Toshiba Tekbright Problemen

Pagina: 1
Acties:

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06-2025
Hallo Tweakers,

Mijn oude TFT scherm van Toshiba, de Tekbright pa3552e-1lc2, begint steeds meer kuren te vertonen. Tijdens het opstarten van de computer, dien ik een aantal keren de aan/uit knop van de monitor in te drukken om beeld te behouden. Het beeld springt een paar seconden tevoorschijn en verdwijnt dan weer. Na een paar keer blijft het beeld uiteindelijk. Daarom lijkt het me niet zo zeer aan de videokaart te liggen o.i.d.

Nu is dit niet zo'n enorm probleem, daar ik op een IPS paneel over wil stappen... echter zou ik dit scherm nog wel een tweede leven willen geven (secundair scherm bijv.). Op deze manier is dat echter niet mogelijk. Wat zou het achterliggende probleem kunnen zijn? Voeding? Condensatortjes aan het eind van hun leven?

Ik heb geprobeerd om de monitor open te krijgen, maar dat blijkt easier said then done. De handleiding heb ik niet meer en kan ik met geen mogelijkheid online vinden (wie weet heeft iemand betere zoekskills 8)7). Het lijkt erop dat de voet er eerst af moet, maar die krijg ik er al met geen mogelijkheid af (al redelijk wat kracht gebruikt, meer durf ik niet te gebruiken aangezien ik dan de boel afbreek). Aangezien het al heel lang geleden is, weet ik ook niet meer of de voet er bij aankoop al aanzat (meestal niet). Er zitten 4 schroefgaten voor wandbevestiging achterop, dus lijkt het me toch mogelijk om die voet er af te kunnen krijgen...

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Ik heb bij drie verschillende monitoren dit probleem gehad, en in alle driede gevallen waren het de condensatoren die naar zn grootje waren. Ik verwacht dat dat hier ook het geval is. Als je de monitor een uur op 100% brightness laat aanstaan(zodat alles opwarmt) en hem dan uitzet en meteen weer aanzet, gaat deze dan wel normaal aan?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Allovich
Dan lijkt me dat duidelijk.. scherm bestaat dan ook inmiddels al wel weer goed 6+ jaar en was nou ook weer niet het duurste van het duurste. En oui, zodra alles is opgewarmd dan kun je het aan/uit zetten wat je wilt, dan doet 'ie het gewoon. Maar op het moment dat ik even een goed uur weg ben en de computer in slaapstand gaat (scherm gaat dus uit), dan heb ik hetzelfde probleem weer en moet ik de aan/uit knop van het scherm een paar keer indrukken alvorens het spul weer werkt.

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Na 6+ jaar zijn condensatoren(vooral slechte) vaak stuk. Ook zeg je dat ie t als ie warm is hij twel goed doet, dat duidt (99% zekerheid) op slechte condensatoren. Afhankelijk van hoe makkelijk je monitor te openen is en je soldeerkunsten zou je deze best kunnen vervangen. Kost ongeveer 5 euro.

• Allovich
Zoals ik al vermeldde, zit die monitor goed dicht helaas :P maar voor ca. 5 euro is het altijd het proberen waard natuurlijk. Gaat het stuk, so be it... afgeschreven was het toch al. Thanks voor je informatie/ervaring over dit beeldscherm.

Als iemand weet hoe ik die voet er zonder breken af krijg, dan hoor ik dat nog graag. Nu eerst maar eens achter een IPS paneel aan.

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Graag gedaan. Heb zelf ook een monitor gehad, die niet open te krijgen was. Goed geduld, gereedschap en op t laatst t een en ander aan geweld en toen ging deze toch open. Let ook op schroefjes die achter stickertjes/rubbertjes enz zitten, die hebben bij mij al de nodige frustratie opgewekt... Ik kan je aanraden om als je de monitor deels open hebt om er oude (pin)pasjes/plectrums tussen te doen om te voorkomen dat ie weer dicht klikt. Succes!

Edit: hier is een linkje met een voorbeeld van kapotte condensatoren: http://cdn-static.zdnet.c...aking-dell-capacitors.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door KofjeKoppie op 20-01-2014 20:52 . Reden: linkje toegevoegd ]

Pagina: 1