Geluid raspberry pi over home cinema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:11
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het geluid aansluiten op mijn home cinema set dat afkomstig is van tv/raspberry pi.

Wat heb ik reeds geprobeerd:
1) raspberry via HDMI aangesloten op home cinema set (video in) en vervolgens via de HDMI out naar de tv. Resultaat: wel beeld, geen geluid over cinema (alleen interne luidspreker tv geeft geluid als ik deze terug zet op optie interne luidspreker).

2) raspberry pi aangesloten op tv met HDMI, vanuit de tv wit+rood kabeltje voor audio links/rechts naar home cinema set. Zelfde resultaat als bij 1.

Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, het is een tijd geleden dat ik zaken op de cinema set heb aangesloten.

Wie helpt mij uit de brand en heeft het verlossende advies?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Waar gebruik jij je pi mee? Openelec of iets dergelijks? Waar staat de geluidsuitvoer op afgesteld?

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:12

FeaR

In GoT we trust

Over welke home cinemaset hebben we het? Indien deze beschikt over HDMI Processing zou optie 1 goed moeten werken. Indien je HDMI Switching hebt valt dat al af.

En idem over de TV. Optie 2 zou ook moeten werken mits je echt de analoge Audio Out gepakt hebt en dit - eventueel - in de settings in hebt gesteld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik heb een Sony set, weet het type zo even niet maar is een jaar of 6 oud. Maar het kan dus een instelling in de pi zijn begrijp ik? (Ben er nog niet zo bekend mee)

Ik ga even kijken in de audio opties van de pi.

Edit:
Opties pi zijn HDMI of analoog uit, ik neem aan dat dit HDMI moet zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 18-01-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Het ligt niet bij je bron (de Pi). Deze stuurt immers beeld en geluid over HDMI. Anders heb je ook geen beeld en geluid op de TV. Maar ik twijfel of je home cinema wel HDMI Processing heeft, al is dat zonder type dus niet te zeggen. Waarom de tweede niet werkt is me een raadsel (waar ik van uit ga dat je alles goed aan hebt gesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
FeaR schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:03:
Het ligt niet bij je bron (de Pi). Deze stuurt immers beeld en geluid over HDMI. Anders heb je ook geen beeld en geluid op de TV. Maar ik twijfel of je home cinema wel HDMI Processing heeft, al is dat zonder type dus niet te zeggen. Waarom de tweede niet werkt is me een raadsel (waar ik van uit ga dat je alles goed aan hebt gesloten).
Stapje verder: heb de optical kabel uit mijn ps3 gehaald en deze op de tv digital output gestopt en dat werkt dus.
Ligt het probleem dat andere poorten op mijn tv geen out maar in zijn?

Wat ik niet begrijp is waarom er een HDMI in out op de reciever zit als dit niet zou werken?

Type receiver str-ks1100 van Sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

martinusz schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:10:
[...]
Stapje verder: heb de optical kabel uit mijn ps3 gehaald en deze op de tv digital output gestopt en dat werkt dus.
Zoals gezegd ligt het probleem ook niet bij je bron.
Ligt het probleem dat andere poorten op mijn tv geen out maar in zijn?
Lastig te zeggen aangezien je nog steeds geen merk en type van de TV hebt genoemd en niet elke TV Audio uitgangen heeft.
Wat ik niet begrijp is waarom er een HDMI in out op de reciever zit als dit niet zou werken?
Zoek eens op "HDMI Swtiching" (wat jouw Sony heeft) en "HDMI Processing" wat je eigenlijk zou willen hebben. In het kort komt het er op neer dat je aan switching eigenlijk niets tot weinig hebt, het scheelt alleen wat kabels naar de TV. Oudere receivers hebben nog switching en je zag het ook veel op dit soort kant en klare setjes, het is goedkoper dan Processing.
Type receiver str-ks1100 van Sony
Zie pagina 20 van de handleiding bij de HDMI-aansluitingen:
Het beeld en geluid worden uitgevoerd naar een televisie of projector.
Let wel dat je op deze manier van aansluiten (audio door de TV) niet verzekerd bent van 5.1 geluid aangezien niet elke TV dat uitstuurt. Dolby Digital 5.1 wil nog wel lukken, maar DTS eigenlijk haast nooit. Maar meer opties heb je eigenlijk niet aangezien de Raspberry alleen digitaal uitstuurt via HDMI waar je home cinema niet mee om kan gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 18-01-2014 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dan ligt het "probleem" dus aan de tv kant, die optical lijkt de enige output kanaal dat beschikbaar is. Tv is samsung le40c750

Ik snap nog steeds het nut niet om HDMI over de receiver te laten lopen als deze niet het geluid "eruit" haalt en het beeld doorgeeft maar beide en er dus feitelijk niets mee doet maar alleen een doorgeef luik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je kan het bij meerdere apparaten neerleggen waar het probleem nu echt ligt. Je kan ook de Pi de schuld geven voor het niet hebben van een andere digitale audio out.

Betreffende de HDMI Switching, dat is puur zodat je dus minder kabels naar de TV hebt. Maar in je audiomeubel heb je er juist meer omdat je voor audio nog een kabel moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
FeaR schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:41:
Je kan het bij meerdere apparaten neerleggen waar het probleem nu echt ligt. Je kan ook de Pi de schuld geven voor het niet hebben van een andere digitale audio out.

Betreffende de HDMI Switching, dat is puur zodat je dus minder kabels naar de TV hebt. Maar in je audiomeubel heb je er juist meer omdat je voor audio nog een kabel moet leggen.
Maar wat is dan de functie van de HDMI in en out op deze reciever?

Want nu heb je met HDMI:
Bron -> in receiver out -> tv -> receiver

Is toch raar dat dit erop zit terwijl je er dus niet het geluid direct uit kan halen?
Of ik begrijp het nog steeds niet ;)

Ik moet morgen even met kabels gaan schuiven want nu zit mijn ps3 zonder geluid van de digital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

martinusz schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:56:
[...]
Maar wat is dan de functie van de HDMI in en out op deze reciever?
Switchen (what's in a name...). In jouw geval dus twee keer HDMI naar de Sony en één keer naar de TV. Als je weet dat er ook receivers waren met drie of vier HDMI In's dan scheelt dat in HDMI kabels naar de TV. Zeker omdat TV's vroeger niet extreem veel HDMI ingangen hadden.
Want nu heb je met HDMI:
Bron -> in receiver out -> tv -> receiver
Dat van TV naar de receiver hangt van de bron af. Als je je PS3 neemt hoeft dit namelijk niet: beeld (en geluid) naar de TV en voor audio is er de Optische uitgang om het geluid in 5.1 naar de receiver te brengen. Dat is dus het punt waarom het met de Pi niet gaat: die heeft niet veel uitgangen. Met de PS3 had je het namelijk wel werkend hoe het zou moeten.

Maar met HDMI Switching moet je dus altijd twee kabels naar de receiver leggen: HDMI voor beeld en daarnaast nog een kabel voor geluid.

De meerwaarde van HDMI Switching is klein en dat is vast ook de reden dat je het niet meer ziet.
Ik moet morgen even met kabels gaan schuiven want nu zit mijn ps3 zonder geluid van de digital.
Als de PS3 beeld en geluid over HDMI stuurt naar de TV heb je nog steeds geluid over de home cinema. De TV zet het geluid gewoon door via de Optical Out. Maar zoals gezegd heb je dan vrijwel zeker geen DTS 5.1 en Dolby 5.1 is de vraag.

Voor de Pi kan je de oplossing van door de TV behouden of je koop een splitter die HDMI in pakt en dat uitpakt tot een HDMI Out en een Digital Audio Out. De Optical Out zet je dan rechtstreek op de Sony.

Voor de PS3 zou ik gewoon een tweede optische kabel halen, de Sony heeft namelijk meerdere optische ingangen. Of je doet het in één keer goed en neemt een nieuwe home cinema met HDMI Processing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
FeaR schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:06:
[...]

Switchen (what's in a name...). In jouw geval dus twee keer HDMI naar de Sony en één keer naar de TV. Als je weet dat er ook receivers waren met drie of vier HDMI In's dan scheelt dat in HDMI kabels naar de TV. Zeker omdat TV's vroeger niet extreem veel HDMI ingangen hadden.

[...]

Dat van TV naar de receiver hangt van de bron af. Als je je PS3 neemt hoeft dit namelijk niet: beeld (en geluid) naar de TV en voor audio is er de Optische uitgang om het geluid in 5.1 naar de receiver te brengen. Dat is dus het punt waarom het met de Pi niet gaat: die heeft niet veel uitgangen. Met de PS3 had je het namelijk wel werkend hoe het zou moeten.

Maar met HDMI Switching moet je dus altijd twee kabels naar de receiver leggen: HDMI voor beeld en daarnaast nog een kabel voor geluid.

De meerwaarde van HDMI Switching is klein en dat is vast ook de reden dat je het niet meer ziet.

[...]

Als de PS3 beeld en geluid over HDMI stuurt naar de TV heb je nog steeds geluid over de home cinema. De TV zet het geluid gewoon door via de Optical Out. Maar zoals gezegd heb je dan vrijwel zeker geen DTS 5.1 en Dolby 5.1 is de vraag.

Voor de Pi kan je de oplossing van door de TV behouden of je koop een splitter die HDMI in pakt en dat uitpakt tot een HDMI Out en een Digital Audio Out. De Optical Out zet je dan rechtstreek op de Sony.

Voor de PS3 zou ik gewoon een tweede optische kabel halen, de Sony heeft namelijk meerdere optische ingangen. Of je doet het in één keer goed en neemt een nieuwe home cinema met HDMI Processing ;)
toon volledige bericht
Het kwartje valt nu!!

Ik kijk even voor de ps3 nu zit de humax pvr ook via optical, maar daar gebruik ik geen 5.1, dan leg ik liever de ps3 direct aan de receiver want dat werkt perfect!

Pagina: 1