Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet (her)aanleggen in studentenhuis met zes woonlagen

Pagina: 1
Acties:

• MeesN
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:00
Beste allemaal,

Ik woon samen met nog twaalf andere jongens in een studentenhuis in de Pijp in Amsterdam.
Nou wonen wij hier met veel plezier alleen storen wij ons mateloos aan het internet. We hebben een prima abonnement afgesloten(ik geloof 100Mpbs) maar het is binnenshuis zo aangelegd met routers dat wij in de kelder - die als woonkamer dient - geen WiFi ontvangst hebben. Dit is, zo zullen jullie waarschijnlijk wel begrijpen, ontzettend vervelend met al die apparatuur die de verwende student van tegenwoordig zich kan veroorloven(Playstation, MacBook's, Apple TV etc.)
Nu zou ik graag van jullie horen hoe wij het beste ons internet kunnen aanleggen, zodat wij op alle zes de woonlagen van een degelijke/goede internetverbinding gebruik kunnen maken.
Ik doel dan op de te gebruiken routers en/of versterkers, bekabeling en bijvoorbeeld de plaatsing.

Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Heb je een utp kabel naar de woonkamer liggen? Voor een media pc ofzo... Koppel daar dan een wireless router aan vast waar je de dhcp van UIT zet.

De lan poorten kun je gebruiken om je apparatuur op aan te sluiten alsmede de kabel die de woonkamer binnenkomt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Makkelijkste is om bekabeling te hebben, en dan 2 of zelfs 3 wifi routers neer te plaatsen tussen 2 of 3 verdiepingen. In feite kun je deze link volgen, dan hoef ik het allemaal niet te typen; http://www.hanselman.com/...AtHomeForFreeRoaming.aspx

Het idee is gewoon dat je internet doorloopt, en dat je overal internet hebt, middels het zelfde ssid.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Dat zijn redelijk wat woonlagen voor een studentenhuis :)

Je hebt waarschijnlijk al een centrale router voor dat internet, zorg dat er naar iedere verdieping UTP loopt naar bijvoorbeeld een switch/accesspoint combinatie. Geef de AP's hetzelfde SSID maar verschillende kanalen zodat de AP's elkaar niet storen.

Zorg dat netwerktechnisch alles staat gebridged, dus een netwerk/subnet, geen tussenliggende routers met NAT en DHCP, laat dit door de hoofdrouter doen.

Weblog | Straling!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En overweeg met zo'n dichtheid sowieso dualband AP's, want reken maar dat oude gebouwen in de Pijp werkelijk iedere vorm van WiFi-interferentie doorlaten, dus 2.4GHz gaat sowieso een nauwelijks bruikbare bende zijn. Best is om per verdieping een AP te plaatsen en de 2.4GHz zendsterkte juist omlaag te zetten om te zorgen dat je eigen AP's elkaar niet storen (6 woonlagen = 6 AP's, maar er zijn in 2.4GHz maar 4 vrije kanalen :o )

Stel dus de AP's in als volgt (van boven naar benden of omgekeerd trouwens)

Helemaal boven 2.4GHz kanaal 1 50% zendsterke, 5GHz auto 100% zendsterkte
Daaronder 2.4GHz kanaal 5 50% zendsterke, 5GHz auto 100% zendsterkte
Daaronder 2.4GHz kanaal 9 50% zendsterke, 5GHz auto 100% zendsterkte
Daaronder 2.4GHz kanaal 13 50% zendsterke, 5GHz auto 100% zendsterkte
Daaronder 2.4GHz kanaal 1 50% zendsterke, 5GHz auto 100% zendsterkte
Helemaal onderin 2.4GHz kanaal 5 50% zendsterke, 5GHz auto 100% zendsterkte
Dit alles met Cat5E/Cat6 UTP aan elkaar geknoopt.

Idealiter werk je met managed AP's zoals Ubiquiti of Openmesh (of duurdere Meraki/Aerohives varianten), maar dat is geheid boven budget. Als 6 AP's ook te duur is, een per twee verdiepingen nemen en 2.4GHz zendsterkte naar 75% verhogen.

Oslik blyat! Oslik!

• MeesN
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ontzettend onbeleefd van me om niet meer te reageren eind januari, maar ik schrok van alle moeilijke termen die naar m'n hoofd geslingerd werden, haha. Ik heb het internet probleem toen even gelaten voor wat het was, aangezien iemand later die week met een crappy versterker kwam waardoor er iig overal in huis een beetje internet was.

Inmiddels is het internet weer ontzettend verslechterd en ben ik met de link van Douweegbertje aan de haal gegaan. Ik heb de TP-Link TL-WR1043ND aangeschaft en heb deze op de bestaande router(De Linksys E4200) aangesloten. Ik heb hem in poort 1 van de E4200 en in de nieuwe router in de WAN-poort aangesloten, is dit de bedoeling?(Ik las later ergens op internet namelijk dat hij juist ook op de nieuwe router in de LAN poort moest)
Het lukte mij nog niet om er één netwerk van te maken, dus voorlopig zitten we nu met twee netwerken, maar het werkt wel! Nu wil ik nog zo'n TP-Link TL-WR1043ND aanschaffen en deze op de begane grond zetten en op dezelfde manier aansluiten als ik op de vierde verdieping heb gedaan.

Mijn vragen aan jullie zijn nu de volgende:
Ben ik zo op de goede weg?
Moeten de nieuwe routers via de WAN of via een LAN poort worden aangesloten?
Moet ik een hub gebruiken tussen het modem en de routers?(Ons modem heeft maar één internet-uitgang)

Ik hoop dat het nog enigszins duidelijk is voor jullie, aangezien ik er zelf al weinig van begrijp en het dus extra moeilijk uit te leggen is ;)

Dank alvast!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben ik zo op de goede weg?
Doodzonde dat je met een bestaande dualband router toch een 2.4GHz-only tweede router gekocht hebt :'(
Moeten de nieuwe routers via de WAN of via een LAN poort worden aangesloten?
Hangt af van apparaat. Als ze een specifieke AP-modus hebben kan het allebei. Zo niet moet je DHCP uitzetten en alles via LAN aansluiten.
Moet ik een hub gebruiken tussen het modem en de routers?(Ons modem heeft maar één internet-uitgang)
Een hub??? Ik denk dat je grootste moeite gaat hebben om anno 2014 nog een hub te vinden. Als je meer poorten nodig hebt kun je een switch gebruiken - maar je kunt de routers/APs via hun LAN-poorten op elkaar aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:59
UniAP als je te veel geld hebt is geweldig spul :D

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• MeesN
dion_b schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:56:
[...]

Doodzonde dat je met een bestaande dualband router toch een 2.4GHz-only tweede router gekocht hebt :'(

[...]
Ai, ja kijk voor zo'n fout was ik al bang. Kan ik nu voor de router beneden, die sowieso de meeste verbindingen aan moet kunnen alsnog een dualband kopen? En wat moet ik dan nog aan de instellingen extra veranderen waardoor ook de 5GHz functie werkt?

Daarnaast bedoelde ik met hub inderdaad een switch, maar als dat volgens jou niet nodig is, is dat alleen maar mooi.

pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Zou dit een goede router zijn dan? Dan blijf ik iig bij tp-link, welke mij wel beviel bij het instellen!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WDR4300 is in de Tweakers.net awards 2013 bekroond met titel beste router. Die zou redelijk moeten zijn ja :+

Dat gezegd, meerwaarde tov de goedkopere WDR3600 ga je ws niet merken tenzij je clients hebt met drie radio's en antennes (3x3:3 MiMo). Muv de MacBook Pro en een paar HP Elitebooks kan ik weinig noemen dat dat heeft.

Extra instellingen heb je niet nodig voor 5GHz. Het is aan jou of je zelfde SSID gebruikt of aparte. Ik heb hier opzettelijk verschillende voor 2.4GHz en 5GHz gemaakt om zo in m'n clients een voorkeur voor de 5GHz in te stellen. Nadeel van verschillende SSIDs is dat je dus voor ieder apparaat potentieel meer keer moet aanmelden. Dat moet je dus zelf afwegen.

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 29-04-2014 20:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:15:
WDR4300 is in de Tweakers.net awards 2013 bekroond met titel beste router. Die zou redelijk moeten zijn ja :+
Dat zegt alleen maar dat van degenen die een router hadden die in het lijstje stond, de meeste die hadden :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat soort polls is inderdaad verre van heilig, maar als al die mensen onoverkomelijke problemen ermee zouden hebben gehad, dan zou het niet gewonnen hebben. Ik snap niet dat de 3x3 routers altijd zo populair zijn terwijl er nauwelijks clients zijn die het goed gebruiken en bovendien multi-user MiMo nog niet van de grond gekomen is. Als die er is wordt het een ander verhaal, maar daarvoor moeten we ws zeker nog jaartje wachten op 3e generatie 802.11ac apparaten :z

Vertaling voor TS: een mid-range ding als de WDR3600 voldoet prima, dat hordes mensen een duurdere 4300 nemen zegt nog niet dat de meerderheid de meerwaarde ervan gaat gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Kan je enige indicatie geven wat jullie budget is?

Als het kan zou ik zelf voor Unifi AP's gaan, geweldig spul. Koop 6 van die AP's (ze verkopen ze in 3 packs, als je goed zoekt kan je zo'n 3 pack voor €150 krijgen), en hang op elke verdieping een op. Knoop dat aan elkaar met Cat 6 (of Cat 6a) kabels, die je naar een switch beneden laat lopen. Deze sluit je aan op een router, waarvan je de wifi uitzet (want dat worden al verzorgt door de AP's).

• MeesN
Balance schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:16:
Kan je enige indicatie geven wat jullie budget is?

Als het kan zou ik zelf voor Unifi AP's gaan, geweldig spul. Koop 6 van die AP's (ze verkopen ze in 3 packs, als je goed zoekt kan je zo'n 3 pack voor €150 krijgen), en hang op elke verdieping een op. Knoop dat aan elkaar met Cat 6 (of Cat 6a) kabels, die je naar een switch beneden laat lopen. Deze sluit je aan op een router, waarvan je de wifi uitzet (want dat worden al verzorgt door de AP's).
Die AP's klinkt inderdaad als ideaal, alleen ben ik bang dat ik dat er op dit moment niet door ga krijgen bij de jongens.
Ik ga vandaag denk ik de WDR4300 bestellen met een cat kabel van een meter of 25 en ga ze aansluiten.
Heeft iemand nog een handige link hoe nou precies de instellingen moeten? Want ik vind nogal wat tegenstrijdige verhalen op internet.

Moet ik voor een static IP gaan, DCHP uitzetten op beide routers en gewoon hetzelfde SSID en wachtwoord opgeven? Heb ik dan één netwerk waarbij de apparaten automatisch met de dichtstbijzijnde router contact maken?

Oh en tot slot, welke router is het beste als basisstation, de E4200 of de WDR4300?

Ik weet dat ik ontzettend veel vragen stel, maar ik heb me nooit eerder verdiept in internet, alleen in het in elkaar zetten van mijn eigen game-PC ;)

Dank alvast!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou zelf zeggen, ga niet kloten aan een bestaand netwerk maar doe het opnieuw en dan goed.
Gebruik gewoon een degelijke router als centrale router, gezien je met studenten zit is QoS misschien wel handig.

En hang op elke verdieping/ruimte een Access Point van elk hetzelfde merk. Dan gaat het al een stuk beter werken

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• MeesN
ShadowAS1 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:26:
Ik zou zelf zeggen, ga niet kloten aan een bestaand netwerk maar doe het opnieuw en dan goed.
Gebruik gewoon een degelijke router als centrale router, gezien je met studenten zit is QoS misschien wel handig.

En hang op elke verdieping/ruimte een Access Point van elk hetzelfde merk. Dan gaat het al een stuk beter werken
Ja dat zou ik nu misschien wel het liefste doen, maar dan zijn we makkelijk 400 euro kwijt. Dat is misschien voor de toekomst wel een idee, maar voor nu ga ik denk ik toch voor de drie router opstelling, dan ben ik namelijk voor 70 euro klaar..

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
als er veel studenten zitten die torrents lopen te downloaden, dan is het misschien een id een centrale torrent bak op te zetten waar iedereen torrents in kan knallen. dan kun je het verkeer tenminste beheersbaarhouden zodat er niet te veel connecties gaan vol lopen. anders idd qos met goede verdeling.
Pagina: 1