Eyefinity (het zoveelste topic) en Hydra Vision

Pagina: 1
Acties:

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:48
Beste Tweakers,

Sinds 3 jaar ofzo draai ik al een Eyefinity setup en ik ben er eigenlijk wel tevreden over. In het begin heb ik wat aanloopproblemen gehad en ik heb nu dus ook een gewoonte aangeleerd: nooit je Display group uitschakelen. In het begin deed ik dat iedere keer dat ik een spel wilde spelen dat geen Eyefinity ondersteund. Ik vind het namelijk irritant om 3 keer hetzelfde te zien; het leidt me af van het middelste scherm als er van alles in mn ooghoeken voorbij vliegt.
De reden dat ik de Display group nooit uitschakel is omdat ik nog nooit in 1 keer zonder problemen mijn schermen weer aan heb kunnen sluiten. Windows gooit bij het uitschakelen van de groep random een van de schermen als mirror van een ander en de derde wordt extended. Als ik dan de groep weer in wil schakelen, krijg ik alleen maar problemen omdat een van de extra schermen extended is en eentje niet.
Recent zag ik echter bij een vriend dat zijn buitenste schermen op zwart gaan als hij een spel op Full HD ipv Eyefinity speelt. Bij hem gaat dit automatisch via drivers (hij heeft een 6990) en bij mij niet (ik heb een 6970). Weten jullie waarom?
En wat doen jullie als je een game speelt op je Eyefinity setup die dat niet ondersteunt (en er geen fix voor is, ik ben bekend met het WSGF)?

Dan tot slot nog een vraag mbt Hydra Vision. Ik gebruik het om windows te maximaliseren naar 1 scherm ipv te spannen over 3 schermen tegelijk. Wat me irriteert is het volgende: Windows onthoudt window size en position terwijl een programma niet draait. Bij het opstarten van dat programma komt de window dan weer op dezelfde plek.
Tenzij de window gemaximaliseerd was naar 1 scherm. Als ik zo'n programma opstart, spant de window alle drie de schermen. Restore down en opnieuw maximaliseren en de window zit weer op 1 scherm. Weten jullie een manier om ervoor te zorgen dat dit soort windows netjes op het scherm maximaliseren waar ze eerst ook naar gemaximaliseerd waren?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GeneralX schreef op maandag 20 januari 2014 @ 01:43:
Bij hem gaat dit automatisch via drivers (hij heeft een 6990) en bij mij niet (ik heb een 6970). Weten jullie waarom?
Ik gok drivers, werk die eens bij. Als je dat al geprobeerd hebt, laat dan even wat je zoal hebt geprobeerd, maar ook naar waar je zoal hebt gezocht (en van daar uit hebt gevonden).

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 20-01-2014 01:46 ]

Verwijderd

Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar ik gebruik zelf de workaround dat ik gewoon m'n 2 monitoren aan de zijkant uit zet als ik geen zin heb in 3x hetzelfde scherm :) (wat idd zeer irritant/verwarrend is)

Als een spel eyefinity niet ondersteunt, zelfs niet met WSGF, speel ik het vaak gewoon windowed. Ik heb zelf 3x 19" 5:4 dus als dan stel ik em in op windowed 16:9, zodat ik toch nog wat 'zijkantjes' heb op mn buitenste 2 monitoren :)

• GeneralX
@ CptChaos:
Mijn eerste opmerking over verschil tussen 6990 en 6970 lag zeker niet aan drivers, we draaiden op dat moment dezelfde versie en dat doen we nog steeds. Waar ik op gezocht heb: automatic disabling van schermen met eyefinity. Via google en op het offciële forum. Dat forum is echt waardeloos. Ik heb daar een vergelijkbare post geplaatst, heeft inmiddels 18 views en 0 reacties. Sommige hebben zelfs al 1200+ views en nog niet meer dan 5 reacties. Google werkte niet veel beter. Het meest nuttige dat ik vond was een Reddit post met +/- dezelfde vraag. Veel standaard gezeik als "eyefinity is voor opscheppers/rijke mensen, het is nutteloos" en een hoop gefrustreerde mensen die ook allemaal hetzelfde willen maar niet weten hoe en dus maar zeggen dat het onmogelijk is. Maar ik heb het zien gebeuren: linker en rechter scherm worden op een Club3D HD6990 zwart als je een Full HD resolutie kiest voor een game.

Ik heb voor de zekerheid nog even de allernieuwste versie van de drivers binnen gehaald. Dat resulteerde meteen weer in gedoe met de Display Group, maar daar ben ik nu ook uit. Van te voren moet het detecteren van displays op handmatig staan. Daarna moet je er 2 uitschakelen. Als je vervolgens een nieuwe Display group aanmaakt, gaat alles goed. Zelfs je pictogrammen op je bureaublad komen weer (bijna allemaal) netjes waar ze waren, dus er is wel vooruitgang sinds de laatste keer dat ik hiermee zat te kloten.

@bazkie_botsauto:
Het uitschakelen van beeldschermen is ook wat ik doe, maar performance-wise is dat natuurlijk niet optimaal. Je had ook een +/- 3x zo hoge frame rate kunnen hebben op dat ene scherm. Desondanks is het wel wat ik ook doe. Windowed mode vind ik niet zo fijn omdat ik gewone Full HD schermen heb. Borderless windows komen onder de taakbalk, bordered wordt gecropt zodat het met border toch nog past. De resolutie wordt dus anders.

@Mezelf, Probleempje 2: Hydra Vision werkt ook met de nieuwe drivers nog niet zoals ik wil. Nieuwe vensters openen nog steeds over 3 schermen, Restore Down en Maximize en hij komt wel op 1 scherm.

In het algemeen: heeft iemand al Call of Duty Ghosts multiplayer kunnen spelen op 3 schermen zonder extreme lag en met de juiste aspect ratio's? Ik heb het al opgegeven, ik kreeg hem tot nog toe niet werkend, maar ik vind het nog steeds zonde van het geld. Dat is dus ook de laatste keer dat ik pre-order. Sterker nog, de laatste keer dat ik een spel koop voordat ik hem gespeeld heb.

[ Voor 0% gewijzigd door GeneralX op 20-01-2014 07:29 . Reden: Spelling ]

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik switch altijd gewoon met Windows+P van duplicated naar extended als een game geen eyefinity ondersteunt, vervolgens schakel ik met de hand 2 monitoren uit (met de fysieke aan/uit knoppen). Dan heb je effectief gewoon weer 1 scherm.

Bij mij ontstaan er helemaal geen problemen als ik de schermen weer aanzet en weer switch naar de single large surface.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
GeneralX schreef op maandag 20 januari 2014 @ 07:28:
Het uitschakelen van beeldschermen is ook wat ik doe, maar performance-wise is dat natuurlijk niet optimaal. Je had ook een +/- 3x zo hoge frame rate kunnen hebben op dat ene scherm. Desondanks is het wel wat ik ook doe. Windowed mode vind ik niet zo fijn omdat ik gewone Full HD schermen heb. Borderless windows komen onder de taakbalk, bordered wordt gecropt zodat het met border toch nog past. De resolutie wordt dus anders.
Ik heb hetzelfde 'probleem' als jij GeneralX, maar (correct me if im wrong) in het bovenstaande geval wordt het beeld maar 1x in 1920x1080 ge-rendered en dan op de 3 schermen gecloned. Dus niet per scherm ge-rendered. Een fps drop zou er dus niet moeten zijn in vergelijking tot single screen non-eyefinity.

De zijschermen uitschakelen zou dus geen probleem moeten zijn.

• GeneralX
Dat zou je denken, maar ik heb de proef op de som genomen en een keer beide uiterste schermen losgehaald. Dan bleek de FPS ineens hoger te zijn. Op de VGA zitten een aantal clocks die de schermen in sync houden (2 bij de meeste kaarten, 3 op de nieuwe serie) Dat is ook de reden dat je een actieve adapter moet hebben voor het 3de (of nu 4de ) scherm dat je aan wilt sluiten. Daar zit dan zo'n clock ingebouwd. Als je ze loskoppelt, hoef je die dingen niet te gebruiken en daarom denk ik dat de FPS dan hoger is.

• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
I stand corrected! :-)

Wat is ongeveer het performance verschil met 3 'clones' of single screen in extended?

• GeneralX
In Call of Duty Ghosts was het enorm: het verschil tussen speelbaar en onspeelbaar. Maar ik kan je niet vertellen hoeveel fps dat precies is, want je kunt met Ghosts beslist geen overlays aan hebben staan. Dan keldert je fps ook. Maar van ik schat 15-20 fps met duplicate. Terwijl ik met 1 aangesloten scherm makkelijk 60 haalde. Hangt ongetwijfeld van de videokaart af. Maar probeer het zelf eens ;) Ik heb gister net mn drivers geupdate en weer Display group ingesteld. Duurde me al weer veel te lang. Eerst volgende keer dat ik weer ga gamen op 1 scherm maak ik wel een topic/stuur ik een berichtje met het fps verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door GeneralX op 22-01-2014 13:56 ]

Pagina: 1