Welk type schakelaar heb ik nodig ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:12

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem gebouwd met daarin 7 fans, 4X Noiseblocker BlackSilentPro PK-PS, (4-Pins) 140MM PWM 1500 RPM deze zitten in push/pull opstelling op mijn H110 en draaien idle op =/- 500RPM. Dan heb ik 3X Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK 3, (3-Pins) 140mm case fans en draaien idle op 1200RPM. Deze laatste 3 fans hoorde ik eigenlijk het meest in idle stand (mailen, surfen, enz enz).

Nu had ik nog een aantal 12Vto9.5V adapters liggen van mijn oude Corsair fans en heb die er is bij de case fans tussen gezet. Nu draaien de fans op +/- 900 RPM en is de PC echt muisstil (wat dus een groot voordeel is in idle stand).

Ik zou alleen graag willen kunnen wisselen tussen deze 12V en 9.5V stand als ik ga game, en zat dus te denken om tussen elke fan een 2 standen schakelaar te bouwen. Zodat ik voor het opstarten van de PC kan kiezen in welke stand ik de fans ga laten draaien. Ik heb al een behoorlijke google zoektocht gedaan, maar ik zie zoveel verschillende schakelaars, dat ik door de bomen het bos niet meer zie, dus mijn vraag, welk type schakelaar heb ik nodig ? Ik heb even een klein tekeningetje gemaakt zoals ik het in mijn hoofd heb om te gaan doen, of is dit helemaal niet mogelijk ?

Dit had ik in gedachten:
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/801/08v5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dat kan prima, het nut van die tweede pool zie ik alleen niet. Jij hebt nu een double pole double throw erin zitten, maar die tweede pole zit er eigenlijk voor spek en bonen. Als je een single pole double throw erin zet heb je maar 1 contact, standje 1 idd direct en standje 2 met een weerstand er tussen. Ook als je op een double pole schakelaar uitkomt omdat je niks anders kunt vinden oid zou ik de 2e pole onbenut laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je hebt niet eens een wisselschakelaar nodig.
Gewoon een weerstand in serie met de fan en een enkelpolige schakelaar parallel over de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik weet trouwens niet hoeveel 7 fans verbruiken, maar je zult wel een behoorlijke zware weerstand moeten vinden om dat op bovenstaande manier te schakelen

Maar die 9.5v adapters heb je al liggen.
Dus waarom niet gewoon een 2 standen schakelaar, een pootje naar de 12v en 1 naar die 9.5v adapter ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Ik ben heel blij met jullie snelle reacties, maar graag ff in Jip en Janneke taal, want ik ben echt een leek hierin en snap niks van jullie antwoorden (sorry). Het weerstandje wat trouwens nu tussen mijn adapter kabeltje zit is grijs van kleur en heeft de volgende kleur ringen, rood/zwart/zwart/goud

En nog even voor de duidelijkheid, ik wil op alle 3 de case fans een aparte schakelaar bouwen, zodat ik voor elke case fan apart kan kiezen of ik hem met weerstand over zonder laat draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door DON PAPA op 21-01-2014 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Veel stroom heb je dikke weerstand voor nodig. Is formule ampere x weerstand x ampere en je weet het aantal watt welke je nodig hebt. Meeste 'normale' weerstanden zijn 1/4 of 1/2 watt. Kans dat die dan gaat smelten.
Wikipedia: Vermogen (natuurkunde)

Dit is misschien iets, zit meteen leuk lampje in en is geschikt voor 12V. Zit ook documentje bij en is niet echt duur. Kan 25A schakelen.
http://www.conrad.nl/ce/n...-SQ-rood?ref=searchDetailAfbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7000/7000/7009/700945_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
Over het aansluiten zelf, je ziet nu drie pootjes. Vaak is dat even proberen hoe dat nu precies werkt. Bijvoorbeeld met doorfluiten multimeter.

[ Voor 63% gewijzigd door kitao op 21-01-2014 09:56 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een weerstand in serie met de fan en een enkelpolige schakelaar parallel over de weerstand.
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/a3pf1p4vv/Image1.png

Schematisch een ramp, maar dit is het idee.
Als je een single pole double throw erin zet heb je maar 1 contact, standje 1 idd direct en standje 2 met een weerstand er tussen
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/6bmrpnegv/Image1.png
Zo kan die ook nog met een 1 wipschakelaar.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dankje thatsme007, die bedoelde ik inderdaad. Die schakelaar die OP in de post had gebruikt had 2 contacten en voert de spanning via dat tweede contact weer terug naar de fan. Dat werkt wel, maar dat is dus nergens voor nodig als je het zo doet als in die tekening. Een enkelpool in die opstelling had ik niet eens aan gedacht.

Als je iedere fan een eigen schakelaar geeft, dan heeft iedere fan ook een eigen weerstand en gaat t vermogen verhaal ook niet meer op.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 21-01-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Oke, dit is mij duidelijk
Bedankt voor jullie info, ik ga aan de knutsel :-)
Pagina: 1