Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 14:46
Hey

Even mijn stokoude Tweakers account gerevived om een vraagje de community in te gooien ;)

De afgelopen jaren heb ik veel tijd besteed aan het ontwikkelen van mijn technische skills. Mijn werkgever zou graag zien dat ik daarnaast wat aandacht ga besteden aan het ontwikkelen van softskills. Niet dat ik er geen heb, maar je kunt ook je sterke punten verder ontwikkelen natuurlijk.

Ooit heb ik al eens een soft skill training gedaan bij Schouten & Nelissen. Die was op zich best goed, maar ik heb niet het gevoel dat de dingen die ik daar geleerd heb heel lang zijn blijven hangen. Daarom zat ik zelf meer te denken in de richting van een assessment, om te bepalen wat sterke en wat minder sterke kanten zijn. Als ik dat beter in beeld heb zou ik (mss als onderdeel van een coaching traject) specifiek kunnen bepalen in welke richting ik me verder wil ontwikkelen.

Heeft iemand van jullie ervaring met het doen van assessments (uit jezelf bedoel ik dan, niet als onderdeel van een sollicitatieprocedure) en kan iemand een assessment center aanbevelen (of juist afraden? ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht eerder bij je eigen collega's te rade gaan? Mijn ervaring met assessment centers is dat ze vrij prijzig zijn en slechts een momentopname geven. Feedback van collega's waar je al jaren mee samenwerkt is dan veel waardevoller.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb een assessment doorlopen toen ik doorgroeide van 2e lijns naar 3e lijns support en systeembeheer.
Het heeft me inzicht opgeleverd waar ik nu nog steeds veel aan heb. Naast de bevestiging dat het qua IQ en niveau wel goed zat, heb ik aan het eind van het traject een heel goed afsluitend en verklarend gesprek gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Dank voor je reactie Tsurany.

Punt is dat ik bij een detacheerder werk, en dus eens in de zoveel tijd nieuwe collega's krijg. Toch was ik al wel bezig met het inwinnen van feedback van collega's. Punt is dat die vaak een beetje eenzijdig en ongericht is. Veel mensen vertellen liever wat ze wel goed vinden dan wat ze niet, of minder goed vinden. Daarnaast krijg ik vaak zeer wijd uiteenlopende adviezen. Ik hoopte dat een assessment wat diepgaander zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Waar heb je een assessment doorlopen KillerAce_NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Pfoe, dat weet ik zo even niet meer. Het was in Zwolle, vlakbij het station. Het is alweer een jaar of 3 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:57

ATS

Ik heb ooit een keer een assessment gedaan bij GITP in Den Haag. Ik vond dat op zich best een leerzame ervaring. Het heeft mij wel meer inzicht gegeven in het type banen en bedrijven waar ik me goed op mijn plek kan voelen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
jeroen|IA schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:04:
Mijn werkgever zou graag zien dat ik daarnaast wat aandacht ga besteden aan het ontwikkelen van softskills.
Ik zou dan toch eens vragen aan de werkgever wat hij dan graag verbeterd wil zien. "Soft skills" is een heel breed, algemeen begrip. Wellicht kan je baas iets directer zijn, daar heb jij ook meer aan.

Wat betreft externe bureau's hiervoor, ik denk dat die je vooral geld kosten. Als je meer weet wat je baas nou bedoeld kan je altijd gerichte vragen bij je collega's neerleggen. Zij kennen je immers al langer dan een bureautje dat in een uur probeert een beeld van jou te vormen.

Om eerlijk te zijn vind ik het hele begrip van "soft skills" compleet belachelijk. Ik ben zelf 3e lijns cq. senior systeembeheerder. De term hoor ik vaak links en rechts rondvliegen en als je kennelijk geen van die knuffelcursussen hebt gedaan kan je niet met mensen omgaan. Alsof iemand zonder die cursus als een ongemanierde aap over de afdeling gaat. Om gewoon netjes en respectvol met mensen om te gaan en ze goed te woord te staan heb je mijn inziens geen cursus nodig. Maar goed.... dat is dan mijn rant over soft skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Ik snap je punt CMD-Snake, maar de wil om me niet alleen technisch te ontwikkelen komt voor een belangrijk deel uit mezelf. Voor mijn werkgever is het niet strikt noodzakelijk om een softskill *training* te gaan doen, maar ik wil zelf graag klussen gaan doen die net buiten mijn comfort zone liggen. Mijn werkgever ziet gewoon graag dat ik me hoe dan ook blijf ontwikkelen.

Altijd maar "achter de knoppen" blijven zitten lijkt een relatief veilige keuze, maar daar ga ik denk ik niet mijn pensioen mee halen. Ik probeer dus m.b.v. een assessment te achterhalen of ik het in me heb om klussen te gaan doen waarbij ik een meer coördinerende of adviserende rol krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat was ook 1 van mijn drijfveren, niet alleen voor de baas, ook lekker voor jezelf inzicht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Assessments werken behoorlijk goed. Ik heb vooral ervaring met selectie-assesments en tot nu toe klopte het elke keer behoorlijk goed. Bij een verandertraject een paar jaar geleden hebben we een hele groep mensen min of meer verplicht op een ontwikkelassesment gestuurd, dat gaf bij veel mensen ook zeer veel inzicht...

Je wordt met je neus op de feiten gedrukt. De simulatiegames zitten dermate goed in elkaar dat valsspelen/je anders voordoen echt niet werkt.

Zeker als je wel een klein beetje een idee hebt wat je graag zou willen, zou ik het je echt aanraden. Ik denk dat je over 't algemeen ook de kosten (die op zich niet extreem hoog zijn) wel bij je werkgever kan leggen.

Enne, over die softskillcurussen, ook daar heb ik vrij veel ervaring mee. Mensen die dat knuffelcursussen noemen, die zitten er toch wel een beetje naast in mijn ogen. Maar ik denk niet dat het topic daar over gaat :).
Pagina: 1