Nieuwe processor of ssd-schijf?

Pagina: 1
Acties:

• LMettrop
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik zou graag mijn computer sneller laten werken, vooral bij spellen als battlefield 4. Nu dacht ik meteen aan een nieuwe processor. Heb nu een i3, en heb al gevonden dat ik naar een i7 kan upgraden. Maar als ik tijdens het spelen kijk hoeveel ik van mijn processor gebruik, kom ik steeds op een constante 60%.
Mijn harde schijf daarentegen komt steeds bij de 100%, dus begin ik te denken dat mijn harde schijf niet snel genoeg is. Ik heb plaats voor twee schijven, waarvan ik de tweede zou kunnen vervangen door een ssd-schijf. Zal dat mijn spelervaring kunnen verbeteren? Of is het toch verstandiger om een nieuwe processor te kopen?

Mijn (niet zo hoge) specs:

Besturingssysteem Windows 8.1 Pro 64 bit
Processor Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz
RAM 4,00 GB
Grafisch AMD Radeon HD 6770
Opslag - Samsung HD503HI, 465GB, SATA
- Hitachi HDT721064SLA360, 570 GB, SATA
Geluid AMD High Definition Audio Device

Ik heb niet heel veel verstand van computers, dat hebben jullie vast al gemerkt.

Alvast bedankt!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46
Ik denk niet dat een SSD je framerate zal helpen, hoogstens eea sneller zal laden.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54

Eagle Creek

Breathing security

Als je HDD _tijdens het spelen_ op 100% zit is er iets vreemds aan de hand. Na het laden zou er niet zo'n grote wissel meer op getrokken moeten worden.

Tenzij... je zonder geheugen zit of sowieso al veel applicaties open hebt staan.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-02 16:20
Misschien bedoelt hij 'sneller laden' :P

BF3 en 4 hebben toch wel stevig behoefte aan een quad-core. Een i7 is overdreven, met een behoorlijke i5 zit je ook goed. Maar ja, hij zal nog wel iets anders doen naast BF4 op z'n pc en dan is een SSD geen overbodige luxe.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-02 10:12
Voor het verbeteren van je spelervaring heb je weinig aan een ssd, dan kun je beter een andere grafische kaart of processor erin stoppen. Met alleen een andere processor bereik je denk ik niet heel veel, gezien je grafische kaart ook best traag is...

De hd6770 is eigenlijk een hd5770, wat in 2009 een leuke mid-end kaart was. Een 260x is al ongeveer 2 a 3 keer zo snel en dat is al een trage grafische kaart...

Alles opnieuw installeren en op de ene disk windows/virusscanners etc. zetten en op de andere battlefield 4 zou de pc sneller aan moeten laten voelen tijdens de game en het harddisk gebruik minimaliseren.

[ Voor 44% gewijzigd door Bastard op 20-01-2014 16:45 ]

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb zelf ook een gelijksoortige issue gehad. Toen bleek dat de harde schijf waar windows op stond zoveel fouten bevatten dat dit de systeemprestaties negatief beïnvloeden. De harde schijf werdt ook constant 100% gebruikt.

Ik heb toen een nieuwe SSD gekocht voor mijn systeemschijf en dit heeft mijn computer erg versneld.

Xbox: Gulpener88

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Iig heeft die i3 hyperthreading, waardoor de taskmanager een wat verdraaid beeld geeft, Op 60% staan de 2 cores op max te draaien en doen de 2 logische cores ook nog een klein beetje, maar feitelijk is HT dus niet heel nuttig hier, en staat je CPU eigenlijk gewoon op maximale belasting. (dualcore met HT continu op 50% is eigenlijk vaak maxed out)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 20-01-2014 16:37 ]

specs

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:19

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je hele pc zit onder de specs voor BF4 beide keuzes zullen je niet veel verder brengen.
Hoe voller je HD wordt hoe moeilijker hij het krijgt het zullen ook de nieuwste HD's niet meer zijn kijkend naar het volume.

Tijd om te upgraden voor minimaal 1k

• LMettrop
Heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Het is wel zo dat na een tijdje spelen mijn harde schijf niet zo hard hoeft te werken, maar dan is de match al halverwege. In bf4 zijn de matches zo kort dat ik dan nog nauwelijks wat kan spelen en het begint weer opnieuw.

Maar de beste oplossing is dus processor, videokaart en harde schijf vervangen. Had ik maar wat meer geld hiervoor, dan kon ik het me ten minste veroorloven.

Maar in ieder geval bedankt!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
ik denk dat je geheugen te kort komt en dat die dit gaat lopen swappen naar je hdd.
een i5 en meer ram zal je wel een betere framerate opleveren. 6GB is toch wel minimaal voor BF4. dan is de beperkende factor een je videokaart. maar op low moet je daar toch wel mee uit de voeten kunnen.

gooi de resource monitor maar eens open tijdens het spelen dan kun je zien of je pc loopt te swappen naar pagefile.sys

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-02 10:12
Indien je de mogelijkheid hebt, zou ik BF4 op je d: schijf installeren. Gezien normaal gesproken alle andere bestanden die op de achtergrond geladen worden vanaf je c: schijf komen zou dit wat moeten schelen in je laadtijden.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:25
- Meer RAM en pagefile slimmer instellen
- Snellere CPU
- SSD / GPU / anders

In die volgorde :)

PVO

• M2M
  • Laatst online: 21:49

M2M

medicijnman

Het enige wat hier de bottleneck vormt, in tegenstelling tot wat berichtjes hierboven, is je videokaart. Als je processor op 60% zit tijdens battlefield dan hangt het ergens anders op. Aangezien je een midrange kaart hebt, heb je ook niets aan 6GB geheugen want dat gaat toch nooit gebruikt worden.

Echter, als je je videokaart een upgrade geeft is de kans groot dat je processor onder BF4 richting 95 - 100% gaat en verschuift je bottleneck naar je processor.

Je hebt dan in ieder geval winst geboekt, plus dat je de settings die echt leunen op de videokaart en nauwlijks impact hebben op het processorverbruik, hoger kunt zetten.

SSDs, enkel voor laadtijden interessant en is in jouw geval als 4e aan de beurt, na het upgraden van het ramgeheugen.

-_-

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:58
Eagle Creek schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:32:
Als je HDD _tijdens het spelen_ op 100% zit is er iets vreemds aan de hand. Na het laden zou er niet zo'n grote wissel meer op getrokken moeten worden.

Tenzij... je zonder geheugen zit of sowieso al veel applicaties open hebt staan.
Toen ik mijn laptop had upgegrade van een HDD naar SSD draaide Diablo III een stuk soepelder. Het kan dus wel!

• LMettrop
Ik denk dat ik eerst de tip van Bastard probeer, dan of videokaart of processor koop, en dan spaar voor hetgeen wat ik bij stap 2 niet had gekozen.

• dezejongeman
M2M schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:50:
Het enige wat hier de bottleneck vormt, in tegenstelling tot wat berichtjes hierboven, is je videokaart. Als je processor op 60% zit tijdens battlefield dan hangt het ergens anders op. Aangezien je een midrange kaart hebt, heb je ook niets aan 6GB geheugen want dat gaat toch nooit gebruikt worden.

Echter, als je je videokaart een upgrade geeft is de kans groot dat je processor onder BF4 richting 95 - 100% gaat en verschuift je bottleneck naar je processor.

Je hebt dan in ieder geval winst geboekt, plus dat je de settings die echt leunen op de videokaart en nauwlijks impact hebben op het processorverbruik, hoger kunt zetten.

SSDs, enkel voor laadtijden interessant en is in jouw geval als 4e aan de beurt, na het upgraden van het ramgeheugen.
precies het geheugen. de processor moet wachten op het geswap naar de hdd. er wordt bij bf4 met 4GB geswapped naar de hdd. die is in verhouding tot het geheugen zeer langzaam en ook een ssd is hierbij nog traag. als eerst een geheugen upgrade. dan is de cpu en graka ongeveer om het even en laatste hdd>sdd

• dezejongeman
LMettrop schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:54:
Ik denk dat ik eerst de tip van Bastard probeer, dan of videokaart of processor koop, en dan spaar voor hetgeen wat ik bij stap 2 niet had gekozen.
dit heeft alleen effect als je ook 2 hardeschijven hebt. in dat geval kun je de snelheid van beide hdd;s optimaal benutten. maar mijn vorige posts gelden hierbij nog steeds.

• M2M
  • Laatst online: 21:49

M2M

medicijnman

dezejongeman schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:55:
[...]

precies het geheugen. de processor moet wachten op het geswap naar de hdd. er wordt bij bf4 met 4GB geswapped naar de hdd. die is in verhouding tot het geheugen zeer langzaam en ook een ssd is hierbij nog traag. als eerst een geheugen upgrade. dan is de cpu en graka ongeveer om het even en laatste hdd>sdd
ben ik het niet mee eens. Dat het ding aan het swappen is, is meer de hoeveelheid achtergrondsoftware. Bij mij gebruikt BF4 nog geen 3GB geheugen. En dat is met alle opties tot het plafond.

Maar ik ben het met je eens dat het wel de meest goedkope en eenvoudig uit te voeren upgrade is. Als je die factor ook meeneemt kan het zeker geen kwaad. Maar het is zeker niet de bottleneck voor BF4.

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 20-01-2014 17:03 ]

-_-

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54

Eagle Creek

Breathing security

maratropa schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:36:
Iig heeft die i3 hyperthreading, waardoor de taskmanager een wat verdraaid beeld geeft, Op 60% staan de 2 cores op max te draaien en doen de 2 logische cores ook nog een klein beetje, maar feitelijk is HT dus niet heel nuttig hier, en staat je CPU eigenlijk gewoon op maximale belasting. (dualcore met HT continu op 50% is eigenlijk vaak maxed out)
Hu?
Hyperthreading is een verdeling van het aantal taken. Als de CPU 100% aan het werk is, mag Taakbeheer geen 50% tonen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1