Toon posts:

Newbie: Samenstellen HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben voor mijn woonkamer op zoek naar een alternatief voor mijn Raspberry Pi (Waarom? Traag.) en Xtreamer Sidewinder 3 (Waarom? Geen XBMC.) Beiden passief gekoeld en dus geluidloos.

Mijn voorkeur gaat uit naar een muisstille en snelle HTPC die via een USB boot XMBC/Openelec content afspeelt vanaf mijn QNAP TS-119P+ en zeer goed weergeeft op mijn Samsung UE50ES6710. Deze content bestaat voornamelijk uit 1080p en Bluray 3D ISO films. Daarnaast dient de PVR backend (TVheadend) zeer vlot te draaien binnen XBMC/Openelec. De SSD dient voor boot t.b.v. Linux Ubuntu of Windows 8.1.

Ik heb met mijn minimale kennis 8)7 de onderstaande configuratie opgesteld:

MSI FM2-A75IA-E53
Kingston ValueRam 4GB
AMD A serie A8-5500
Sea Sonic S12II-430
Kingston SSDNow V300 60GB
Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100
SilverStone MILO ML04

Graag ontvang ik jullie kritische advies :N of deze combinatie voldoet (wellicht is het zelfs overkill?). Daarnaast de vraag waar ik de aankoop en assemblage kan regelen.

Alvast bedankt.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit mag in DAA. ;)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Op zich prima, maar inderdaad wel een beetje overkill. Wat voor behuizing zoek je? Iets in dit formaat? Je kan ook iets kleiner (en passief) gaan door pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter icm een Intel i3 te nemen. Neem wel een moederbord met 19v aansluiting zoals pricewatch: Asus H81T (let op SODIMM geheugen).

Deze setup zou in de woonkamer misschien wat mager zijn (vooral qua aansluitmogelijkheden), maar voor op de slaapkamer ideaal.

Overigens is er met jouw setup ook niet zo heel veel mis. Echter zou ik in jouw geval voor een ander moederbord gaan: pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail dit is een zeer compleet moederbord, met een nieuwere chipset (A88X) en de mogelijkheid om er een nieuwe Kaveri APU in te stoppen (FM2+ socket).

Daarnaast is 4GB inderdaad genoeg. Kijk bij de webshop naar keuze welk specifiek geheugen het beste is. 1600MHz geeft de beste prijs/prestatie.

De 430W voeding is nogal overkill bij een systeem wat minder dan 100W verbruikt. pricewatch: be quiet! System Power 7 300W is een mooie voeding voor een mooie prijs en daarnaast mooi stil en efficiënt bij lage belasting.

Waarom zou je een losse SSD plaatsen wanneer je van USB boot? Verder is die Kingston V300 een prima ding voor z'n geld.

Qua koeler zou ik de gewone shuriken vervangen door de big shuriken. Een paar euro duurder, maar stiller door de grotere fan die op een lager toeren draait.

Qua assemblage en aankoop moet je even kijken waar het door jou uitgekozen systeem het goedkoopste is. Dit kun je doen door alle componenten via de pricewatch in een wenslijst te zetten en op bereken bestelkosten te drukken. Vervolgens kun je zien welke webshops het goedkoopste zijn (stel wel even in dat je van maximaal 1 shop wilt bestellen). Op de website van de shop kun je wel vinden of ze aan assemblage doen en wat dat kost. Tip: ik heb goede ervaringen met Afuture.

[ Voor 70% gewijzigd door jaapsander op 20-01-2014 16:46 ]

Verwijderd

De i3 in de passieve Akasa is een goede optie. Je hebt geen enkele fan dan :). De i3 zorgt ervoor dat je 3D content kunt afspelen. Je hebt met de eerder genoemde ASUS H81T meer aansluitingen dan op een NUC en met de volwaardige i3 een stuk meer kracht :). Bij de passieve behuizing wordt aangeraden om te kiezen voor een T-processor met een TDP van 35W: pricewatch: Intel Core i3 4130T Boxed

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Een passieve configuratie spreekt mij zeker aan. Alleen vraag ik mij af of dit voldoende koelt met een dergelijke krachtige CPU en GPU. Daarnaast heb ik onvoldoende kennis om hier, o.b.v. mijn wensen, een goede config voor op te zetten.

Ik kreeg o.b.v. mijn wensen ook nog de onderstaande tip. Weleens bekeken maar nooit in overweging genomen.

- Intel Next Unit of Computing Kit (Intel® Core i3-3217U processor en Intel® HD 4000 Graphics)
- Corsair 8GB
- Kingston SSDNow mS200

Hoe moet ik deze NUC beoordelen t.o.v. de HTPC configuratie? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 18:37 ]

Verwijderd

Meer info over die Akasa behuizing kun je vinden in deze reviews: http://www.silentpcreview...ler_Fanless_Thin_ITX_Case
productreview: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter review door JvS

De NUC kan prima dienen als XBMC media player. Dit wordt veel gedaan zie XBMC topics en in dit forum: Mediaspelers en HTPC's De grafische unit in deze processor speelt ook 4K en 3D content af. Of dit ook onder XBMC kan weet ik niet. Je moet echter wel de nieuwste NUC kiezen voor 4K content en op de nieuwste NUC zit ook USB 3 en infrarood.: pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i3-4010U

4GB geheugen is voldoende. Als SSD moet je kiezen voor de mSATA versie omdat er geen normale harde schijven of SSD's in de NUC passen. De processor is langzamer dan een normale i3 ook de T versies omdat dit laptop processors zijn. De CPU is echter voor een HTPC, internet en Office krachtig genoeg. Het energieverbruik van een NUC ligt denk ik ook flink lager omdat er gebruik wordt gemaakt van laptop processors. De NUC heeft wel een fan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op basis van alle informatie ben ik tot een 4tal configuraties gekomen (gallery: superstition).

Een stuk wijzer maar daardoor ook meer vragen... 7(8)7

Nogmaals kort mijn wensen:
- Krachtige en stille of geluidloze HTPC
- XBMC (of variant)
- 1080p Bluray 3D ISO (streaming vanaf NAS)
- TVheadend (via Dreambox)
- Windows 8.1 (t.b.v. surfen, beperkt gaming)

Wie kan de voor- en nadelen tegen elkaar afzetten?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
De configuraties zien er op zichzelf goed uit. Persoonlijk zou ik niet zo snel voor de NUC gaan. Voor hetzelfde geld heb je gewoon minder krachtige hardware en de behuizing is ook niet passief (laptop koeling met klein ventilatortje + een beetje stof = irritant geluid). Wat wel een voordeel is, is dat dit kastje een iR oog heeft.

De i3 met de passieve Akasa behuizing heeft mijn voorkeur. Mooi compact systeem, krachtige hardware, helemaal stil. Voor de huiskamer weinig uitbreidingsmogelijkheden, maar voor in de slaapkamer ideaal.

Als je de ruimte hebt is een AMD systeem in een silverstone kast ook mooi, maar neem dan geen A8 of A10. Pak gewoon een A6 en je hebt voor een scherpe prijs een zeer compleet systeem. Overigens zou ik bij je bovenste setup de fancontroller en 1 casefan weglaten. Met een A6 verbruikt het systeem bijna niks en heb je de airflow niet nodig. CPU fan en Casefan kun je aansluiten op het moederbord en via de bios het toerental instellen.
Pagina: 1