Niet mijn schuld, wel mijn geld. - Late 2009 iMac Editie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metoru
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-02 19:14
Hallo iedereen,

Ik zit hier ondertussen met m'n handen in 't haar. Ik weet niet wat ik kan doen om dit op te lossen.
Iets meer dan een jaar geleden kwam er een actie voor de iMac's dat de hardeschijf vervangen moest worden in verband met een fabrieksfout. Er was niets mis met mijn iMac, maar toch dacht ik dat het beter was om 'm maar in te leveren. Beter voorkomen dacht ik.

Ik bracht mijn iMac naar amsterdam, omdat hij daar het snels gerepareerd kon worden. Als ik hem bij een iCentre in de buurt zou brengen zou het drie weken duren. Bij de Applestore twee à drie dagen. Na twee dagen kreeg ik dan ook netjes een belletje dat mijn iMac klaar was en opgehaald kon worden.
Eenmaal thuis aangekomen sluit ik hem aan op het stroomnet, en zet 'm aan. Nog niets lijkt het probleem. Vervolgens verloop ik de installatie door, en begin ik rare gekleurde driehoekjes te zien op het scherm. Na de installatie loopt mijn systeem een paar keer vast tijdens het opstarten, en start hij eigenlijk alleen nog maar op in Safe Boot. In Safe Boot kan ik een paar enkele opdrachten doen, maar niet grafisch sterk. De driehoekjes komen regelmatig terug, en als ik een youtube filmpje probeer af te spelen loopt het systeem vast.

Hierdoor denk ik dat mijn grafische kaart is doorgebrand, en natuurlijk heb ik daarvoor contact opgenomen met Apple, diezelfde week al. Hierbij geven ze aan dat dit gebeurd moet zijn, of op de terugweg van de Applestore naar huis, of dat hij al kapot was toen ik 'm inleverde. Beide statements hierbij kloppen niet, hoe kan een grafische kaart doorbranden als je hem niet gebruikt? En als mijn iMac prima werkt op het moment dat ik hem inlever, hoever kan dat dan mijn schuld zijn?

Ik ren nu al een jaar achter Apple aan, van bellen tot mailen. Er wordt helaas niet geluisterd. Wat voor mij best een probleem is aangezien ik wel een apparaat heb gekocht van 2000 euro, en volgens 't appeltje zijn de reparatiekosten minimaal 450 euro exclusief BTW. Dit is natuurlijk niet iets waar ik mee akkoord ga. Maar wat kan ik dan nog wel doen?

Ik hoop dat jullie mij misschein een tip kunnen geven met wat ik hier aan kan doen, want zoals ik al zei; ik zit met mn handen in 't haar.

Nog even wat kleine dingentjes:
- Mijn iMac was al uit garantie toen de HDD change actie was.
- Ik had geen Apple Care.

Thanks in advance,

Metoru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat is knap waardeloos inderdaad. Ik vrees alleen dat het jouw woord is tegen Apple. Er zal bewezen moeten worden wie van jullie 2 gelijk heeft. Je zou kunnen aandragen dat je gebruik maakte van de HDD swap i.v.m. die fabricage fout en dus je pc het gewoon deed. Met een kapotte video kaart, ga je natuurlijk geen HDD vervangen.
Wat ik wel typisch vind is dat er dus kennelijk niets gecontroleerd is voordat je hem weer mee naar huis nam?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 21:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Je beroepen op je consumenten recht. De reseller waar je je iMac hebt gekocht hierop aanspreken, en aangeven wat er is gebeurt, zij moeten hier een oplossing voor bieden. En ook duidelijk maken dat van een machine van 2000 euro redelijkerwijs verwacht mag worden dat deze meer dan 4 jaar mee moet gaan.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metoru
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-02 19:14
Ik heb hem toen gekocht bij de Mediamarkt, ik kan me niet voorstellen dat zij hier iets mee kunnen doen, of heb ik dat dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Metoru schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:44:
Ik heb hem toen gekocht bij de Mediamarkt, ik kan me niet voorstellen dat zij hier iets mee kunnen doen, of heb ik dat dan verkeerd?
Normaal gesproken heb je de garantie van de verkopende partij (in jouw geval Media Markt). Hoewel het klopt dat een product moet werken zo lang je mag verwachten, denk ik dat dit toch een moeilijk verhaal wordt. Echter zou je altijd eens contact op kunnen nemen met de Media Markt.

Het probleem is echter dat het defect mogelijk is ontstaan tijdens de reparatie (op dat moment is Apple natuurlijk verantwoordelijk), maat dit valt natuurlijk lastig te bewijzen. Ik weet niet hoe dit wettelijk is geregeld, maar ik verwacht dat het lastig wordt om je gelijk te halen als Apple niet wil meewerken aangezien jij zult moeten aantonen dat het een fout aan hun kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties mogen in het Shoppin Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien je zonder overleg naar de fabrikant bent gegaan, kan je met deze zaak nu moeilijker naar de MediaMarkt gaan als je vermoedt dat het probleem door deze reparatie is ontstaan.

Het gaat hier ook niet zozeer om een normale garantiekwestie, alswel het vermoeden dat schade is ontstaan door de ingreep. Als je relatief vlot na het terugkrijgen van het apparaat dit probleem tegenkwam en dat ook direct gemeld hebt, dan is dat wel aannemelijk te maken. Er is dan sprake van een schadeplicht. Niet anders dan dat je buurman per ongeluk de computer laat vallen als hij je helpt met verhuizen.

Je moet je dan ook niet beroepen op een garantie, maar een schadeclaim neerleggen. Ik zou dat met name telefonisch bespreken, zeker nu het al een jaar sleept.
Ook zal je moeten kunnen aantonen dat je gedurende dat jaar wel enige mate van contactpogingen hebt onderhouden. Heb je het aan het begin gemeld, en daarna 9 maanden niets, dan is dat niet in je voordeel.
Als Apple wil claimen dat het probleem al aanwezig was, dan hadden ze voor de geplande reparatie uit te voeren moeten controleren of er gebreken waren, of ze zullen zeer aannemelijk moeten kunnen maken dat het probleem niet door de reparatie veroorzaakt kán zijn.

Wil het telefonisch niet, dan zou ik een aangetekende brief sturen waarin je het verhaal uiteenzet, het probleem beschrijft, en een oplossing voorstelt om de schade te verhelpen. Ook laat je ze weten dat als je 3 weken na dagtekening geen reactie hebt ontvangen, ze in gebreke zijn en gesteld zullen worden. 2 weken voor reactie is redelijk te noemen, de 3 maak je ervan om ruimte voor bezorging te geven en je flexibiliteit te tonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-10 21:53
*knip* En wat voegt een dergelijke opmerking nu toe?

[ Voor 86% gewijzigd door gambieter op 21-01-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 20:53
Kan je de zaak niet omdraaien. Als je bijvoorbeeld voor een pakket tekent, en het pakket is beschadigd, moet je hiervan een aantekening maken op het moment dat je het pakket in ontvangst neemt. Kan je dit ook niet zo bij de MediaMarkt neerleggen?

Zij hebben blijkbaar de Mac in ontvangst genomen zonder dat er wat mis is, of ze hebben het niet gecontroleerd. Zij kunnen dan moeilijk beweren dat het al stuk was toen jij hem inleverde als ze dat niet zelf geconcludeerd hebben. Dus lijkt het mij aannemelijk dat het of tijdens reparatie gebeurd is, of tijdens transport. Verder vind ik het vreemd dat deze driehoeken niet zijn opgevallen bij de reparatie.

EDIT:
Ik bedenk me ineens, heb je het serienummer gechecked? Misschien heb je wel de iMac van een ander terug gekregen?

[ Voor 8% gewijzigd door Erkel op 20-01-2014 16:54 ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:51
Erkel schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:53:
Kan je de zaak niet omdraaien. Als je bijvoorbeeld voor een pakket tekent, en het pakket is beschadigd, moet je hiervan een aantekening maken op het moment dat je het pakket in ontvangst neemt. Kan je dit ook niet zo bij de MediaMarkt neerleggen?

Zij hebben blijkbaar de Mac in ontvangst genomen zonder dat er wat mis is, of ze hebben het niet gecontroleerd. Zij kunnen dan moeilijk beweren dat het al stuk was toen jij hem inleverde als ze dat niet zelf geconcludeerd hebben. Dus lijkt het mij aannemelijk dat het of tijdens reparatie gebeurd is, of tijdens transport. Verder vind ik het vreemd dat deze driehoeken niet zijn opgevallen bij de reparatie.

EDIT:
Ik bedenk me ineens, heb je het serienummer gechecked? Misschien heb je wel de iMac van een ander terug gekregen?
De TS heeft helemaal niks met de Media Markt geregeld. Hij of zij heeft de Mac naar de Apple store in Amsterdam gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 20:53
kimiferrari schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:58:
[...]

De TS heeft helemaal niks met de Media Markt geregeld. Hij of zij heeft de Mac naar de Apple store in Amsterdam gebracht
Dan kan je dus MediaMarkt vervangen door Apple Store...

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Het kan ook gewoon pech zijn ... grafische kaart gaat net kapot nadat je het toestel terug hebt ontvangen.
Zuur, maar weinig tegen te doen.

Het kan ook aan een foutieve manipulatie liggen bij het vervangen van de HD, maar dat is mogelijk nogal lastig te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Is het niet zo dat je meestal ook garantie op een reparatie hebt? Misschien zou het daar onder kunnen vallen, maar dat kan natuurlijk ook alleen slaan op de HD zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Ruben1075 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:41:
Is het niet zo dat je meestal ook garantie op een reparatie hebt? Misschien zou het daar onder kunnen vallen, maar dat kan natuurlijk ook alleen slaan op de HD zelf.
Zelden ... en die garantie gaat vaak niet verder dan de standaard garantie die je al had.
Nieuwe grafische kaart bijvoorbeeld gaat voor dat onderdeel de garantietermijn niet "resetten"

We hebben het hier over een laptop van 2009 - bijna 5 jaar dus, daar is waarschijnlijk geen garantie meer op te verhalen.

Zuur, maar ja, meeste fabrikanten willen dat mensen regelmatig hun toestellen vervangen dus die gaan echt niks maken wat 10 jaar lang mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Ik raad aan om het gewoon zelf te vervangen aangezien de kans klein is dat je hem gratis kan laten repareren.
Ik heb al een manier gevonden om het te doen , https://discussions.apple.com/thread/3029120?tstart=0
Pagina: 1