Advies Gaming PC 1500-1600 euro

Pagina: 1
Acties:

• Raptoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-10-2024
Goedendag, ik was op zoek naar wat advies voor een Game pc.
Het is een tijdje geleden dat ik hier mee bezig ben geweest dus alle hulp is erg welkom.
Mijn wensen voor het nieuwe systeem lijken vrij simpel. Ik wil het vooral te gebruiken om te gaan gamen en mijn blog bij te werken. Ook zal ik wat foto bewerking doen en wat filmpjes willen bewerken voor Youtube.
Vooral voor het gamen wil ik even "klaar" zijne dus voorlopig geen nieuwe onderdelken hoeven aan te schaffen. Dus eigenlijk dat ik eventuele games in de nabije toekomst in iedere geval op een hoge resolutie en goede settings kan draaien. Games die ik erop wil draaien zijn World of Warcraft, Bioshock, Guild Wars 2, Skyrim, Rome Total Wars 2 etc.

Mijn budget voor het systeem is tussen de 1500 en 1600 euro. Ik heb al twee monitoren, een keyboard, headset en een muis. Dus het gaat echt alleen om het systeem zelf zonder randapparatuur. Ik heb wel een nieuwe liscentie nodig van Windows 8.1

Ik wil graag een goede processor, geheugen en een goede snelle videokaart. Voor de processor gaat mijn voorkeur uit naar Intel en qua videokaart naar AMD. Graag zou ik mijn systeem redelijk koel willen houden en ook niet te luid ( geen geluiden ala de oude Xbox360).
Overclocken zalik nu nog niet doen maar kan (gering) misschien in de verre toekomst een optie zijn. Het grootste belang ligt bij het gamen.

Het volgende zat ik zelf naar te kijken.
Vooral qua de processor (I5 of I7), de voeding, het moederbord en de videokaart heb ik soms twijfels of het genoeg is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 192,-€ 192,-
1Gigabyte G1.Sniper M5€ 141,-€ 141,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition€ 386,-€ 386,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Aerocool XPredator White Edition€ 108,-€ 108,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 82,95€ 82,95
1Phanteks PH-TC12DX White€ 48,10€ 48,10
1G.Skill Sniper F3-1866C9D-16GSR€ 147,70€ 147,70
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Seasonic G-Serie 750Watt€ 107,95€ 107,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.438,67

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ziet er redelijk uit. Op welke resolutie wil je gaan gamen? Voor FHD is je videokaart enigszins overkill. Je RAM kan flink goedkoper: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU. Ziet er weliswaar iets minder uit, maar het scheelt een hoop. Wellicht lukt het zelfs met 8GB, ligt eraan of je dat tijdens het videobewerken nodig hebt. Voor gamen is het in ieder geval nutteloos. SSD kan ook goedkoper: pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB, vrijwel even snel en betrouwbaarder.

Je moederbord kan ook goedkoper (en mooier :+): pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3

Fractal Design Core 1100 review

• Raptoe
Ik draai meestal mijn games standaard op 1920 x 1080 maar met nieuwe games wil ik wel een uitstapje maken naar dual screen. Maar dat ligt echt aan de game :) Met Battlefield wil ik het in ieder geval wel een zwaai gaan geven.

Het geheugen hou ik het liefst lekker snel in verband met videobewerking. Al hou ik deze optie in gedachten mocht ik ergens in de knel komen.

Ik ga zeker even kijken naar het moederbord en de SSD. Bedankt :)

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 10:47
Dual Screen? Dan heb je toch de randen van het scherm rond de crosshair?

Mijn PC

• Raptoe
jorisderoo schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:33:
In BF4 heb je op 1 scherm de actieve battlemap draaien en de ander normaal ingame beeld ;)

• jorisderoo
  • Laatst online: 11-04 10:47
Denk niet dat je daar nog veel extra van je videokaart gaat eisen

Mijn PC

• JDillinger
  • Laatst online: 07:11
jorisderoo schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:33:
Haha dit was ook mijn eerste gedachte. Uiteraard van ons allebei nogal dom!

Verder ziet de build er goed uit. Zou indd de Crucial SSD nemen (betrouwbaarder en cheaper) en het goedkopere geheugen. Uit je TS blijkend denk ik niet dat je héél intensief bewerkt, dan is dat geheugen prima.
Daarnaast is je mobo indd duur.

Oh ja, en je voeding mag wel een tandje minder. Ben er vrij dat 700+ te veel is. Volgens mij is 500 zat. Je kunt even googlen naar zo'n rekenprogrammatje als je het exact wilt weten (alleen cpu en gpu spelen eigenlijk een rol, de rest kun je wegschrijven voor 50W max).

[ Voor 21% gewijzigd door JDillinger op 21-01-2014 21:01 ]

• Raptoe
Het bewerken van foto's is vooral werken met veel lagen in photoshop en het maken van effecten. Het maken van filmpjes is vooral videos in game opnemen en naderhand bewerken en voorzien van commentaar, en eventuele effecten vanuit het programma.

De 750 is op eerste gezicht genomen om ruim te zitten en eventueel het plan om op een later tijdstip een extra videokaart van dezelfde makelij erbij te prikken :) De calculator die ik had gaf al aan dat ik met een extra kaart tegen de 650 -700 ging aan hikken.

Ik zal inderdaad even verder kijken naar de Crucial en het geheugen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Raptoe, wil je ook gaan overclocken? Als je dat niet gaat doen, kan je makkelijk af met een i5 4670 non K-variant. Deze is goedkoper en heeft dezelfde performance. Ook heb je dan geen Z87 moederbord nodig, maar volstaat een moederbord met B85 of H87 moederbord ruimschoots, heeft dezelfde performance als een Z87 moederbord met een lagere prijs. :)

Een aftermarket koeler is dan niet per se meer nodig; met de stock koeler kom je al een heel eind en ook deze is érg stil naar mijn ervaring. Sterker nog; tegenwoordig valt er weinig extra performance te halen uit een overclock in bijvoorbeeld games. Het nut van overclocken begint daarmee eigenlijk minder te worden, behalve dan voor de hobbyist of patsfactor natuurlijk (we blijven tweakers!). :)

Voor videobewerking, ik weet dan niet waarmee je dat doet, maar je zou ook eens kunnen kijken naar Quick Sync support. Dat scheelt je een 50% ongeveer aan render tijd (als het programma er ondersteuning voor heeft, vergeet niet dat Intel voor Adobe (welk programma weet ik even niet uit mijn hoofd) een gratis plugin beschikbaar heeft), omdat de onboard GPU dan de berekeningen doet. Ook dan heb je dus geen supersnel (en daarmee duur) geheugen nodig, scheelt toch ook weer, hahaha! ;)

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2014 00:57 ]

• Raptoe
Ik wil wel de optie houden om een later tijdstip te overclocken dus vandaar de keuze voor de 4670k en een board met z87. Ik geef liever nu wat meer uit dan later spijt te krijgen en voor meer geld dingen moet gaan vervangen :)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Twee van die kaarten zal mogelijk zijn met een 750W voeding, zolang je niet gaat strestesten. Je zal het dus met de standaard overklok moeten doen.
Een enkele niet reference R9 290X kan dan namelijk al meer verbruiken dan 400W bij strestesten!
Bij normaal gebruik blijft hij onder de 282W.
http://www.techpowerup.co...X_Direct_Cu_II_OC/22.html
Een R9 290 zal wss iets zuiniger zijn, maar ook weer niet zoveel. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Robbedem op 22-01-2014 21:03 ]

Pagina: 1