Toon posts:

Mid-range PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een mid-range PC in elkaar zetten.

De PC zal worden gebruikt voor e-mail, browsen, tekstverwerking, PowerPoint, Spider Solitaire en het beheer/ bekijken van foto's en video's (geen Photoshop of videobewerking). Een low-budget PC lijkt voldoende voor taken als deze, maar ik wil betrouwbare en moderne componenten van kwalitatief goede fabrikanten. Daarnaast moet de PC snel zijn. Om die reden noem ik het eerder een mid-range PC. Hopelijk kan de PC dan minstens 5 jaar en hopelijk zelfs 7 jaar mee.

De configuratie die ik in gedachten heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Asus H81M-PLUS€ 47,50€ 47,50
1Antec VSK-3000E€ 25,-€ 25,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 73,30€ 73,30
1Samsung SN-506AB Zwart€ 64,49€ 64,49
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 42,99€ 42,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,25

De PC is niet bedoeld voor veeleisende taken, daarom heb ik gekozen voor een kleine behuizing die micro-ATX ondersteund.

Vervolgens een simpele processor met geïntegreerde graphics, omdat er geen 3D games zullen worden gespeeld en de enige visuele taak eigenlijk 'weergeven' zal zijn. Het moederbord is ook eenvoudig, vandaar de keuze voor H81. Wel heb ik gekozen voor een moederbord met 4 USB3.0-aansluitingen en HDMI om dus aan mijn eis van modern te voldoen. Hierdoor kan nieuwe randapparatuur dat USB3.0 ondersteund ook op de hoogst mogelijke snelheid opereren en de HDMI-aansluiting is voor een nieuwer scherm met HD-kwaliteit.

Ik heb getwijfeld tussen 4 GB of 8 GB RAM. Uiteindelijk toch voor 2x 4 GB gekozen, omdat multitasken dan beter mogelijk is, ookal gaat het om simpele taken. Software wordt denk ik namelijk veeleisender waardoor 8 GB een betere keuze is met het oog op de komende 6 jaar.

Ook de keuze voor SSD is omdat ik wil dat de PC up-to-date is. De traditionele HDD uit de vorige PC kan dan functioneren als grote opslag en backup.

Voor de voeding denk ik dat Seasonic een goed merk is en dat de S12-serie betrouwbaar is na het internet te zijn afgestruind.

De Blu-ray brander is om eventueel films te kijken van HD-kwaliteit en alle mogelijke media te kunnen branden.

Waar ik nu benieuwd naar ben, is wat jullie ervan denken. Ik zie elke opmerking met interesse tegemoet. Waar heb ik bijvoorbeeld steken laten vallen of juist veel te hoog ingezet?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hoezo geen usb 3.0 kast? Check de cooler master n200/300. Een g3420 zal ook voldoen ipv de i3. Bespaar je weer wat mee.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
De bluray drive gaat niet passen, die in je huidge build is een slimline, bedoeld voor kleine behuizingen/laptops. Een 5,25 inch is werkt beter, is goedkoper en past wel.
Verder mag de voeding iets minder, dit systeem zal misschien nog geen 100W trekken. Zoals je zelf al zei is dit wel een erg betrouwbare voeding, voor de prijs moet je het niet laten.
Met jouw eisen kan je ook prima met een pentium af, alleen als je het geld ervoor hebt kan je een i3 nemen, maar echt verschil zal je niet merken.
Neem een andere behuizing, deze is ten eerste niet meer modern qua uiterlijk en qua mogelijkheden is hij ook erg achterhaald, geen USB 3.0 op de voorzijde bijvoorbeeld. Zoals Stef al zegt, de cooler masters zijn in dit prijssegment prima kasten.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Het heeft mij verder geholpen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:18

P_Tingen

omdat het KAN

Check Flaat in "Kleine Desktop voor ouders" over de toegevoegde waarde van de i3.

... en gaat over tot de orde van de dag