Optimaliseren Thuis Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Allen,

daar ik mijn huidig thuis netwerk heb samen gebokst uit rond slingerend materiaal wordt het tijd dat ik het eventjes deftig doe. Vandaar even jullie mening. (Ik heb Telenet als provider.)

Opstelling:
RouterAangesloten op routerVerbonden via

Telenet Router
Switch Bureau
Game PC
Apple Mini (Plex Home Theater)
Digicorder
Ubuntu Server
Switch Living
Digicorder
Smart TV (Media Center)
Playstation
Apple TV
Draadloos
Printer
2/3 Laptops
2/3 GSM's
Ipad (Vooral Yelo TV & Plex + Remote)

Daar Plex Media server draait op m'n ubuntu server had ik graag een goeie snelheid gehad tussen mijn 2 media centers + m'n muziek staat ook op de server en wordt benaderd door Itunes op alle apparaten of Apple TV. Daarom zou ik opteren voor 2 gigabit switches. Daar ik een leek ben hoeven die niet managed te zijn. Ook m'n file server draait op m'n ubuntu server maar die wordt meestal via de laptops via wifi benaderd. Misschien ook nuttig om weten dat mijn webserver ook op de ubuntu server draait alsook een minecraft server. Het spreekt ook voor zich dat de Playstation een deftige verbinding moet hebben wegens het online gamen.

Er zitten 3 NIC kaarten in m'n ubuntu server en oorspronkelijk was het de bedoeling dat er 2 Nic's rechstreeks verbonden gingen zijn met de 2 switches maar de tutorials die ik kon vinden om dat klaar te spelen leken mij ietwat te ingewikkeld en daardoor heb ik er maar van gebleven.

Ik zou kiezen voor de Netgear prosafe gs108 voor beide switches.

Nu ben ik totaal niet tevreden over het draadloos gedoe van Telenet, die homespot zever en dergelijk, het lijkt me allemaal niet vlot te lopen. Nu zou ik misschien de switch in de Living willen vervangen door een switch met eventueel een draadloze verbinding bij? De beste die er is graag... Daar ik geen ervaring heb met de hedendaagse draadloze ontwikkelingen hebben jullie misschien wel een oplossing? Of zou ik gewoon de wifi van Telenet blijven gebruiken?

Ook een klein vraagje, van zodra ik torrents begin af te halen of m'n BitTorrentSync begint te draaien zakt de snelheid van mijn internet enorm. Het is gewoon zo erg dat ik niet meer kan surfen... Druk ik echter op pauze dan werkt m'n internet binnen de 2/3 seconden weer prima... Ik ben niet thuis in die internet diagnose tools en dergelijk dus veel kan ik jullie niet geven. Ik heb wel een flauw vermoeden dat het misschien kan te maken hebben met dat Telenet aan traffic shaping doet... Maar het is echt huilen met de pet op dit.

Alvast bedankt voor enige hulp!

Groeten,
Luke

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Prima beestje.
Amarog schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:11:
Nu ben ik totaal niet tevreden over het draadloos gedoe van Telenet, die homespot zever en dergelijk, het lijkt me allemaal niet vlot te lopen. Nu zou ik misschien de switch in de Living willen vervangen door een switch met eventueel een draadloze verbinding bij? De beste die er is graag... Daar ik geen ervaring heb met de hedendaagse draadloze ontwikkelingen hebben jullie misschien wel een oplossing? Of zou ik gewoon de wifi van Telenet blijven gebruiken?
Zoek even op de term 'Access Point' (AP) in dit forum. Je hebt (vaak meerdere AP's nodig (bijv. 1 per verdieping) voor een goed WiFi netwerk. Een router kun je inzetten als AP en dan kun je ook de LAN-poorten gebruiken ("switch en draadloze verbinding in één" dus).

Een heel mooi apparaat met dual-band WiFi (2.4GHz en 5GHz simultaan), gast-netwerk en hoge doorvoersnelheid (WAN>LAN) is de pricewatch: TP-Link TL-WDR4300 Prijstechnisch ook interessant.
Ook een klein vraagje, van zodra ik torrents begin af te halen of m'n BitTorrentSync begint te draaien zakt de snelheid van mijn internet enorm. Het is gewoon zo erg dat ik niet meer kan surfen... Druk ik echter op pauze dan werkt m'n internet binnen de 2/3 seconden weer prima... Ik ben niet thuis in die internet diagnose tools en dergelijk dus veel kan ik jullie niet geven. Ik heb wel een flauw vermoeden dat het misschien kan te maken hebben met dat Telenet aan traffic shaping doet... Maar het is echt huilen met de pet op dit.
Torrents verzieken de boel indien niet goed ingesteld. Te veel verbindingen of complete upload van je provider gebruiken = router over de zeik en geen internet meer. Oplossing is dus het aantal verbindingen en de uploadsnelheid niet op oneindig te zetten. (Maar bijv. op 2/3 van de upload die je van Telenet krijgt).

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Alvast bedankt voor enige hulp!

Groeten,
Luke
EricJH schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:08:
Tip om torrent programma's in te stellen:
  • Iedere torrent client op 50 gelijktijdge verbindingen instellen
  • De gezamelijke uploadlast voor torrent clients mag nooit groter zijn 2/3 van de uploadsnelheid van je verbinding
Je kunt met slecht afgestelde torrent clients iedere verbinding kreupel maken. Dit moet je als eerste fixen. Let ook op mogelijke p2p downloaders van games.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is je telenetrouter ook gbit?

Zo niet (en als je dat ding niet kan vervangen): eventueel een derde gbit switch direct achter de Telenet router plaatsen en daar de rest van je netwerk opprikken. Dan zorg je dat de twee switches en de server allemaal elkaar via gbit kunnen bereiken, in plaats van dat bepaalde routes via de telenet router lopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Amarog
De telenet router geeft 4 gigabit netwerkaansluitingen (RJ45). Dus dat gaat wel goed denk ik.
Ik ga alvast m'n torrentz eens opnieuw instellen, de upload stond wel fixed op 50 kb/s maar de toegelaten connecties stond idd op 200 bij een download of upload. Benieuwd of dat idd een verschil gaat maken.

Deze switch ziet er idd goed uit, jammer dat hij maar 4 LAN poorten bezit, dat zou juist genoeg zijn voor m'n opstelling beneden. Ik had echter gedacht aan toch minstens 8 LAN poortjes beneden, als ik een kleine LAN onder vrienden organiseer hoef ik dan geen extra switch bij te zetten. Maar daar zal ik nu niet onmiddellijk over vallen. Bedankt!

Ik bekijk ook even die AP's.

Groeten en alvast bedankt voor een constructief antwoord!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Amarog schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:48:
Deze switch ziet er idd goed uit, jammer dat hij maar 4 LAN poorten bezit, dat zou juist genoeg zijn voor m'n opstelling beneden.

Ik bekijk ook even die AP's.
Het is dan ook een router! (maar als je die instelt als Access Point [[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point], werken de LAN-poorten alszijnde een switch).
Wil je meer poorten, zul je er ook een echte switch aan moeten knopen, zoals de Netgear die je noemde of een groter broertje met 8 poorten. Let op dat je altijd één poort 'verliest': je 'inkomende' verbinding.

• Amarog
Uhu, uhu, bedankt.

Juist even de Torrent instellingen aangepast en wonderwaar, ik kan surfen en torrenten tegelijk... Ik kan zelf youtuben.

Fantastisch.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Amarog schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:46:
Uhu, uhu, bedankt.

Juist even de Torrent instellingen aangepast en wonderwaar, ik kan surfen en torrenten tegelijk... Ik kan zelf youtuben.

Fantastisch.
Verspreid dit "tovermiddel" onder je vrienden en bekenden die ook een verbinding delen.

Het TCP/IP protocol is een protocol met onderhoud. Je programma's die met internet verbinden zullen dus via het uploadkanaal terug reageren naar de servers waar ze mee verbinden. Als je upload en het aantal gelijktijdige verbindingen (bijna) dicht zitten door torrent verkeer verstoort dat de communicatie en wordt je browsen trager.

[ Voor 3% gewijzigd door EricJH op 18-01-2014 19:24 ]

• Amarog
Ik was er al mee bezig :)

In mijn geval was het echter niet mijn upload vermoed ik, daar heb ik niets op aangepast, dat bijft staan op max 50 kb/s. Wat wel "the trick" deed bij mij was het aantal peers aanpassen. Daar waar dat per dld op max 200 peers stond en in totaal op max 500 heb ik dat allemaal gereduceerd naar 50. Bij upload naar 10. En kijk, ik haal zelf weer 5 MB/s in mijn downloads daar waar dat voorheen 1,20 MB/s MAX was. En ik kan tegelijk 1080p trailer bekijken die binnenkomt aan 2,4 MB/s op mijn laptop.

Nogmaals bedankt. Deze week eens de switches halen en plaatsen. En misschien eens kijken hoe ik het NIC bounding kan tackelen in samen werking met die nieuwe switchen in ubuntu.
Pagina: 1