Internet via powerlan - configproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste mede-tweakers, mijn moeder die in Duitsland woont, wil graag wifi in haar huis. Dat huis is met de bekende Duitse grundlichkeit gebouwd met bijzonder dikke muren van steen en beton, zodat 3G telefoonsignalen nauwelijks te ontvangen zijn. Zij heeft op aanraden van een buurman 5 Devolo 500 AV powerlan adapters gekocht en 1 Apple airport extreme en 2 Apple airport express units (ze wist kennelijk niet dat Devolo ook adapters met wifi ingeboud verkoopt 8)7 ). Ik ben al eens langsgeweest, maar kreeg het niet aan de praat.

Haar modem betreft een D-link DSL 321B, en via een PPPoE verbinding heeft ze dan verbinding met internet op haar desktop. Nu heb ik de D-link aangesloten op een Devolo-adapter en haar desktop ook. Op deze wijze heeft ze nog steeds verbinding met internet maar dan via het stopcontact, dat werkt.

In de 3 kamers waar ze wifi wil, heb ik echter een probleem. De 3 Devolo-adapters worden netjes via Devolo Cockpit (configprogramma van Devolo) herkend en fw updaten lukt ook (omdat er verbinding met internet is via de desktop). Vraag 1: als ik een Airport aansluit op één van deze 3 Devolo-adapters, dan heb ik geen internetverbinding. Kan het zijn dat ik voor iedere Airport een PPPoE verbinding moet instellen in het configmenu van de Airports?

Vraag 2: stel dat ik het D-link modem rechtstreeks aansluit op de Airport Extreme, in de Airport Extreme een PPPoE connectie opzet en vervolgens één van de client ethernetuitgangen van de Airport Extreme verbind met een Devolo-adapter dmv ethernetkabel, heb ik dan een internetverbinding op alle andere Devolo-adapters? M.a.w. wordt de internetverbinding dat direct naar de Devolo-adapters gestuurd en kun je dan bijvoorbeeld je laptop via ethernet op zo’n Devolo-adapter aansluiten en heb je dan direct verbinding met internet? Dan zouden de overige Airports ook direct moeten werken toch (eventueel eerst op bridge zetten)?

Ik hoop dat iemand uitsluitsel kan geven want iedere keer ff 500 km rijden zonder resultaat is niet gaaf :X

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lounge Deluxe schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 18:04:
Beste mede-tweakers, mijn moeder die in Duitsland woont, wil graag wifi in haar huis. Dat huis is met de bekende Duitse grundlichkeit gebouwd met bijzonder dikke muren van steen en beton, zodat 3G telefoonsignalen nauwelijks te ontvangen zijn. Zij heeft op aanraden van een buurman 5 Devolo 500 AV powerlan adapters gekocht en 1 Apple airport extreme en 2 Apple airport express units (ze wist kennelijk niet dat Devolo ook adapters met wifi ingeboud verkoopt 8)7 )
Albert Heijn verkoopt ook verzekeringen, maar dat betekent niet dat je ze daar moet kopen :o

Hoewel Apple-meuk redelijk duur is, zijn hun spullen goed te neomen, zeker die Airport Extreme. Dat kun je niet zeggen voor de Devolo WiFi APs. Komt bij dat in de muur geplugd een zeer slechte locatie is voor WiFi, dus zelfs een gelijkwaardig AP aan die van Devolo zou beter presteren simpelweg door betere plaatsing :o

Dit was beetje duur, maar zeker beter dan ingbouwde shit!
. Ik ben al eens langsgeweest, maar kreeg het niet aan de praat.

Haar modem betreft een D-link DSL 321B, en via een PPPoE verbinding heeft ze dan verbinding met internet op haar desktop. Nu heb ik de D-link aangesloten op een Devolo-adapter en haar desktop ook. Op deze wijze heeft ze nog steeds verbinding met internet maar dan via het stopcontact, dat werkt.
Waarom zou je in vredesnaam een werkende UTP-verbinding vervangen door een Powerline-verbinding :?
In de 3 kamers waar ze wifi wil, heb ik echter een probleem. De 3 Devolo-adapters worden netjes via Devolo Cockpit (configprogramma van Devolo) herkend en fw updaten lukt ook (omdat er verbinding met internet is via de desktop). Vraag 1: als ik een Airport aansluit op één van deze 3 Devolo-adapters, dan heb ik geen internetverbinding. Kan het zijn dat ik voor iedere Airport een PPPoE verbinding moet instellen in het configmenu van de Airports?

Vraag 2: stel dat ik het D-link modem rechtstreeks aansluit op de Airport Extreme, in de Airport Extreme een PPPoE connectie opzet en vervolgens één van de client ethernetuitgangen van de Airport Extreme verbind met een Devolo-adapter dmv ethernetkabel, heb ik dan een internetverbinding op alle andere Devolo-adapters? M.a.w. wordt de internetverbinding dat direct naar de Devolo-adapters gestuurd en kun je dan bijvoorbeeld je laptop via ethernet op zo’n Devolo-adapter aansluiten en heb je dan direct verbinding met internet? Dan zouden de overige Airports ook direct moeten werken toch (eventueel eerst op bridge zetten)?

Ik hoop dat iemand uitsluitsel kan geven want iedere keer ff 500 km rijden zonder resultaat is niet gaaf :X
Waar ben je mee bezig? Je probleem is simpel: je hebt een netwerk gebouwd zonder router 8)7

Dat gaat alleen goed als je van je provider meerdere IP-adressen krijgt. Dat is vrijwel zeker niet het geval.

Wat je moet doen om dit werkend te krijgen:
1) een router regelen. Gelukkig kunnen die Airports dat doen. In de regel wil je de snelste als router inzetten dus wordt dat de Extreme ja- al zou het kunnen dat je hem in moet stellen als router.
2) router als eerste op de modem aansluiten. Instellen dat router verbinding maakt met internet (via PPPoE dus).
3) alles wat bedraad via Ethernet op de Airport aangesloten kan worden bedraad aansluiten, want powerline is traag en onbetrouwbaar. Als die eerste PC altijd bedraad aangesloten was, die iig bedraad doen.
4) als je per se die powerline-meuk wilt gebruiken, een van de adapters in de buurt van de Airport Extreme aansluiten en via Ethernet verbinden met de Airport.
5) daar waar je een netwerkaansluiting wilt en geen ethernetkabel beschikbaar is, powerline adapters aansluiten en kijken of ze online komen.
6) daar waar extra WiFi AP's nodig zijn de Airport Expressen aansluiten en instellen als AP (en dus niet als router).
7) andere apparaten bedraad of draadloos aansluiten. Geniet van de verbinding.

Geen verdere config nodig, al helemaal niet meerdere dingen PPPoE laten doen...

Oslik blyat! Oslik!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hartelijk dank voor de aanwijzingen, ik zat in de buurt :9
dion_b schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:42:
[...]
Waarom zou je in vredesnaam een werkende UTP-verbinding vervangen door een Powerline-verbinding :?
Moeders wil onder geen beding kabels door het huis zien liggen, en het is een erg groot huis dus powerlan lijkt de enige oplossing. En over de snelheid (die rond de 60Mbit ligt overigens via powerlan) maakt zij zich niet druk, want het enige dat ze via internet doet is webbrowsen en whatsappen.
dion_b schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:42:
Geen verdere config nodig, al helemaal niet meerdere dingen PPPoE laten doen...
Top, gaan we doen! Ik ben er zaterdag en zal hier melden of het gelukt is.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Handig als moeders niet downloaden, dan voldoet een simpel draadloos netwerk. :)

Kleine aanvulling, test na elke stap de internetverbinding - dat voorkomt bij welke stap het eventueel mis is gegaan en daarmee een hoop frustratie.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Krijg je in Duitsland geen router van de provider ofzo? Vreemd dat de pc een directe verbinding met het modem had.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit ziet eruit als een best oude 'simpele' modem. IMHO altijd te prefereren boven ingebouwde router want:

1) levensduur van een modem is veel langer dan van een router. Ik ken mensen die nog draaien op een modem van 10 jaar oud, die ook perfect voldoet. 10 jaar geleden mocht je blij zijn als je router 5Mbps bedraad kon routeren en kon je WiFi vergeten. Een router van 5 jaar oud kon bedraad op zich misschien in de buurt van 50Mbps komen, maar zou draadloos ofwel WiFi-g hebben danwel een vroege, brakke WiFi-n implementatie. Word je anno 2014 niet vrolijk van.
2) geintegreerde troep is vrijwel altijd dat: troep. Door providers geleverde apparatuur staat onder sterke prijsdruk. No way dat je iets geintegreerds zou krijgen dat ook maar in de buurt komt van de Airport Extreme (Dualband, 3x3:3 MiMo, 802.11ac in nieuwste uitvoering) qua prestaties. Nu is de vraag of je dat nodig hebt, zo niet kun je zelf kiezen voor een el-crappo EUR 25 router, zo ja kun je het zo bont maken als je zelf wilt.

Oslik blyat! Oslik!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dat is natuurlijk voor ons tweakers een goed idee. Maar voor moeders-van-tweakers niet. Die hebben toch geen idee van 3x3:3 MiMo en 802.11ac :p

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Haribo112 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:48:
Dat is natuurlijk voor ons tweakers een goed idee. Maar voor moeders-van-tweakers niet. Die hebben toch geen idee van 3x3:3 MiMo en 802.11ac :p
Pcies, daarom vraag ik me ook af waarom er geen router meegeleverd is? Wij kregen van de 1und1 keurig een FritzBox bij de laatste verhuizing. Prima all-in-one, maar weinig tweakbaar :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Haribo112 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:48:
Nope, maar wel van "kutinternet doet het niet" of "traag" :z

Of 3x3:3 zinnig is, is natuurlijk de vraag. Zat routers die het ondersteunen, maar clients met 3x3 zijn zeldzaam - enige dingen die ik 1-2-3 kan verzinnen zijn de MacBook Pro en die Asus PCIe ac NICs met externe antennes.

Jammer, want zeker bij high-end laptops zou het zinnig zijn en zou de meerprijs erg beperkt zijn. Mijn Lenovo kostte nieuw >EUR 1200, doodzonde dat daar maar twee antennes ingevrot zijn :'(

Punt is dat je zelfs met een bescheiden losse router van EUR 50 al enorme meerwaarde hebt tov wat gemiddeld in een modem meegeleverd wordt. En als die aan vervanging toe is hoef je niet gefrustreerd te zeuren bij je provider (en steevast als antwoord krijgen dat je alleen een nieuwe modem kunt krijgen als je een duurder product afneemt) maar kun je zelf orde op zaken stellen.

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 22-01-2014 11:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1