• EasyBoarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 22:29
Beste Tweakers,

Het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst een reactie zette in dit forum.
Maar omdat ik altijd goed geholpen ben, waag ik wederom een gokje.

Ik heb een relatief oude pc die ik tot voor kort als server gebruikte. Ik zag kans om deze pc te upgraden; van een Intel E6700 naar een Q9450.

Wat nu, ik heb de CPU koeler er af gehaald (niet getrokken maar voorzichtig bewogen tot hij los kwam) en daarna de cpu vergrendeling er af gehaald waarna ik de cpu er uit haalde.

Tot mijn schrik merkte ik dat er wat koelpasta tussen de pinnetjes leek te zitten. Ik heb het geprobeerd weg te halen met een stukje keukenrol. Lijkt goed te gaan. Niet veel later zie ik dat er pinnetjes scheef zitten (misschien door mijn poging de koelpasta te verwijderen). Ik heb deze geprobeerd recht te buigen maar dit is niet gelukt. Ik heb de cpu er toch in gedaan en de pc aangezet. Hij gaat netjes aan, maar ik krijg geen beeld of reactie van de BIOS (piepjes, heb wel een pc speaker).

Hierna heb ik het met de oude (E6700) cpu geprobeerd. Ook geen reactie.

Mijn eerste angst was, dat het mobo de geest had gegeven, maar nu ik aan het kijken ben voor een ander mobo denk ik aan iets anders. Kan het zijn dat ik mijn cpu's gesloopt heb door ze te plaatsen terwijl er gebogen pinnetjes onder zaten?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dat kan ja, maar over het algemeen geven CPU's niet zo snel de geest. Dat je niet in de POST geraakt met gebogen pinnen is natuurlijk niet zo verwonderlijk. Kan je ze niet voorzichtig terug recht buigen?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• EasyBoarder
Terug buigen is inderdaad niet gelukt. Wat ik vergeten te vermelden ben, is dat sommige pinnetjes ook iets hoger lijken te staan dan de rest en op meerdere plekken op hetzelfde pinnetje gebogen zijn. Ik heb dit werkelijk nog nooit gezien..

Het is inderdaad niet gek dat ik niet tot de POST kom :) maar ik heb op dit punt geen maatstaaf waaraan in kan zeggen dat de cpu's nog leven, snap je? Ik heb dit op deze manier nog nooit mee gemaakt, dus ik zou het fijn vinden als jullie aardige mensen hier wat ervaringen met me kunnen delen :) ;)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als je ze niet meer terug recht kan buigen lijkt het me tijd voor een nieuw moederbordje. De kans dat je CPU's nog werken is best groot, zoals ik al zei, over het algemeen geven die niet zo snel de geest.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• EasyBoarder
Oke, bedankt Petervanakelyen!

Ik ga mijn hoop vestigen op een nieuw bordje en mijn server weer de lucht in krijgen.
Mogen er tweakers zijn met andere ervaringen, of misschien dezelfde, post gerust! :)

Nogmaals bedankt.

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:12
Wat betreft je Q9450, het kan zijn dat de chipset op je moederbord deze processor niet ondersteund. Welk type moederbord is het?

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:31
Je kan de pinnetjes goed terugbuigen d.m.v. een vulpotlood. Dan kan je het pinnetje in de punt van het vulpotlood doen en hem goed terugbuigen.
Ik heb dit al vaker gedaan en meestal werken ze hierna weer. Gebruik voldoende lichr en een vergrootglas als het kan.

Succes

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Vreemd dat je een pinnetje niet kan terugbuigen - het is geen hard staal oid. Ik gebruik meestal een pincet en vooral veel rust en concentratie, niet gehaast willen doen. Als het pinnetje breekt, ben je verder van huis.

Wat bedoel je met pinnetjes die hoger staan? Heb je de upgrade tweedehands gekocht, weet je zeker dat die wel goed is?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

Nemesizz

Untouchable

E-razor1984 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 00:42:
Wat betreft je Q9450, het kan zijn dat de chipset op je moederbord deze processor niet ondersteund. Welk type moederbord is het?
Ben het hier mee eens. Voordat je (te) druk maakt om die pinnen, check eerst eens of het bord uberhaubt die Q9450 wel ondersteunt. Dat de socket overeen komt zegt helaas niet alles, veel oudere S775 ondersteunen niet altijd 45nm CPU's (zoals de E8000 of Q9000 serie).

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Nemesizz schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:41:
[...]

Ben het hier mee eens. Voordat je (te) druk maakt om die pinnen, check eerst eens of het bord uberhaubt die Q9450 wel ondersteunt. Dat de socket overeen komt zegt helaas niet alles, veel oudere S775 ondersteunen niet altijd 45nm CPU's (zoals de E8000 of Q9000 serie).
Uhm, hij heeft toch aangegeven dat de oude CPU het ook niet doet, dus ondersteuning van de nieuwere cpu kan wel een rol spelen maar niet meer bij het bepalen of het mobo het nog doet. Hoe dan ook zou ik toch gewoon de pinnetjes rechtzetten alvorens je weer een cpu erin prikt.

• Jolke
analogworm schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:44:
[...]

Hoe dan ook zou ik toch gewoon de pinnetjes rechtzetten alvorens je weer een cpu erin prikt.
Dat sowieso inderdaad... :Y

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

Nemesizz

Untouchable

analogworm schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:44:
[...]

Uhm, hij heeft toch aangegeven dat de oude CPU het ook niet doet.
Overheen gelezen.... :o

• EasyBoarder
@ Iedereen

Inderdaad, de oude cpu werkt ook niet.
Uiteraard heb ik na gezocht welke cpu support het mobo heeft (Asus Striker Extreme) en de Core 2 Quad staat er netjes tussen.

Ik heb geprobeerd in alle rust de pinnetjes terug te buigen. Dit is gelukt bij 3 van de 4 pinnetjes. De 4de is helaas afgebroken.. Desondanks toch geprobeerd met beide cpu's, maar geen reactie. Ik vrees dat dit het einde betekend van mijn (verder goed werkend) moederbordje.. ;(

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
easyboarder schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:46:

... De 4de is helaas afgebroken.. Desondanks toch geprobeerd met beide cpu's, maar geen reactie. ...
Vervelend voor je dat het dan toch mislukt is, mare die pinnetjes zitter er ook niet voor niets he :+

[ Voor 9% gewijzigd door analogworm op 20-01-2014 20:50 ]

• EasyBoarder
analogworm schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:50:
[...]

Vervelend voor je dat het dan toch mislukt is, mare die pinnetjes zitter er ook niet voor niets he :+
Haha, ja, gelijk heb je. Ik had gelezen over iemand die hetzelfde probleem had (ook een afgebroken pinnetje) en hij had het toch geprobeerd in de hoop dat het pinnetje toch contact zou maken. Bij hem lukte het. Ik denk dat ik net op de verkeerde plek een breuk heb o.i.d.

Helaas, ik denk dat ik nu alles geprobeerd heb. Op straks een mobo lenen van een collega op hoop van zegen dat de cpu('s) nog werken

• Jolke
Dat ligt er maar net aan waar het pinnetje afbreekt. Op zich zijn alle pinnetjes functioneel lijkt mij, maar als het pinnetje niet op de aansluiting met de CPU gebroken is maar halverwege het pinnetje zelf, dan zou het nog contact kunnen maken met de socket. :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:26
Jolke schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 09:31:
Dat ligt er maar net aan waar het pinnetje afbreekt. Op zich zijn alle pinnetjes functioneel lijkt mij
Zelfs dat niet. Ongeveer de helft van de pinnen zijn voeding/ground pinnen. Als je er daar een of een paar van mist ga je dat normaal gesproken niet merken. Pas bij overklokken of extreme omstandigheden levert dat problemen op.

• Jolke
Dat begrijp ik. Ik bedoelde dan ook meer dat elke pin een functie heeft - en voeding/ground is ook een functie - en er geen redundand pinnen zijn.

• EasyBoarder
Ik ben er al achter gekomen dat het afgebroken pinnetje zich in een 'data gebied' op het socket bevind. Dus op zich logisch dat hij dienst weigert denk ik

• Jolke
Linkje waar je dat gevonden hebt?

Maar dan lijkt het me einde oefening en tijd om een nieuwe te kopen.

• EasyBoarder
Dit is het plaatje waar ik het over had:

http://i9.photobucket.com...r%20stuff/BSEL1333Mod.jpg

In het data deel zit mijn geroken pinnetje

Verwijderd

het is een oude post maar ik heb het nu ook maar ik heb er van geleert
nooit de procesor eruit halen gewoon schoonmaken in de socket
vroeger zaten die pinnetjes op de processor toen heb ik ook meermaals processoren vernield ddor de pinnetjes te buigen
dus gewoon in de socket laten altijd save
Pagina: 1