Toon posts:

Aanschaf MacBook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Leden,

dit jaar ben ik van plan een nieuwe MacBook aan te gaan schaffen. Graag zou ik jullie mening willen vragen voor een nieuwe aanschaf, ik heb namelijk vrij weinig verstand van alle hardware die beschikbaar is. Ik weet namelijk niet wat ik nodig heb voor mijn gebruik. Ik gebruik de MBP voornamelijk voor school, als ik bezig ben met school heb ik vaak veel schermen op staan, zoals; internet, verschillende programma's, word documenten etc.

Ik vroeg me af wat het 'voordeel' van een macbookpro met retina scherm is tov de 'gewone' macbookpro, en wat eventueel de macbookair voor mij kan beteken?

waar moet ik op letten voor mijn gebruik? RAM, i5 of i7 etc etc?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee!?

alvast bedankt

greets,
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 22:46
De gewone MacBook Pro links laten liggen en voor een MacBook Pro Retina gaan. Het scherm heeft een hogere resolutie en als je er gewend aan bent, wil je niets anders meer! Maak je gebruik van zware applicaties zoals Photoshop of het draaien van Virtual Machines?

Zo niet:

Het middelste model nemen:
2,4 GHz i5
8GB Geheugen
256GB SSD.

Waarom?
Genoeg opslag ruimte, aangezien je geen gebruik maar van grote bestanden zoals Virtual Machines van +-10GB. Retina beeldscherm, 8GB geheugen waar je de komende tijd goed mee vooruit kunt.

Zo ja:
2,4 GHz i5
16GB Geheugen
256GB SSD

Waarom?
Genoeg geheugen ter beschikking, Future-proof, waardevast ( verkoopt makkelijker over een paar jaar )

Ik geef alleen advies, het wil niet zeggen dat je deze MacBook ook zo moet kopen als dat ik beschrijf, de keuze is aan jou ;)

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

aller eerst bedankt voor je snelle reactie!

Ik denk idd dat ik aan 8GB RAM genoeg heb, gebruik niet al te zware programma's als photoshop oid.
verder zat ik ook te kijken naar de Air serie van Apple, als ik het standaard 13'' model neem en upgrade naar 8GB RAM ben ik dan niet veel voordeliger uit (alleen de helft aan opslag en geen Retina Scherm) of zie ik andere dingen over het hoofd die de Pro's duidelijk beter maken dan een Air?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 20:35
Als ik zou was zou ik ook eens kijken naar de volgende actie:
\[29-01 t/m 02-02] MediaMarkt BTW weg ermee actie
Dit kan je een hoop geld besparen.

Mocht je op dat moment nog niet aan willen schaffen dan kan je hem waarschijnlijk ook met korting kopen via www.surfspot.nl aangezien je een student bent.

Misschien dat dit de keus voor een Retine MBP wat vergemakkelijkt.

Verder, weet je al wat voor formaat je wilt? 13" is wat draagbaarder, maar ook kleiner en minder krachtig dan de 15". Is je notebook je enige werkplek of heb je ook een desktop/extern scherm? Wanneer de notebook namelijk je enige werkplek is, kan het zijn dat een 13" scherm wat te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik aan 13'' genoeg heb.. heb op het moment namelijk ook een 13'' laptop en heb geen behoefte aan groter..

verder zijn dat idd mooie acties om in de gaten te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Als je budget het toelaat zou ik voor de middelste retina 13" gaan en eventueel uitbreiden naar 16gb ram (voor nu niet noodzakelijk, wel fijn aangezien het niet makkelijk valt uit te breiden).

De macbook air zou ik al links laten liggen vanwege het gebrek aan retina scherm. Overigens vind ik zelf de macbook pro mooier, vind die wigvorm nix :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Eigenlijk hangt je keuze vooral af van persoonlijke voorkeur en welk budget je hebt.
Voor jouw gebruik zijn zowel een Air als een Retina 13" perfect bruikbaar.

Het voordeel aan een Retina is duidelijk het scherm, maar de vraag is of je dat nodig hebt.
De resolutie van de Air 13" is 1440x900, wat best werkbaar is. Met een Retina kan je de schaling wijzigen waardoor je een veel hogere resolutie kan gebruiken en dus "meer" werkruimte krijgt. Op de standaard "best for Retina" instelling heb je exact evenveel werkruimte op beide systeem, met het verschil dat het beeld op de Retina een stuk scherper zal zijn.

Het voordeel van de Air is uiteraard de prijs en het nog iets lagere gewicht. Vroeger was het verschil groter (t.o.v. de classic Pro), in vergelijking met de Retina is dat verschil veel kleiner.

Verder ben ik het wel eens met de andere reacties: neem de beste configuratie die je voor je budget kan krijgen. In de toekomst heb je misschien meer aan extra ruimte op je SSD en meer RAM dan aan een snellere CPU en een beter scherm. Again, persoonlijk voorkeur ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Darkstar op 20-01-2014 13:19 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
Ik raad je de "13 aan, met 4GB zou je het neem ik aan wel mee kunnen redden al raad ik de upgrade naar 8GB aan.

Naar mijn mening is de "13 ook best wel redelijk groot en is de (duurdere) "15 hem niet waard. Ook (maar dit is mijn mening) is de "15 minder stylevol.

Schijfruimte zou je zelf maar even naar moeten kijken. Ik heb zelf 512GB en gebruik met 15+ uur 1080p video en veel apps minder dan 200GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:00

JJ93

Error 418

Darkstar schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:18:
Het voordeel aan een Retina is duidelijk het scherm, maar de vraag is of je dat nodig hebt.
De resolutie van de Air 13" is 1440x900, wat best werkbaar is. Met een Retina kan je de schaling wijzigen waardoor je een veel hogere resolutie kan gebruiken en dus "meer" werkruimte krijgt. Op de standaard "best for Retina" instelling heb je exact evenveel werkruimte op beide systeem, met het verschil dat het beeld op de Retina een stuk scherper zal zijn.
Best for Retina op de 13" is 1280x800. Werkt prima voor de meeste zaken maar voor het programmeren is het toch prettig om op 1440x900 te werken. Bij het 15" model is de best for retina resolutie wel 1440x900.

Zelf ben ik helemaal overgestapt op 1440x900. Als je aan het browsen bent vind ik 1280x800 net iets prettiger werken maar constant switchen word je ook zat. Dus nu gewoon 1440x900, met extra scherpte _/-\o_

Zeker voor het retina model gaan! Dunner, sneller, lichter, beter scherm, betere accuduur, betere verkoopwaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
De reguliere Macbook Pro is gewoon zonde van je geld. Dus OF je maakt de keus voor de retina Pro modellen OF de 13" Air. En de Air is voor jou gebruiksdoel ook echt prima qua performance. Dan zou ik wel voor de i5, 8GB en 256SSD versie gaan.

Natuurlijk is het jammer dat de Air geen retina scherm heeft, maar aan de andere kant heeft ie wel een werkbare resolutie van 1440x900 net zoals de 15" retina. Voordeel van de Air is dat je dan geen oplader meer hoeft mee te zeulen want die accu gaat echt lang mee.

Komt er dus op neer wat je budget en voorkeuren zijn.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MenN schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:23:
De reguliere Macbook Pro is gewoon zonde van je geld. Dus OF je maakt de keus voor de retina Pro modellen OF de 13" Air. En de Air is voor jou gebruiksdoel ook echt prima qua performance. Dan zou ik wel voor de i5, 8GB en 256SSD versie gaan.

Natuurlijk is het jammer dat de Air geen retina scherm heeft, maar aan de andere kant heeft ie wel een werkbare resolutie van 1440x900 net zoals de 15" retina. Voordeel van de Air is dat je dan geen oplader meer hoeft mee te zeulen want die accu gaat echt lang mee.

Komt er dus op neer wat je budget en voorkeuren zijn.
ja hier zat ik idd ook aan te denken,, vind die retina natuurlijk prachtig maar ik vind het scherm eigenlijk overbodige luxe voor waar ik hem voor ga gebruiken...en het bespaart een hoop geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04-2019
Niet geheel onbelangrijk om in je beslissing mee te nemen:
MBPr heeft 2 thunderbolt poorten (bv 1 ethernet + 1 externe display). De MBA heeft er maar 1
MBA heeft een langere batterijduur dan de MBPr (>12u vs 8u)

Persoonlijk vind ik het scherm van de MBA niet heel slecht, maar ideaal is anders. De verticale kijkhoek is matig, maar het is acceptabel want het is uiteindelijk gewoon een kwestie van je scherm in de juiste hoek zetten. De resolutie van 1440x900 is prima voor je doeleinden. Ik heb de goedkoopste configuratie MBA (4gb, 128gb, haswell i5) en die functioneert voortreffelijk tijdens gebruik van photoshop / lightroom. Dan moet browsen en tekstverwerken zeker geen probleem zijn.

Een grotere harde schijf dan 128gb vond ik niet nodig. Er zijn tegenwoordig zoveel cloud solutions en anders kun je gemakkelijk via USB 3.0 of thunderbolt een externe harde schijf eraan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
voor studie heb je niet per definitie een grote harde schijf nodig. veel documenten zijn online beschikbaar (blackboard, elo, oid...)

retina is een mooi scherm maar je kunt je afvragen is het nu de investering waard als je de laptop alleen gaat gebruiken voor office werkzaamheden..

zou zeggen zet de specs een tegen elkaar en kijk dan goed naar de + en - punten. Een accuduur van 12 of 8 uur zal voor een student niet altijd interessant zijn. heb je de rekenkracht nodig of is het meer een leuke bijkomstigheid.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even aanhaken over dje batterijduur. In de review van tweakers 15' staat dat hij wel 10 uur meegaat. Klopt dit dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:32
Lijkt me wel een vrij goede schatting, mijn MBP late 2011 kan het een uur of 7-8 uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer_NL
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-02-2024
Heb een beetje hetzelfde dillema. Ik heb een Asus netbookje en al een poosje geen goede laptop meer. Doe veel met mijn iPad, maar mis toch een goede machine voor office-taken, aangezien ik met iPad, iPhone en Apple-TV langzaam naar de Apple-familie overstap (was Android fetisjist) komt een Macbook in aanmerking.

Heb al wat online research gedaan en ben de Air en de Pro Reitina naast elkaar gaan bekijken. Ik zal de Mac voor doorsnee taken gaan gebruiken. Een Air met 8GB lijkt dan voldoende.

Echter, het retina-scherm en wat meer poorten op de Pro geven toch de doorslag om voor een pro te gaan. Even doorsparen, maar dan heb je ook wat. De enige vraag die mij nog rest is de opslagruimte 128 GB of 256 GB. Ik zal niet veel onderweg zijn met dat ding (ipad gaat dan mee) en heb een forse NAS staan. Zit toch 100 euro verschil tussen, als ik toch zoveel geld uitgeef, dan kan die 100 euro er ook nog wel bij, maar die kan ik ook heel goed anders besteden.

Mijn vraag is dus eigenlijk naar de ervaringen van andere gebruikers met de hoeveelheid schijfruimte. Gebruiken de apps en software veel opslagruimte of zou ik met ' normaal' (al is dat lastig te omschrijven) gebruik aan 128 GB genoeg hebben? Ze verkopen dat ding tenslotte niet voor niets in die configuratie.

Eens een speledingetjes-nerd... altijd een ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013

JJ93

Error 418

Sorcerer_NL schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:36:
Mijn vraag is dus eigenlijk naar de ervaringen van andere gebruikers met de hoeveelheid schijfruimte. Gebruiken de apps en software veel opslagruimte of zou ik met ' normaal' (al is dat lastig te omschrijven) gebruik aan 128 GB genoeg hebben? Ze verkopen dat ding tenslotte niet voor niets in die configuratie.
Ik heb zelf nog meer dan 200GB over op mijn 256GB rMBP. Heb er toch een heleboel op staan. OS X neemt minder ruimte in dan Windows volgens mij. Ik weet het eigenlijk niet precies, maar volgens mij is de intiele grootte minder en de updates ook minder groot. Met Windows krijg je natuurlijk al die updates en service packs. Ik weet wel dat ik op mijn desktop PC zeker zo'n 40GB aan Windows bestanden heb.

Op m'n rMBP heb ik Eclipse op staan, paar Genymotion Android devices, paar browsers voor web development, Skype, gehele Office, gehele iWork (gratis bij nieuwe Mac), heleboel bestanden voor m'n studie, paar GB aan DropBox en nog meer..

En dan heb je dus nog meer dan 70GB over bij het 128GB model. Zeker met een NAS heb je bij "normaal" gebruik zeker genoeg aan de 128GB versie.

De 256GB versie heeft overigens wel een dubbele schrijf snelheid. Hier merk je niet super veel van omdat je voornamelijk bezig bent met readen. Maar als je het dan toch overweegt.. is het mooi meegenomen :+ (rMBP late 2013 geldt dit voor)

[ Voor 3% gewijzigd door JJ93 op 20-01-2014 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer_NL
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-02-2024
Thanks, dat geeft al weer wat meer inzicht ...

Eens een speledingetjes-nerd... altijd een ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maistah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
Als ik er even iets aan mag toevoegen.. 8GB DDR3 geheugen op maximale kloksnelheid (die de MBP aan kan) is ruim voldoende voor photoshop. Nooit problemen mee gehad op mijn MBP 2011 met SSD. Werkt echt extreem soepel. Maar dit voegt niks toe aan het topic aangezien je toch geen photoshop gebruikt :-)
Pagina: 1