(Verschillende) problemen met internet via Wi-Fi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-05-2022
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden bezit ik een nieuwe laptop (MSI CX61). Nadat ik de laptop een tijdje in gebruik had merkte ik dat er een aantal problemen met draadloos internet zich voordeed. Omdat ik de laptop o.a. heb gekocht om online games te spelen merkte ik als eerste op dat bij verbinding via draadloos netwerk de ping tijdens het gamen gemiddeld erg hoog lag, met uitschieters naar boven. Ook merkte ik dat bij gewoon gebruik van internet (bijv. het kijken van video's op youtube) soms het gehele internet wegviel. Mijn laptop gaf dan aan wel verbonden te zijn met het netwerk, maar geen internet te ontvangen.

Een eerste zoektocht op internet leverde op dat het wel eens aan de instellingen van energiebesparing in Windows 8 zou kunnen liggen. Ik heb vervolgens alle instellingen voor energiebesparing (inclusief die van de netwerkkaart) verandert naar 'hoge prestaties'. Hiermee was het probleem echter nog niet afgedaan, maar leek het wel minder voor te komen. Iemand raadde mij verder aan de driver voor de netwerkkaart opnieuw te installeren, maar ook dat geeft geen ander resultaat.

Mijn verdenking is nu dat het geheel aan mijn netwerkkaart ligt. Dit is de Intel Centrino Wireless-N 135. Het is namelijk zo dat andere pc's en laptops en mobiele telefoon's geen last hebben van dit probleem. Ook heb ik gewoon een goede internetverbinding als ik met een kabel werk.

Mijn vraag is nu: Wat denken jullie dat de oorzaak is van het slechte internet via Wi-Fi? (slecht internet: zowel een hoge ping, als het geheel wegvallen ervan)
Subvraag: Wat is de beste oplossing hiervoor (bijv. het kopen van een externe netwerkkaart)?

Samengevat: internet via Wi-Fi valt regelmatig weg, maar ik blijf wel verbinding houden met het netwerk. Daarnaast heb ik een hoge ping tijdens online gamen. Tijdelijk valt het probleem op te lossen door mijn laptop opnieuw op te starten, maar opnieuw verbinding maken met het netwerk werkt niet.

Alvast bedankt voor aandacht voor deze vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Drie mogelijke oorzaken, zeker twee oplossingen:

1) probleem zit in software. Hoe uit te sluiten? Booten met LiveCD/USB (maakt weinig uit welke zolang het maar beetje recent is ivm support NIC). Probleem weg? Dan zit het ergens in Windows 8 of de driver. Evt kun je dan kijken hoe Win7 op die laptop werkt.
2) probleem zit in NIC. Het is een erg low-end crappy NIC, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het oorzaak is van wat je beschrijft als zelfs smartphones beter werken. Dan nog zou ik zsm dit ding vervangen door een fatsoenlijke. Een Intel AC-7260 heb je al voor EUR 25. Evt kun je een andere NIC van iemand lenen voor je geld uitgeeft hieraan om zeker te weten of dit aan de hand is.
3) probleem zit in interne antennes in je laptop (achter het scherm). Erg lastig, kun je namelijk zonder betere knutselwerk weinig aan doen. Als je 1 en 2 hebt uitgesloten lijkt dit oorzaak te zijn. Dan kun je hooguit een USB dongle NIC overwegen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
Bedankt voor je snelle reactie! Ik weet echter vrij weinig van soort dingen en ben dan ook niet bekend met bepaalde terminologie die je gebruikt. (Wat bedoel je bijv. met booten met live CD?). Verder heb ik er ook al over nagedacht om Windows 7 op mijn laptop te zetten en wil dit binnenkort ook wel proberen. Ik heb echter geen zin om in mijn laptop te laten knutselen en kan dit zelf ook niet, dus netwerkkaart vervangen zie ik niet zitten, laat staan knutselen aan antennes.

Ik vroeg met trouwens ook af of er nog de mogelijkheid is dat iets, qua antennes bijv., defect is en dat ik dus aanspraak kan maken op garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Hardware uitsluiten doe je (bijvoorbeeld) met een liveCd, ik neem aan dat je zonder enige kennis van technologie wel in staat bent om op Google te zoeken naar "booten met een live CD" of "boot from livecd"!?

Als je daarmee de hardware uitgesloten hebt is een overstap naar Windows 7 een eventuele volgende stap.

Maar, heb je de laptop al eens op een ander draadloos netwerk getest?
Heb je de laptop al getest terwijl deze met een draad op de router aangesloten is?
Welke router gebruik je?
Was Windows 8 al voorgeïnstalleerd?
Heb je al contact gehad met de winkel waar je hem gekocht hebt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
ik had snel even gezocht op google maar kon niet zo gauw vinden wat nu een live cd wat het precies deed, ik heb ook nog steeds geen idee.

Maar dat terzijde, om antwoord te geven op je vragen:
- ik heb de laptop als verschillende malen op andere netwerken gebruikt en hier doen zich ook dezelfde problemen voor.
- Als ik met een Lan-kabel in de router werk heb ik geen van alle problemen en werkt alles naar behoren.
- Windows 8 was inderdaad voorgeïnstalleerd
- Ik heb nog geen contact opgenomen met de winkel, maar wilde eerst zelf wat meer info inwinnen en naar oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wat doet de verbinding als je dichterbij de router staat? (Dus als we er vanuit kunnen gaan dat de WiFi link 'optimaal' is).
De meest gebruikte toepassing is om kennis te maken met een ander besturingssysteem, zonder dat het eerst geïnstalleerd hoeft te worden.
1) Download (bijv) Ubuntu: http://www.ubuntu.com/download/desktop
2) Brand op cd
3) CD in PC, start op van CD.
4) Probeer Ubuntu zonder dat je Windows geraakt wordt.
5) CD eruit = terug naar je Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliuscaesar
Allereerst dankjewel voor de uitleg van LiveCD, ik ga dit zo snel mogelijk proberen!

Verder: als de verbinding optimaal is dus als ik naast de router zit verandert dit niets. Opvallen is ook dat ik normaliter niet zo heel ver van de router af zit, daar waar andere apparaten gewoon het sterkste signaal opvangen, maar mijn laptop af en toe maar de helft van dit aangeeft.

UPDATE:

Na heel wat gerommeld te hebben in de instellingen van Windows en de bios is het me gelukt Ubuntu vanaf een usb te draaien. De internetverbinding is niet weggevallen in die paar uur dat ik Ubuntu heb geprobeerd, maar op Windows kan het soms ook een aantal dagen vlekkeloos gaan. Verder heb ik ook de mijn ping getest met een aantal verschillende servers via een online ping test. Zowel Windows als Ubuntu geven hierbij dezelfde resultaten. Wat mij wel opvalt is dat in Ubuntu de signaal sterkte verre van optimaal is, meestal maar 2/4 van de streepjes, zelfs als ik mijn laptop naast de router plaats geeft Ubuntu maar 3/4 aan.

Ik weet dus nog niet of internet op Ubuntu ook zomaar ineens weg kan vallen, hiervoor zou ik langer moeten testen. Of het een hardware of software probleem is weet ik dus ook niet.

[ Voor 52% gewijzigd door juliuscaesar op 21-01-2014 13:33 ]

Pagina: 1