Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektrische Boiler op hoge of lage stand?

Pagina: 1
Acties:

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 10:29
Beste Tweakers,

ik wil graag jullie mening over het volgende:

Ik heb een 80 Liter elektrische boiler (Inventum EDR80) voor mijn warmwater (1000W). Deze is te regelen tussen 65-88 graden Celsius en ik wil graag zo energiezuinig mogelijk zijn.

Ik heb de boiler nu op de laagste stand staan zodat er minder energie nodig is om het water te verwarmen en warm te houden.
Echter hoorde ik laatst van iemand dat je juist de boiler op de hoogste stand moet zetten zodat er tijdens het douchen minder warm water verbruikt wordt, omdat je het warme water dan in verhouding met meer koudwater mengt in de douche. Er wordt dus minder warm water uit de boiler getapt.

dus komt het volgens mij hier op neer:
1: meer water, langere verwarmingstijd, maar lagere temperatuur
2: minder water, kortere verwarmingstijd, maar hogere temperatuur

Hoe denken jullie hier over?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik denk niet dat het veel gaat uitmaken of het water warmer of kouder is in de boiler.
(maar misschien wil iemand er een berekening aan wagen.)

echt besparen gaat in ieder geval rapper als:
spaar douche kop gebruiken (minder gebruiken = minder energie nodig)
zonneboiler er voor en de boiler als hotfil gebruiken. (dat bespaart al gouw een 1/2 jaar verwarmen)
WTW in de afvoer van de douche (geen duur verwarmd water het riool putje in laten stromen, maar laat die warmte terug de boiler in gaan.)
etc....
voorbeelden genoeg op het forum om iets te verzinnen wat misschien werkt in jouw situatie.

succes

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 10:29
De waterbesparende douchekop zit er inderdaad al op.
Bedankt voor de overige tips ik zal nog eens rondneuzen op het forum.

iemand anders nog een mening over de temperatuur in de boiler?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Zou hem op 65 zetten. Dat is genoeg om legionella te killen en water van 80 graden gebruik je toch niet, meng je toch altijd bij. 65 graden meng je ook wel bij met douchen.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2014 17:34 ]

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou ook voor een lage temperatuur kiezen ivm verliezen van de boiler.

En een WTW is warm aanbevolen!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Idd op 65ºC zetten, hoe hoge het warmteverschil met de omgeving, hoe meer warmteverlies. Als het mogelijk is de boiler nog verder isoleren en natuurlijk een DWTW.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:28
Inderdaad 65 graden zetten, tenzij je een groot huishouden hebt en regelmatig warm water te kort komt (de laatste die gaat douchen heeft niets meer). Dan heeft de hoge stand als voordeel dat je langer kan douchen met de 80 liter boiler.
Pagina: 1