Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met wat keuzestress. Ik heb een aantal jaar met veel plezier met mijn Canon 40D met 17-40L geschoten. De dingen die ik erg fijn vind aan deze combinatie is de beeldkwaliteit (scherpte en kleuren), de zoeker en de snelheid.

Ik merk echter dat ik mijn camera steeds vaker laat liggen en dat ik me stoor aan een aantal zaken. Ten eerste vind ik de set te groot en zwaar om continu mee te sjouwen. Daarnaast is de combinatie geen ster in low light omstandigheden en is het beeldscherm op de camera echt van te lage kwaliteit. Om het low light probleem op te lossen dacht ik de 17-40 te verkopen en een 17-55 te kopen. Probleem opgelost en weer lekker schieten. De 17-40 is inmiddels verkocht en op zich is de aanschaf van een 17-55 geen probleem, maar dan zit ik nog steeds met het formaat.

Ik ben ook bezig met mijn motorrijbewijs en het lijkt me wel leuk om straks de camera tijdens ritjes mee te nemen, dus nu twijfel ik heel erg of het niet beter is om de body ook te verkopen en een andere camera terug te kopen.

Ik vind vooral de fuji x100 echt een geweldige camera die veel van mijn problemen op zou lossen. De beeldkwaliteit is top, er zit een goede zoeker in, low light moet heel redelijk gaan en ik schiet zo'n 80-85% van mijn foto's op 20-25mm. Helemaal perfect dus, toch? Maar ik twijfel toch nog wel. Hoe is de snelheid tov de Canon mbt autofocus en opstarten? En wat ik toch ook wel jammer vind is dat ik dus geen tele bereik heb. Ik maak er niet vaak gebruik van, maar soms vind ik dat toch ook wel fijn.

Een andere optie is een systeemcamera, Micro 4/3 heeft me nooit zo aangesproken vanwege de kleinere sensor. Ik vind APS-C gewoon een erg prettig sensorformaat. Daarnaast is in mijn prijsklasse het aanbod camera's bijna allemaal zonder zoeker. Sony NEX mist wat mij betreft een beetje het lensaanbod. Een goede betaalbare autofocus 24mm prime is er niet. De fuji X-E1 en X-pro1 zijn erg mooi, maar duur. Ik zou eventueel met heel erg oprekken van het budget een X-E1 met 18-55 kunnen kopen, maar dan mis ik weer wat lichtsterkte en de mooie zoeker van de fuji X100.

De reden dat ik dit topic plaats is om te kijken of mijn gedachtengang klopt. Mijn wensen zijn de wensen die elke fotograaf wel heeft: goede zoeker, lichtsterk, zowel tele als groothoek bereik, compact. Met de Fuji X100 vul ik in elk geval 3 van deze 4 in. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Is mijn gedachtengang juist of mis ik nog een andere logische optie?

Mijn budget is trouwens ongeveer 700 euro.

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet weinig van camera's maar vond wel dit: http://snapsort.com/compa...vs-Fujifilm-FinePix-X100s

Het lijkt mij dat je er een stuk op vooruit gaat met de Fuji. Heb zelf de Sony Nex-6 (voor mij is het geringe lens aanbod geen probleem) http://snapsort.com/compa..._X100-vs-Sony-Alpha-NEX-6

De Nex-6 is wel een stukje sneller dan de Fuji, maar mist o.a. een optische viewfinder. Het ligt er maar net aan waar je meer waarde aan hecht. De Fuji lijkt mij zeker ook een goede camera.

Heb geen ervaring met Fuji, maar ik kan de Sony Nex-6 zeker aanraden.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf een X Pro1 en een Sony NEX 5r en 7. Ondanks dat ik geen fan ben van Sony. (service is niet echt geweldig) Is de NEX 5 6 of 7een prima camera voor dagelijks gebruik. Al vind ik het menu van de camera's niet erg gebruikers vriendelijk. Objectief aanbod is beperkt, maar zelf gebruik ik enkel de 16-50. Dit vooral omdat de NEX in de jaszak meegaat of handtas van de dame. Beeld kwaliteit van de NEX is ook goed. Iets minder dan de Fuji, maar vermoed dat deze beter is dan de 40D ? ;-)

De Fuji is toch wel erg leuk om te gebruiken (diafragma ring op het objectief etc) en beeldkwaliteit en hoge ISO prestaties zijn erg goed. Gebruik de Pro1 zonder blikken en blozen op ISO 6400. De RAW bestanden bieden in mijn ogen bijna net zoveel informatie als een 5D2. Snelheid van de AF van Fuji kan tegen vallen. Al luistert Fuji goed naar haar gebruikers en brengt met regelmaat verbeteringen uit via Firmware updates. AF is al heel erg verbeterd en auto ISO en minimum sluitertijd optie is recentelijk toegevoegd aan de Pro1.

De X-e2 vind ik zelf een erg mooie camera. Persoonlijk zou ik hier naar kijken. (dus toch even door sparen) het kunnen wisselen van objectieven is toch wel erg prettig. de 35mm van Fuji vind ik zelf een pareltje. Objectieven die Fuji in haar assortiment heeft zijn redelijk geprijsd en bieden ook nog een erg goed optische kwaliteit.

Al eens gedacht om eens met SD kaart naar de winkel te gaan en paar test foto's te maken. En welke camera jij prettig vind bedienen ?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Al aan een Canon 100d gedacht? Stuk kleiner en lichter en betere beeldkwaliteit dan je nu hebt.

Overigens hield ik een uur geleden nog een Nex 6 met 16-50 in de hand bij de MM en dat is toch wel een erg lekkere combo. Voelt goed aan in de hand en heeft een erg mooie zoeker. Ik was tot voor kort geen EVF liefhebber, wilde altijd een optische zoeker, maar de laatste generatie EVF's is echt heel erg goed. Ik hoef niet anders meer, nu ik in mijn Olympus E-M1's zoeker exact zie hoe de foto wordt.

[ Voor 68% gewijzigd door Kwintessens op 18-01-2014 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een canon 100d zie ik niet zo zitten. Die is dan nog te groot en dan kan ik net zo goed mijn 40D houden. Over de beeldkwaliteit ben ik namelijk wel tevreden en qua bediening is de 40D dan net weer wat handiger.

De sony nex moet ik dan toch nog maar een keer bekijken. Al zijn de tests van die 16-50 lens niet zo heel erg positief. Ik ben dan ook bang dat ik ten opzichte van de 17-40 enorm in ga leveren op scherpte, maar eerst maar even testen.

De XE-2 van fuji vind ik echt te duur. Zoveel fotografeer ik nu ook weer niet en extra sparen is even geen optie. Er moet ook nog een motorrijbewijs betaald worden en een motor komen. De XE-1 daarentegen blijft ook nog even op mijn lijstje.

Dus voor nu: X100, X-E1 en Nex6 gaan testen. Iemand enig idee waar dit kan in de buurt van Den Bosch?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Media Markt heeft veel al de camera's op voorraad en op display.

Bij het testen zou ik dan ook even je eigen camera meenemen. Maak foto van het zelfde onderwerp als de camera's die je test. Vergelijk de foto's thuis op je gemak. En beoordeel zo voor je zelf of je echt veel gaat verliezen. (zie je het verschil en stoort het je) Testen zijn leuk, maar eigen ervaring boven alles ;-)

Zelf hebben we een NEX 5r meegehad naar New York. (NEX 6 zelfde sensor als 5r als goed is) Vriendin heeft deze gebruikt en foto (RAW) die er uit kwamen waren nog niet zo slecht. Ook met hogere ISO's. De 16-50 is geen held op 16mm hier lever je echt wel stuk in. Vanaf 18mm is het een erg bruikbaar objectief.

• Kwintessens
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:03:
Een canon 100d zie ik niet zo zitten. Die is dan nog te groot en dan kan ik net zo goed mijn 40D houden.
Hij is echt een stuk kleiner hoor. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het volledig met je eens, maar ik kan hem nog steeds niet in mijn jaszak steken, en dan hou ik dus liever de 40d. Toch bedankt voor je tip en je doorzettingsvermogen ;)

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

40D met 17-40 is inderdaad geen lekkere combi, been there, done that
wat betreft de combi motor en fotograferen; dat is al helemaal geen succes, tenzij je een tourbuffel koopt

als ik een rondje op de motor ga maken dan haal ik de munten uit mijn portemonnee omdat deze anders niet in mijn 'bagage' vakje past, en dat meen ik serieus
voor een weekeindje Ardennen of Eifel neem ik een tanktas mee zodat mijn S95 bovenop wat kleren erin past
en heel soms neem ik mijn D5200 + kleine prime mee in de rugzak, maar dat is riskant want in geval van een ongeluk kan deze je rug beschadigen
sowieso doe ik altijd een rugbeschermer om

dus mijn advies: koop die 17-55, een verademing t.o.v. die 17-40
die 100D met 40 pancake is wel cute

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• Kwintessens
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:42:
[...]

Ik ben het volledig met je eens, maar ik kan hem nog steeds niet in mijn jaszak steken, en dan hou ik dus liever de 40d. Toch bedankt voor je tip en je doorzettingsvermogen ;)
Hahaha. Je hoeft hem van mij niet te kopen hoor. Ben benieuwd bij welke camera je uitkomt. Zo'n x100 ziet er fantastisch uit, maar ik lees toch veel dat mensen hem weer inruilen om de x100s te halen. Dit omdat de x100 toch te traag is met autofocus en handmatig scherpstellen. Aan de andere kant, het is de enige compactcamera met aps-c-sensor, goed objectief, goede zoeker én een formaat dat nog in een jaszak past.

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Met de laatste firmware vind ik de x100 een prima camera heb hem eigenlijk altijd bij mij. In tegenstelling tot de xpro 1 die ik alleen pak wanneer ik een bepaald doel voor ogen heb.

Dingen!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even hierop terug komen. Ik heb besloten voor een X100 te gaan. Qua bediening vind ik hem erg prettig, de zoeker is geniaal, snelheid is wel wat minder, maar de goede beeldkwaliteit maakt heel erg veel goed. Mocht is het tele eind echt gaan missen dan koop ik daar tzt misschien nog wel een SLR of iets anders voor terug.

Dank voor de hulp!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mooie aankoop. Als goed is er een Firmware update die de AF wat sneller maakt. Die is recentelijk uitgebracht als ik het goed heb. Even op de Fuji site kijken

• Kwintessens
Mooie camera. Veel plezier ermee!
Pagina: 1