Toon posts:

niet benaderbare lege partitie op SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de SSD van mijn vriendin haar PC staat een lege partitie zonder file format van zn 18 Gig.

er staat echter geen OEM of Recovery partitie op. nu is mijn vraag of ik deze zonder enig probleem kan verwijderen en merge met de C: partitie.

alvast bedankt :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja, maar het kan je performance op den duur gaan kosten. Zeker als je OS of drive geen TRIM ondersteund.

(20% is een getal wat je dan wel vaker leest, maar wat ik niet onderbouwd zie)

[ Voor 28% gewijzigd door leuk_he op 19-01-2014 15:29 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-01 15:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Samsung SSD's ondersteunen TRIM maar er wordt alsnog aangeraden door hun software om ruimte over te laten. En SSD's presteren ook slechter als ze bijna vol zitten.

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 13:41
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 15:20:
Op de SSD van mijn vriendin haar PC staat een lege partitie zonder file format van zn 18 Gig.

er staat echter geen OEM of Recovery partitie op. nu is mijn vraag of ik deze zonder enig probleem kan verwijderen en merge met de C: partitie.

alvast bedankt :)
Deze partitie is een Over-Provisioning van je SSD.

Verwijderd

Je kunt je huidige partitie 'extenden' door rechts erop te klikken. Dan kun je hem groter maken en wat van de 18GB ongebruikte ruimte afsnoepen. Bedenk wel dat hierdoor de SSD minder overprovisioning tot zijn beschikking heeft.

Hier kun je ongeveer zien hoe die verhouding ligt. Bedenk dat 0.10 neerkomt op 10% spare space, terwijl 6,7% standaard is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iUuFcNd0tMhoyCKRYKy8KuyU/full.jpg

Hoe lager hoe beter. 1.0 op de verticale as betekent dat de SSD dubbel zo snel slijt. Performancedegradatie gaat grofweg hand in hand met write amplificatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 16:06 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:14
6.7% spare space, dus zou TS's SSD een grootte van 256GB hebben?

Dit doet me herinneren aan tot de rand vullen van een writable CD... het gaf je extra ruimte, maar minder datagarantie.

Verwijderd

6,7% is gewoon het verschil tussen GB en GiB.

Alle SSDs hebben spare space; zonder spare space geen write remapping.

Hardeschijven die b.v. 4TB zijn, zijn in werkelijkheid b.v. 3,6TiB. Bij SSDs is dit niet zo. Een SSD van 256GB heeft 256GiB (niet GB, GiB) aan ruimte. Het verschil tussen 256GB en 256GiB is 6,7% en die ruimte wordt onder andere gebruikt voor spare space.

SSDs zoals M500 hebben daarnaast nog RAID5 bitcorrectie - dat verlaagt de bruikbare ruimte verder van 256GB naar 240GB. Vandaar de afwijkende groottes (120/240/480/960). Dat is precies 1/16e die wordt opgeofferd; oftewel één die van de in totaal 16 dies.

• Jolke
Thanks, da's nog eens een goede uitleg, nooit geweten :)

Verwijderd

Topicstarter
zo veel reacties :) ik ga kijken wat ik met al deze informatie kan doen. hartstikke bedankt allemaal!

dus als ik het goed begrijp kan ik de eerste partitie (op onderstaand plaatje) verkleinen naar 6.7% van de gehele schijf, en de rest mergen met de primaire partitie zonder al te veel degradatie?

http://postimg.org/image/71t2tk1bl/

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 20:16 ]

• Jolke
Nu ik naar je plaatje kijk, begrijp ik er weinig van... je hebt een 60GB SSD, waarvan 18GB niet gepartitioneerd is. Dit heeft - volgens mij - niets te maken met hetgeen is besproken hierboven. Gewoon bij je 40GB partitie erbij nemen.

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 13:41
Die 18.58GB kan nooit Over-Provisioning zijn idd.
Even ervan uitgaan dat de SSD 60GB is dan zou er ongeveer 6GB aan Over-Provisioning moeten staan.

Wat je kan doen is de complete 18.58GB bij de C schijf trekken en dan het programma van je SSD downloaden en via die weg de Over-Provisioning instellen (zou ongeveer 6GB moeten zijn)
Pagina: 1