Ruis op netwerk

Pagina: 1
Acties:

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
We hebben een probleem met internet. De verbinding lijkt steeds weg te vallen.

Nou heb ik gisteren op aanraden van iemand een programma geinstalleerd welke de kwaliteit van de wifi meet. Om zeker te zijn dat het niet de wifi is maar upc.

Het blijkt dat het signaal in de slaapkamer extreem slecht is:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3791/12064773454_2de698df78_o.png

Als ik naar de woonkamer loop (appartement) zie ik de volgende grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3778/12065274616_80bb9935e2_o.png

Met regelmaar wordt de ruis dus erg sterk, om daarna weer af te nemen.

Weet iemand wat dit kan zijn? Hoe kan ik dit tegengaan of verbeteren? Een ander kanaal lijkt geen oplossing te zijn (al alle kanalen geprobeerd) en ook het programma geeft aan dat dit niet zal helpen.

Dank

Leica MM + Sony A9

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 23:14
Hoever is de slaap kamer van de AP verwijderd?
en zit er misschien een keuken tussen, die stoort bij mij namelijk heel erg?
en je kan met iSSIDer kijken op welke kanalen andere AP's in de buurt zitten en dan op een leeg of zo goed als leeg kanaal gaan zitten misschien helpt dat.

edit: en is het met al je apparaten zo ?

[ Voor 7% gewijzigd door moijamie op 21-01-2014 07:52 ]

const { signature } = await fetchProfile()

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Beste oplossing is denk ik het AP op een andere plek zetten, iets centraler in het huis ofzo. De hoeveelheid ruis krijg je niet echt makkelijk verminderd. Daarnaast zie ik in de plaatje een 3% toename van de ruis maar een 50% afname van het signaal. Dan is er meer winst te behalen bij het signaal denk ik.

Ik heb het zelf ook, in de slaapkamer is het signaal compleet verdwenen terwijl dat misschien 10 meter van het AP is. Een paar muren zijn killing voor het signaal, vooral op 5GHz maar op 2.4GHz is er ook niet veel over.

• moijamie
cytherea schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 08:03:
Beste oplossing is denk ik het AP op een andere plek zetten, iets centraler in het huis ofzo. De hoeveelheid ruis krijg je niet echt makkelijk verminderd. Daarnaast zie ik in de plaatje een 3% toename van de ruis maar een 50% afname van het signaal. Dan is er meer winst te behalen bij het signaal denk ik.

Ik heb het zelf ook, in de slaapkamer is het signaal compleet verdwenen terwijl dat misschien 10 meter van het AP is. Een paar muren zijn killing voor het signaal, vooral op 5GHz maar op 2.4GHz is er ook niet veel over.
Ik heb bij mij thuis op de begane grond de ap staan en heb op alle 3 verdiepingen wifi, maar dan moet je wel op een niet veel gebruikt kanaal anders kom ik maar amper tot de 2 verdieping dus je kan kijken of je van kanaal kan switchen.

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
moijamie schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 08:07:
[...]
Ik heb bij mij thuis op de begane grond de ap staan en heb op alle 3 verdiepingen wifi, maar dan moet je wel op een niet veel gebruikt kanaal anders kom ik maar amper tot de 2 verdieping dus je kan kijken of je van kanaal kan switchen.
Het is vrij vol hier qua wifi en ik vind het prima om geen bereik te hebben in de slaapkamer ;) Het was meer ter illustratie dat een paar muren al heel veel kan schelen. Maar het is heel erg situatie afhankelijk, de ene muur is de andere niet.

• RobertJRB
Bedankt alle!

De AP staat maar zo'n 10 meter van de slaapkamer af maar er zit inderdaad een badkamer tussen. Ook lijkt de deur van de slaapkamer veel uit te maken (zo'n 10%).

Ik ga vanmiddag proberen de AP wat centraler in huis te zetten.

Weet iemand wel wat die plotselinge toename van ruis in het tweede plaatje kan zijn? De grafiek ziet er bijna perfect uit wat me doet vermoeden dat het om een aparaat gaat. Helaas is het hier nogal druk qua wifi (Pijp amsterdam) dus zal er waarschijnlijk niets aan kunnen doen, maar als het iets blijkt te zijn van mij dan zou dat wel helpen natuurlijk.

Heeft iemand ook ervaring met het uitbreiden van het netwerk m.b.v. een apple airport? Ik heb er nog eentje liggen en volgens mij kan die het netwerk bereik vergroten?

Leica MM + Sony A9

• moijamie
RobertJRB schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 08:31:
Bedankt alle!

De AP staat maar zo'n 10 meter van de slaapkamer af maar er zit inderdaad een badkamer tussen. Ook lijkt de deur van de slaapkamer veel uit te maken (zo'n 10%).

Ik ga vanmiddag proberen de AP wat centraler in huis te zetten.

Weet iemand wel wat die plotselinge toename van ruis in het tweede plaatje kan zijn? De grafiek ziet er bijna perfect uit wat me doet vermoeden dat het om een aparaat gaat. Helaas is het hier nogal druk qua wifi (Pijp amsterdam) dus zal er waarschijnlijk niets aan kunnen doen, maar als het iets blijkt te zijn van mij dan zou dat wel helpen natuurlijk.

Heeft iemand ook ervaring met het uitbreiden van het netwerk m.b.v. een apple airport? Ik heb er nog eentje liggen en volgens mij kan die het netwerk bereik vergroten?
Als je in een drukke omgeving woont kan je misschien kijken naar een 5Ghz Ap aangezien de meeste mensen op 2,4Ghz zitten en heb je daar dus geen last meer van.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Kan je even een plattegrond tekenen en daarin aangeven hoe en wat. Ook het materiaal van de muren etc is van belang. Betonnen muren met bewapening zijn natuurlijk slechter voor het signaal dan muren van gips of gasbetonblokken.

Welke tool gebruik je overigens?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RobertJRB schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 08:31:

Als je dat ding ergens op een tactische plek bekabeld kan aansluiten, dan heeft dat wel nut. Hem als repeater inzetten zal het er niet veel beter en mogelijk zelfs slechter op maken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RobertJRB
Wifi signal uit de app store (apple macbook)

Plattegrond is geen probleem :) Zal ik zo even doen. Maar kan al zeggen dat het gaat om schuin door 1 steens muur en 2 metal stud wandjes met leidingen (badkamer).

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
Orion84 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 08:51:
[...]

Als je dat ding ergens op een tactische plek bekabeld kan aansluiten, dan heeft dat wel nut. Hem als repeater inzetten zal het er niet veel beter en mogelijk zelfs slechter op maken.
Dank je!

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
Ik heb het netwerk op 5 Ghz gezet en de router iets verder de woonkamer ingeschoven.

Nu net als test uitzending gemist aangezet in de slaapkamer en eentje in de woonkamer. Zonder haperingen bleef het de hele tijd doorwerken.
Ook in de grafiek zoals hierboven is te zien dat het signaal iets zwakker is (81% tegen 91% bij 2,4Ghz) maar dat de ruis een constante 10 of 11% is zonder die uitschieters die het internet plat leggen.

Prima dus :) Bedankt voor de hulp!!

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1