Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

uitleg over poorten en schermen voor nitwit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik moet dringend een nieuwe laptop kopen, en ben een complete leek. Ik zal nog een deftige, uitgebreide post maken over de modellen die ik voor ogen heb, maar vooraleer dat te doen heb ik enkele vragen:

- waar moet ik op letten qua beschikbare poorten? Wat zit er best op, toekomstproof? Er moet sowieso een externe monitor op aangesloten worden (en natuurlijk, toetsenbord, muis, usb, hoofdtelefoon). Waarvoor dient HDMI-poort? Dat zit niet op elke laptop? Kan iemand dit in kleutertaal uitleggen voor mij? Wat heb ik nodig om een muziek systeem in huis te connecten?

- ik kom van een oud 15,4 scherm en zoek nu een laptop van 14 à 13,3. Kan iemand me uitleggen wat het verschil is in verhouding? Een 15,6 vind ik bvb. helemaal niet prettig in verhouding (te 'laag en breed'). Ik weet ook niet welke resolutie ik moet kiezen. Ik ben al in fysieke winkels gaan zien maar ik geraak er niet echt wijs uit.

Alvast bedankt!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Rineveer, volgens mij staat je berichtje bij de verkeerde pijler. Een laptop is zo'n ding voor op schoot en volgens mij zoek jij een desktop (=vaste computer).

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Op een laptop kan je ook gewoon monitor/keyboard/muis etc aansluiten, hij zegt ook expliciet externe monitor.

Wat betreft de poorten, ga gewoon voor de meest gangbare poorten die denk ik nog wel tijdje de standaard blijven. Ethernet aansluiten, USB(3) aansluitingen. HDMI is gewoon video+audio, volledig digitaal via een kabeltje :) Let wel op bij een externe monitor dat je dus een monitor neemt die of HDMI ingang heeft, of in iedergeval DVI (wat zo'n beetje elke monitor vandaag de dag heeft). Vroeger was dit een VGA aansluiting (analoog), die is nagenoeg vervangen door DVI/HDMI.

Verhoudingen, laten we simpel zijn, nagenoeg elke laptop vandaag de dag is breedbeeld, 16:9 of 16:10 verhouding. Nu ik lees 'te laag te breed', gok ik dat jij op een vrij oude laptop aan het werk ben, mischien nog een 4:3? (wat is de resolutie?). Welke resolutie je wil hebben, hangt ook erg van prijskaartje af. Persoonlijk blijf ik HD de standaard vinden (1920x1080), maar elke variant erop (720p) werkt ook best netjes (zeker met extern monitor).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik weet dat het kan. Maar vraag me dan af waarvoor er een laptop aangeschaft moet worden als je 'm helemaal vast wil zetten? Is het dan wel een goede overweging?

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Het kan zijn dat hij de laptop op zijn werk moet gebruiken en thuis en dat hij op beide of op een locatie de laptop aan een 2e scherm hangt en uit arbo wetgevingen ook aan toetsenbord en muis :P maar dat moet ie zelf maar ff beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties!
Het is niet hij maar zij. :) De laptop zal vaak 'vast' op mijn bureau thuis staan ja (samen met een mooi groot extern scherm), maar hij moet ook losgekoppeld en meegenomen kunnen worden (voor het werk, op locatie etc.). Ik ben een light-gebruiker (zeker geen games enzo) dus ik ben niet zeker of het hebben van een desktop dan nog nuttig is... Ik zoek een mobiel multi-use (desktopvervangend) laptopje.
SinergyX schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:37:
Wat betreft de poorten, ga gewoon voor de meest gangbare poorten die denk ik nog wel tijdje de standaard blijven. Ethernet aansluiten, USB(3) aansluitingen. HDMI is gewoon video+audio, volledig digitaal via een kabeltje :) Let wel op bij een externe monitor dat je dus een monitor neemt die of HDMI ingang heeft, of in iedergeval DVI (wat zo'n beetje elke monitor vandaag de dag heeft). Vroeger was dit een VGA aansluiting (analoog), die is nagenoeg vervangen door DVI/HDMI.

Verhoudingen, laten we simpel zijn, nagenoeg elke laptop vandaag de dag is breedbeeld, 16:9 of 16:10 verhouding. Nu ik lees 'te laag te breed', gok ik dat jij op een vrij oude laptop aan het werk ben, mischien nog een 4:3? (wat is de resolutie?). Welke resolutie je wil hebben, hangt ook erg van prijskaartje af. Persoonlijk blijf ik HD de standaard vinden (1920x1080), maar elke variant erop (720p) werkt ook best netjes (zeker met extern monitor).
bedankt! ik dacht gezien te hebben dat sommige laptops (toch bij ultrabooks) geen volwaardige HDMI-poort hebben maar een micro-HDMI ofzoiets, maakt dit iets uit, of is dat in feite hetzelfde? Heb ik daar extra kabels voor nodig?

even gecheckt, blijkbaar heeft mijn huidige laptop (ik denk 6 jaar oud) een resolutie van 1280x800 (16:10). Wat ik altijd aangenaam heb gevonden. Maar omdat ik nu naar een kleinere (mobielere) laptop zal gaan, vraag ik me af welke van de huidige (beschikbare) standaarden hier het best op aansluit.

stel nu dat ik veel geld ga uitgeven aan een (heel) hoge resolutie, ik vermoed dat je dan kleinere tekst krijgt op een 13,3 of 14 scherm. Is dat dan nog leesbaar? Kent er iemand een site waar ik misschien duidelijke screenshots ofzo ter vergelijking kan vinden?

PS die 'te laag te breed' waar ik het over heb, gaat over de laptop van mijn moeder, een recentere 15,6 ik weet de resolutie niet van buiten, zal wel geen hoge zijn (was geen heel dure laptop). Ik dacht aanvankelijk dat er niet veel verschil op zou zitten met de mijne, maar toen ik voor het eerst plaatsnam voor haar scherm, schrok ik... Er lijkt veel minder op te kunnen (meer scrollen).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 13:34 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij je een flinke bak geld uit wilt geven zit je helaas aan 16:9 vast. Ik vind het zelf ontzettend k*t werken, maar helaas is het niet anders. Mijn oude 12" notebook had 1280x800, mijn nieuwe 11" zit op 1366*768. En ik vond 1280x800 toch echt fijner werken, maar 16:10 zie je helaas niet zo heel veel meer.

11" op 1366x768 is voor mij prima leesbaar overigens, dus als je die resolutie hebt op 13.3 of 14" zal dat imho geen problemen hoeven te zijn.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Verschil tussen micro-HDMI en normaal HDMI is alleen de connector, je hebt er dus niet zozeer extra kabels voor nodig, maar wel andere. Wil je wat veiliger zijn (veel plaatsen hebben wel HDMI maar geen micro-HDMI om die projector / presentatiescherm aan je laptop te hangen) dan neem je een converterkabeltje mee.

Ik kan zo snel geen kabel-varian vindent, maar een voorbeeldje: http://www.allekabels.nl/...dmi-a-verloopstekker.html

Verder inderdaad zorgen voor voldoende USB-aansluitingen, liefst ook een paar USB 3.0. Je muis / toetsenbord / headset zullen op 2.0 of zelfs 1.1 werken maar als je een USB-stick of losse harddisk aan wilt sluiten is 3.0 een stuk sneller (mits de usb-stick of harddisk dat ook snapt). Het is zo te lezen geen deal-breaker in jouw situatie, maar als je niet kunt kiezen tussen twee laptops en de ene heeft 3.0 en de ander niet, dan neem je die met 3.0 :P

Als je inderdaad veel thuis zit is het misschien het overwegen waard een laptop met een dockingstation te gebruiken, dan hoef je thuis alleen de laptop maar in het dock te klikken en je hebt netwerk (als je bekabeld wilt werken) / extern scherm / tobo / muis. Andere optie is een USB-hub, om zo het aantal kabels dat je aan moet sluiten te minimaliseren.

Wat ik zelf tot slot nog erg handig vind is een 2e adapter, of anders een 2e stroomkabel (waarschijnlijk mickey mouse / C5) zodat je niet steeds onder het bureau hoeft te kruipen als je op pad wilt met je laptop :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Heel bedankt voor deze nuttige (en praktische) tips! Ik was er nog niet aan toegekomen te denken aan de hele kabelzooi en kruip-onder-bureau toestanden. Dus hier ben ik zeker wat mee!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
En natuurlijk de bekende lifehack:

Afbeeldingslocatie: http://www.1851project.com/wp-content/uploads/2013/10/Hack1.jpg

Alleen mogelijk / nuttig voor kabels die je niet mee hoeft te nemen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1