook vrij duidelijk op je 2e screenshot)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Waarom niet op active zetten en alleen poort 20-21 forwarden op je router?
Wellicht dat je op de client nog even aan moet geven dat je niet via 'passive' maar 'active' verbinding wilt maken. Scheelde mij altijd een hoop geklooi met portfowarding :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Jolke schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:02:
Waarom niet op active zetten en alleen poort 20-21 forwarden op je router?
Omdat dat niet werkt (tenzij de client gebruik kan maken van UPnP of in de DMZ staat).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

arbraxas schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:23:
de range 51000 tot 52000 voor passief. Hij staat wel geactiveerd, had even niet door dat de screenshot van ervoor was. Excuus. Ook in de router dezelfde range naar de ftp geforward.
Weet je zeker dat je forward goed werkt ? (ik heb het eerder gezien dat een router niet echt duidelijk was met de farwarding instructie )
Weet je zeker dat de firewall het verkeer niet blokkeerd ? (ff uitzetten)

Maar als ik jou was zou ik 21 dichtgooien en 990 open en ftps gebruiken

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 22-01-2014 09:21 ]

Iperf

• arbraxas
Probleem opgelost. Andere serversoftware gebruikt en het werkt meteen.
Lijkt een veel voorkomend probleem van filezilla te zijn waar niemand de vinger op het probleem kan leggen.

• Jolke
Welke software heb je nu draaien?
Ik ben nooit fan geweest van FileZilla, gebruik nog steeds een oudere versie Serv-U.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik gebruik filezilla, ik heb deze error eerder gezien en op kunnen lossen

Iperf

• arbraxas
@Jolke: Een oude versie van Bulletproof ftp.
@fish: inderdaad zijn er wel mensen die hem opgelost hebben, maar ook ontzettend veel mensen niet. Enigste reactie van Filezillamensen is dan "wrong networkconfiguration, see manual".
Maar maak me blij, post je oplossing. Die vraag stelde ik ten slotte.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

arbraxas schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:21:
@Jolke: Een oude versie van Bulletproof ftp.
@fish: inderdaad zijn er wel mensen die hem opgelost hebben, maar ook ontzettend veel mensen niet. Enigste reactie van Filezillamensen is dan "wrong networkconfiguration, see manual".
Maar maak me blij, post je oplossing. Die vraag stelde ik ten slotte.
klik

Bij mij was het uiteindelijk ook een netwerk configuratie fout los van filezilla De router was niet intuitief met ranges. iets wat met goed lezen in één keer was opgelost

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 22-01-2014 20:42 ]

Iperf

• arbraxas
Fish, dat is geen oplossing maar een workaround. Uiteindelijk werkt dus je standaard ftp gedeelte nog niet.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In je voorbeeld-log initieert de client simpelweg überhaupt geen passive, dus dan kun je daar alles nog zo mooi instellen en portmappen, als de client het niet probeert, dan gaat 't ook niet lukken 8)7

`PORT` is voor active FTP, `PASV` voor passive.

Overigens weet ik niet of je voorbeeld-logje vanuit je interne netwerk geprobeerd is, maar de client zegt tegen de server dat 'ie naar het IP 192.168.0.100 moet verbinden.. Als dat via het internet was en dus vanuit een totaal ander "private network", dan gaat 't sowieso niet werken 8)7

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

arbraxas schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:54:
Fish, dat is geen oplossing maar een workaround. Uiteindelijk werkt dus je standaard ftp gedeelte nog niet.
Niks workaround, ik geef een advies om geen ftp te gebruiken maar ftp(e)s
wat los staat van de werking tussen passive en active
ftp zonder s werkt hier werkt hier ook gewoon, ik heb er alleen bewust voor gekozen om dit volledig te blokkeren.
Osiris schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 15:18:
In je voorbeeld-log initieert de client simpelweg überhaupt geen passive, dus dan kun je daar alles nog zo mooi instellen en portmappen, als de client het niet probeert, dan gaat 't ook niet lukken 8)7

`PORT` is voor active FTP, `PASV` voor passive.

Overigens weet ik niet of je voorbeeld-logje vanuit je interne netwerk geprobeerd is, maar de client zegt tegen de server dat 'ie naar het IP 192.168.0.100 moet verbinden.. Als dat via het internet was en dus vanuit een totaal ander "private network", dan gaat 't sowieso niet werken 8)7
het is een server log geen client log. en verteld de server de client op welke poort hij moet verbinden imho
Er komt een verbinding tot stand alleen geen dataverbinding. en ja dat is toch echt doorgaans een netwerk of firewall probleem in mijn ervaring

ik heb nog niets gehoord over de firewall.
ook zou ik graan een screendump zien van de portforward instellingen van de router en dan met name de range

[ Voor 74% gewijzigd door Fish op 25-01-2014 19:38 ]

Iperf

• Osiris
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:18:
[...]

het is een server log geen client log. en verteld de server de client op welke poort hij moet verbinden imho
Er komt een verbinding tot stand alleen geen dataverbinding. en ja dat is toch echt doorgaans een netwerk of firewall probleem in mijn ervaring
Groen = server
Blauw = client

Sowieso, bij active FTP maakt de server de uitgaande verbinding vanaf poort 20 naar de client (inkomend daar dus) op een door de client gespecificeerde (d.m.v. het `PORT`-commando) poort. Basic FTP…

Zoals ik al zei, nogal wiedes dat er geen verbinding tot stand komt, aangezien de server naar een lokale client (die waarschijnlijk helemaal niet bestaat) probeert te verbinden.. :')

Dus nee, geen netwerk of firewall-issue, een client-issue. (In het geval van active FTP: client stuurt lokale IP door en niet het public IP. In het geval van passive FTP: dan moet je wel passive kiezen in je client want dat probeert 'ie in die log niet eens [rml]|:([/])

offtopic:
En het is `vertelT`.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 25-01-2014 21:14 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmm

klinkt als dit dan
Q: Total Commander connects to the server, but cannot download the directory.
A: Your machine is probably located in a corporate network behind a firewall which doesn't allow connections from the outside. Please try a connection in passive mode. You need to configure at least one passive mode connection in Net - FTP Connect. Afterwards, Total Commander will use this mode by default.

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom niet een sftp server draaien, veiliger en alleen poort 22 nodig.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:07

wowi

Op je tweede schermpje zou je wat moeten veranderen
vink aan use custom port ragen vul hier een aantal poorten in bv. 50200 tm 50210
en vink dan aan use te following ip en vul daarin je interne ip adres in b.v. 192.168.1.100
Die poorten 50200 t/m 50210 moet je wel in je router dan forwarden naar je pc en ook poort 21 dan zou het moeten werken succes.

Je moet niet je internet ip invullen in filezilla maar je lokale ip
En stop en start de service dan opnieuw dan zal het wel werken.

[ Voor 15% gewijzigd door wowi op 25-01-2014 22:13 ]

• arbraxas
Voor de duidelijkheid, mijn internet-ip staat ook ingevuld, portrange stond op 51000-52000 en ook geforward in de router. Geldt uiteraard ook voor poort 21.
IP-adres heb ikzelf weggegumd omdat ik die niet zomaar het forum op wil slingeren.

Totalcommander is niet het enigste programma wat niet wil verbinden (zowel actief als passief), ook filezilla client, firefox en internet explorer weigeren.
Met bulletproof FTP werkt het dus wel allemaal. En alleen maar poort 21 geforward.

Mijn conclusie is dan ook dat het inderdaad een probleem is tussen filezilla server en veel routers gezien de enorme hoeveelheid vragen/klachten die je op het internet erover kunt vinden.
Mijn oplossing is dan ook om bulletproof ftp te gebruiken.

@Fish:
Niks workaround, ik geef een advies om geen ftp te gebruiken maar ftp(e)s
wat los staat van de werking tussen passive en active
ftp zonder s werkt hier werkt hier ook gewoon, ik heb er alleen bewust voor gekozen om dit volledig te blokkeren.
Voor mij wel een workaround want ik wil dus gewoon een standaard ftp draaien. Bedankt voor het advies, maar dat was niet mijn insteek en vraag.

• Osiris
  • Niet online
wowi schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:07:
Op je tweede schermpje zou je wat moeten veranderen
vink aan use custom port ragen vul hier een aantal poorten in bv. 50200 tm 50210
en vink dan aan use te following ip en vul daarin je interne ip adres in b.v. 192.168.1.100
Die poorten 50200 t/m 50210 moet je wel in je router dan forwarden naar je pc en ook poort 21 dan zou het moeten werken succes.

Je moet niet je internet ip invullen in filezilla maar je lokale ip
En stop en start de service dan opnieuw dan zal het wel werken.
Je lokale IP invullen heeft alleen zin als je router een application level gateway-feature heeft.

Dit had mijn Draytek bijvoorbeeld. Als je je lokale IP opgaf in de server en de client gaf een PASV-commando, waarna de server reageert met "je moet verbinden naar poort x op lokaal IP y", dan veranderde de router terecht dit lokale IP naar het public IP.

Logisch! Want waarom zou de server aan een client aan de andere kant van de wereld zijn lokale IP vertellen? Dat slaat werkelijk nergens op |:(

Wat de TS gewoon moet doen: public IP invullen, passive poorten kiezen en die mappen (naast 21) en de client instellen op passive.

Beetje logisch nadenken mensen en kijken en vooral begrijpen wat voor commando's er precies gestuurd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 25-01-2014 22:51 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:07

wowi

Osiris schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:50:
[...]

Je lokale IP invullen heeft alleen zin als je router een application level gateway-feature heeft.

Dit had mijn Draytek bijvoorbeeld. Als je je lokale IP opgaf in de server en de client gaf een PASV-commando, waarna de server reageert met "je moet verbinden naar poort x op lokaal IP y", dan veranderde de router terecht dit lokale IP naar het public IP.

Logisch! Want waarom zou de server aan een client aan de andere kant van de wereld zijn lokale IP vertellen? Dat slaat werkelijk nergens op |:(

Wat de TS gewoon moet doen: public IP invullen, passive poorten kiezen en die mappen (naast 21) en de client instellen op passive.

Beetje logisch nadenken mensen en kijken en vooral begrijpen wat voor commando's er precies gestuurd worden.
Als je het werkend wil hebben moet je daar toch echt je lokale ip nummer invullen helaas.
Hij zegt toch dat tie achter een router zit.

je router zorgt dan dat alles op de juiste plaats aankomt, die maakt de vertaalslag, en zo werkt het goed.
Je moet ook poort 21 en die passive poorten in je router forwarden naar je lokale ip nummer. _/-\o_

• Jolke
Wat en gedoe met portforwarding... ik had em op actief gegooid en poort 20-21 forwarden en was allang klaar geweest :)

Niks gedoe overigens met uPnP of DMZ moeten activeren. Loopt als een tierelier!

• Osiris
  • Niet online
wowi schreef op zondag 26 januari 2014 @ 10:06:
[...]

Als je het werkend wil hebben moet je daar toch echt je lokale ip nummer invullen helaas.
Hij zegt toch dat tie achter een router zit.

je router zorgt dan dat alles op de juiste plaats aankomt, die maakt de vertaalslag, en zo werkt het goed.
Je moet ook poort 21 en die passive poorten in je router forwarden naar je lokale ip nummer. _/-\o_
Welke vertaalslag bedoel jíj? NAT of ALG?
Jolke schreef op zondag 26 januari 2014 @ 16:41:
Wat en gedoe met portforwarding... ik had em op actief gegooid en poort 20-21 forwarden en was allang klaar geweest :)

Niks gedoe overigens met uPnP of DMZ moeten activeren. Loopt als een tierelier!
Tenzij de client achter een router zonder ALG die active FTP snapt zit...

[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 26-01-2014 16:43 ]

• Jolke
Even opgezocht wat ALG is... maar dit heeft toch elke (standaard/huis-tuin-en-keuken) router. Lijkt me meer een optie voor geavanceerd routeren.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Iets heel anders, waarom geen SFTP/SCP (SSH) of WEBDAV (SSL) ? FTP is flink achterhaald en zelfs als het helemaal goed draait i.c.m. NAT/PAT loop je toch nog regelmatig tegen issues aan bij gebruik van consumenten/soho firewalls/natrouters.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 27-01-2014 09:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Osiris
  • Niet online
Jolke schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:08:
Even opgezocht wat ALG is... maar dit heeft toch elke (standaard/huis-tuin-en-keuken) router. Lijkt me meer een optie voor geavanceerd routeren.
Je twee laatste zinnen staan nogal in tegenspraak met elkaar. Eerst zeg je dat iedere simpele Sweex 't wél heeft, maar daarna zeg je dat 't meer voor geavanceerde routers is? :?

Anyway, ook thuis-routertjes hebben ongetwijfeld vaak wel zoiets. Draytek zou ik nou niet meteen vergelijken met een Juniper ofzo. :P

En dan heb ik 't over 't aanpassen van intern-IP naar public-IP zoals ik eerder al aangaf of automagisch eventjes tijdelijk een poortje opensmijten voor active FTP.

Heeft je Sweex-je dat níet? Tja, dan zul je de zaken dan toch echt eventjes correct moeten configureren ;)

• Jolke
Osiris schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:20:
[...]

Je twee laatste zinnen staan nogal in tegenspraak met elkaar. Eerst zeg je dat iedere simpele Sweex 't wél heeft, maar daarna zeg je dat 't meer voor geavanceerde routers is? :?

Anyway, ook thuis-routertjes hebben ongetwijfeld vaak wel zoiets. Draytek zou ik nou niet meteen vergelijken met een Juniper ofzo. :P

En dan heb ik 't over 't aanpassen van intern-IP naar public-IP zoals ik eerder al aangaf of automagisch eventjes tijdelijk een poortje opensmijten voor active FTP.

Heeft je Sweex-je dat níet? Tja, dan zul je de zaken dan toch echt eventjes correct moeten configureren ;)
Tiepvautje idd :) moet natuurlijk geen enkele huis-tuin-en-keuken router. Bovendien 'routeren' moet je als werkwoord lezen en niet als meervoud van router :)
Maar goed, lijkt met niet nodig om verder offline te dwalen. Ik begrijp iig (ook) waar het over gaat.
Pagina: 1