• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Sinds kort ben ik aan het oriënteren voor een spiegelreflexcamera en ik weet niet zo goed of een instap model de grote aanrader is, of dat een meer gevorderd model ook prima zal zijn? Het is niet dat ik professioneel hoef te maken, omdat het in eerste instantie voor de hobby bedoeld is. Zou iemand kunnen vertellen wat het grote verschil is met een beginners en meer gevorderde camera? Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de Canon 40D en Canon 400D. Die lijken mij tweedehands een prima prijs hebben voor een starter.

Gr

...

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
De reden voor mij om een (semi) pro te kiezen is omdat dan heel veel bedieningsfunctie op de camera zelf zitten in plaats van in de menu's. Meer knoppen en twee instelwieltjes dus Ik werd er kriegel van om iedere keer een menu in te duiken om iets anders in te stellen en dan na de opname al die menu's weer uit te pluizen om te kijken wat ik veranderd had. Bovendien heb ik geen pictogram-modes nodig maar gewoon de PSAM/PTAM. Daarnaast kan de degelijke bouw een rol spelen.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

2e hands is het een prima prijs voor een starter, dat klopt. Maar vraag je ook even af wat je nodig hebt. Straks koop je een 40D en dan kom je er achteraf achter dat je toch liever een kleiner formaat wilde. Of simpelweg dat een 40D een overkill aan features heeft, ik noem maar wat.

Het is voor hobby bedoeld zeg je. Ik zou eerst eens naar een mediamarkt gaan om te kijken hoe zo'n "groot" model als de 40D in je handen voelt. Gewicht en knopjes+bediening kan al een behoorlijk goeie eerste indruk achterlaten.

Wanneer je meteen merkt: te groot, dan zou ik verder ook niet nadenken en ze laten liggen. Ergonomisch moet je ook plezier hebben in foto's maken.

Heb je ook al naar Nikon of Sony gekeken? Er is niet perse een "beter merk", maar het is echt sterk afhankelijk aan waar je voorkeur ligt aan hoe zo'n camera vasthoudt en hoe makkelijk je em te bedienen vindt. Voor de een is dat Nikon, voor de ander is het canon.

Daarnaast: denk je meerdere lenzen nodig te gaan hebben? Dan is canon misschien het overwegen waard omdat zij (nog steeds) een groter lensassortiment hebben, en vaak ook goedkoper.

De sony alfa instappers zijn ook zeker niet slecht, maar ze hebben gewoon een verminderd assortiment. Het voordeel is wel dat stabilisatie in de meeste body's zitten, dus al je lenzen zijn default gestabiliseerd. Echter is in-lens-stabilisatie effectiever.

Dus probeer vanalles wat vast te houden en de knoppen- en menuindeling te bekijken van alle merken, en probeer e.e.a. weg te strepen. Dan zul je een eind komen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Ik zou zeggen, begin met het doorlezen van de openingspost van [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 en plaats het vragenformulier ingevuld in dat topic.

Deze gaat op slot.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Dit topic is gesloten.