Denon AVR 2807 + Marantz PM7001 of duurdere surroundreceiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-07 20:14
Op het moment bezit ik de volgende (relevante) componenten:

Reciever:
- Denon AVR 2807

Speakers:
- B&W DM 603 S3
- B&W LCR600
- B&W DM601 S3
- Rel Q200E

Laatst hoorde ik bij een audiozaak een goede stereoversterker in werking. Het enige wat ik op dat moment dacht is: Dit wil ik.

Het doel is dus eenvoudig: Ik wil een beter stereobeeld. Mijn Denon AVR 2807 laat mijns inziens te wensen over qua stereobeeld. Verder voldoet hij aan al mijn eisen. De vraag is dus heel simpel, als ik wat extra geld kan investeren zal ik dan meer hebben aan een losse stereoversterker, zoals de Marantz PM7001 of is het een verstandigere keuze om mijn versterker te verkopen en een duurder model surroundreceiver op te halen, zoals de Marantz 9200?

De duurdere surroundreceiver is puur een voorbeeld, ik zoek namelijk wel een met een phono ingang.

Ik verwacht nog €250 - €300 te kunnen krijgen voor mijn receiver. De Marantz zou ongeveer €225,- mogen kosten. Dat maakt dat een duurdere surroundreceiver tweedehands op zo'n 450-500 mag uitkomen maximaal.

Alle hulp en suggesties zijn altijd welkom! :P
Daarbij moet ik nog even melden dat ik enkel qua versterking ben bereid te kopen/verkopen, mijn speakerset hecht ik te veel waarde aan. Ik kijk ook te veel films om me puur op stereo te richten.

Ik zal alles tweedehands kopen en nieuwprijzen zijn daarom ook irrelevant. Te nieuwe onderdelen zijn dus ook te duur waarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Bierdopje120 op 18-01-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-08 10:43
Bierdopje120 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:57:
Mijn Denon AVR 2807 laat mijns inziens te wensen over qua stereobeeld.
Ook als je alle geluids "verbeteringen" en DSP-snufjes en dergelijke uit zet? Dus op (Pure) Direct, Through, of hoe dat ook mag heten bij Denon.

[ Voor 5% gewijzigd door Brad Pitt op 18-01-2014 16:05 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Ja, pure direct inderdaad. Dat heb ik altijd ingeschakeld als ik muziek luister. Ik heb in mijn computer een relatief goede (maar ook weer niet de beste) geluidskaart zitten met een redelijke Burr Brown DAC. Dit is een Creative X-Fi Titanium HD. Deze heb ik analoog verbonden met mijn Denon, waarna ik de Denon op pure direct zet.

Daarnaast heb ik hem ook verbonden voor alle surround functies (de PC is mijn belangrijkste geluidsbron) met een digitale toslink verbinding. Ik uiteraard ook vergeleken hoe de verschillen zijn met het geluid in stereo als ik de DAC in de receiver of de DAC in de geluidskaart gebruik en heb bevonden dat de geluidskaart mij een betere geluidskwaliteit geeft. Hier zit het probleem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:25

FeaR

In GoT we trust

Bierdopje120 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:57:
Laatst hoorde ik bij een audiozaak een goede stereoversterker in werking. Het enige wat ik op dat moment dacht is: Dit wil ik.
Je hebt dus geen één op één vergelijk gehad. Altijd risicovol om daar keuzes door te maken. Ik weet niet welke speakers er aan de goede stereoversterker hingen, maar dat kan al verschillen. En daarnaast heb je nog de ruimte/akoestiek en de afstelling. Als de ene set maar één dB harder speelt dan zal dat voor jouw oren al beter zijn. Ik ben van mening dat een surroundreceiver op Pure Direct met alle DSP en EQ uitgeschakeld gelijk zou moeten klinken aan een stereoversterker. Al zijn er ook weer mensen die juist DSP en EQ willen omdat dat soort software alles gelijk kan trekken.
Ik verwacht nog €250 - €300 te kunnen krijgen voor mijn receiver. De Marantz zou ongeveer €225,- mogen kosten. Dat maakt dat een duurdere surroundreceiver tweedehands op zo'n 450-500 mag uitkomen maximaal.
Ik denk niet dat je dat voor een AVR-2807 gaat krijgen. Het is een verouderde receiver met eigenlijk geen HDMI, HDMI Switching (wat de AVR-2807 heeft) is iets waar men niet warm voor loopt. Een oudere receiver met HDMI Processing is dan meer in trek. Maar ik zie AVR-2809's voor prijzen weggaan waar jij je AVR-2807 denkt weg te doen. Een AVR-3808(A) zit een honderd of wat hoger qua prijs.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Mijn prijsschatting voor mijn receiver heb ik gemaakt op basis van marktplaats, waar twee op staan voor respectievelijk €295 en €300. Wat precies de verschillen zijn in HDMI-functies die jij beschrijft ken ik eerlijk gezegd niet. Ik heb er een HDMI kabel in en er gaat beeld naar mijn TV via een andere HDMI kabel en het geluid komt uit de receiver. Wat, naast 3D, willen mensen nog meer uit een HDMI kabel halen als ik vragen mag?

Ik begrijp dat de vergelijking wellicht niet reëel is, toch geloof ik niet dat een surround receiver van 1200 euro nieuw met alle functies die die heeft qua stereobeeld ook maar in de buurt komt van een 500 euro stereoversterker. Puur omdat de surroundversterker veel meer functies en mogelijkheden heeft, waarvoor betaald moet worden. Een simpele rekensom laat dan zien dat er bij een stereoversterker een veel groter deel daadwerkelijk naar stereoversterking kan gaan.

Mocht de versterker niet bevallen, dan kan ik hem natuurlijk weer verkopen voor het geld. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar kan altijd een back-up plan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bierdopje120 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:58:
Mijn prijsschatting voor mijn receiver heb ik gemaakt op basis van marktplaats, waar twee op staan voor respectievelijk €295 en €300. Wat precies de verschillen zijn in HDMI-functies die jij beschrijft ken ik eerlijk gezegd niet. Ik heb er een HDMI kabel in en er gaat beeld naar mijn TV via een andere HDMI kabel en het geluid komt uit de receiver. Wat, naast 3D, willen mensen nog meer uit een HDMI kabel halen als ik vragen mag?
Ik pak de wat betrouwbaardere sites en fora om de prijzen te beredeneren. Marktplaats is veelal onrealistisch qua vraagprijs, maar je mag vragen wat je wilt natuurlijk. Ik geef alleen aan dat ik voor een AVR-2807 niet dergelijke bedragen over zou hebben.

Overal waar ik zoek staat dat de AVR-2807 HDMI Switching heeft. Dus dom beeld en geluid de receiver in via de HDMI In en via de HDMI Out er weer uit. Wat jij beschrijft, dus beeld alleen via de HDMI Out en geluid over de speakers, is HDMI Processing. Dus of je hebt geen AVR-2807, of de beschrijving van de AVR-2807 klopt niet of je hebt toch nog extra kabels aangesloten voor audio.

Met HDMI 1.4 heb je ook nog dingen als HDMI ARC om je vraag te beantwoorden. Verder heeft de AVR-2807 geen HD Audio aan boord waar mensen toch wel warm voor lopen.
Ik begrijp dat de vergelijking wellicht niet reëel is, toch geloof ik niet dat een surround receiver van 1200 euro nieuw met alle functies die die heeft qua stereobeeld ook maar in de buurt komt van een 500 euro stereoversterker. Puur omdat de surroundversterker veel meer functies en mogelijkheden heeft, waarvoor betaald moet worden. Een simpele rekensom laat dan zien dat er bij een stereoversterker een veel groter deel daadwerkelijk naar stereoversterking kan gaan.
Prijsverschil valt op zich wel mee tussen een receiver en een stereoversterker. Het is ook een stukje markt: neem als ander voorbeeld een pre/pro: dat zijn receivers die minder aan boord hebben dan een gelijke receiver en waar je toch veel meer voor mag betalen.

Ik zeg alleen dat er meer achter verschil in geluid zit dan alleen de aansturing. En het deel van de stereoversterker tegen een surround receiver, daar zijn - net als met kabels, CD-spelers en alles in deze wereld - talloze discussies over te vinden die allemaal wat anders zeggen. In blinde ABX-testen komt er veelal uit dat het verschil dan een stuk minder (tot niet) wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk persoonlijk niet dat je met 225 euro aan stereo versterking echt verschil gaat merken met de 2807.
Je hebt het zelf al over tweedehands, maar dan nog. Sowieso zou ik gaan kijken naar een power amp en geen geintegreerde. Je wil immers alleen maar extra versterking. Je Denon heeft pre outs en daar kun je als het goed is het volume van regelen.
Waar gaat een leuke Emotiva tweedehands voor Fear?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Emotiva UPA's voor onder het budget van TS, XPA's een paar honder euro hoger en een XPR doen een paar honderd onder de nieuwprijs vanwege de extreem hoge verzendkosten (die gaan alleen op pallet naar Europa). Maar een tweedehands Rotel, Parasound of Marantz MAA kan ook grappig zijn.

Andere optie zou nog een stereoversterker met HT Passthrough op de Denon aansluiten en dan de stereobronnen rechtstreeks daarop. Heb je voor de fronts dedicated stereo (voor- en eindversterking) en met films gewoon 5.1 met extra eindversterking. Want begin me nu af te vragen wat TS wil aangezien hij eventueel versterking wil verkopen maar de 5.1 niet.

[ Voor 52% gewijzigd door FeaR op 18-01-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is ook een optie inderdaad. Vraag is zijn die tweedehands beschikbaar in het budget van TS, is een vrij recent iets als ik me niet vergis.
De andere vraag is zou een UPA daadwerkelijk verschil bieden boven de Denon. Eigenlijk wil je dat thuis even uittesten en dan zal je toch wel nieuw moeten kopen.

edit: Staat net een UPA200 voor 200 euro op htforum zie ik.

[ Voor 9% gewijzigd door wagenveld op 18-01-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Of iemand vinden met een versterker die hem bij je thuis wil demonsteren. Ik heb laatst mijn XPA's nog meegenomen naar iemand van HT Forum voordat hij tot aanschaf over ging. Puur om te testen of het wat zou brengen. En het bracht zeker wat extra's: laag was meer gecontroleerd en het midden en hoog kwam meer los van de speaker. Het algehele stereobeeld ging er op vooruit mits je van een geluid houdt wat echt in your face is, kan me voorstellen dat niet iedereen dat even lekker vind luisteren. Waren overigens op papier niet eens lastige speakers met 93 dB/m rendement en 8 Ohm. Maar wel 10" units dus relatief groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
@ Fear: de versterking willen verkopen zou voor een duurdere surroundreceiver zijn. De keuze is: stereoversterker erbij of eindversterker erbij of surroundreceiver vervangen. Indien de keuze op het laatste komt zal ik waarschijnlijk nog door blijven sparen eerst.

Als ik dan al een Emotiva UPA 200 zou kopen tweedehands, blijft natuurlijk de vraag hoe ze matchen met mijn B&W's. Langzamerhand denk ik dat ik te snel dit topic heb opgestart en dat de keuze wel duidelijk is. Ik zal waarschijnlijk beter kunnen gaan voor een upgrade in surroundreceiver. Dit zal (verwacht ik?!) ook een verbetering geven stereo. Als ik dan 200 euro weg zou leggen en daarbij de mijne zou vervangen zou ik wel een oudere Marantz 9200 kunnen halen (zonder Phono?) of een Denon 4306 of een Arcam AVR 300 Pioneer VSX LX70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Die Marantz 9200 is een aantal klasses hoger dan je 2807, maar ook een stuk ouder. Je zult dus wel een hoop mogelijkheden missen zoals HDMI. Een betere optie zou dan een SR8001/2 zijn of, als je die betaalbaar kan vinden, een SR9600. Een Denon AVR-4306 is qua opties iets uitgebreider dan een SR8001, maar qua opbouw meer vergelijkbaar met een SR7001/2 (maar nog steeds een uitstekende receiver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Ik vond het vrij lastig om de Marantz naast de Denon te plaatsen, maar jij zegt dus dat een 4306 vergelijkbaar is met de SR7001? De 3808 van Denon vervolgens weer met de SR6004? Ik dacht namelijk dat de SR6004 naast de 2808/9 stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bierdopje120 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:10:
De 3808 van Denon vervolgens weer met de SR6004? Ik dacht namelijk dat de SR6004 naast de 2808/9 stond
Marantz SR6004 staat ook meer naast de Denon AVR-2809 naar mijn inziens. De SR6004 heeft wel wat opties meer zoals Dual HDMI Out, maar een klasse hoger zou ik hem daardoor niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Volgens die theorie zou de Denon 3808 een klasse zijn die bij Marantz overgeslagen wordt?

Ik heb even gekeken naar de Marantz SR8002, die lijkt inderdaad alles te hebben wat ik wil, behalve een phono-ingang die op alle Marantz schijnbaar ontbreken. Toch is het zeker een receiver die ik in het achterhoofd houd, hoewel ze wel hoger geprijsd worden als de SR9200 -die al niet goedkoop zijn-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bierdopje120 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:55:
Volgens die theorie zou de Denon 3808 een klasse zijn die bij Marantz overgeslagen wordt?
Zeer goed mogelijk :) Marantz en Denon zijn van dezelfde holding en hebben relatief gelijke producten maar soms doen ze hun eigen ding en is er maar lastig een direct vergelijk te maken. Kijk eens naar de modellen van Denon van enkele jaren terug: volgens mij waren er toen letterlijk twee keer zo veel modellen dan nu het geval is. Nu stopt het bij de 4000-serie, maar ooit waren er de AVR-4300, AVR-4800 en zelfs nog de AVR-5300 serie. Maar idem nu met Marantz: is de SR7008 nu het topmodel omdat Marantz het niet meer hoger maakt? Zwart-wit gezien wel, maar ooit waren er de 8000 en 9000-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Bierdopje120 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:10:
Ik vond het vrij lastig om de Marantz naast de Denon te plaatsen, maar jij zegt dus dat een 4306 vergelijkbaar is met de SR7001? De 3808 van Denon vervolgens weer met de SR6004? Ik dacht namelijk dat de SR6004 naast de 2808/9 stond
Een 4306 is qua opbouw inderdaad vergelijkbaar met een 7001, maar qua functies veel uitgebreider. De 3808 is ook vergelijkbaar qua opbouw met de 7001 en dus ook met de 4306. Ik zou qua opbouw van goed naar minder de receivers het volgende inschalen:

SR8001/2 > AVR-4306 > AVR3808/SR7001/2 > SR600x/AVR-280x. De AVR4306 is alleen meer te vergelijken met een SR7001/2 dan met een SR8001/2.
Er is inderdaad geen vergelijkbare Denon op het niveau van de SR8001/2 qua opbouw. De AVR4306 is merkbaar minder, maar de AVC-A11XV(A) is weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Bedankt, dit helpt goed om mijn kennis te verbreden. De AVR 3808 vond ik zelf het upgraden niet waard -dacht ik- vanaf mijn 2807 vanwege kleine verwachte vooruitgang. Extra ondersteuning van nieuwe bestandsformaten is voor mij geen reden om een receiver te kopen.

Ik wist dat Denon en Marantz uiteindelijk weer van hetzelfde bedrijf komen, maar als ik zo kijk naar jouw vergelijkingen mac1987, zou een Marantz SR7001 een vooruitgang zijn op geluidskwaliteit t.o.v. mijn Denon 2807. Hij bevat ook HDMI zag ik. Maar als ik kijk wat er op marktplaats op geboden wordt, is hij niet meer waard dan mijn Denon?

Voor de hogere modelen SR9xxx of AVR 580x is het jammer dat ze gestopt zijn. Voor dat budget zullen waarschijnlijk te veel menzen kiezen voor een pre/eind combinatie lijkt mij. Goed begrijpelijk, want door alleen de pre te vervangen heb je ondersteuning van nieuwere formaten natuurlijk :9

[ Voor 19% gewijzigd door Bierdopje120 op 21-01-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zo te zien ook HDMI Switching. Nu heeft jouw AVR-2807 dat ook (ik snap nog steeds niet hoe jij geluid vanaf HDMI kan krijgen met een AVR-2807). Maar ik zou echt niets meer kopen met HDMI zonder HDMI Processing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Ik snap inderdaad jouw probleem met switching/processing. Ik heb er even heel snel naar gekeken. Ik kan je er echter van garanderen dat ik een HDMI-kabel heb van mijn PC naar mijn receiver, vervolgens HDMI receiver naar TV. Beeld krijg ik op TV en geluid via de radio.

Op het moment heb ik echter het beeld via de de receiver naar TV en een optische kabel naar mijn versterker zodat ik ook tijdens gamen surround heb. (Daarvoor moet ik mijn geluidskaart gebruiken)

Ik heb daarentegen wel het idee dat mijn receiver ''iets'' met het beeld doet, want als ik HDMI via de receiver heb lopen heb ik geen flikkering op mijn TV. Als ik HDMI direct naar de TV doe heb ik wel flikker. (TV is interlaced dus geen 1080p maar 1080i). Dit zou ook niet mogelijk kunnen zijn volgens jouw theorie?

Daarnaast heb ik ook het menu van de receiver op de TV. Hoewel ik overigens geen volume weergave heb als ik die verander tijdens het weergeven van beeld. Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is bij mijn receiver.

Overigens: Bij ''digital inputs'' bij audio kan ik eenvoudig bron van geluid kiezen. Hier kan ik kiezen HDMI1 of 2 input. Vervolgens selecteer ik de output -> ook HDMI. Met deze instellingen heb ik dus geluid via de receiver en beeld op TV.

[ Voor 13% gewijzigd door Bierdopje120 op 21-01-2014 11:22 ]

Pagina: 1