Pc loopt vast na 4 cpu:occt?!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 22:56
Ik heb mijn pc overgeklokt

moederbord: Asrock z87 extreme4
CPu: i7 4770K
Ram: Crucial Ballistix tactical

BCLK/PCIE : 100,00 mhz
CPU ratio : x 44,0
CPU cache ratio : x 44,0
GT frequency : 1700 MHz

CPU input voltage (fixed) : 1,900v
Vcore override Voltage : 1,340v
CPU cache override Voltage : 1,270v
GT Override Voltage : 1,300v

DRAM voltage : 1,450 (2000mhz)
PCH 1,05V voltage : 1,082v
PCH 1,05V voltage : 1,519v

Dit zijn de voltages

na 4 min cpu:occt loopt mijn pc vast en moet ik resetten.

wat klopt er niet aan deze voltages?

Hij word maximaal 87 graden dus daar kan het niet aan liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Gooi even een tapje CPU-z open en maak een screenshot? Zegt meer dan 1000 woorden ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
hoe post ik een schermafbeelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Gewoon uploaden en tussen image tags zetten.

Maar even serieus, tot wanneer en welke waardes blijft hij wel stabiel? Niet elke core gaat even ver. Is hij op standaard wel stabiel? Hoe staan je memtimings, GPU, PCI-E, en trekt je voeding het wel zonder dipjes? Hoeveel verbruikt die PC op het moment? Overigens is het doel van overklokken juist om af en toe er een schermafbeelding van te plaatsen, het kunnen plaatsen lijkt me een vereiste om te gaan overklokken, en het lijkt me dus dat je echt wel even wat meer moet weten wat je doet ipv gewoon maar wat doen (het gevoel wat ik heb dus).

[ Voor 32% gewijzigd door Umbrah op 21-01-2014 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:46

Nemesizz

Untouchable

Hij word maximaal 87 graden dus daar kan het niet aan liggen
Volgens CPU-World en Intel zelf mag de CPU maximaal 72,72 (raar getal)ºC worden, dan zit 87ºC er toch ruim boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alpha2546
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
Een CPU van 87 graden is toch echt wel behoorlijk heet en daar kan het dus wel degelijk aan liggen. Zelfs voor een GPU is dit warm en die mogen een stuk warmer worden dan CPU's. Ik raad je aan om er betere koeling op te zetten of de overclock te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476047

Ik verdiep me sinds een aantal dagen in het overclocken van de CPU.
Ik heb vele websites gelezen en YouTube filmpjes bekeken. Indien ik vandaag op tijd thuis ben ga ik mijn specs en overclock + extra vragen hier posten. Maar ik heb er ook een algemene :

In zowat alle uitleg en tutorials wordt er gesproken over de baseclock en de multiplier. Men zegt dan dat je niet over een vcore van 1.55v mag gaan voor mijn CPU ( i7 3770k) en dat je moet opletten dat de CPU niet te warm wordt. Hier stopt het vaak als het gaat over temperaturen ofwel wordt het hier erg vaag.

Sommige zeggen 65 graden Max anderen hebben het over 85 graden en sommigen zeggen dat de CPU zelfs 95 graden mag worden bij een stresstest in prime95 of IntelBurnTest.

En dus vraag ik me af, mijn computer staat tegenwoordig een vijf tal uur per dag op. Op sommige avonden wordt hier BF 4 op gespeeld gedurende 1 a 2 uur. Daarna wordt er soms een film op bekeken en thats about it voor de moment. De stress op de computer is volgens mij dus niet erg groot.

Ik heb mijn 3770k gisteren als test overclocked naar 4.5 GHz. In prime 95 liep het quasi meteen mis. Ik wou toch eens zien of ik BF kon spelen en dit verliep prima. Ik speelde gedurende 40 min en had een Max temp van 81 graden.

Nu vraag ik me dus af, is dit een goeie overclock? Ik vermoed dat menig overclocker me zal vertellen van niet daar de oc faalt in de stresstest? Maar hoewel de stresstest faalt werkt de computer prima!

Het is niet zo dat ik die 4.5 GHz perse moet halen. Ik ben gewoon benieuwd naar welke temperatuur echt gevaarlijk is en welke waarde ik moet hechten aan een stresstest als je computer zelf maar beperkt belast wordt.

Hopelijk was mijn uitleg en vraag wat duidelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar dit alles is natuurlijk bullshit 80 graden met een stresstest als prime is al hoog en zeker de max het feit dat jij al 81 graden haalt met gamen slaat dan natuurlijk hellemaal nergens op zo hoog....
en dat voltage dat jij aanhaalt..... ik hoop echt dat dat een typo is
ik geloof dat millman een mooie guide heb mischien moest je die maar eens goed doornemen?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476047

Was inderdaad een typo de Max dan men aanraadde was 1.350
1.550 is de info van Intel.

Wel je reactie is zoals vele info. " ben je gek 80 graden!?". Maar nergens zegt men wat wel acceptabel is. Of legt men uit waarom 80 graden te hoog is bij een van de meest belastende dingen terwijl de TJ Max op 105 ligt. 20 graden er onder lijkt voor mij veilig.

Ik zeg niet dat het dat is want ik ben een leek maar ik wil dus graag weten hoe deze verhoudingen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 476047 op 21-01-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Volgens CPU-World en Intel zelf mag de CPU maximaal 72,72 (raar getal)ºC worden, dan zit 87ºC er toch ruim boven.
Dit is de temperatuur van de heatspreader. De Core temperatuur is ongeveer 10°C hoger.
De reden waarom de heatspreader niet te warm mag worden, is omdat deze anders kan vervormen waardoor de hitte niet meer goed afgevoerd zal worden. (Dit geldt overigens voor de i5-4670K en i7-4770K)
Wat de limiet voor de i7-3770K is weet ik niet van buiten.

De reden waarom de kern niet te warm mag worden heeft te maken met het feit dat hogere temperaturen voor hogere slijtage zorgen. Als de CPU vaak warm is, zal deze degraderen. Dit houdt in dat de CPU minder stabiel wordt. Als hij eerst stabiel is op 4,6GHz en 1,3V kan het zijn dat hij naar een jaar nog maar 4,5GHz en later 4,4GHz haalt op 1,3V. In een extreem geval zou het dus kunnen dat de CPU op den duur de oorspronkelijke specificaties niet meer haalt.

Verder zorgen te hoge voltages voor te grote spanningen op de interne bedrading, waardoor deze kan losgeraken wat dus ook heel slecht is voor je CPU. ;) Bedenk dat de interne draden uit maar een tiental atomen bestaat. Meestal is het echter eerst de temperatuur die een probleem zal vormen.
Maar voor bijvoorbeeld mensen die vloeibaar stikstof gebruiken, is het voltage iets dat ze in het oog moeten houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Robbedem op 21-01-2014 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Jammer dat er geen screenie is gepost! Maar even wat stelregels. haswell is onder elke koeler een heethoofd, en zal je nooit voltages boven de 1,3v kunnen koelen zonder extreme maatregelen.. Vandaar de stelregel bij haswell "wat je kan koelen kan je draaien". Wat er met koelen word bedoeld. Onder de 85c na 8 uur prime en dat zie ik met jou voltages niet gebeuren.

En waarom meteen 4400Mhz @ 1,35v?? Begin eerst een met 4Ghz @ 1,1v of misschien wel lager voltage? gewoon weten hoeveel voltage je nodig hebt voor 4Ghz, dan kan je met een beetje rekenwerk schatten wat je voor 4200Mhz nodig heb en test je dat ook: ~ 0,03v per 100Mhz tot 4500Mhz, daarna per 100Mhz 0,04-0,05v.. 1,35v is belachelijk voor je overclock, er zijn 4770's die daarmee de 5Ghz overschrijden. Het is zomaar mogelijk dat je voor 4400Mhz maar 1,15v nodig hebt

Als laatst wil ik zeggen dat ik voor ik ook maar 1 setting van mijn moederbord had ingesteld, ik alles had gelezen wat er te lezen en te begrijpen viel. Dat lees ik hier niet in terug. Het mooie van (CPU-) overklokken is, is de karakteristiek van je hardware leren kennen. En precies weten wat de normale maximums zijn van de hardware die je hebt.Uiteindeliujke is de weg er naartoe die het leukst is. Je CPU ois al snel zat voor alles wat je er tegenaan smijt..

Als laatst het fenomeen: Electromigratie: De electronen die door de zeer smalle banen op de chip gaan bewegen zeer snel. Hoe warmer, hoe sneller.. Als dit niet voldoende koel gehouden wordt, verspringen de electronen van baan. Dan maakt je cpu fouten, en slijt je cpu sneller. Lwws ook:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=116058

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
ik heb nu alles op auto gezet in de bios en de core op 4,3. alles loopt goed en hij word niet warmer dan 83

de maximale vcore is 1,249. is dit goed of teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
https://www.dropbox.com/s/mdzzmomut72nhtj/Naamloos.png

hier een foto van cpuz en occ t cpu

[ Voor 8% gewijzigd door niekslebos op 22-01-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Staat de Vcore op override/fixed of op adaptive? Want als je strestesten doet, kan je het best op een vaste waarde zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Dat is Windows 8, niet 8.1. Waarom?
2. TS: Ik ben serieus van mening, als ik je topics ook zie, dat je je misschien meer moet inlezen voordat je gaat beginnen aan overklokken. Je bent geboren in het jaar dat ik het nog deed, en toen dingen als multiplier, bus-snelheden en geheugensnelheden anders gedefinieerd waren, het is tegenwoordig een stuk complexer aan de ene kant om te overklokken voor winst, en een stuk eenvoudiger voor "cijfertjes" aan de andere kant. Denk eens na over WAT je wilt, en WAAROM je overklokt. En ook wat het resultaat is: je hardware zal minder lang meegaan, en waarom? Wil je iets draaien wat nu niet goed draait? WEET waar je aan begint! Kun je het je veroorloven om je hardware te moeten vervangen?

Als je moet vragen of een vcore/temp te veel is of niet, dan denk ik dat overklokken (NOG!) niets voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

niekslebos schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:19:
ik heb nu alles op auto gezet in de bios en de core op 4,3. alles loopt goed en hij word niet warmer dan 83

de maximale vcore is 1,249. is dit goed of teveel?
Heb je mn epos wel gelezen??... begin eens met een vast voltage 1,1v @ 4ghz en werk zo omhoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
mijn mening is dat een i7 overclocken voor dagelijks gebruik totaal nutteloos is.

dat terzijde het lijkt er ook op dat de CPU niet echt goed gelapt is of slechte koelpasta op zit,
waarom? temp verschill tussen verschillende cores.

heb je ook de waardes van je ram gecheckt?

wat te rest ook hier beschrijft is dat cpu wel degelijk veel te warm word, buiten dat 87 wel moet redden zou je dit niet moeten willen! je cpu gaat een stuk korter mee!

het is handig om iets meer over je systeem te vertellen, hoe zit je airflow?
wat voor koeler gebruik je?

ook is het van belang dat je eerst start met een lage overclock en deze eerst stabiel krijgen.
waarom? omdat je er achter komt tot wanneer deze stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
De temperaturen zijn een stuk achteruit gegaan op de een of andere manier. Hij word niet warmer dan 75 bij 2 uurtjes occt.

Koeler is een thermalright hr02
Macho rev a
pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A

Een core is iets koeler dan de rest komt dat door het niet goed monteren van de koeler?

Mijn ram is geklokt op 2000 mhz a 1,45 volt

Een grote intake fan
1 kleine outake fan achterin
2 corsair af 140 outake bovenin

[ Voor 14% gewijzigd door niekslebos op 23-01-2014 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Is je CPU cooler zeker weten ( voor 100% ) goed gemonteerd ? Met goede koelpasta ertussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Het is beter om een van de outtake fans te verplaatsen en er een intake fan van te maken (achter een stoffilter). Dan gaat er minder snel stof in je PC komen.

Dat de cores niet dezelfde temperatuur hebben is normaal, zolang het maar niet meer dan ongeveer 5°C verschilt.

Als de CPU onder 75°C blijft is dat voor een i7-4770K goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Robbedem schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 08:25:
Het is beter om een van de outtake fans te verplaatsen en er een intake fan van te maken (achter een stoffilter). Dan gaat er minder snel stof in je PC komen.

Dat de cores niet dezelfde temperatuur hebben is normaal, zolang het maar niet meer dan ongeveer 5°C verschilt.

Als de CPU onder 75°C blijft is dat voor een i7-4770K goed.
Tussen core 2 en 4 zit 10 grade verschil op max dat vind ik toch wel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
ik heb het nu op 1,1 volt @4000 mhz en alles is na 5 occt niet boven de 58 geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:32
Bij mij zit er ook 10 graden tussen de cores.

Download en test eens Intel Burn Test en test eens op de maximale instelling, dit programma zorgt bij voor veel hogere temps dan occt/prime.

87 graden voor Haswell tijden s stresstesten in IBT kan gewoon hoor, in normale load blijf je dan onder de 60-65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

niekslebos schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:02:
ik heb het nu op 1,1 volt @4000 mhz en alles is na 5 occt niet boven de 58 geweest
Kijk dat is een mooi begin. Probeer nu met hetzelfde voltage een multi hoger... 4100Mhz.. Als dat stabiel is, weer een multi hoger, maar als dat niet stabiel is doe je er 0,03-0,05v bij (1,13-1,15v) en test je opnieuw. Als het wel stabiel is doe je weeer een multi omhoog tot ie niet meer stabiel is, waarna je weer wat Vcore erbij doet. Herhaal dit tot je 44-4500Mhz met het juiste voltage hebt behaald, of dat je de 85c aantikt na 8 uur prime!

Congrats BTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
allemaal hartstikke bedankt voor de hulp ik zal later nog een paar plaatjes posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoWTM
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-02 11:14
Succes! ik ben ook druk bezig met allerlei technieken maar het moet ook zeker stabiel blijven lopen, en ook nog van harte met je verjaardag:)

Heracles Almelo | Borussia Dortmund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Bedankt!! Hij loopt nu 1 uur occt stabiel, intel burn 67graden
Pagina: 1