• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:48
Laatst al een vraag over 35mm vs 50mm en DoF daarvan. Nu in navolging daarop:

Ik heb een cropcamera (d5100) en wij (mijn partner en ik, mijn partner zijnde het onderwerp van de meeste foto's) zijn erg tevreden over het perspectief van de 50mm lens. Bij portretfotografie vinden wij dat een portret geschoten met deze 50mm haar niet te dik, te lang, te bol of te hol maakt. Realistisch dus.

De 35mm is daarmee verbannen naar de zolder voor gebruik bij af en toe interieur shots. Maar de vraag is eigenlijk als volgt:

Het aantrekkelijke perspectief, komt dat door de absolute brandpuntsafstand (50mm) of de relatieve? (75mm)

Concreter: als ik over een jaar of wat upgrade naar fullframe; dan zal ik (met dezelfde 50mm lens) dichterbij moeten staan om eenzelfde shot te maken. Het perspectief verandert dan sowieso, maar blijft de lens haar aantrekkelijke eigenschappen houden of moet ik dan gaan shoppen voor een 85mm?

Poe. Snappen jullie wat ik bedoel?

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-12 21:03
Perspectief wordt enkel bepaald door hoe ver je van je onderwerp staat. Het verschil dat de lenzen maken is enkel het verschil dat je met een 35mm lens dichterbij moet gaan staan om een zelfde beelduitsnede te hebben als bij een 85mm. Dus ja, je zal dan naar een 85mm lens oid moeten voor dezelfde eigenschappen te behouden (of te croppen).

edit: http://www.mcpactions.com...photographers-experiment/ Hier moet je dus met de relatieve hoek rekening houden. Je 50mm zal zich in deze serie gedragen als een 75mm.

[ Voor 25% gewijzigd door Teun_2 op 20-01-2014 11:00 ]

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:48
Super! Bedankt voor je antwoord.

Verwijderd

Hier ook nog een artikel, al werd ik er zelf nog niet zoveel wijzer uit:
http://cazillo.com/articl...-not-a-portrait-lens.html

Als je je lens op een full frame camera zet ipv een crop, dan pak je ook meer van de "buitenkant" van de lens, dat er bij een crop camera word afgecropped. Dus heb je ook meer "last" van het gedeelte van de lens dat vervorming geeft e.d. lijkt mij, tenminste als ik er zelf zo over nadenk, maar ik weet niet of dit helemaal klopt zoals ik het zeg.

Kortom, in mijn beleving zou het door de relatieve brandpuntafstand komen wat jij vraagt, en niet door de absolute, MAAR in dat artikel dat ik hierboven link, geven ze aan dat dit niet zo is 8)7

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 11:15 ]

• Teun_2
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:11:
Hier ook nog een artikel, al werd ik er zelf nog niet zoveel wijzer uit:
http://cazillo.com/articl...-not-a-portrait-lens.html

Als je je lens op een full frame camera zet ipv een crop, dan pak je ook meer van de "buitenkant" van de lens, dat er bij een crop camera word afgecropped. Dus heb je ook meer "last" van het gedeelte van de lens dat vervorming geeft e.d. lijkt mij, tenminste als ik er zelf zo over nadenk, maar ik weet niet of dit helemaal klopt zoals ik het zeg.

Kortom, in mijn beleving zou het door de relatieve brandpuntafstand komen wat jij vraagt, en niet door de absolute, MAAR in dat artikel dat ik hierboven link, geven ze aan dat dit niet zo is 8)7
Dat filmpje is dikke onzin, niet geloven wat hij zegt. Als je naar zijn foto's kijkt, zie je net wel dat die 50mm op dx nog een best aanvaardbaar perspectief geeft. Wat hij laat zien klopt, wat hij zegt niet. Een 50mm op dx is nog net aanvaardaar, op fx helemaal niet. (check ook de likes vs dislikes op zijn youtubevideo)

[ Voor 200% gewijzigd door Teun_2 op 20-01-2014 11:21 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je FOV (field ov view) veranderd als je van crop naar FF gaat, maar perspectief niet.
Als je zowel met een crop als FF camera van een zelfde afstand met een 50mm lens een foto neemt,
is bij beide het perspectief hetzelfde. Bij de FF camera heb je alleen meer ruimte om het onderwerp.

• Teun_2
M a r c o schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:23:
Je FOV (field ov view) veranderd als je van crop naar FF gaat, maar perspectief niet.
Als je zowel met een crop als FF camera van een zelfde afstand met een 50mm lens een foto neemt,
is bij beide het perspectief hetzelfde. Bij de FF camera heb je alleen meer ruimte om het onderwerp.
Maar om een headshot te nemen, ga je met een ff met dezelfde lens wel dichter op je onderwerp zitten en verandert je perspectief wel. En dát wordt ontkent in het filmpje. Perspectief is een eigenschap van de afstand tussen het toestel en het onderwerp. Sensorgrootte en brandpunt bepalen te uitsnede.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:17
Ja maar de vergelijking in het filmpje loopt ook een beetje mank. Hij beargumenteert eigenlijk voor brandpuntsafstanden van boven de 135mm. Een mooie vergelijking zou zijn een 50mm op crop vs een 85mm op full frame. Dat zou er ongeveer hetzelfde uit moeten zien op dezelfde werkafstand.

Wat dat betreft laat de eerder gegeven link het verschil beter zien. Hier hebben ze het model relatief op de zelfde grootte gehouden (en dus de afstand model-fotograaf veranderd) met veel meer verschillende brandpuntsafstanden. Alleen jammer dat 85mm er weer niet bij zit.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 19:08
50mm op FF is 75mm op crop. Om op zowel een FF als crop camera dezelfde foto te maken (dus met zelfde beelduitsnede én perspectief) heb je bij allebei dezelfde (relatieve) brandpuntsafstand nodig. Want dan sta je op dezelfde afstand en dat is wat het perspectief bepaald. Dat lukt dus niet met dezelfde lens. Op FF heb je bijv een 50mm nodig en op crop ongeveer een 35mm.

Als je met deze gedachte dus op dezelfde plek een foto maakt met een 10mm lens en een 200mm lens is je perspectief éxact hetzelfde. Alleen met 10mm heb je een veel grotere beelduitsnede. Ga je dit beeld echter croppen tot het formaat van de 200mm foto, hou je 2 identieke foto's over (los van natuurlijk resolutie). Dit is eigenlijk precies wat de cropfactor doet. Dus de foto met 200mm lens op een FF en de foto met 10mm lens op een super super crop camera met cropfactor 20 geeft dezelfde foto :+

Men zegt vaak dat lenzen met grote brandpuntsafstanden voor een compressie effect zorgen (alles lijkt wat dichter op elkaar te staan), maar dat komt dus eigenlijk niet door de lens, maar door het feit dat je ver van je onderwerp moet staan. Zie ook eerder genoemde link, de foto van het meisje bij de schuur op 24 mm en 160mm. De afstand veroorzaakt dat effect en kan je dus zoals al gezegd ook bereiken door met een 10mm lens op dezelfde afstand een foto te nemen. Via bovenstaande link suggereren ze ook dat het door de lens komt maar dat is dus strict genomen niet zo ;).

Wat betreft dat filmpje: die pannekoek bedoelt dat de 50mm voor hem niet toereikend is op FF, maar 85mm wel. Zou hij die 50mm gebruiken op bijvoorbeeld een Canon 1.6 crop, dan zou hij op dezelfde werkafstand nagenoeg dezelfde foto krijgen qua uitsnede én perspectief. Het hangt er ook maar net van af wat voor perspectief je voorkeur heeft, maar dus ook zeker op wat voor camera die 50mm lens zit. Ik zou het filmpje gewoon snel vergeten.

EDIT: Mooi ook om te zien hoe die gast totaal niet doorheeft wat hij verkeerd doet en alle commentaren afdoet als internet trolling :+

[ Voor 32% gewijzigd door Sjekster op 20-01-2014 13:31 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Pagina: 1