aankoopadvies NAS

Pagina: 1
Acties:

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01 17:17
Beste tweakers,

Zoals de titel al aangeeft heb ik wat aankoopadvies nodig. Ik heb een zyxel nas met enkele 3 tb hdd die hier gebruikt wordt al backup schijf voor zaken als foto's, belangrijke documenten etc. De zyxel is geklapt (voeding waarschijnlijk, als ik hem aanzet knettert hij en slaat de stop eruit.

Dit ding durf ik niet meer aan te zetten, zeker niet in de nacht of als wij afwezig zijn. Tijd voor een nieuwe dus. Ik zat zelf te kijken naar een synology 214 of 214 play, maar weet niet of dat voor mij de meest geschikte is.

Ik wil de nas met name voor het volgende gebruiken/heb de volgende wensen:
- Backup van belangrijke bestanden, via raid (minstens 2 bay dus)
- Opslaan van muziek en films
-Afspelen van muziek, later eventueel ook films (huidige tv is nog niet geschikt)
- Downloaden als ik zelf offline ben, liefst wel met een makkelijke interface, want die van de zyxel heb ik nooit echt goed gebruikt.
- stil en zuinig

Is die 214play nodig, of kan ik voor een goedkoper exemplaar gaan. Is synology echt de beste op de markt, of zijn er ook andere goede modellen?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:11
Qua interface is synology het gebruiksvriendelijkste en makkelijkste wat je kunt krijgen. Aan je eisen te zien kun je ook wel met een minder model toe. Alleen het downloaden is voor mij niet helemaal duidelijk: met welke programma's wil je dit doen en wil je veel gaan downloaden? Als een hoge download en uitpaksnelheid belangrijk is en als je bijvoorbeeld couchpotatoe gaat draaien met 100 films in een watchlist dan zou ik zeker een 214 of een 214 play nemen.

En hoe wil je de muziek en films gaan afspelen?

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:06
DS214Play zou ik aanraden, omdat je segt dat je in de toekomst film op je tv wilt streamen.

Maar onthoud 1 ding voor altijd! RAID is GEEN back-up.

AdGuard Home

• Spanky79
Bartske schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:41:
Qua interface is synology het gebruiksvriendelijkste en makkelijkste wat je kunt krijgen. Aan je eisen te zien kun je ook wel met een minder model toe. Alleen het downloaden is voor mij niet helemaal duidelijk: met welke programma's wil je dit doen en wil je veel gaan downloaden? Als een hoge download en uitpaksnelheid belangrijk is en als je bijvoorbeeld couchpotatoe gaat draaien met 100 films in een watchlist dan zou ik zeker een 214 of een 214 play nemen.

En hoe wil je de muziek en films gaan afspelen?
Inderdaad heb ik niet echt hoge eisen, maar wil wel dat ik de nas straks ook nog even kan gebruiken. Ik geef nu liever 50 euro meer uit voor iets dat wat langer meegaat. Ik ga toch langzaam wel toe naar het aansluiten van alle apparatuur in huis op het netwerk.

Ik weet nog niet met welke prgramma's ik wat wil gaan doen, daar moet ik me nog eens in verdiepen. Couxhpotato en sickbeard waren wel de bedoeling..net als sabNZB, een mediaplayer zal ook wel standaard in die synology dngen zitten neem ik aan?

Ik heb en blurayspeler die dlna is en daarmee is er iig video en muziek beschikbaar op mijn av-systeem. Mijn receiver is goed maar heeft helaas geen hdmi ingangen... en die &*^%$ fabrikanten geven geen dts geluid door door de coax... (iets met kopieren..). Mijn vrouw vindt het maar onzin, dus tsja, even een nieuwe halen stuit hier op wat commentaar...

Uiteindelijk wil ik dus wel de nas als mediastreamer gebruiken. Een aparte box voor media hoop ik eigenlijk niet nodig te hebben.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:11
Spanky79 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:53:
[...]

Inderdaad heb ik niet echt hoge eisen, maar wil wel dat ik de nas straks ook nog even kan gebruiken. Ik geef nu liever 50 euro meer uit voor iets dat wat langer meegaat. Ik ga toch langzaam wel toe naar het aansluiten van alle apparatuur in huis op het netwerk.

Ik weet nog niet met welke prgramma's ik wat wil gaan doen, daar moet ik me nog eens in verdiepen. Couxhpotato en sickbeard waren wel de bedoeling..net als sabNZB, een mediaplayer zal ook wel standaard in die synology dngen zitten neem ik aan?

Ik heb en blurayspeler die dlna is en daarmee is er iig video en muziek beschikbaar op mijn av-systeem. Mijn receiver is goed maar heeft helaas geen hdmi ingangen... en die &*^%$ fabrikanten geven geen dts geluid door door de coax... (iets met kopieren..). Mijn vrouw vindt het maar onzin, dus tsja, even een nieuwe halen stuit hier op wat commentaar...

Uiteindelijk wil ik dus wel de nas als mediastreamer gebruiken. Een aparte box voor media hoop ik eigenlijk niet nodig te hebben.
Als je de nas echt wil laten streamen moet je een 214 play hebben, dat is de enige die dat (in 1080p) ondersteund.

En nog een kleine tip: installeer nzbget ipv sabNZB, dat is een veel lichter en sneller programma met precies dezelfde functionaliteit!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kan je de DS213j aanraden als je niet gaat transcoderen en downloaden met het ding, anders is idd de DS214 of DS214play een betere keuze. De DS213j is snel genoeg voor een klein thuisnetwerkje, ik haal 80 a 90 MB per sec met het overzetten van files.

Persoonlijk vind ik dat transcoderen (dlna) maar niks, het werkt in veel gevallen maar soms heb je net films of audio bestanden te pakken die dan weer niet goed gaan. B.v. met ondertitles, AC3, Dolby, speciale MKV's, flac/ape. Voor mij is een media PC met HDMI naar tv nog steeds de beste optie. Maar das persoonlijk en niet voor iedereen een optie.

RAID is inderdaad geen backup, er worden met je Synology wel genoeg mogelijkheden meegeleverd voor backup naar o.a. USB, netwerk, cloud etc. RAID is handig voor uitval van schijven, zorg dat je altijd nog een off site backup hebt in de cloud of ergens op een usb harddisk ofzo.

Zie ook:
http://nl.hardware.info/r...-bay-nas-apparaten-getest
YouTube: Roundup van vijf Synology 2-bay NAS apparaten - Hardware.Info TV (Dutch)

Update:
Ik lees net dat Synology DTS niet transcodeert, weet niet hoe belangrijk dat voor jou is.

[ Voor 14% gewijzigd door Y0ur1 op 21-01-2014 22:15 ]

• Spanky79
Ik weet dat raid geen backup is. Maar op de NAS staan wel backups van belangrijke zaken uit onze laptops en telefoons. We hebben ook nog een backup in the cloud. maargoed.

Bedankt voor jullie opemrkingen en input. Ik denk dat ik voor de play ga, heel veel duurder is hij niet, maar wel wat meer toegerust op de toekomst. Ik wil toch binnenkort wat meer links aanleggen tussen tv/stereo/netwerk, maar dan moet er eerst een tv komen die met streaming kan omgaan...

**Edit; inmiddels de 214 play besteld, ik zal later wel eens posten of hij bevalt**

[ Voor 8% gewijzigd door Spanky79 op 06-02-2014 22:29 ]

Pagina: 1