Ik heb momenteel een Alpha FC-PAL6035 + Delta HP Fan(ong. 6800 RPM) alleen deze fan maakt erg veel herrie. Nu was ik opzoek naar een nieuwe fan die stiller is maar welke en dan ook voornamelijk welke past goed op bovengenoemde heatsink?
Denk er wel aan dat minder herrie = slechtere koeling.
Geen inspiratie
Ja dat een andere fan minder goede koeling betekent weet ik daarom vraag ik mij ook af wat een goede van is die misschien iets minder goed koelt maar toch stil is en rendabel voor mijn systeem. (zie sign.)
Verwijderd
Dat is niet waar, want sommige fans zijn dunner dan de delta en dan krijg je hem niet vast op je heatsink gedrukt. Dus dat moet je of zagen of een andere methode gebruiken. Ik heb zelf een 80mm papst fan erop gezet en dat koelt prima en slechts 12 dB!!Op vrijdag 08 juni 2001 08:39 schreef Hiro Shima het volgende:
elke andere fan is stiller en alle 60x60's passen
Hoe heb je die papst bevestigd? Ik heb al even op je page gekeken maar daar wordt ik niet wijs hoe je die hebt bevestigt.
En koelt dat goed want hij steekt natuurlijk aan alle kanten over?
Zelf zat ik aan de delta MP te denken is deze goed genoeg voor een niet over geklokte Amd 1200mhz dondervogel?
Als we dan toch bezig zijn moet zo een koeler na lucht weg zuigen bij cpu of juist er op blazen (dus sticker onder of boven)?
En koelt dat goed want hij steekt natuurlijk aan alle kanten over?
Zelf zat ik aan de delta MP te denken is deze goed genoeg voor een niet over geklokte Amd 1200mhz dondervogel?
Als we dan toch bezig zijn moet zo een koeler na lucht weg zuigen bij cpu of juist er op blazen (dus sticker onder of boven)?
Dracula, wat ga jij doen met die delta hp??
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Verwijderd
Ik heb een fingerguard in de heatsink geschroefd en de fan weer aan de fingerguard. Ik weet alleen niet of het voldoende koeling is voor je dondervogel.
Hangt er vanaf wat als ik een andere fan heb waar ik tevreden over ben verkoop ik heb misschien wel weet ik niet wil eerst ff uitzoeken/weten of een delta MP ook genoeg is voor me dondervogeltje.
En eh wat betreft me andere vraagje zuigen of blazen wat werkt voor jullie het best (sticker boven of onder?)
En eh wat betreft me andere vraagje zuigen of blazen wat werkt voor jullie het best (sticker boven of onder?)
Verwijderd
8 cm fan erop, eventueel op 7 volt. Gemakkelijk met karton een verloopstuk te maken`om te testen, daarna kan je hem van blik oid maken. Veel cfm's voor weinig herrie!
Zit te twijvelen tussen een delta MP en eventueel een 80mm fan.
Ik vraag me af of die MP genoeg is voor me dondervogel. Zal toch wel? (is nu me enige hindernis nog)
Ik vraag me af of die MP genoeg is voor me dondervogel. Zal toch wel? (is nu me enige hindernis nog)
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
Verwijderd
Een 80mm fan monteren op die Alpha wordt moeilijk tot onmogelijk.
De beste altenatieven zijn een 23 cfm Sunon of een 26 cfm Ystech
( bijvoorbeeld bij http://www.ned-cool.nl )
Die Ystech staat er niet los bij, moet je per e-mail vragen.
Greetz,
Hooi.
Greetz,
Hooi.
hoe zet je die op 7 volt dan? (ben niet zo thuis in dat soort gedoe)
Verwijderd
Hoezo onmogelijk?Op vrijdag 08 juni 2001 13:33 schreef Hooi het volgende:
Een 80mm fan monteren op die Alpha wordt moeilijk tot onmogelijk.
Greetz,
Hooi.
Verwijderd
De rode plus van de fan op de gele +12 van de voeding
De zwarte (of soms blauwe) min van de fan op de rode +5 van de voeding.
Dan krijgt de fan 12-5=7 volt.
Ik had al in de search gekeken alleen daar heeft men het vaak over overbelasting is dit inderdaad zo?
Verwijderd
Die Alpha heeft een 'kraag' om de bovenkant zitten. Die 80 mm is gewoon te groot zodat de meeste lucht er naast gaat.Op vrijdag 08 juni 2001 13:38 schreef Vo0 het volgende:
[..]
Hoezo onmogelijk?
En als je die 80mm toch wilt gebruiken, moet die kraag eraf, en koelt die koeler meteen nog weer slechter, die kraag is een wezenlijk deel van het ontwerp.
Je zou een fanconverter van 80->60 mm kunnen proberen, maar dan wordt de montage door de hoogte van het geheel uiterst onstabiel, en loopt je core weer teveel gevaar.
Ik zou het gewoon niet doen.... je kunt beter die koeler dan verpatsen en een FOP32 of 38 opduiken en daar een 80mm op zetten, dat gaat wel goed.
of een delta MP erop dan maar. Koelt vast goed genoeg lijkt me. Beetje artic silver ertussen moet goed gaan lijkt mij?
Voor ik ging waterkoelen had ik ook een Alpha met een Delta 60 MP. Keb er nog 2 liggen kopen ?Op vrijdag 08 juni 2001 13:17 schreef Dracula het volgende:
Zit te twijvelen tussen een delta MP en eventueel een 80mm fan.
One of the animals has left its cage today.
Tja, ik zie net dat die dingen helemaal niet zo duur zijn. Fl. 34,-- nieuw, dingen zijn van december. De helft ofzo. Waar kom je vandaan ?
Klik anders ff op ICQ.
Klik anders ff op ICQ.
Verwijderd
NeeOp vrijdag 08 juni 2001 13:41 schreef Dracula het volgende:
Ik had al in de search gekeken alleen daar heeft men het vaak over overbelasting is dit inderdaad zo?
Idd, waarschijnlijk gaat je fan dan op zowat 4500-5000rpm draaien. Da's nog genoeg koeling, maar heel wat minder lawaai.Op vrijdag 08 juni 2001 13:38 schreef Hooi het volgende:
De rode plus van de fan op de gele +12 van de voeding
Ik zit momenteel op me werk dus geen icq.
Maare zie in je profiel Zuidland staan als woonplaats? waar ligt dat ?
Verwijderd
Deze fanadapter met een Papst koeler lijkt mij perfect,is alleen moeilijk te bestellen,buiten de US accepteren ze geen creditcards.
http://highspeedpc.com/index.htm?item39.htm
Verwijderd
Zo'n ding wil ik ook (en vele andere tweakers) alleen niemand hier wil/kan ze bestellen!Op vrijdag 08 juni 2001 15:23 schreef rjw het volgende:
Deze fanadapter met een Papst koeler lijkt mij perfect,is alleen moeilijk te bestellen,buiten de US accepteren ze geen creditcards.
He je kan daar met paypal betalen. Heb me vriendin nou net een paypal account kan ik die dus mooi bestellen.
Op de site kan je een account aanvragen (paypal) en daarmee kan je betalen en bestellen voor zover ik het begrijp.
Op de site kan je een account aanvragen (paypal) en daarmee kan je betalen en bestellen voor zover ik het begrijp.
Hmm Ik heb mijn eigen kartonnen Fanadapter gemaakt (met kraagOp vrijdag 08 juni 2001 13:47 schreef Hooi het volgende:
[..]
Die Alpha heeft een 'kraag' om de bovenkant zitten. Die 80 mm is gewoon te groot zodat de meeste lucht er naast gaat.
En als je die 80mm toch wilt gebruiken, moet die kraag eraf, en koelt die koeler meteen nog weer slechter, die kraag is een wezenlijk deel van het ontwerp.
Je zou een fanconverter van 80->60 mm kunnen proberen, maar dan wordt de montage door de hoogte van het geheel uiterst onstabiel, en loopt je core weer teveel gevaar.
Ik zou het gewoon niet doen.... je kunt beter die koeler dan verpatsen en een FOP32 of 38 opduiken en daar een 80mm op zetten, dat gaat wel goed.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Verwijderd
O die dingen.
Ik had dus ergens een test gezien, maar ze koelen niet zo bijzonder. Je hebt wel wat minder herrie, maar je moet verwachten dat een 80mm 50 cfm fan ongeveer 35-40 cfm doet.
Je krijgt dus in de praktijk dezelfde koeling als met een Delta60HP of een Ystech 26 cfm, maar minder herrie..
Ik had dus ergens een test gezien, maar ze koelen niet zo bijzonder. Je hebt wel wat minder herrie, maar je moet verwachten dat een 80mm 50 cfm fan ongeveer 35-40 cfm doet.
Je krijgt dus in de praktijk dezelfde koeling als met een Delta60HP of een Ystech 26 cfm, maar minder herrie..
Verwijderd
Die test heb ik ook gezien en dat was geen goede omdat tussen de fanadapter en het koelblok ongeveer een centimeter ruimte zat,dus veel verlies van lucht.Op vrijdag 08 juni 2001 15:57 schreef Hooi het volgende:
O die dingen.
Verwijderd
Dit is bullshit, want dat was volgens mij een WBK38 en dat lag aan de heatsink!Op vrijdag 08 juni 2001 16:02 schreef rjw het volgende:
[..]
Die test heb ik ook gezien en dat was geen goede omdat tussen de fanadapter en het koelblok ongeveer een centimeter ruimte zat,dus veel verlies van lucht.
Verwijderd
Daarbij, op een WBK/FOP kun je zo een 80mm fan zetten....Op vrijdag 08 juni 2001 16:04 schreef eXistence het volgende:
[..]
Dit is bullshit, want dat was volgens mij een WBK38 en dat lag aan de heatsink!
Maar het schijnt dat die dingen zo uitgedokterd zijn, met die afstandbusjes.....
Dus gewoon zo een fanadapter erop en een papst fan van space promations erop schroeven en hoppa zelfde resultaat als delta HP alleen stuk stiller?
Rotterdam, net onder Spijkenisse.Op vrijdag 08 juni 2001 14:23 schreef Dracula het volgende:
Ik zit momenteel op me werk dus geen icq.
Verwijderd
Yeah same here!Op vrijdag 08 juni 2001 18:51 schreef Sandman het volgende:
Dracula, mail me ff, je zei dat je die fanadapter zou kunnen kopen.
Ik zat nog even te denken he? Als je zo een converter koopt en daar een 80 mm papst fan op goed wort de boel dan niet tot zwaar en bestaat de kans dat je de socket sloopt?
Enne men roept wel een papst van 50cfm alleen die kan ik nergens vinden.
Ik twijfel nu toch sterk wat ik met die fan moet doen, Denk dat ik misschien toch een delta mp neem of iemand moet echt zeggen van nee dat ding breekt niet af en die en die papst is daar zeer geschikt voor.
[oftopic]
En eh wat betreft dat bestellen heb je naast dat paypall account ook nog een credit card nodig (sorry wist ik niet) en die heb ik dus niet. Maare je kan als je wel een credit kaart heb zo een gratis paypall account aanvragen en dat ding zo bestellen.
Enne men roept wel een papst van 50cfm alleen die kan ik nergens vinden.
Ik twijfel nu toch sterk wat ik met die fan moet doen, Denk dat ik misschien toch een delta mp neem of iemand moet echt zeggen van nee dat ding breekt niet af en die en die papst is daar zeer geschikt voor.
[oftopic]
En eh wat betreft dat bestellen heb je naast dat paypall account ook nog een credit card nodig (sorry wist ik niet) en die heb ik dus niet. Maare je kan als je wel een credit kaart heb zo een gratis paypall account aanvragen en dat ding zo bestellen.
Ja hoor.... 12 dB, zekerOp vrijdag 08 juni 2001 10:23 schreef eXistence het volgende:
[..]
...Ik heb zelf een 80mm papst fan erop gezet en dat koelt prima en slechts 12 dB!!
...
Kwam via de pricewatch(zoekende naar een silverado) op een duitse site en daar beweren ze inderdaad papst Fans te hebben van 12 dB
Verwijderd
Die Papst 8412NGL heeft inderdaad een geluidsniveau van 12dB maar geeft maar 19CFM,de 8412NGN geeft 34CFM bij 26dB en dat is ook nog aardig stil.
Verwijderd
Klopt die heb ik nu ook en is echt onhoorbaar!Op zaterdag 09 juni 2001 12:19 schreef Dracula het volgende:
Kwam via de pricewatch(zoekende naar een silverado) op een duitse site en daar beweren ze inderdaad papst Fans te hebben van 12 dB
Alleen nu nog een normale manier vinden om dat ding op een Alpha te zetten, want met een fingerguard gaat er toch wel wat verloren.
Daar staat toch dB(a) boven of niet dan
djeez kijk dan gewoon ff goed. Hier word ik dus echt moe van.... 1 dB(a) is volgens mij ongeveer 11dB. Dus gewoon + 10.
http://www.aconto.de/
en dan bij Papst lüfter.....
http://www.aconto.de/
en dan bij Papst lüfter.....
Verwijderd
Andersom,
het Db(a) of (b) of (c) gaat van een aangepaste gevoeligheid van het menselijk oor uit.
Een (gewogen) Db(a) meting verzwakt (onterecht..) de lage tonen.
Hier lees je er wat over.
http://www.tbve.nl/#Intens
Alle metingen zijn Db(a) tenzij anders vermeld, het zou leuker zijn als het recht of in Db(b) of (c) zou worden gegeven.
Maar dat doen ze nooit.
Greetz,
Hooi.
het Db(a) of (b) of (c) gaat van een aangepaste gevoeligheid van het menselijk oor uit.
Een (gewogen) Db(a) meting verzwakt (onterecht..) de lage tonen.
Hier lees je er wat over.
http://www.tbve.nl/#Intens
Alle metingen zijn Db(a) tenzij anders vermeld, het zou leuker zijn als het recht of in Db(b) of (c) zou worden gegeven.
Maar dat doen ze nooit.
Greetz,
Hooi.
Maare ik weet nu dus nog niet of zo een installatie met een fan converter niet topzwaar wordt.
Enne of een delta MP ook genoeg koelt voor een Athlon 1200 Mhz? weet iemand hier een antwoord op?
Enne of een delta MP ook genoeg koelt voor een Athlon 1200 Mhz? weet iemand hier een antwoord op?
Verwijderd
Topzwaar dus als in de fan zit nu zo hoog boven de CPU dat de hefboom kracht veel groter is.Op zondag 10 juni 2001 15:28 schreef rjw het volgende:
Volgens mij zijn die fan-adapters van kunststof dus zo zwaar zal het niet zijn.
Als je er tegen aan stoot of de PC in de auto vervoert, kan de koeler misschien te makkelijk van de socket af schieten.
Ofwel gewoon een delta MP erin hangen?Op zondag 10 juni 2001 15:48 schreef Hooi het volgende:
[..]
Topzwaar dus als in de fan zit nu zo hoog boven de CPU dat de hefboom kracht veel groter is.
Als je er tegen aan stoot of de PC in de auto vervoert, kan de koeler misschien te makkelijk van de socket af schieten.
zijn die nog wel mooi stil dan? (60 mm en net zo dik als die delta)
Verwijderd
Scheelt 10 Db. Dat is ongeveer vergelijkbaar met een 30 watt versterkertje of een 130 watt
Welke heb je het nu over de sunon of de ystech en waar te koop?
Pagina: 1