Geluidsarm systeem voor medium gamen en HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25
Binnenkort ben ik van plan een systeempje te bouwen waarmee ik in de huiskamer een tweetal functies wil koppelen. Het moet een systeem zijn wat stil genoeg is om in de huiskamer te gebruiken als HTPC en daarnaast ook een af en toe een leuk spelletje toelaat. Denk hierbij aan games als FIFA14, Skyrim en de Lego games en eventueel via Remote Desktop Football Manager met de laptop. Dit alles moet draaien op een plasma met een resolutie van 1920x1080 en als het even kan toch wel een jaartje of 3 weer vooruit moeten kunnen zodat ik over 3 jaar ook zonder problemen Fifa17 enz. kan spelen. Daarnaast HTPC met XBMC.

Storage hoeft in principe niet, heb een Synology Diskstation 209 staan voor films welke binnenkort waarschijnlijk ook zal worden vervangen door een iets meer krachtiger variant maar dat is buiten de scope van dit verhaal.

Laatste wens is dat het systeem in een "normale" tv kast past zonder zwaar te oververhitten. We hebben een kleine grabbelaar rondlopen die alles graag vastpakt zodat het erg prettig zou zijn als de klep van de kast dicht kan blijven. Wel heeft deze kast aan de achterkant een ventilatiegat.

Op het moment heb ik een systeem voor ogen wat volgens mij aardig dicht tegen de recent BBG aan zit qua specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,90€ 279,90
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 207,95€ 207,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,-€ 65,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 64,50€ 64,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,37

Heb gekozen voor een iets steviger cpu om Football Manager lekker soepel te laten lopen en vermoed dat ik met Windows 8.1 en een viertal games redelijk goed uitkom op de 250GB Samsung. Mijn huidige 128GB SSD zit op het moment ook nog niet aan zijn max.

Wat ik me nog afvraag is of ik misschien nog aan een andere voeding moet denken. Verder ben ik niet zo thuis in de wereld van fans. Welke cpu koeler zou in deze behuizing en deze cpu het beste passen qua geluid en koeling performance. Wat zijn de ervaringen van anderen met betrekking tot de case fans van de Node 304. Voldoen deze of is een optie om deze te vervangen met stillere exemplaren. Zelfde gaat eigenlijk op voor de grafische kaart. Qua performance lijkt het me wel wat overkill, aan de andere kant better be safe than sorry. Als iemand een stillere kaart weet voor een iets lager budget houd ik me aanbevolen.

Prijs van het hele systeem mag wat mij betreft rond de 900 euro liggen.

"Better ask questions before you shoot"

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
CPU way overpriced. Voor wat jij gaat doen met de PC heb je echt geen 4770k nodig. Ook kies je hierbij een bord waarbij je niet kan overklokken.

Wil je overklokken in de toekomst?

Ja:
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3

Nee:
pricewatch: Intel Core i5 4670 Boxed
pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate

Dan heb je 100 euro over en kan je bijvoorbeeld gaan voor pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X

Alhoewel deze wel warm worden.

[ Voor 24% gewijzigd door reallyyy op 21-01-2014 13:36 ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
280x zou ik toch niet aanraden voor deze build, de TS speelt Fifa, football manager en skyrim. De zwaarste game in dit rijtje is zonder enige twijfel skyrim en die speelt prima op een gtx760. r9 270x zou ik ook nog overwegen, maar die is op het moment niet zo best leverbaar.

Ik zou gaan voor een i5 4570 en dus niet overklokken, in een gesloten kast lijkt dat me niet zo'n goed idee, vraag me ook af waarom hier ATX moederborden worden aangeraden voor een htpc, gewoon het moederbord behouden dat je al had staan ;)

[ Voor 26% gewijzigd door SirKartoffel op 21-01-2014 13:44 ]

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 21:34

NLF

i5 4570. verschilt gewoon niks in performance, wel in de prijs.
SSD zou ik voor crucial gaan, Het verschil merk je niet in snelheid maar wel in prijs en wanneer de stroom uitvalt is de SSD niet meteen stuk.

Ik zou wel voor een 280x gaan , past in je budget en kun je waarschijnlijk 3 jaar lang prima mee vooruit!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53
Idd die i5 4570 & MSI B85-G41

En een R7 260X 2GB DDR5 is zat ! --> pricewatch: Gigabyte GV-R726XOC-2GD nu € 107,80

Die is net wat vlotter dan een HD7790 en meer futureproof door de 2GB !

Of anders hooguit een Club3 HD7870 2GB van rond de € 143,-- nu ;)

[ Voor 85% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 21-01-2014 14:52 ]

• Chocovla
Denkdat ik dan voor de i5 ga. Twijfel nog even tussen 4570 en 4670. Kloksnelheid verschil is niet supergroot, maar prijsverschil is ook niet enorm. Even de vraag of me dat 3 tientjes extra waard is. Overclocken is inderdaad niet de bedoeling. ATX board gaat inderdaad niet passen in de Node 304. Punt is dat het apparaat echt in de tv kast moet passen dus het zal een ITX based system moeten worden.

Had de MSI GeForce GTX 760 Gaming ook voornamelijk uitgekozen omdat hij naast een flinke performance volgens de tweakers BBG qua geluidsproductie zeer goed uitviel en ook goed in deze behuizing past.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Voor een geluidsarm systeem mis ik nog wel de CPU koeler... Gelukkig kun je in de Node een vrij hoge towerkoeler kwijt. Zo krijg je een mooie airflow van voor naar achteren. Fancontroller van de behuizing op low zetten en je hebt een mooi stil systeem (idle). Zet de ventilatorsnelheid van de videokaart wel even op een laag rpw wanneer je idle bent).

edit: Bijvoorbeeld pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 21-01-2014 16:31 ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Chocovla schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:39:
Denkdat ik dan voor de i5 ga. Twijfel nog even tussen 4570 en 4670. Kloksnelheid verschil is niet supergroot, maar prijsverschil is ook niet enorm. Even de vraag of me dat 3 tientjes extra waard is. Overclocken is inderdaad niet de bedoeling. ATX board gaat inderdaad niet passen in de Node 304. Punt is dat het apparaat echt in de tv kast moet passen dus het zal een ITX based system moeten worden.

Had de MSI GeForce GTX 760 Gaming ook voornamelijk uitgekozen omdat hij naast een flinke performance volgens de tweakers BBG qua geluidsproductie zeer goed uitviel en ook goed in deze behuizing past.
Ik begrijp ook inderdaad niet dat mensen ATX moederborden hier aanraden.

Ook de 260x die wordt aangeraden door iemand niet nemen, deze trekt Skyrim niet eens op een stabiele 60fps. http://www.tomshardware.c...270x-r7-260x,3635-13.html

Ik twijfel een beetje of die voeding genoeg is, in principe zou je systeem nooit meer dan 400 mogen verbruiken, maar als ik jou was zou ik toch voor de piekspanningen de 450W versie nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door SirKartoffel op 21-01-2014 18:05 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53
Idd ook ik zie nu pas dat de TS zelf kwam met een mini-ITX dan is ATX ( net als ik deed voorstellen 8)7 )

wel een beetje lame....

• Chocovla
jaapsander schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:57:
Voor een geluidsarm systeem mis ik nog wel de CPU koeler... Gelukkig kun je in de Node een vrij hoge towerkoeler kwijt. Zo krijg je een mooie airflow van voor naar achteren. Fancontroller van de behuizing op low zetten en je hebt een mooi stil systeem (idle). Zet de ventilatorsnelheid van de videokaart wel even op een laag rpw wanneer je idle bent).

edit: Bijvoorbeeld pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Zat voor de cpu koeler te denken aan een Noctua. Heb in twee vorige builds erg goede ervaringen gehad qua inbouw en performance van deze koelers. Wel een tandje prijziger dan de hier genoemde optie trouwens.

pricewatch: Noctua NH-U12S

Deze zag ik op een Australische site voorbij komen. Hierbij werd aangegeven dat er geen problemen waren met de in bouw in een 304, dus ook geen gehannes met low profile ram of iets dergelijks.

Heb op het 304 owners forum wel wat mensen gezien die de default case fans hebben vervangen. Denk dat ik in eerste instantie toch eerst van start ga met de stock fans.

Twijfel nog wat of ik bij de

pricewatch: MSI GeForce GTX 760 Gaming

De stock fans direct vervang of ook deze eerst "uitprobeer." Mijn ervaringen met vorige builds is dat vooral de GPU fans vaak de hoofdschuldigen zijn van het hoogste volume.

Zal de voeding nog eens onder de loep nemen, goede tip.

[ Voor 6% gewijzigd door Chocovla op 22-01-2014 11:42 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 14:22
De Be Quiet voeding zal het qua vermogen wel trekken en is zeer stil door de SilentWings fan. Voor toepassing in de Node 304 is hij echter wel wat lang (160 mm), met een standaard ATX-voeding van 140 mm zul je minder problemen krijgen met de voedingskabels.
Verder zitten in deze serie van Be Quiet weer de bekende CapXon capacitors van mindere kwaliteit.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar de pricewatch: Cooler Master VS V450S of pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Chocovla schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:39:
[...]

Zat voor de cpu koeler te denken aan een Noctua. Heb in twee vorige builds erg goede ervaringen gehad qua inbouw en performance van deze koelers. Wel een tandje prijziger dan de hier genoemde optie trouwens.

pricewatch: Noctua NH-U12S

Deze zag ik op een Australische site voorbij komen. Hierbij werd aangegeven dat er geen problemen waren met de in bouw in een 304, dus ook geen gehannes met low profile ram of iets dergelijks.

Heb op het 304 owners forum wel wat mensen gezien die de default case fans hebben vervangen. Denk dat ik in eerste instantie toch eerst van start ga met de stock fans.
Zo'n Noctua is natuurlijk een erg goede koeler, maar komt alleen tot z'n recht wanneer je een CPU hebt met een hoog TDP (of flink gaat overklokken). Haswell CPU's zijn gewoon heel erg koel en zijn zelfs redelijk stil met de stock koeler. Voor wat extra stilte en verbeterde airflow kun je een towerkoeler plaatsen, voor 20-25 euro heb je een goede prijs/prestatie. Echter een koeler van €55,- is weggooien van geld.

Overigens zal het systeem onder piekspanning ook nooit meer dan 400W gaan verbruiken (denk eerder aan 250-300W).
Pagina: 1