pc in slaapstand zetten en stroom gaat eraf

Pagina: 1
Acties:

• marcel2112
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik zet mn computer altijd in de slaapstand (in windows xp heette dat standby) maar sinds kort,1 week ofzo als ik dat doet dan gaat de stroom er blijkbaar af (zie ook het standby ledje niet meer knipperen) krijg hem dan ook niet meer aan met toetsenbord met als gevolg dat ik een reset moet doen en de pc weer opnieuw opstart.

Sinds sept 2013 heb ik dit zelfgebouwde systeem in gebruik,alles is nieuw behalve de voeding

Ik heb een windows 7,64 bit computer met een asus P8P67 LE moederbord,die is van 2011 maar pas sept 2013 in gebruik genomen (met laatste bios versie) met 8gb corsair geheugen een 2600K i7 processor,videokaart is een Sapphire Radeon 5770 een OCZ 520 voeding,die is uit 2005,OCZ 120gb SSD harde schijf voor windows en programma's.

Hij doet het soms wel,dan denk ik hij doet het weer voor een paar dagen en de volgende keer doet die het niet meer.
Ik heb ook in het logboek gekeken en daar staat dat windows op dat moment niet goed is afgesloten of dat de stroom uitviel.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door marcel2112 op 22-01-2014 23:07 ]

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Volgens mij heet dat in Windows 7 Hibernation/Sluimerstand.
Maar waarom wil je de stroom van de pc hebben en later de stroom er weer op zetten en meteen verder werken ?

Verwijderd

marcel2112 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:56:
Ik zet mn computer altijd in de slaapstand (in windows xp heette dat standby) maar sinds kort,1 week ofzo als ik dat doet dan gaat de stroom er blijkbaar af (zie ook het standby ledje niet meer knipperen) krijg hem dan ook niet meer aan met toetsenbord met als gevolg dat ik een reset moet doen en de pc weer opnieuw opstart.
Ik had voor windows 7 windows xp tot sept 2013 gebruikt en nooit geen problemen mee in standby.

[...]
Het is ten eerste al raar dat de stroom eraf gaat zonder dat jij er iets aan doet (neem ik aan?!) en dat het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het misschien aan de voeding ligt. Heb je al eens een andere geprobeerd?

Ik kan mijn laptop (Win7 32 bit) in hibernate, sleep etc zetten. Ik gebruik altijd hibernate, is ie er ook stukken sneller dan normaal opstarten maar kan ik wel de stroom eraf halen. :) Doet hibernate/sluimerstand het wel goed?

• marcel2112
sluimerstand werkt wel maar hibernate blijft vastzitten,komt dan niet meer uit de hibernate stand

en nee ik doe verder niks,zet hem gewoon in de slaapstand zoals ik al jaren doe,mijn ouwe systeem had ik dr nooit last van,sinds september toen ik dit syteem in elkaar zette werkte het verder ook wel goed

ik heb zo geen andere voeding die ik kan proberen,maar is wel het enigste wat ik niet heb vervangen.

• marcel2112
Vicros schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:53:
Volgens mij heet dat in Windows 7 Hibernation/Sluimerstand.
Maar waarom wil je de stroom van de pc hebben en later de stroom er weer op zetten en meteen verder werken ?
Ik gebruik dus het liefst de slaapstand (heet ook zo in windows 7,hibernation werkt bij mij niet en sluimer duurt langer voor die wakker wordt),is de pc met een paar seconden weer wakker en kan ik inderdaad verder gaan waar ik was,ik laat gewoon alle vensters open staan

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

In de bios zit ook een optie of je met het toetsenbord de pc mag wakker maken

• marcel2112
ja die ken ik maar in deze bios staat die mogelijkheid niet.Maar denk ook niet dat dat daar dan aan zou kunnen liggen want deed eerst wel en ik kan aan het pc lampje zien dat die niet meer in de slaapstand staat en bij opnieuw opstarten via de aan en uit toets komt dan ook de melding dat de pc niet goed is afgesloten,zelfde dus als je de stroom er zo afhaalt of bij een stroomstoring

edit:in bios staat dat die aangezet mag worden idem met de muis

[ Voor 8% gewijzigd door marcel2112 op 21-01-2014 22:36 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

staan de powerstates (s1, s2 etc) goed ingesteld in de bios ?

• marcel2112
@brilsmurfffje:dat zie ik in de bios niet staan,ik ken het wel van mn vorige syteem

• marcel2112
nou doet de sluimerstand dus ook niet.zal ook wel een keer wel en een keer niet doen

• marcel2112
Op mn moederbord zit een extra 12v voedingsaansluiting van 2x4 polig (hebben de meeste nieuwe moederborden meen ik?).op mn voeding zit maar een stekker,1x4 polige aansluiting,zou dat er mss wat mee te maken hebben?

Verwijderd

marcel2112 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:45:
Op mn moederbord zit een extra 12v voedingsaansluiting van 2x4 polig (hebben de meeste nieuwe moederborden meen ik?).op mn voeding zit maar een stekker,1x4 polige aansluiting,zou dat er mss wat mee te maken hebben?
Nee heeft er niks mee te maken zo verwacht ik.

Even een tip, je kan je bericht aanpassen en dus dingen toevoegen. Hierdoor krijg je geen reeks berichten van dezelfde tweaker. ;)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

als die het niet doet da moet je in device manager kijken of er geen onbekende apparaten staan, want als dat het geval is dan wil de pc niet in sleep en soms ook niet in hibernate. Sorry ik weet de nederlandse termen niet.

• marcel2112
In apparaatbeheer staan geen onbekende apparaten.

@Vistiaantje:wist ik maar niet zo snel aan gedacht,sorry

Zal dan wel aan de voeding liggen denk ik?anders mss moederbord?heb ook wel eens,zo'n 1x in de maand dat de sata schijven niet meer in het bios staan/herkend worden, met als gevolg dat de pc niet meer opstart,moet ik eerst de stroom dr helemaal afhalen dan werkt het wel weer.

Verwijderd

Als je googlet op "Asus p8p67 hibernate / sleep problems" zie je dat veel mensen hetzelfde hebben.
Er staan wat tips tussen maar voordat je die uitprobeert, kun je vertellen of je je moederbord hebt overclockt? Gebruik je Asus A.I. Tuner? Hoe heb je je geheugen ingesteld?
Heb je revisie B3 van het moederbord of de eerdere?
Als je de eerdere hebt zou je het beste je sata-600 poorten niet meer gebruiken en kijken of dat wat verbetert.
De voeding zou ook een probleem kunnen zijn maar ik verdenk het moederbord als eerste.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:52:
[...]
Nee heeft er niks mee te maken zo verwacht ik.
[...]
Om even op mezelf terug te komen. Ik zie nu pas |:( dat het moederbord een 2x4 pins aansluiting heeft. Nu vraag ik me wat af. Als ik google op OCZ 520 kom ik voedingen tegen die jij prima kan hebben en op allemaal zit een 4x2 of 8 pins op. Klinkt misschien raar, maar krijgt je moederbord dan niet te weinig stroom om uit sleep te komen en dus alles vanaf het begin moet opbouwen? Om uit sleep te komen moet alles tegelijk van stroom voorzien worden.

Dus kan je misschien het typenummer geven of zelf even kijken of je echt geen 2x4 of 8 pins hebt?

• marcel2112
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:20:
Als je googlet op "Asus p8p67 hibernate / sleep problems" zie je dat veel mensen hetzelfde hebben.
Er staan wat tips tussen maar voordat je die uitprobeert, kun je vertellen of je je moederbord hebt overclockt? Gebruik je Asus A.I. Tuner? Hoe heb je je geheugen ingesteld?
Heb je revisie B3 van het moederbord of de eerdere?
Als je de eerdere hebt zou je het beste je sata-600 poorten niet meer gebruiken en kijken of dat wat verbetert.
De voeding zou ook een probleem kunnen zijn maar ik verdenk het moederbord als eerste.
Nee niet overclockt,en heb alles gewoon standaard staan niks ingesteld ofzo.
Heb de software AI tuner wel maar niks aan veranderd
Ja heb de nieuwe revisie B3

• marcel2112
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:49:
[...]

Om even op mezelf terug te komen. Ik zie nu pas |:( dat het moederbord een 2x4 pins aansluiting heeft. Nu vraag ik me wat af. Als ik google op OCZ 520 kom ik voedingen tegen die jij prima kan hebben en op allemaal zit een 4x2 of 8 pins op. Klinkt misschien raar, maar krijgt je moederbord dan niet te weinig stroom om uit sleep te komen en dus alles vanaf het begin moet opbouwen? Om uit sleep te komen moet alles tegelijk van stroom voorzien worden.

Dus kan je misschien het typenummer geven of zelf even kijken of je echt geen 2x4 of 8 pins hebt?
Dat vraag ik me dus ook af of die niet of die te weinig stroom krijgt,ik weet het niet.
ik heb type OCZ 520 12U EU en er zit maar 1 vierpolige 12volt kabel aan/bij,voeding is uit 2005

In het asus boekje staat:DO NOT forget to connect the 4 pin /8 pin ATX +12v power plug.Otherwise the system will not boot up.

Is met niet echt duidelijk of je ze nu alle MOET aansluiten.

Verwijderd

De i7 2600k heeft een vermogen van 95 watt max volgens mij, en bij 1x4 pin wordt er volgens het boekje iets van 45 watt geleverd, dacht ik.

Ik wil niet zeggen dat het daaraan ligt. Wat ik juist zo vreemd vind is dat je er met xp geen last van hebt. Wat je kan proberen is xp naast je windows 7 te installeren en kijk dan of het nog steeds werkt met het in standby zetten en weer terug halen. Misschien is er in de tussentijd iets stuk gegaan.

Ik zie alleen maar een try and error methode voor dit probleem helaas...

• marcel2112
ik moet wel ff zeggen dat ik een ander syteem had bij windows xp.
alles is nieuw bij dit windows 7 syteem wat ik nu heb,behalve de voeding,die is 9 jaar oud.

Verwijderd

Voedingen kunnen verouderen, en het zou kunnen dat eentje uit 2005 niet meer helemaal volgens de specificaties werkt. Maar kijk hier eens: http://hardforum.com/showthread.php?t=1579942 . Je hibernate probleem is een bekend probleem. Wat je zou kunnen proberen is om de PLL-overvoltage in de UEFI/BIOS uit te zetten aangezien dat sowieso voor overclockers bedoeld is en je dat niet doet. Kijk voor de zekerheid of er ook niet stiekem iets van auto-overclock aanstaat daar. Ik weet niet meer waar dat staat want ik heb mijn P8P67 weggegooid.
Er zijn mensen op internet te vinden die de hibernate problemen konden oplossen door een andere voeding te kopen. Sommige voedingen en dat bord werken niet goed samen. Dat kun je later nog proberen.

Ik dacht vroeger dat je de extra 8-pins ook volledig moest aansluiten, maar ook dat is meer voor een stabiele stroomvoorziening tijdens overclocken. Sommige moederborden komen met een zwart lipje die de extra 4 van de 8 pinnen afdekt. Wel minimaal de 4-pins cpu-power aansluiten natuurlijk.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

Welke powerstate praten we hier over? S1, S3 (suspend to RAM) of S4 (suspend to disk)?

Termen als hibernation/sleep/standby worden zo vaak door elkaar gebruikt dat niemand nou echt weet wat er mee bedoeld wordt. De Nederlandse termen vergroten de verwarring nog eens.

In de P8P67-moederborden zit trouwens een bug die ervoor zorgt dat je niet kunt waken uit S3 als je PLL Overvoltage enabled hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 22-01-2014 22:12 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• marcel2112
De PLL-overvoltage heb ik dus nu uitgezet,kijken of dat werkt,nu 2x gedaan en werkt nog steeds maarja hij doet wel vaker een tijdje en dan weer niet.
Er staat nog wel wat op auto maar die kun je niet uitzetten,alleen op auto of manuel

@FlopZ2009:ik had daar al gelezen maar ze hebben het dan over dat die niet meer uit de slaapstand komt bij mij gaat gewoon de stroom eraf alsof je de stekker er zo uitrekt zeg maar.

@Compizfox:S1,S3 (suspend to ram)

Helaas,na een paar keer dat die wel deed is het probleem nog niet opgelost door uitzetten van de PLL-overvoltage,vandaag ging de stroom dr weer af :'(

Update 30-01-2014:
Ik had een andere voeding gekocht,de Coolermaster VS series 550w en sinds 4 dagen werkt het nog steeds,dus lag het wel aan de voeding.
Deze coolermaster is ook bijna niet te horen in tegenstelling tot mn oude OCZ. :P

Dank voor jullie hulp en meedenken :)

[ Voor 34% gewijzigd door marcel2112 op 30-01-2014 22:06 ]

Pagina: 1