• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 12:53
Gisteravond moest ik foto's maken, maar zo'n 10 van de 50 foto's waren overbelicht door de flitser (in het gezicht). Waar kan dit door komen? Ik had vandaag wel ineens de batterijen (Eneloops) helemaal leeg. Zou het misschien daardoor komen? dat ze gisteravond al bijna leeg waren?

De foto's zijn niet zwaar overbelicht, maar wel in vergelijking met de rest.

aantal voorbeelden (overbelicht):

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1r062D1I141Y/IMG_3253.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1r132D3w1h37/IMG_3272.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/112m1M2K030d/IMG_3237.jpg

(goed belicht):
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/2n202r1W0D2z/IMG_3157.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1815213p1c3G/IMG_3263.jpg

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat ik zo snel zie is: foto 1 zwarte/donkere kleding, donkere achtergrond en lichte gezichten. Foto 2 veelal donkere kleding, donkere achtergrond, lichte gezichten. Foto 3 maar 1 stuk donkere kleding, geen donkere achtergrond en lichte gezichten. Foto 4 weer veelal lichte kleding en achtergrond en lichte gezichten.

Is het niet gewoon dat je camera qua belichting het donkere/zwarte op de eerste 2 foto's wil oplichten (naar 17% grijs), jij daar je belichting op aanpast (op de waarde van de metering + eventueel compensatie want ik zie dat je manueel belicht) en daardoor de gezichten gewoon te licht worden.

Bij de 2 andere foto's is veeeel minder zwart te zien dus krijg je dat probleem niet zo omdat de (kleding) kleur gewoon dichter bij de lichte huidskleuren ligt ?

Dus bij foto's met veel zwart misschien iets onderbelichten, zwart wat meer dicht laten lopen en eventueel meteren op de gezichten ?

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 20-01-2014 00:30 ]

Gabriël AM5

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Waar heb je je lichtmeting op ingesteld ( spot, center , of weighed) ?
Ik heb niet gecontroleerd of de foto's die je overbelicht noemt geclipt zijn, zo niet, dan is er nog wel wat te corrigeren.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:01
sapphire schreef op maandag 20 januari 2014 @ 00:29:
Wat ik zo snel zie is: foto 1 zwarte/donkere kleding, donkere achtergrond en lichte gezichten. Foto 2 veelal donkere kleding, donkere achtergrond, lichte gezichten. Foto 3 maar 1 stuk donkere kleding, geen donkere achtergrond en lichte gezichten. Foto 4 weer veelal lichte kleding en achtergrond en lichte gezichten.

Is het niet gewoon dat je camera qua belichting het donkere/zwarte op de eerste 2 foto's wil oplichten (naar 17% grijs)
..
Dat dus.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nooit je apparatuur de schuld geven! :+

www.maartendeboer.net

• analogworm
Ventieldopje schreef op maandag 20 januari 2014 @ 01:24:
Nooit je apparatuur de schuld geven! :+
Tuurlijk wel! :+
Het is trouwens wel zo met die speedlites, althans de mijne (430 I & 580 II) dat als je op half of full power werkt. En je drukt net te vroeg af, dat de licht intensiteit minder is en er een variatie in kleurtemperatuur op treed.
Maar goed das een kwestie van óf niet op full power werken óf niet te snel achter elkaar willen afdrukken.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat Sapphire zegt klopt geheel. Je camera heeft gewoon geprobeerd er gemiddeld gezien wat van te maken. En je scene had dusdanig contrast dat je lichte delen te licht zijn geworden.

Er lijkt op mijn monitor trouwens geen clipping te zijn, dus dit is in post prima aan te pakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 20-01-2014 09:18 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• analogworm
En als je wilt experimenteren met hoe het nou precies werkt.
Kan je met spotmetering een zwart voorwerp fotograferen, als het goed is moet je dan twee stops onderbelichten.
En met een wit onderwerp twee stops over belichten. Het beste is wel om hier een studio achtige omgeving voor te gebruiken.

• sweebee
Het lijkt idd door bijv. zwarte kleding te komen. Ik kon het op mezelf redelijk nabootsen, maar soms deed ik twee keer precies het zelfde maar dan was de ene wel overbelicht en de andere niet.

Zou ook met het brandpunt te maken kunnen hebben? Ik gebruik de 17-40 het meest en op groothoek heeft hij er meer last van.

De foto's zijn niet geclipt oid, maar je blijft het (vaak) zien wanneer je de lichte tonen naar beneden haalt.

Verwijderd

Brandpunt opzichzelf kan er niet echt iets mee te maken hebben.

Afstand kan invloed hebben, in de zin dat de flits belichting alleen in het focus vlak correct is. Ervóór is per definitie overbelicht, en erachter per definitie onderbelicht. Heb je meerdere personen, en ze staan niet allemaal op dezelfde afstand, dan kan dat zichtbaar zijn. (Je ziet het o.a. in de eerste foto).
Die licht afval voor en achter je onderwerp is procentueel groter als je dichtbij staat, en dat zou je kunnen merken. (groothoek zal je meer gebruiken bij korte afstand).

Maar ik ga hier gewoon uit van onnauwkeurige belichtingsmetering. Flits belichting is nou eenmaal véél lastiger dan normale belichting. Dit is normaal.

Voor de zekerheid kun je eventueel 1/3 stop onderbelichten. Veel meer is het verschil dat je hier ziet niet.

Verwijderd

Henk007 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 00:36:
Waar heb je je lichtmeting op ingesteld ( spot, center , of weighed) ?
Het gaat hier om filts (ETTL II) lichtmeting, daar heb je alleen de keuze tussen evaluative en average.

Terug naar het probleem: misschien komt het inderdaad door de groothoeklens. Heb je dat plastic plaatje voor de flitslamp geklapt? Voor foto's op 17mm heb je die nodig dacht ik.

• sweebee
nee die heb ik er nooit voor eigenlijk. Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk tele te schieten (tov 17mm) om vertekening tegen te gaan. 17mm gebruik ik het liefst bij overzicht fotootjes van bijv. de zaal.

Verwijderd

OK, voor de duidelijkheid: de zoomkop begint bij 24mm dus voor alle foto's met een kortere brandpuntsafstand heb je dat wide-angle ding nodig die de lichtbundel verbreedt tot "14mm".

Als belichting achteraf bijstellen niet helpt dan is het geen simpele overbelichting. In de derde foto lijken de hoofden overbelicht maar de onderkant van de foto niet. Dan is toch de flitslichtverdeling op de een of andere manier niet goed gegaan.
Pagina: 1