Toon posts:

In Europa geproduceerde componenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een compleet nieuw systeem bouwen voor thuisgebruik. De componenten moeten zoveel als redelijkerwijs mogelijk uit Europa komen. Dat wil zeggen: geproduceerd in Europa, door een Europees merk. Het liefst binnen de Europese Unie, anders liefst uit kandidaat-lidstaten.

Het budget is zo'n 800 euro. Ik houd er rekening mee dat ik geen optimale prijs - kwaliteit verhouding zal hebben en dat een aantal componenten misschien helemaal niet in Europa worden gemaakt. In dat geval het liefst wel een Europees merk.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 13:05 . Reden: Typos corrigeren ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:51

Rmg

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:19:
Ik wil een compleet nieuw systeem bouwen voor thuisgebruik. De componenten moeten zoveel al redelijkerwijs mogelijk uit Europa komen. Dat wil zeggen: geproduceerd in Europa, door een Europees merk. Het liefst binnen de Europese, anders liefst uit kandidaat-lidstaten.

Het budget is zo'n 800 euro. Ik hou er rekening mee dat ik geen optimale prijs - kwaliteit verhouding zal hebben en dat een aantal componenten misschien helemaal niet in Europa worden gemaakt. In dat geval het liefst wel een Europees merk.
Zowel intel, AMD en via zijn niet Europees, Intel en AMD hebben dan beiden nog wel fabrieken in Europa staan. CPU word dus al moeilijk

verder kan eigenlijk zo 1 2 3 geen enkel Europees merk van computeronderdelen noemen.

Ook even de vraag hoe ver je er in wil gaan. Opzich ben je met een Medion PC klaar dat is een Duits bedrijf. Hoewel daar weer een AMD/Intel CPU inzit, nvidia/radeon/club3d gpu een asus/msi/asrock moederbord wat dan weer geen Europa is.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Gaat niet lukken en zeker niet voor €800,-. Het laatste Nederlandse computermerk Tulip is alweer een tijdje geleden ter ziele gegaan. Andere Europese computermerken kan ik zo niet noemen. En dan nog zullen bijna alle onderdelen die in die Europese computer zitten in Azië, en dan hoofdzakelijk China, geproduceerd zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door sjaool op 19-01-2014 00:42 ]

"When you grow up your heart dies"

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

In europa geproduceerd is echt moeilijk, er zijn hooguit wat fabs [de beruchte Dresden fab van AMD bijv.[al weet ik niet zeker of die nog bestaat]] in Europa.

Verder is Fractal Design een Zweeds merk, Trust is volgens mij Nederlands en Nexus [kasten, fans en voedingen] ook. Maar, ga maar van allemaal uit van allemaal aziatische producenten.

Mobo-bakkers zijn volgens mij allemaal aziatisch,

Dus, onmogelijk.

Maar, zelfs al zou je het voorelkaar weten te krijgen, dan heb je nog software nodig. Misschien dat er paar Europese linux-versies zijn, maar Microsoft is natuurlijk een no-go. Alle Google diensten kun je vergeten [G-mail, Youtube, maps, translate, zoekmachine zelf] en ook Adobe software is Amerikaans. Europese browsers ken ik niet, net als europese officeprogramma's.

[ Voor 30% gewijzigd door RobinHood op 19-01-2014 00:44 ]

People as things, that’s where it starts.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31

Thomg

Aww yiss

Club3d is nederlands trouwens.
Maarja, ook gefabriceerd in china.

Verwijderd

Waarom alleen uit EU?

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Be Quiet is Duits, maar alles wordt natuurlijk in de lageloonlanden gemaakt...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je ook genoegen neemt met enkel design...
Kast: Fractal
Voeding: BeQuiet
Processor: AMD waarschijnlijk, ze hebben een fabriek in duitsland.
Moederbord: Niet dat ik me kan voorstellen.
Opslag: Nope.
Geheugen Nnnope.
Videokaart: Club3d.
Koeling: Noctua.

Als de VS ook kan gaat het wel lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 19-01-2014 02:43 ]

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Waarom zelf niet eerst onderzoeken naar de haalbaarheid en dan pas vragen of anderen nog suggesties hebben voor betere/andere merken? Beetje lui dit.

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06-2025
Nou, nou wat een eurofilie... zoals al genoemd gaat het voor de echte hardware(chips) heeel lastig worden. Daar doen we in Europa niet zoveel mee. Op een kast en nog wat andere dingen na, is het allemaal van Amerikaanse bedrijven en wordt het doorgaans in China (en nog wat lagelonenlanden) gebakken. Dat wordt 'm dus niet. En waarom zou je het zo graag willen, dat is wel de grootste vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt allemaal! Met de paar opties die er zijn ga ik zeker verder. Wat niet kan dat kan niet, maar dat weet ik nu in ieder geval zeker.

Het kan wel even duren voordat ik weer terugkom om een update te posten overigens, ik kan op dit moment niet zo goed zien en niet zo goed typen (gelukkig is er SwiftKey!). Ik heb namelijk MS, een wisselende maar chronische ziekte. @Slechdt, ik zou het ook niet lui willen noemen. Ben al blij dat ik iets kan, hoewel straks met kleine schroefjes een grote uitdaging is. Maar het is nou eenmaal zo leuk om zelf een systeem te bouwen. Ook als ik kerngezond zou zijn, vond ik de bijdragen van Rmg, sjaool, VasZaitsev, Tomg, ACSG_Vergan en SirKartoffel veel leuker dan de jouwe. Thx jongens en meisjes / heren en dames

Verwijderd

Topicstarter
Waarom Europees, goeie vraag.
Gewoon omdat het kan, maar dat is eigenlijk niet waar.
Vanwege de privacy wetgeving, maar dat blijft lastig te beoordelen.
Vooral omdat ik het mooi zou vinden als Europa hier goed in wordt en ik de bedrijven die er zijn graag wil steunen.
Beetje eurofilie inderdaad ;)

Maar alleen wat redelijkerwijs mogelijk is. Zelf kon ik geen merk bedenken, maar ik heb hier nuttige informatie gekregen. Nogmaals dank :)

Verwijderd

Topicstarter
Excuus voor alle typos. Ik doe mijn best, maar die vervelende MS....

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 12:33:
Excuus voor alle typos. Ik doe mijn best, maar die vervelende MS....
Geeft niet, wist je dat je je post kon editten, of lukt dat niet? :S

Maar er moet vast wel ergens een europese ram fabrikant in de pricewatch staan. We hebben zoveel in de pricewatch :o

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Thx Stef602, meteen gedaan. Nu ff uitrusten... Tot snel allemaal :)

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je bent een paar jaar te laat, in 2008 is Qimonda failliet gegaan. Dat was een Duitse producent van RAM, maar daar kan je dus niks meer krijgen. Voor zover ik weet zijn er verder geen Europese producenten meer, westerser dan Amerika kan je RAM niet krijgen (Kingston, Corsair, OCZ).

Moederbord heb ik wel goed (beter) nieuws: ACube Systems is een Italiaans bedrijf, maakt moederborden volgens de productpagina helemaal in Italië :) Ik weet alleen niet of je daar moderne plankjes krijgt, het ziet er allemaal een beetje oud uit. Anders moet je ook hier naar Amerika gaan uitwijken.

HDD kan je kijken naar Philips, ik weet alleen niet of ze ook echt zelf de HDD's maken (en of ze dat nog steeds doen, ziet er oud uit). Siemens schijnt ze ook te hebben gemaakt, hier kan ik alleen niets over vinden.

Fractal Design Core 1100 review

Verwijderd

Thomg schreef op zondag 19 januari 2014 @ 02:42:
Als je ook genoegen neemt met enkel design...
Kast: Fractal
Alleen het ontwerp zal in Zweden gemaakt worden, kast zelf niet.
Voeding: BeQuiet
Be Quiet maakt de voedingen sowieso niet natuurlijk, uiterlijk zal wel in Duitsland bedacht worden, maar voeding zelf door FSP, HEC, Seasonic tegenwoordig.
Processor: AMD waarschijnlijk, ze hebben een fabriek in duitsland.
AMD heeft geen fabrieken meer, die zijn allemaal afgestoten.
Videokaart: Club3d.
Hooguit het ontwerp van de koeler, nee wacht eerder de kleurtjes en reclame. :p
Koeling: Noctua.
Waarschijnlijk hetzelfde als de rest.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Jan, als ik eerlijk ben doe je al genoeg voor europa als je je componenten hier lekker uit de winkel koopt. Je betaald btw, etc... zoals je ziet wordt bijna niets in europa geproduceert. Als ik jou was was ik gewoon voor een bang for buck systeem gegaan en had ik een plaatje van europa als bureaubladachtergrond gezet.

jan, ik ga eens kijken of je topic richting daa (desktop aankoop advies) kan worden getrapt! Daar hoort ie namelijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door Frozen op 19-01-2014 15:48 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou zelf eerder kijken naar open software, ik betwijfel eerlijk gezegd of videokaarten, cpu's en voedingen data verzenden naar de VS.

Software is veel gevaarlijker daarin, ook denk ik eerlijk gezegd dat je daar meer mensen mee steunt dan met europese chips kopen.

People as things, that’s where it starts.

• nukidin247
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2025
VasZaitsev schreef op zondag 19 januari 2014 @ 15:53:
Ik zou zelf eerder kijken naar open software, ik betwijfel eerlijk gezegd of videokaarten, cpu's en voedingen data verzenden naar de VS.

Software is veel gevaarlijker daarin, ook denk ik eerlijk gezegd dat je daar meer mensen mee steunt dan met europese chips kopen.
De TS heeft nooit gezegd dat dat zijn achterliggende gedachte is. De VS is trouwens niet de enige boosdoener op deze wereld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 12:29:
Vanwege de privacy wetgeving, maar dat blijft lastig te beoordelen.
De TS zegt niet direct de VS maar dat suggereert hij wel omdat hij onderdelen puur uit EU wil.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik stel voor dat je voor deze keer kiest voor internationale bedrijven en je volgende tv bij Philips koopt.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 15:36:
[...]
Alleen het ontwerp zal in Zweden gemaakt worden, kast zelf niet.

[...]
Be Quiet maakt de voedingen sowieso niet natuurlijk, uiterlijk zal wel in Duitsland bedacht worden, maar voeding zelf door FSP, HEC, Seasonic tegenwoordig.

[...]
AMD heeft geen fabrieken meer, die zijn allemaal afgestoten.

[...]
Hooguit het ontwerp van de koeler, nee wacht eerder de kleurtjes en reclame. :p

[...]

Waarschijnlijk hetzelfde als de rest.
Er staat toch "design" of ben ik nou mal?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
VasZaitsev schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:41:
Maar, zelfs al zou je het voorelkaar weten te krijgen, dan heb je nog software nodig. Misschien dat er paar Europese linux-versies zijn
Linux is ontstaan in Finland, dat lijkt me vrij Europees.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hippocampus schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:51:
Ik stel voor dat je voor deze keer kiest voor internationale bedrijven en je volgende tv bij Philips koopt.
Mwa, dat zijn Philips branded televisies van TP-Vision, een joint-venture. Beter koop je dan een scheerapparaat van Philips; een groot deel van de componenten van scheerapparaten wordt nog wel in Nederland gemaakt.

Ik heb het topic tevens verplaatst naar DAA, omdat het om een geheel systeem gaat. Op zich kan ik begrijpen dat de discussie eerst in CAA was, omdat het over componenten gaat. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 19-01-2014 19:25 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:19:
Ik wil een compleet nieuw systeem bouwen voor thuisgebruik. De componenten moeten zoveel als redelijkerwijs mogelijk uit Europa komen. Dat wil zeggen: geproduceerd in Europa, door een Europees merk. Het liefst binnen de Europese Unie, anders liefst uit kandidaat-lidstaten.

Het budget is zo'n 800 euro. Ik houd er rekening mee dat ik geen optimale prijs - kwaliteit verhouding zal hebben en dat een aantal componenten misschien helemaal niet in Europa worden gemaakt. In dat geval het liefst wel een Europees merk.
Hoe is het nu afgelopen?

Pagina: 1