1 poort "Per-port power switching" USB-hub alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 17:43
Beste Tweakers,

Voor mijn huiskamer PC, ook wel bekend als de Spin, ben ik op zoek naar iets wat als 1 poort "Per-port power switching" USB-hub kan dienen.

Mijn Spin is een pricewatch: Lian Li PC-T1B die ik mooi weggewerkt heb in een hoek van het plafond:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/10nut8y.jpg

Omdat het in de avonduren een beetje donker kan zijn in mijn hoekje heb ik mijn Spin voorzien van 2 ogen. Oftewel 2 USB LED leeslampjes.

Deze ogen zou ik graag softwarematig aan/uit kunnen zetten. Omdat het geen echt USB apparaat is, maar enkelt de USB poort gebruikt om aan zijn stroom te komen is het niet mogelijk om deze softwarematig uit te zetten met een programmaatje zoals hub-ctrl.

De enige oplossing die ik heb kunnen vinden is om een USB-hub er tussen te plaatsen die Per-port power switching ondersteunt. Alleen kom je dan gelijk op meerdere poort hubs uit.

Weet 1 van mijn mede-Tweakers hier misschien een goede 1 poort oplossing voor?

Mvg,

Stefan

[ Voor 0% gewijzigd door stefan14 op 19-01-2014 12:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik kan wel een simpele oplossing verzinnen met een Arduino. Sluit dat ding aan op USB, heb je voeding ervoor en een UART kanaal/COM terminal. Via die COM-terminal softwarematig instructies sturen naar de Arduino die de leds zal schakelen wanneer jij wil. Profit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^, neem een Arduino Nano (= klein en erg goedkoop op Ebay te vinden) en laat die de LED's aan en uitzetten mbv commando's die je via de terminal of een daarvoor gemaakt programmaatje kan sturen.

edit: Zie bijvoorbeeld http://bildr.org/2011/01/arduino-serial/ , dat doet wat jij wil :)

edit2: Wel even rekening houden met het stroomverbruik van de LED's, de Arduino kan maar een beperkte hoeveelheid stroom leveren (20mA per output zo uit mijn hoofd). Dan zou je evt een transistor er tussen kunnen zetten, de USB-voeding van de leds via een transistor laten lopen die aan de Arduino hangt.
Afbeeldingslocatie: http://sebastianpatten.files.wordpress.com/2011/02/transistor-switch-logical-entities.jpg
(Vervang Netduino door Arduino)

Als transistor zou je een 2N2222A kunnen nemen, maar dan mag de stroom niet boven de 500mA liggen, 500mA is bij USB2.0 normaal gesproken de limiet dus zou goed moeten zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door Raven op 19-01-2014 15:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 17:43
Bedankt voor jullie reacties! ik ga mij eens verdiepen in een Arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je er nog een printerpoort op hebt kan je vrij makkelijk dat als een I/O poort gebruiken. Ook met een seriele poort is dat mogelijk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden