Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop dilemma, nu kopen of wachten op nvidea gt800 serie?

Pagina: 1
Acties:

• Thommuz
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-11 21:15
Hallo Tweakers!

Mijn acer aspire Xtimeline (5820tg) is al op de helft van zijn 4e levensjaar, en is goed opweg om mijn fornuis te vervangen. Gamen gaat al een jaar niet meer, en youtube filmpjes zijn ook al prima geschikt om de kamertemperatuur op te hogen. Heb m al een paar keer stofvrij gemaakt maar nu ik ben deze laptop goed zat.

Tijd voor een volgende. Ik studeer, kijk graag series en game ook wel een beetje ( SC2, Skyrim enz..) dus een laptop moet niet groter dan 15.6'' zijn, accuduur liefst rond de 4 uur voor in de collegebanken (dus Word en internetten). Een HD scherm is een pre en het kan zijn dat ik er af en toe video's mee bewerk en mee ga modelleren.

Mijn oog is gevallen op de Asus N56VB-S4061H

Enige probleem is dat ik bang ben dat er binnenkort laptops uitkomen met een gt800 serie grafische kaart van Nvidea. Dan zul je net zien dat ik een nieuwe generatie laptop net misloop 8)7. Dus nog even wachten aangezien de gt800 serie laptops erg veelbelovend worden of toch maar voor de Asus gaan aangezien het toch bijna niks uitmaakt? Ook een puntje is de accuduur van de asus maar ik kan zelf niet een gelijkwaardige laptop met betere accuduur vinden.

Hopelijk kan ik hier antwoorden vinden op deze vragen, alvast bedankt!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:56
Tja, als je kan: wachten.

Huidige GPU's zijn best goed en je kunt er redelijk mee gamen (FHD gaat goed, al zul je wat settings omlaag moeten zetten, AA e.d. zijn uitgesloten).

Maar de huidige GPU's zijn rebrands van de vorige serie, dus in feite al bijna twee jaar oud. Als ik het nieuwsbericht op Tweakers lees over de nieuwste (en snelste!) mobiele AMD GPU dan wordt dat weer een rebrand (3e jaar voor dezelfde GPU).

De nieuwe NVidia (Maxwell): nieuwe architectuur + kleiner procedé (20nm i.p.v. 28nm). Dus een GPU die zuiniger en sneller is en ook minder warmte produceert.
De vraag is of je wel kan wachten tot deze uit is...

Het blijft ook even afwachten of de nieuwe mobiele GPU reeks van NVidia ook dit nieuwe procedé en architectuur mee krijgt, of dat deze ook weer rebands worden. Lastig om te zeggen, time wil tell.

Verwijderd

ik heb het zelfde dilemma. zal ik wachten op de nieuwe Nvidia 800 serie of niet? Ik denk het niet. De 820 is al uit en dat is gewoon een rebrand. Wanneer er echt nieuwe kaarten komen en of die de moeite waard zijn is niet bekend.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:17
Voor alsnog komt eerst de GTX 880M uit, wat een rebrand van de 780M is. De echte Maxwell's worden toch pas vanaf Q3 verwacht meen ik. Ik zou dus niet wachten.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 09:45
Ligt er aan wanneer je een nieuwe laptop nodig hebt. Als jij het nog bijna een jaar uit kunt houden kun je wachten. Maar in het begin zijn die nieuwe modellen een stuk duurder.

De eerste kaarten uit de zogenaamde nieuwe 8xx serie zijn rebrands. De echte 20nm maxwell GPU's zullen denk ik pas eind dit jaar uit komen. In ieder geval H2 dus Q3 en 4. TSMC is nog niet zo heel lang begonnen met de massa productie op 20n. Het heeft wat tijd nodig.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-11 20:59
Zelf zeg ik altijd "Je kunt altijd blijven wachten op iets beters". Natuurlijk wanneer je iets wilt aanschaffen en je weet dat deze binnen nu en 2-4 weken uitkomt oké. Maar wanneer er geen datums bekend zijn, ga ik op dat moment voor de beste keuze.

Daarbij moet je denken, wanneer waarschijnlijk de 800-series van nvidia in de laptops worden geïntegreerd ook de prijs in het begin hoger ligt. Aangezien ze eerst hun voorraad 700-series een beetje geslonken willen hebben :)

Helaas heb ik verder geen tijd om voor een geschikt alternatief te komen. Maar heb zelf altijd goede ervaringen gehad wat betreft de service/garantie van Asus. Daar kun je dan geen miskoop mee doen.

Veel succes verder.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:15
Als je snel een beslissing kunt maken:

pricewatch: Asus N56VV-S4069H (het is een aanbieding)

Goedkoper en beter (750M vs 740M) dan de Asus die je zelf linkt. Met een 750M kun je echt wel vooruit in skyrim en starcraft.

[ Voor 4% gewijzigd door NinjaTuna op 20-01-2014 15:24 ]

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00
Ik zou het advies van NinjaTuna opvolgen!

• Thommuz
Ok de conclusie voor mij is dat ik inderdaad niet ga wachten op de 800 serie! Mijn acer is echt een fornuis aan het worden met dito specificaties....

Daarnaast komt NinjaTuna met een perfecte aanbeveling dus ik volg zijn advies op!

Hartstikke bedankt Tweakers!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:56
Thommuz schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:47:
Ok de conclusie voor mij is dat ik inderdaad niet ga wachten op de 800 serie! Mijn acer is echt een fornuis aan het worden met dito specificaties....

Daarnaast komt NinjaTuna met een perfecte aanbeveling dus ik volg zijn advies op!

Hartstikke bedankt Tweakers!
Goede keuze. Je weet natuurlijk nooit wanneer een nieuwe lijn GPU's precies op de markt komt.

Natuurlijk gaat 'je kunt altijd blijven wachten op iets beters' ook weer niet op. Je weet immers dat er bij aanvang van een nieuwe serie minstens 2 jaar niets beter uitkomt.
Toch blijft het afwachten hoe zo'n nieuwe serie er uit gaat zien, dus tenzij het wachten 1 a 2 maanden betreft zou ik er inderdaad niet op wachten.

De GT750m is een goede keuze, ik zou ook echt niet minder gaan als je er nog een tijdje mee door wilt kunnen.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:15
Veel plezier er mee! Een SSD is trouwens wel een protip, je haalt dan je HDD of de DVD drive uit de laptop en stopt er een SSD voor in de plaats. Alles wat je er op zet (OS, games) wordt merkbaar sneller!

edit: Dat is dan trouwens een upgrade, hoef je nu nog niet over te beslissen.

[ Voor 16% gewijzigd door NinjaTuna op 20-01-2014 16:55 ]

• Thommuz
Ja dat had ik zelf ook al bedacht ;) De SSD zit in m'n budget en dankzij die korting gaat dat helemaal goedkomen. Morgen komt ie in huis dus kan niet wachten haha!

Verwijderd

Hoi Thommuz,

Heb je de laptop inmiddels al thuis? En hoe bevalt ie? Ik zit er namelijk aan te denken om hem ook in huis te halen. heb je de hhd inmiddels vervangen door een ssd? Ging dat makkelijk?
Pagina: 1