Dedicated sound card op een PC is nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Hoi iedereen,

Ik heb mezelf een tijdje geleden een (voor mij) vrij stevige speaker setup aangeschaft met een Denon AVR-X2000. Nu had ik mijn PC hierop aangesloten en kon ik gebruik maken van ofwel de Realtek chip via Optical Out of de Nvidia HD audio driver door de HDMI kabel.

Het geluid dat ik kreeg via HDMI was afschuwelijk, maar stond me wel toe om 5.1 audio te ontvangen. De Realtek chip geeft dan weer best helder geluid, maar staat blijkbaar enkel stereo geluid toe.

Nu stel ik me de vraag, configureer ik het verkeerd? Want ik zou net denken dat ik het geluid gewoon moet laten doorstromen naar de versterken waarna deze het signaal decodeert. Volgens mij doen die audio chips dingen die ik ze niet vraag.

Nu zit ik na te denken om een Xonar van Asus aan te kopen, maar is dit nuttig?

Veel dank

Verwijderd

Er gaat iets fout met het HDMI geluid, dat zou gewoon goed (perfect) moeten zijn, aangezien digitaal. Dingen als 'best een helder geluid' bestaan niet in de digitale wereld. Waarschijnlijk een bitrate mismatch tussen de output en de receiver. Stel de output in op een bitrate die de receiver ondersteund.

Waar wil je het voor gebruiken? Voor films of voor games? Hier zit wat verschil tussen, aangezien voor films het geluid al in DD/DTS geëncodeerd is, en dit voor games on-the-fly moet gebeuren. Om games in 5.1 te krijgen over een digitale link heb je dus 'DD-live' of 'DTS-connect' nodig, en dikke kans dat je on-board geluidskaart dit niet ondersteund en een dedicated kaart wel. Voor films zou het geen verschil moeten maken, aangezien de stream dus zo op de output (zonder tussenkomst van geluidskaart) gezet kan worden, en zou er geen enkel verschil moeten zijn tussen een dedicated of on-board geluidskaart, en zou je ook gewoon 5.1 over S/PDIF optical moeten kunnen krijgen. Ergens gaat er dus iets fout in je drivers/instellingen oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 13:27 ]

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Die HDMI NVIDIA drivers ondersteunen dat wel denk ik. Je kan in de configuratie effectief aangeven welke boxen je wil gebruiken in games en in welke opstelling.

Probleem is daarbij wel dat de kwaliteit echt niet goed is, in hoge tonen krijg ik er echt geen helder geluid meer uit, het klinkt zelfs als gekraak. Ik moet ook het volume helemaal opendraaien om iets te horen. Er loopt daar inderdaad wat mis.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je de boel toch digitaal uitstuurt, maakt het niet uit dat het via je onboard of HDMI gaat, een extra geluidskaart gaat je daar ook niet bij helpen.

Kwaliteitsverschillen tussen geluidskaarten merk je voornamelijk via de analoge outputs, niet de digitale omdat dan je receiver de conversie doet. :)

Aannames zijn fataal.