Okay dames en heren! Mijn xubuntu 13.10 HTPC, NAS-server, Webdev test-server is door een stroomstoring gehavend geraakt. Het systeem wilde aanvankelijk niet booten. Met een Ubuntu Live-Usb kwam ik erachter
- dat de ESP-partitie in Fat32 (draait UEFI) een "Dirty sticky bit" had geset (zoiets), deze is verwijderd.
- Ook heb ik de 3 btrfs-partities (/ , /home en /srv ) en heb deze met het commando 'btrfs filesystem scrub' uitgevoerd. Alle 3 de partties geen meldingen, dus lijkt mij goed.
- Daarna heb ik 'btrfs filesystem balance PadNaarGemounteHomePartitie' uitgevoerd. Dit is een RAID1-partitie. Ik dacht misschien is daar iets gaar van. Nu deze heeft gerund en geen output.
- Daarna boot Ubuntu en ik zie vervolgens de grafische loader, daarna is zwartscherm met links bovenin stilstaande cursor, er is vrij lang disk-activiteit (zie ik een HDD-LED)
- Via een volgende bootpoging kwam ik in terminal [ctrl+alt+f1] en alles wat ik doe krijg ik bij gebruiker '/var/lib/iets :No space left.
- Met df -Th zie ik geen partitie waar meer dan 81% van ingebruik is (is /srv en / is 77%)
- met sudo elke keer vraagt systeem om password onthoud dus niets en ook werkt dat TAB-toets niet. Dit zorgt wederom voor een /var/lib/jadajadajadaa No space left. Het lijkt alsof /var vol is maar dat is geen aparte partitie.
- free -m zie ik dat geheugen niet volloopt
- top geeft ook niet aan dat proces 100% cpu gebruikt ofzo
[ Voor 4% gewijzigd door johan2009 op 18-01-2014 20:05 ]