Toon posts:

Eerste keer bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.386 views

Verwijderd

Topicstarter
2 weken geleden heb ik hier een topic gemaakt over mijn game PC, die ik zelf ga bouwen voor het éérst..
De volgende componenten heb ik nu in bezit :
Asus M5A78L-M LX3
ST500DM002
Aerocool V3X
CX 430
Samsung SH-118AB
Readon HD 7870
KVR13N9S8K2
AMD fx-4100

Nu ben ik dringend opzoek naar een stap voo stap guide voor het bouwen het liefst met één of meer van dezelfde onderdelen. Ik weet niet of dit filmpje voldoet? YouTube: Guide to Building and Configuring an AMD PC

Ik zou enige hulp erg waarderen want ik wil niks forceren en kapot maken en hij moet het gwn doen!! _/-\o_ ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oh, en dit topic gebruik ik ook voor al mijn vragen [het worden er heel veel] mbt het bouw proces, dus het zou fijn zijn als iemand hem goed in de gaten houdt zodat ik meteen advies akn krijgen? Thxn!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 20:36
Op YouTube zijn duizenden filmpjes te vinden. Het stelt niets voor. Zorg ervoor dat je afstandsbusjes gebruikt voor je mobo.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-04 15:58
moederbord erin
Processor erop.
Koeler erop
Draadjes voor aan/uit aansluiten (zie boekje)

geheugen plaatsen
de rest van de meuk erin.

aansluiten. zie wederom boekje moederbord.

Klaar.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:38

Esumontere

Floep, banaan.

Het kan handig zijn om eerst je processor en je koeler te monteren, voordat je je moederbord in je kast schroeft.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:18
En afhankelijk van je koeler kan het soms ook handig zijn om eerst het geheugen erin te stoppen. Bij mij steekt de koeler namelijk over de geheugenslots heen waardoor het vrij lastig wordt om geheugen erin te stoppen als de koeler erop zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wst ik al gelukkig heb ik van tevoren ook zelf onderzoek gedaan mede tweakers!
Maar jullie doen er super makkelijk over, komt dat omdat jullie allemaal experts zijn en gewoon vakman zijn?
- Ik moet dus kijken naar filmpjes op Youtube EN boekjes die ik meegekregen ehb??
- En ik heb geen niet-magnetische schroevendraaier, hoe los ik dat op??

Bedank jongens bouwen begint zo! Ik houd jullie op de hoogte! :)

Verwijderd

Topicstarter
En ik heb de V3X kast, die is van plastic. Wat moet ik dan AANRAKEN om niet meer statisch geladen e zijn??

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:13:
En ik heb de V3X kast, die is van plastic. Wat moet ik dan AANRAKEN om niet meer statisch geladen e zijn??
Randaarde van je stopcontact?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:12:
Ja dat wst ik al gelukkig heb ik van tevoren ook zelf onderzoek gedaan mede tweakers!
Maar jullie doen er super makkelijk over, komt dat omdat jullie allemaal experts zijn en gewoon vakman zijn?
- Ik moet dus kijken naar filmpjes op Youtube EN boekjes die ik meegekregen ehb??
- En ik heb geen niet-magnetische schroevendraaier, hoe los ik dat op??

Bedank jongens bouwen begint zo! Ik houd jullie op de hoogte! :)
Het is allemaal niet zo moeilijk, het past écht maar op 1 manier :) Dus niet zo druk maken, even rustig ervoor gaan zitten en vooral niet stressen :) Wij zijn hobbyisten die het leuk vinden om te doen :D

Je kunt het probleem met een magnetische schroevendraaier oplossen door een niet-magnetische schroevendraaier te kopen :+ Even zonder gekheid; volgens mij kan het gebruik van een magnetische schroevendraaier weinig kwaad, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik het gewoon met die enigste schroevendraaier doen die hier ligt. Weet echt niet hoe je eraan komt en dan nog moet ik helemaal naar de bouwmarkt -.-

Er is hier in de buurt een ICT-winkeltje, die man wil het voor €35 doen SAMEN met mij. Hij zegt dat het 3-4u zal duren.. Zal ik dit doen? Als ik nu afzeg doet hij t miss niet meer en ik ben best wel bang nog haha XD

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:25:
Dan ga ik het gewoon met die enigste schroevendraaier doen die hier ligt. Weet echt niet hoe je eraan komt en dan nog moet ik helemaal naar de bouwmarkt -.-

Er is hier in de buurt een ICT-winkeltje, die man wil het voor €35 doen SAMEN met mij. Hij zegt dat het 3-4u zal duren.. Zal ik dit doen? Als ik nu afzeg doet hij t miss niet meer en ik ben best wel bang nog haha XD
Ja, kan je doen. Is niet echt nodig, maar als je het niet vertrouwt dan is het best een OK deal.

Mocht je besluiten je magnetische schroevendraaier te gebruiken, blijf dan wel uit de buurt van je HDD met dat ding.

Verwijderd

Topicstarter
OH dat wist ik niet! Wist wel dat je je HDD niet mag aanraken. Maarja dan ga ik ff langs die winkel ik zeg wel hoe eht is gegaan!

Verwijderd

Nou een magnetische schroevendraaier is echt niet genoeg statische energie om je HDD om zeep te helpen hoor. Dus maak je niet druk.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:18
Ik heb het allemaal geleerd door te doen. Belangrijkste is dat je rustig te werk gaat en niet zo snel mogelijk die pc in elkaar wilt hebben zitten. Forceer niks, over het algemeen past het maar op 1 manier, kijk hier dus goed naar. En als je het even niet weet, zoek je het gewoon op. En soms heb je bijna alles erin zitten, blijk je net dat ene nog vergeten zijn erin te stoppen of aan te sluiten, waardoor de hele boel weer los mag;)

[ Voor 21% gewijzigd door krijn1985 op 18-01-2014 13:33 ]

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-04 08:32
Dan weet ik niet wat hij allemaal doet, maar op het gemakje ben je binnen 45 minuten klaar. Maar ik zou zeggen, probeer het eerst zelf en mocht het echt niet lukken kan je altijd nog hulp bij die winkel inschakelen.

Hoe ik het zelf altijd doe:
1. Pak het moederbord en leg deze op je werkplaats
2. Plaats het geheugen
3. Plaats de CPU (kan er maar op 1 manier in en NIET DRUKKEN/FORCEREN!!). Gewoon oppakken en op de socket leggen.
4. Plaats de CPU koeler (meestal zit de koelpasta als op de standaard koeler, als dit niet zo is even een beetje pasta ter grootte van een rijstkorrel op de CPU plaatsen)
5. Spacers in de kast plaatsen, waar je het moederbord op gaat schroeven
6. Plaats de voeding
7. Plaast de optische drives, hardeschijven, fancontroller, cardreader en SSD's in de behuizing
8. Plaats de IO/shield (zilveren dingetje met alle poorten die op het MOBO zitten) in de kast
9. plaats het moederbord en schroef deze vast
10. Plaats de losse GPU en andere PCI kaarten indien je deze hebt.
11. Sluit alle kabels (in het boekje van het moederbord staat vaak waar je alle kabels aan moet sluiten) aan en klaar is kees!

De volgorde van stop 6 t/m 9 is afhankelijk van de indeling en grootte van de kast (heb wel eens eerst het mobo geplaatst en kwam er dan achter dat ik de HDD niet meer in kon bouwen).

Succes!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:32:
Nou een magnetische schroevendraaier is echt niet genoeg statische energie om je HDD om zeep te helpen hoor. Dus maak je niet druk.
Niet genoeg statische energie nee. Het is dan ook het magnetisme dat dodelijk kan zijn voor een HDD.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 18-01-2014 13:43 ]

Verwijderd

Esumontere schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:37:
[...]

Niet genoeg statische energie nee. Het is dan ook het magnetisme dat dodelijk kan zijn voor een HDD.
Magnetisme kan dodelijk zijn voor de data op een hd, maar met één keer formatteren is dat weer opgelost. Nog los van het feit dat zo'n schroevendraaier niet genoeg magnetisme heeft om dat überhaupt voor elkaar te krijgen. Tenzij je hem een lange tijd boven de platter gaat houden natuurlijk :P

• 50Miles
Eerste tip:

Doe het niet samen met de winkel. Je leerervaring verminderd (sommigen zullen zeggen vermeerderd). Ik zou het zelf doen met behulp van internet. Als je het met die kerel van de winkel doet, zeg je achteraf; had het leuk gevonden om zelf alles te monteren.

Nu kun je dat doen en doe je het als een tweaker, weet je iets niet, zoek het op. Achteraf heb je er in je eentje veel meer lol aan.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:49:
[...]

Magnetisme kan dodelijk zijn voor de data op een hd, maar met één keer formatteren is dat weer opgelost. Nog los van het feit dat zo'n schroevendraaier niet genoeg magnetisme heeft om dat überhaupt voor elkaar te krijgen. Tenzij je hem een lange tijd boven de platter gaat houden natuurlijk :P
Je kunt ook andere dingen kapotmaken, niet alleen de data :) Het klopt, de meeste schroevendraaiers hebben een erg zwak magneetje. Ik kwam laatst echter een schroevendraaierset met neodymium-magneten tegen, welke echt veel te krachtig zijn voor dit doel :o

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:41

tijmeng

Panasonic 7J

ff offtopic, maar waarom een FX4100??? Dat ding is hopeloos verouderd en traagjes tov FX4300 of de FX6300. Ruilen een optie?? Je gaat er veel meer lol van hebben

Verwijderd

Fair enough er zijn fabrikanten die buiten de norm produceren.
Maar ik ben dan toch wel benieuwt wat er nog meer kapot kan gaan, als je de hd op een normale manier installeert ?(schroeven in de zijkant)

• 50Miles
Laat je niet bang maken door een hdd die kapot kan gaan. Ik zeg gewoon doen!

http://www.bouweenpc.nl/h...-eigen-computer-anno-2011

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:09
Ik heb eigenlijk altijd een magnetische schroevendraaier gebruikt :+ . Nog nooit problemen gehad met componenten. Verder ben ik ook door rustig aan beginnen nog het meest wijs geworden. Vroeger heb ik wel geprobeerd om eerst het moederbord te plaatsen en dan pas alle componenten erop te fröbelen. Dat werkt dus inderdaad veel minder handig dan het buiten de kast netjes te monteren >:) .

Verder kan er als je geduldig en rustig te werk gaat eigenlijk weinig fout gaan. Mocht er dan uiteindelijk iets nog niet helemaal kloppen zoals een videokaart die niet helemaal goed in het slot gedrukt zit O-) dan geeft je bios vanzelf een brul dat hij de videokaart niet kan benaderen ;)

P.S. vaak is je C.V. systeem in huis ook geaard (d.m.v. de radiator in de badkamer), dus als je niet kunt ontladen via de kast, kun je ook een radiator aanraken.

[ Voor 10% gewijzigd door Qaatloz op 18-01-2014 14:35 ]

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
Heb van de week mijn derde eigen PC in elkaar geprikt en kom met de volgende tip: kijk of je I-O-shield (dat zilveren plaatje waar je stekkers door gaan heet niet backplate, die houdt de koelerbevestiging achterop je mobo vast en zit er standaard op en hoeft alleen vervangen als je aftermarket koeler plaatst die niet "klik-op" is) niet eerst moet voordat je moederbord plaatst.. was bij mij zo en dan mag mobo er weer uit.

magnetisme en harde schijf: wisten jullie dat de leeskoparmen van de harde schijf door neodymium supermagneten worden aangedreven en dat een "magnetische" schroevendraaier daar niks boven te bieden heeft? ik schroef mijn harde schijven soms los met een Bosch IXO accuschroevendraaiertje..
voor de statische lading hang ik de voeding er eerst in, sluit die aan op een stekkerblok met randaarde en aan/uit-schakelaar die ik uit zet. Zo heeft het systeem wel aarde (die schakel je niet uit) maar geen spanning..

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-04 19:24
http://youtu.be/iKSLDoKSH3c

Misschien heb je wat aan dit filmpje, het wordt in het Nederlands uitgelegd

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03 05:00
Het lijkt erop dat hij al 1.5 uur bij die winkel meneer is, of hij houdt z'n eigen draadje niet in de gaten terwijl hij wil dat anderen dat wel doen natuurlijk ;)

• 50Miles
mercapto schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:59:
Het lijkt erop dat hij al 1.5 uur bij die winkel meneer is, of hij houdt z'n eigen draadje niet in de gaten terwijl hij wil dat anderen dat wel doen natuurlijk ;)
Zoiets inderdaad ;)

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 21:34

NLF

Nog een tip, bepaal ook even waar al je draden langs gaan. ik draai mijn CPU koeler altijd zo dat de draden mooi zitten en niet te lang. Neem gewoon je tijd, ik heb het ook geleerd van Youtube :)

Ik denk dat het lastigste is al die kleine stekkertjes van de aan/uit knop en reset knop plus verschillende led lampjes aan te sluiten. Dan moet je echt wel even goed kijken in de handleiding.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: het is gelukt!!! PC samen gebouwd hij legde alles uit en 2x getest doet het gewoon!
Nu nog een OS, maar welke??
Windows 7 home, plus of ultimate??
En 32 of 64 bits? Ik speel spellen als Sleeping Dogs, Fifa 14, League of Legends, Assassins Creed.
Heel erg bedankt voor jullie tips, mannen!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik zou sowieso 64 bit nemen. Voor de rest heb je wss genoeg aan de goedkoopste versie

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik zou gewoon Windows 8.1 pakken, is toch weer een stukje sneller dan Windows 7. Die gekke Metro interface kan je uitzetten mocht je die niet willen. Verder, inderdaad, 64bits.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik er even erbij zeggen dat het op een andere manier wordt aangeschaft. Mag dat hier besproken worden?

Verwijderd

Topicstarter
En morgen maak ik wel uitgebreide update hoe de ervaring was! 1e keer PC half gebouwd [hij deed meer en legde alles uit]
Maar aan de ene kant ook goed, want veel dingen kun je zelf niet 123 ontdekken. Als je het zoekt kost dat wel wat tijd denk ik. Maar morgen meer daarover! ;-D

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:55:
Moet ik er even erbij zeggen dat het op een andere manier wordt aangeschaft. Mag dat hier besproken worden?
Als het legaal is dan mag dat ja :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Help jongens!! Ik wilde net de OS installeren, maar mijn scherm bleef maar op zwart?? Hij doet het wel, er staat gewoon ''Philips'' en ''no video output'' ofzoiets. Verder heb ik de 2 blauwe kabels aangesloten op de monitor en eentje op die blauwe van de PC.
Heel vreemd, bij die ene man deed hij het wel gewoon!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hoe heb je je scherm aangesloten op je pc, en staat je scherm ook op die input? Je kunt waarschijnlijk met de knopjes op je scherm door de inputs schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
hoe doe ik dat? En wat is een input?

Verwijderd

Topicstarter
Er zat een zwarte dikke kabel bij, aangesloten aan het stopcontact.
En een kabel met 2 blauwe uiteindes. Die heb ik gewoon op kleur aangesloten, ook op de PC..

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Een input is de kabel waarmee je scherm aan je pc zit verbonden. De kabel met 2 blauwe uiteindes die je hebt gebruikt heet een VGA kabel. Op je monitor zit waarschijnlijk een knopje met het onderstaande plaatje erop/erbij. Klik op dat knopje tot je beeld krijgt :)

Afbeeldingslocatie: http://2008.igem.org/wiki/images/a/a9/Pictogram_input.png

[ Voor 11% gewijzigd door Esumontere op 18-01-2014 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net gekeken, dat knopje is er niet? Mijn monitor is de Philips V226
En deze kabel heb ik aangesloten:
http://disablemycable.com/images/pc_input.jpg

In totaal 2 kabels aangesloten. Ik zie nog ergens een witte, maar daar heb ik gene kabel voor gekregen..

Verwijderd

Topicstarter
iemand??

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Doet die monitor met specifiek die kabel het wel goed aan een andere PC cq Laptop ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb nu een witte kabel gebruikt en die werkt wél. Hoe komt dit? Heb namelijk alleen een blauwe en zwarte kabel meegekregen. Verder zat er niks meer bij. Zijn hun het dus vergeten??
Want die wite is toch de DVI kabel, oftewel: PC > monitor???

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Kan een kapotte kabel zijn. Als DVI werkt dan gewoon DVI gebruiken.

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
De blauwe is ook een monitor kabel noemen ze ook wel VGA of D-Sub !

Google --> https://www.google.nl/sea...Q_AUoAQ&biw=1920&bih=1017

Maar als het nu werkt is het toch ok ? DVI is beter dan die blauwe !

[ Voor 33% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-01-2014 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar ik vraag me nog steeds af waarom de winkel mij een kabel geeft die niet eens werkt :S
Pure toeval dat ik nog een DVI-D kabel kon vinden in de kelder. Echt erg..
Maarja hij is nu bezig met W7 pro. zometeen weer een update!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 21:39
Waar sluit je de vga kabel op aan?

Op je videokaart of op het moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet zien van buiten
Ik zal straks even weer proberen als Windows klaar is.Maar zijn er 2 van die blauwe aansluitingen dan??

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
timberleek schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:52:
Waar sluit je de vga kabel op aan?

Op je videokaart of op het moederbord?
Maakt niet UIT want de FX-4100 heeft geen iGPU ;)

• timberleek
O wacht, zo te zien heeft je videokaart helemaal geen vga aansluiting. Alleen je moederbord.
En die aansluiting op je moederbord wil je in dit geval niet gebruiken (en is ook uitgeschakeld).

Als je perse vga wilt gebruiken heb je een dvi-i naar vga converter blokje nodig (die misschien wel bij de gpu is meegeleverd).
Maar aangezien je gewoon een dvi kabel en monitor hebt zou ik dat gebruiken.

edit, maar het moederbord heeft er wel een:
Integrated ATI Radeon™ HD 3000 GPU

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 18-01-2014 20:02 ]

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 21:34

NLF

Je hebt het achterpaneeltje van je moederbord, daar zitten meerdere aansluitingen op met usb etc en ook een blauwe voor beeld. Vaak krijg je geen beeld via deze opties indien je gebruik maakt van een grafische kaart.

Het moederbord zorgt er namelijk voor dat wanneer je een grafische kaart gebruikt het onboard beeld wordt uitgezet.

De grafische kaart die zit ver onder je moederbord en die heeft ook verschillende aansluitingen voor beeld.

Belangrijk is dus dat je gebruik maakt van de grafische kaart want anders kun je nog niet gamen. Dit is allemaal vanaf de buitenkant van je kast te bekijken :)

[ Voor 12% gewijzigd door NLF op 18-01-2014 19:59 ]

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
timberleek schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:57:
edit, maar het moederbord heeft er wel een:
Integrated ATI Radeon™ HD 3000 GPU
Idd dat had ik niet gezien 8)7

• timberleek
Ik denk dat het gaat om de mobo aansluiting. De 7870's die ik zo snel bij google tegenkom hebben allemaal dvi-i ipv vga.

Voor de TS:
Afbeeldingslocatie: http://media.soundonsound.com/sos/sep06/images/audiolabs2backpanel_l.jpg

Het verticale rechthoek met aansluitingen zijn van het moederbord. Je videokaart zit horizontaal in een van de slots daaronder

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Ik ken idd geen HD7870 met standaard een D-Sub ( = VGA ) aansluiting....tenzij via een verloopje.

[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-01-2014 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dankjullie wel allemaal.
MAar wat als ik die DVI kabel niet had, want het is gwn pure toeval dat die er lag!
Hoe kan ik alsnog de blauwe kabel werkend krijgen? Volgens de ''quick guide'' die ik meegekregen heb moet ik hem naar ''digital'' zetten. Maar nergens een instellingen knopje of iets? Deze monitor is het: http://www.bcc.nl/philips-226v4lsb.html#longDescription

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:12:
Oke dankjullie wel allemaal.
MAar wat als ik die DVI kabel niet had, want het is gwn pure toeval dat die er lag!
Hoe kan ik alsnog de blauwe kabel werkend krijgen? Volgens de ''quick guide'' die ik meegekregen heb moet ik hem naar ''digital'' zetten. Maar nergens een instellingen knopje of iets? Deze monitor is het: http://www.bcc.nl/philips-226v4lsb.html#longDescription
De vraag is meer wat hoop je ermee te bereiken ?

1 ) Je gaat dan over op de HD3000 onboard ? Terwijl er een dedicated GPU inzit en wel een HD7870 8)7

2 ) Je gaat op je HD7870 een verloopje zetten van DVI naar VGA en dan naar je monitor :?

Beide totaal zinloos

• timberleek
Als je die DVI kabel niet had zou je een DVI-I naar VGA verloopje nodig hebben en daar de vga kabel op aansluiten.

Maar als je die DVI kabel zou kunnen gebruiken zou ik dat altijd doen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit heeft weinig met aankoopadvies te maken en de passieve houding van de topicstarter zorgt ook niet voor een inhoudelijk goede discussie. Ik doe het topic daarom op slot. Mochten het nou hele lastige vragen zijn, ok, maar veel van de vragen die gesteld worden zijn al meerdere malen behandeld hier op het forum en elders op het internet.

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 18-01-2014 21:18 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.