Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-08-2022
Kunnen jullie mij adviseren over het volgende. Ik heb de taak gekregen om een klein bedrijfsnetwerkje aan te leggen met de volgende wensen:

Het netwerk bestaat uit een laptop en vaste pc. De laptop maakt draadloos verbinding met het modem via Wifi. De vaste pc is aangesloten per kabel aan het modem. De wens is om een 'gemeenschappelijke harde schijf' te hebben aan het modem, zodat verschillende documenten gedeeld kunnen worden. Het modem is een Thomson TG789ivn. Is het mogelijk om hier een harde schijf aan te hangen?

En hoe ga ik deze netwerk disk beveiligen? Ik hoor jullie adviezen graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Canero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
In dit geval zou ik een NAS adviseren puur vanwege veiligheids redenen. De schijf op de modem aansluiten is een mogelijkheid, maar daarin mis je de beveiliging voor de schijf waardoor dit niet aan te raden is.

Ik weet net of de Meneer/Mevrouw een kantoor pand heeft of in eigen huis zit met een bedrijf. Dit i.v.m. kosten besparing op de NAS aangezien in een thuis kantoor geen Cloud oplossing nodig is.

B.NET: dannycanero#2948 | Main WoW: Tanodal @ Defias Brotherhood | GM GoT-WoW@Defias Brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
Danny, dank voor je reactie. Bedoel je met een NAS oplossing de Network Attached Storage? Plug je deze schijf in via een ethernet verbinding, of vervangt deze het complete modem?

Er is aangegeven liever niet met een cloud oplossing te werken. Het bedrijf bevat een grote werkvloer met daaraan het kantoorpand bevestigd.

En welke NAS raad je aan?

[ Voor 4% gewijzigd door SpaOrange op 20-01-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:42
Een externe harde schijf is, zeker in bedrijfsomgeving, inderdaad niet aan te raden.
Ik zou ook een NAS adviseren, specifiek een Synology.

Deze vervangt niet je modem, maar dient als 'server' of gewoon Network Attached Storage. Zie de website van Synology voor alle mogelijkheden, of bekijk de relevante topics hier.

Kies tenminste een 2-bay, maar e.e.a. is afhankelijk van het aantal gebruikers, gewenste snelheden, gebruikte pakketten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362493

Dantis schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:45:
Danny, dank voor je reactie. Bedoel je met een NAS oplossing de Network Attached Storage? Plug je deze schijf in via een ethernet verbinding, of vervangt deze het complete modem?

Er is aangegeven liever niet met een cloud oplossing te werken. Het bedrijf bevat een grote werkvloer met daaraan het kantoorpand bevestigd.

En welke NAS raad je aan?
Een NAS is een losse computer die bijvoorbeeld losse netwerk folders kan beheren. Zodat je hier gedeelde bestanden in kunt zetten. Dit werkt gewoon via Windows Sharing (SMB). Je kunt natuurlijk ook andere protocollen gebruikken zoals SFTP en FTP. Natuurlijk kun je veel meer functies gebruiken dan alleen netwerk folders sharen.

Echter kost een NAS toch wat geld. Je kunt ook je computer die je nu hebt als servertje gebruiken en hier wat netwerk folders open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
Ik heb het idee dat een NAS oplossing behoorlijk uitgebreid is. Het moet voor de CEO en de bedrijfsleider van het bedrijf eenvoudig in gebruik zijn, zonder te veel poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:12
Een NAS is simpel. Kun je gewoon instellen als networkshare. Ziet er dus uit als een hardeschijf bij deze computer...

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 16:49
Vergeet niet een backup voor je NAS in je plan te stoppen, liefst off-site

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dantis schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:49:
Ik heb het idee dat een NAS oplossing behoorlijk uitgebreid is. Het moet voor de CEO en de bedrijfsleider van het bedrijf eenvoudig in gebruik zijn, zonder te veel poespas.
Een NAS is denk ik wel een van de eenvoudigste oplossingen. Iedere IT beheerder, of desnoods een student als je er geen hebt kan dit instellen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bregweb schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:51:
Vergeet niet een backup voor je NAS in je plan te stoppen, liefst off-site
Dude? Een NAS heeft al vaak 2 schijven. Voornaamste reden voor een NAS is al als backup..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
Anoniem: 362493 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:51:
[...]

Een NAS is denk ik wel een van de eenvoudigste oplossingen. Iedere IT beheerder, of desnoods een student als je er geen hebt kan dit instellen voor je.
Duidelijk. Voor mijn eigen duidelijk, de NAS sluit je aan via een ethernet kabel aan het bestaande modem en is door beide computers te zien als extra harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:42
Anoniem: 362493 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:47:
Echter kost een NAS toch wat geld. Je kunt ook je computer die je nu hebt als servertje gebruiken en hier wat netwerk folders open zetten.
Ellende en frustratie kost meer geld. En een 'servertje' onderhouden ook.
Anoniem: 362493 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:51:
Ah, daar ben je nu ook achter.
Anoniem: 362493 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:52:
Dude? Een NAS heeft al vaak 2 schijven. Voornaamste reden voor een NAS is al als backup..
Dude, wat als de zaak in brand vliegt?
Of dit als backup gezien mag worden ligt dus aan de eisen van TS. Kosten/baten.
Juist een (Synology) NAS is extreem eenvoudig in beheer én gebruik. Maar je zult wel even de website van Synology moeten bekijken en daarna eventueel nog een gerichte vraag stellen. Voor een klein team voldoet bijv een DS213j. Als het budget het toelaat zou ik echter een DS214 pakken. Mede gelet op uitbreiding (je gaat dat ding meer gebruiken als je 'm eenmaal hebt). Hogere performance? Dan zul je naar hogere series moeten kijken.
Dantis schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:52:
Duidelijk. Voor mijn eigen duidelijk, de NAS sluit je aan via een ethernet kabel aan het bestaande modem en is door beide computers te zien als extra harde schijf?
Ja, maar zó plug-and-play is het nou ook weer niet. Dus lees jezelf eens in en kom dan terug met gerichtere vragen ;) Bovendien zijn er meer mogelijkheden om data beschikbaar te maken bij meerdere clients.

[ Voor 12% gewijzigd door Miyamoto op 20-01-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 16:49
Anoniem: 362493 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:52:
[...]

Dude? Wat gebeurt er als ik inbreek en die NAS jat? Welke backup ga jij die mensen terug geven?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Beste TS,

Leg ook dus voor aan je baas, dat een gedeelde schijf met bedrijfskritische informatie ook een backup moet kunnen maken naar een andere lokatie buiten het bedrijfspand.

Ik denk hier aan het huis van de directeur zelf.

Leg dit iig wel voor aan je baas, hij kan je tevens een compliment geven voor initiatief nemen, je werkt hier namelijk ook aan de toekomst van het bedrijf

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:45

Eagle Creek

Breathing security

CEO? Bedrijfsleider? Over wat voor bedrijf hebben we het hier?

Een NAS is uitgebreid en biedt veel configuratie (dikwijls) voor de beheerder van het apparaatje. Als gebruiker zie je gewoon een schijfje in Deze Computer waar hij lekker z'n mapjes en documenten een plekje kan geven. Niets geen poespas :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:55

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het lijkt me verstandig als de TS vriendelijk bedankt voor dit opdrachtje.
Als je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent, kost dit op termijn het bedrijf alleen maar meer geld. En dan hebben we het nog niet eens de kosten bij permanent dataverlies.
Mocht je toch willen doorgaan met deze klus, lees je dan alsjeblieft eens in door bijvoorbeeld eens een handleiding te lezen of even op wikipedia te kijken.

Om verdere ontsporing van dit topic te voorkomen (en het lage niveau van het topic) gaat deze op slot.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.