[OSX] Virusscanner nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 11:44
Hallo,

Sinds enkele dagen heb ik een rMBP. Hiervoor altijd Windows gebruikt. Tot nu toe bevalt het perfect.

De grote vraag is alleen, moet ik een virusscanner installeren of niet? Ik lees daar zo veel verschillende dingen over. De helft zegt: geen scanner nodig want osx. De ander zegt: ook osx moet beveiligd worden, dus een scanner.

Wat is jullie mening?

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Laatst online: 09-10 16:31
Geen virusscanner maar goed opletten wat je doet. Niet zomaar je wachtwoord opgeven als dit gevraagd wordt bijv.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
OSX heeft maar bar weinig last (gehad) van virussen, de meeste virussen 'voor de mac' waren voor OS9 of eerder. Wat dat betreft loop je minder risico.

Wat wel voor kan komen is dat je een geinfecteerd bestand doorstuurt, mocht je geen antivirus programma op het syteem hebben draaien.

Ik draai ze sowieso, ongeacht besturingssysteem. Misschien niet altijd nodig, maar om nou een potentieel doorgeefluik te worden van malware? Liever niet.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sowieso is een virusscanner niet heilig, maar het helpt je soms even je op fouten te behouden.

In het algemeen gebruik dien je, zeker bij downloads, altijd kritisch te zijn. Heb ik om de download gevraagd? Is het het verwachte bestandsformaat?

Goeie tip vind ik om de bestandsextensies aan te zetten. Die staan standaard uit. Zo irritant (net als in Windows).

En het argument van Vinnie vind ik een hele goede om zeker wel een scanner te draaien! d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 19-01-2014 23:19 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik raad het wel aan, al is het niet voor jezelf, dan is het om een besmettingsmuur te genereren, dat je het in ieder geval ook niet gaat verspreiden. Stel dat je een documentje met embedded virus heb waar jij niks van merkt maar je 50 collega's waar je het aan doorstuurt dan wel. Ik raad het dus van harte aan, en uiteraard, MacOS is niet heilig qua beveiliging: er zijn genoeg incidenten geweest de laatste tijd die toch vrij ernstig waren (zoals gare java implementaties die voor java exploits vulnurable waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ok. Wel een scanner dus. Maar welke is dan aan te raden? Ik ben zo bang dat de scanner m'n systeem weer traag maakt (zoals bij Windows zo vaak t geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
er zijn genoeg incidenten geweest de laatste tijd die toch vrij ernstig waren (zoals gare java implementaties die voor java exploits vulnurable waren).
Vergeet niet dat je dan meteen 99,9% van de exploits te pakken hebt, geen java aanzetten in je browser en je hebt er geen last meer van.
De vraag is meer of een virusscanner meerwaarde gaat hebben op osx, als er al op beperkte schaal exploits kunnen worden gebruikt dan is het maar de vraag of een dergelijke virusscanner het wel gaat vinden (sterker nog, volgens mij worden ze vaak alleen gebruikt om windows virussen te vinden).
Zolang je geen java plugin in je browser gebruikt en niet zomaar software uit onbekend bron toegang tot je systeem geeft bij installeren is het risico verwaarloosbaar.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22

Neus

www.zenaconsult.com

Ik gebruik alleen een AV op onze (zakelijke) firewall en niet op de MacOSX machines. Echter, ik laat wel af en toe rkhunter draaien (http://www.christian-horn...-X-Rootkit-Hunter-0.2.dmg) om te kijken of de Mac's eventueel gehacked zijn.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Room42 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 23:18:
Goeie tip vind ik om de bestandsextensies aan te zetten. Die staan standaard uit. Zo irritant (net als in Windows).
Je weet dat OS X niet kijkt naar de bestandextensies maar wel naar de inhoud van de file? Eigenlijk maakt het dus helemaal niets uit of je het weergeven van bestandsextensies aan of uit hebt staan.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Overigens heeft OS X vanaf Snow Leopard een ingebouwde virusscanner: XProtect, beter bekend als File Quarantine. Deze wordt regelmatig bijgewerkt en houd de meest gangbare virussen/malware tegen.

Als je overigens zoekt naar virusscanner in dit forum vind je een hele lijst met topics waarover dit onderwerp wordt gediscussieerd.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Heeft het uitzetten van Java nog grote nadelen voor je surf-ervaring? Je kunt nog steeds filmpjes bekijken etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, dat kan, maar applicaties die op Java draaien zoals Minecraft, Spotfire, wie weet hoeveel andere dingen (het is een app framework, net zoals .Net bijvoorbeeld) werken OOK niet. Het is meer dan alleen de browser. Los daarvan raad ik een andere browser aan dan safari, wat erg traag is met updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Maar welke scanner moet ik dan installeren (om mijn rMBP toch snel te houden? En welke browser is beter / veiliger dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ligt het aan mij, of zien de tabs in safari, er niet echt scherp uit? Ik gebruik de retina stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is leuk als je data van een Mac overzet naar een Windows machine. Op de Mac is er niets aan de hand. De Windows machine vind dan een aantal virussen in gedownloade bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
PilatuS schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:14:
Is leuk als je data van een Mac overzet naar een Windows machine. Op de Mac is er niets aan de hand. De Windows machine vind dan een aantal virussen in gedownloade bestanden.
Prima, maar welke virusscanner kan ik dan draaien op osx? Zonder dat mijn systeem trager wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geen een want Xprotect en gezond verstand is voldoende normaliter.

Persoonlijk raad ik een andere browser ook juist af omdat je met Safari juist de beste ervaring hebt met onder andere het trackpad van je MacBook.

Als je dan toch een scanner wil test er gewoon een paar. Wat bij mij snel is kan bij jou traag zijn wegens andere gebruikspatronen etc. Gewoon zelf even testen dus. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Frietsaus op 21-01-2014 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:11
Zelf goede ervaring met Sophos, ziet ook windows rommel op de verwisselbare media mocht die er zijn, en het houd je weg bij verdachte en besmette websites. Geen problemen met traagheid ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:27

Grin

Ride si sapis.

En daar gaan we weer, copy/paste. :)

Er wordt in mijn ogen veel nonsens geschreven over virussen op de Mac. Mac virussen bestaan, klopt helemaal. Maar een echt risico zijn ze m.i niet.
Een goed artikel over dit onderwerp: Securing Your Mac: A Guide for Reasonable People, Version 1.0

Mac AV software biedt m.i. geen bescherming tegen echt nieuwe virussen, bij de laatste grote uitbraak 1-2 jaar geleden faalde ze:
"
Ironically, one of the biggest security problems that Mac OS X has faced was the Flashback Trojan in April 2012, and none of the Mac anti-virus companies made much of a big deal about it at the time because none of them caught it before it was already identified as a problem.
"
Laat ik iets meer moeite steken in deze post, wat ik zelf doe en wat jij zou kunnen overwegen:
  • Werk onder een normaal account, NIET onder het beheerdersaccount(BA)! Log alleen in op het BA wanneer OS X je daar om vraagt.
  • Timmer je browser dicht, flashblock, addblock, no-scripts,etc etc
  • Encrypt je HDD met FileVault.
  • Time Machine aan, duh...
  • Blijf zo ver mogelijk vandaan bij JAVA, als het even kan installeer die gare meuk gewoon niet.
  • Koop Little Snitch (rule based firewall++) in de App Store van OS X, OS X Firewall kan dan uit.
  • Koop Cookie in de App Store van OS X
  • Gebruik sterke passwords en zorg voor een goed password management, zelf gebruik ik 1Password maar er zijn prima alternatieven.
  • Een virusscanner installeren omdat andere mensen wel eens Windows zouden kunnen gebruiken? Ik ben Sinterklaas niet, die andere mensen moeten hun zaken op orde hebben, punt. Daar hoef ik geen geld aan uit te geven of om te denken. Ik ga geen gare AV software draaien voor anderen (dit is moeilijker te verkopen in een bedrijfsomgeving, maar toch, zo denk ik er over ;) ).

[ Voor 36% gewijzigd door Grin op 21-01-2014 11:01 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Het punt niet niet zozeer mijn systeem, maar ik werk met mijn mbo in een windows omgeving op mijn werk. Dus ik merk zelf misschien niets van een windows virus, maar wil het zeker ook niet doorgeven aan collega's of klanten.

Dan is een scanner toch aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:46:
Het punt niet niet zozeer mijn systeem, maar ik werk met mijn mbo in een windows omgeving op mijn werk. Dus ik merk zelf misschien niets van een windows virus, maar wil het zeker ook niet doorgeven aan collega's of klanten.

Dan is een scanner toch aan te raden?
Jij WIL gewoon een scanner he? ;)
Hehehe prima hoor, zelf ben ik wel te spreken over Sophos en Kaspersky, beide zijn voor de Mac verkrijgbaar. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Haha, nee hoor. Maar hetis mijn eerste mac, en na mijn hele leven windows is het hebben van geen scanner wel even eng... En ik weet niet f ik het kan verkopen als ik door geen scanner te hebben, iemand met een windows machine besmet. Maar als jullie zeggen dat het echt niet nodig is...

En maakt het ook niet uit als ik ga internetbankieren met mijn mbp?

[ Voor 11% gewijzigd door mister9 op 21-01-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:13:
Haha, nee hoor. Maar hetis mijn eerste mac, en na mijn hele leven windows is het hebben van geen scanner wel even eng... En ik weet niet f ik het kan verkopen als ik door geen scanner te hebben, iemand met een windows machine besmet. Maar als jullie zeggen dat het echt niet nodig is...

En maakt het ook niet uit als ik ga internetbankieren met mijn mbp?
Als je de artikelen hebt gelezen en de tips volgt van mijn vorige post dan ben jij meer dan voldoende beveiligd. Wat jij wilt doen voor je mede Windows gebruikers moet je zelf weten, maar jouw machine is voldoende weerbaar m.b.t. schoftware (virussen/mallware/etc.).

"En maakt het ook niet uit als ik ga internetbankieren met mijn mbp?"
Nee, lees dit topic even goed door.

[ Voor 10% gewijzigd door Grin op 21-01-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ok. Thanks. Ik zie alleen little switch niet staan in de app store. Ik heb nu de standaard firewall inderdaad aan staan. FileVault staat uit zie ik. Moet die aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:22:
Ok. Thanks. Ik zie alleen little switch niet staan in de app store. Ik heb nu de standaard firewall inderdaad aan staan. FileVault staat uit zie ik. Moet die aan?
Snitch, met een N.
Lees jezelf even in bij de app, je moet wel weten wat je doet. En iets begrijpen van demons/processen binnen OS X. Het is niet voor iedereen een goede koop, je moet weten wat je doen op OS level.
FileVault moet zeker aan op een laptop, op een desktop kan je daar nog over discussiëren, bij een laptop niet. Aan die handel! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Grin op 21-01-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Ik zou zeggen:
Installeer geen Virusscanner. De enige virussen die je kan krijgen zijn grotendeels alleen mogelijk via root access, en de meeste keren kan dat alleen wanneer jij je wachtwoord ergens voor invult. Vul die dus alleen in als je weet waarvoor het is. Wees voorzichtig met het installeren van nieuwe functionaliteit of applicaties die werken met een installer i.p.v. drag 'n drop naar applicaties map.

Ik heb zover ik weet nog nooit een virus gehad op mijn mac. Ik zeg niet dat ik ze niet heb, ik heb er gewoon nog nooit last van gehad.

FileVault is encryptie voor je HDD. Als je er niets gevoeligs op zet, niets aan de hand, zet lekker uit. In praktijk zal er echter altijd wel een wachtwoordje hier en daar verschijnen op de hardeschijf. Zet 'm dus maar lekker aan, want het kan verder geen kwaad. Note bij inschakelen FileVault: Wachtwoord kwijt = Data kwijt. Geen discussie over mogelijk.
mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:13:
En ik weet niet f ik het kan verkopen als ik door geen scanner te hebben, iemand met een windows machine besmet. Maar als jullie zeggen dat het echt niet nodig is...
Je hebt ook speciale virusscanners voor mac die windows virussen herkent en kan verwijderen. Dit zou in theorie nuttig kunnen zijn, maar zelfs dat zou ik zelf nooit installeren. Stuur gewoon geen shit door naar anderen en stel altijd zelf je mail op en stuur alleen maar data door vanuit betrouwbare bronnen. Als het systeem van de ontvanger zo gevoelig is dat-ie zelfs via mail een virus kan krijgen, dan is de ontvanger gewoon een idioot of is het ontvangende systeem brak. Niet jouw verantwoordelijkheid.

[ Voor 54% gewijzigd door Gamebuster op 21-01-2014 11:30 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Grin schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:25:
[...]

Snitch, met een N.
Lees jezelf even in bij de app, je moet wel weten wat je doet. En iets begrijpen van demons/processen binnen OS X. Het is niet voor iedereen een goede koop, je moet weten wat je doen op OS level.
FileVault moet zeker aan op een laptop, op een desktop kan je daar nog over discussiëren, bij een laptop niet. Aan die handel! :)
Sorry, schreef het verkeerd, maar zocht goed. Little Snitch zie ik niet staan in de app store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:30:
[...]
Sorry, schreef het verkeerd, maar zocht goed. Little Snitch zie ik niet staan in de app store.
Little Snitch is ook nergens voor nodig. Maak je niet druk en ga lekker internetten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook little snitch omdat ik graag wil weten en bepalen welk programma het net op mag. Daarnaast had ik wel een tijd een virusscanner van sophos en een tijdje die van avast gehad.

Maar aangezien ze nooit wat vonden en wat inleeswerk over de beveiliging van Apple heb ik ze er weer afgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gamebuster schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:31:
[...]

Little Snitch is ook nergens voor nodig. Maak je niet druk en ga lekker internetten e.d.
Voor je veiligheid is het discutabel idd maar voor je privacy niet! Als ik zie hoe vaak processen willen verbinden met maps.google.com, facebook, linkedin, etc etc. En dan hebben we het over processen als Mail, games (Diablo 3 e.d, geen ranzige flash games dus), je browser, etc. die ineens verbinding willen maken met die site. Dus nergens voor nodig... Dat is gewoon niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Grin schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:39:
[...]

Voor je veiligheid is het discutabel idd maar voor je privacy niet! Als ik zie hoe vaak processen willen verbinden met maps.google.com, facebook, linkedin, etc etc. En dan hebben we het over processen als Mail, games (Diablo 3 e.d, geen ranzige flash games dus), je browser, etc. die ineens verbinding willen maken met die site. Dus nergens voor nodig... Dat is gewoon niet waar.
Ja, Little Snitch zou in theorie je privacy kunnen verhogen. In praktijk moet je je afvragen of je het gedoe waard is dat applicaties mogelijk raar gaan gedragen wanneer ze opeens bepaalde data niet kunnen opvragen. Ik zie Little Snitch zeker niet als aanrader voor iemand die net zijn 1e Apple heeft gekocht. Als je paranoide bent voor je privacy (of accugebruik, of netwerk gebruik) en/of alles wil finetunen, prima, maar naar mijn idee is dat niet de bedoeling voor iemand die net een macbook heeft gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 21-01-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gamebuster schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:44:
[...]

Ja, Little Snitch zou in theorie je privacy kunnen verhogen. In praktijk moet je je afvragen of je het gedoe waard is dat applicaties mogelijk raar gaan gedragen wanneer ze opeens bepaalde data niet kunnen opvragen. Ik zie Little Snitch zeker niet als aanrader voor iemand die net zijn 1e Apple heeft gekocht. Als je paranoide bent voor je privacy (of accugebruik, of netwerk gebruik) en/of alles wil finetunen, prima, maar naar mijn idee is dat niet de bedoeling voor iemand die net een macbook heeft gekocht.
Kijk, dat is al een stuk genuanceerder dan "nergens voor nodig".
Ik zet er duidelijk bij dat het geen applicatie is voor iedereen.
"In praktijk moet je je afvragen of je het gedoe waard is dat applicaties mogelijk raar gaan gedragen wanneer ze opeens bepaalde data niet kunnen opvragen."
Ik gebruik Little Snitch al jaren en kan je vertellen dat dit niet waar is. Als je weet wat je doet is er niks aan de hand, LS geeft met geen enkele applicatie problemen(!).
Dat je mij nu, indirect, neerzet als paranoïde over privacy, prima. Dat zouden m.i. meer mensen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gamebuster schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:44:
[...]

Als je paranoide bent voor je privacy (of accugebruik, of netwerk gebruik) en/of alles wil finetunen, prima, maar naar mijn idee is dat niet de bedoeling voor iemand die net een macbook heeft gekocht.
Nou nou, als je wilt weten welke servers er allemaal contact met je computer willen leggen zonder dat je daar toestemming voor gegeven hebt, ben je dan al paranoïde? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Ik sta er nog steeds van versteld dat zo vaak het advies gegeven wordt om geen virus scanner te installeren.

Er zijn geen redenen waarom OSX niet kan getarget worden en er zijn exploits in the wild. Al zullen ze er waarschijnlijk pas op komen nadat je zelf een fout hebt gemaakt.

Zelf gebruik ik sophos op de mac, deze is free en je merk niet dat hij er op staat. Zie het als een aanvuling op wat gezond verstand ;)

Little Snitch -> kende ik nog niet, bedankt.

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 14:39
Maar om nog bij je vraag te blijven. Ik gebruik Avast op me MBA, en tegenwoordig met de SSD storage maakt het je systeem nou niet echt trager. Ik merk er zo goed als niets van en het filterd in elk geval al een hoop bij de mail eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Sorki schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:05:
Ik sta er nog steeds van versteld dat zo vaak het advies gegeven wordt om geen virus scanner te installeren.
Sja, meningen verschillen nu eenmaal, veel Tweakers zullen deze post ook wel zien als die van een arrogante Mac gebruiker... Anyway, ik zie er het voordeel niet van in op dit moment. Als er daadwerkelijk een acute uitbraak is is jouw virusscanner waarschijnlijk nog niet eens voorzien van de laatste definities.

Little Snitch is ook meer een programma voor je eigen gemoedsrust en controle dan dat het je systeem veiliger maakt. Als je geen rare obscure software installeert dan is er niks aan de hand. Daarnaast, als je niet wil dat je systeem connecties maakt met servers, dan moet je simpelweg geen computer gebruiken met Internet. Privacy ben je toch al kwijt op het moment dat je verbonden bent met Internet. :)

Ik ben juist overgestapt naar een Mac om mijn computer zonder zorgen te gebruiken, niet om elke minuut van de dag bang te zijn een virus op te lopen en een controlfreak te zijn... De dag dat er daadwerkelijk iets van serieuze aard uitbreekt (wat tot nu toe nog steeds niet het geval is geweest) praten we wel verder.

De enige situatie waar ik persoonlijk wel voordeel zie in een virusscanner op een Mac is om Windows virussen niet te verspreiden naar Windows computers via bijv. de mail in een zakelijke omgeving of iets dergelijks.

[ Voor 27% gewijzigd door Frietsaus op 21-01-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Frietsaus schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:46:
[...]

Little Snitch is ook meer een programma voor je eigen gemoedsrust en controle dan dat het je systeem veiliger maakt. Als je geen rare obscure software installeert dan is er niks aan de hand. Daarnaast, als je niet wil dat je systeem connecties maakt met servers, dan moet je simpelweg geen computer gebruiken met Internet. Privacy ben je toch al kwijt op het moment dat je verbonden bent met Internet. :)
[...]
De redenatie -en dan met name de logos- van deze passage vind ik, op zijn minst, bijzonder.
"Als je geen rare obscure software installeert dan is er niks aan de hand."
Zie mijn vorige reacties, dat ligt veel genuanceerder. Ook programma's als Mail, Diablo 3, Safari en legio andere NIET obscure software maken verbinding met sites waarvan ik denk: waarom, niks ervan! *click: uit*

"Daarnaast, als je niet wil dat je systeem connecties maakt met servers, dan moet je simpelweg geen computer gebruiken met Internet. Privacy ben je toch al kwijt op het moment dat je verbonden bent met Internet."
Op zoveel nonsense (geen scheldwoord maar een subjectieve constatering van mij) kan ik niet eens inhoudelijk reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik kan trouwens little Snitch echt niet vinden. Even voor de duidelijkheid, ik open gewoon de App Store die op mijn mac voorgeinstalleerd staat, en daar voer ik als zoekopdracht littls switch uit (lijk wel een amateur hoe ik dit zit uit te leggen)... Maar daar vind ik 'm niet. Jullie wel gewoon, in die store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:08:
Ik kan trouwens little Snitch echt niet vinden. Even voor de duidelijkheid, ik open gewoon de App Store die op mijn mac voorgeinstalleerd staat, en daar voer ik als zoekopdracht littls switch uit (lijk wel een amateur hoe ik dit zit uit te leggen)... Maar daar vind ik 'm niet. Jullie wel gewoon, in die store?
My bad, staat niet in de App Store.
Maar nogmaals, ga even goed na of je voldoende kennis hebt voordat je dit programma koopt. Het is echt niet voor iedereen geschikt. Probeer eerst even de trial, bevalt het dan kan je de aanschaf overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Grin schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:02:
[...]
"Daarnaast, als je niet wil dat je systeem connecties maakt met servers, dan moet je simpelweg geen computer gebruiken met Internet. Privacy ben je toch al kwijt op het moment dat je verbonden bent met Internet."
Op zoveel nonsense (geen scheldwoord maar een subjectieve constatering van mij) kan ik niet eens inhoudelijk reageren...
Hier heb ik toch even mee gelachen. Na enkele pogingen op diezelfde 2 zinnen te reageren heb het opgegeven.

Meningen verschillen inderdaard arrogante macgebruiker ;)

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Grin schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:02:
[...]

De redenatie -en dan met name de logos- van deze passage vind ik, op zijn minst, bijzonder.
"Als je geen rare obscure software installeert dan is er niks aan de hand."
Zie mijn vorige reacties, dat ligt veel genuanceerder. Ook programma's als Mail, Diablo 3, Safari en legio andere NIET obscure software maken verbinding met sites waarvan ik denk: waarom, niks ervan! *click: uit*
Precies, waarvan jij DENKT. Klinkt een beetje als controlfreak in mijn oren. Ik ga me dus echt geen zorgen maken om software van notabene Apple zelf (man, als je dat al niet vertrouwt gebruik dan geen Mac)... Heb wel wat nuttigers te doen met mijn tijd.

Overigens voor TS, dit is wel een interessant artikel:
http://www.thesafemac.com/mmg-antivirus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 09:48
Ikzelf heb Sophos anti-virus draaien. Gratis en erg simpel te gebruiken. Heb nooit iets kenbaars gemerkt aan de snelheid met betrekking tot het draaien van deze scanner.

MIJN advies(aangezien het vrijwel allemaal meningen hier zijn): Wel installeren, gewoon omdat het kan en voor de zekerheid. Je merkt er naar mijn mening (vrijwel) niets van.
Frietsaus schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:16:
[...]

Precies, waarvan jij DENKT. Klinkt een beetje als controlfreak in mijn oren. Ik ga me dus echt geen zorgen maken om software van notabene Apple zelf (man, als je dat al niet vertrouwt gebruik dan geen Mac)... Heb wel wat nuttigers te doen met mijn tijd.

Overigens voor TS, dit is wel een interessant artikel:
http://www.thesafemac.com/mmg-antivirus/
off: Wat een vreselijk lelijke site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik kan me voorstellen dat iemand in bepaalde gevallen een virusscanner op OSX wil draaien. Ik draai op mijn iMac geen virusscanner, maar op mijn Macbook wel, omdat ik die ook wel gebruik voor mijn werk. Daarom vindt ik het juist dat ik ook effort steek in beveiliging van mijn Macbook en om te voorkomen dat ik een windows virus doorgeef.

Probleem is wel om de juiste virusscanner te vinden. Ze zijn allemaal bepaald niet van de kwaliteit je zou verwachten. Ik heb vele scanners uitgeprobeerd en sommigen werken echt problematisch of werken zeer irritant.
Heb Virusbarrier, Kaspersky, Bitdefender, Eset security scan, Sophos, Norton, f-secure etc. geprobeerd.
Ik heb een tijdje Virusbarrier gebruikt, echter de 2013 versie had nogal wat bugs. Ik ben uiteindelijk blijven steken bij Norton. Ik en ik weet vele met mij hebben bedenkingen bij de producten van Norton, echter mijn ervaring is dat de laatste versie van Norton Internet security erg prettig werkt. Vlot, niet vertragend en niet te nadrukkelijk op de voorgrond.
Nadeel is dat de Mac versie erg duur is, maar de oplossing is Norton 360 wat je ook recht geeft op de Mac versie en is prijs technisch voordeliger voor meerdere systemen. (windows en/of mac system)

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:13
Ik heb clamav draaien, weinig resources, gebruik het alleen om mn mail en download folder in de gaten te houden. Plukt zo nu en dan wat verdachts op in downloads van usenet ed. Heb het eigenlijk voornamelijk om mijn collega's met windows te beschermen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door casparz op 23-01-2014 14:47 ]

Pagina: 1