Hey medetweakers,
Ik heb sinds juni 2012 een Seagate ST3000DM001-9YN166 waar ik niet tevreden over ben. Ik las later dat ik een relatief berucht model heb.
Wat reviews op newegg:
Seagate ST3000DM001-9YN166
Interface SATA 3
Capacity 3TB
RPM 7200 RPM
Cache 64MB
Average Seek Time <8.5ms
Average Write Time <9.5ms
Average Latency 4.16ms
Mijn setup
Core i7 920
Gigabyte EX58-UD5 Extreme
Kingston Hyper-X 6GB DDR-1600 (triple channel)
Asus HD5850 1GB
Corsair HX850W
Schijfopstelling: JBOD
OS Drive: OCZ Vertex 4 120GB
Data0: Hitachi 2TB 7200rpm
Data1: Samsung Spinpoint F1 1TB 7200rpm
Data2: Seagate 3TB (deze dus)
Belangrijk om te vermelden is dat ik hem NTFS geformatteerd heb en zodoende maar 2TB tot mijn beschikking heb. Dit, omdat mijn moederbord volgens mij geen ondersteuning voor GPT heeft (maar wel voor SATA 3?). Het eerste jaar draaide hij prima, maar op gegeven moment gingen applicaties die van die schijf draaide down en zag ik dat de schijf uit windows verdween en ook onvindbaar met diskmgr was. Pas na meerdere boots daagde hij weer een keer op. Nu leest hij bestanden nauwelijks of niet. Filmpjes afspelen doet hij bijna niet, foto's openen duurt een eeuwigheid en overkopieëren met explorer doet hij ook eigenlijk niet. Hier een uitdraai van HDTune:

Het ziet er eigenlijk niet eens zo rampzalig uit
Wel is hij best warm.
Nu heb ik een WD 3TB Red series gehaald (made in thailand of taiwan geloof ik) en wil ik de bestanden gaan overzetten. Nu heeft windows dan niet mijn voorkeur om dit te doen dus ik overweeg om een distro van linux hiervoor te gebruiken. Ik heb alleen ervaring met de 2.6 kernel (debian/suse/ubuntu). Heb ik meer kans om bestanden te redden in een linux omgeving en zoja zou ik het dan in de terminal doen of met software? En wordt het dan een cp -r --no-preserve-root o.i.d.? Graag hoor ik wat advies!
Thanks alvast.
Ik heb sinds juni 2012 een Seagate ST3000DM001-9YN166 waar ik niet tevreden over ben. Ik las later dat ik een relatief berucht model heb.
Wat reviews op newegg:
Bought this unit 18-months ago, then suddenly the drive died. Checked with Seagate and it is no longer covered under warranty! Will not buy from Seagate again, and I will spread the word among the IT people I know and work with.
Ik open dit topic natuurlijk niet om op Seagate te ranten, want ik heb ook goede producten van ze in bezit gehad. Het gaat om zoals het modeltype al aanduid om een 3TB versie met de volgende specs:Died after 13 months, I do backups on regular basis and knew this gonna happen sooner or later due to my past experiences with Seagate drives, but no more Seagate drives for me, the $20-$40 I saved on this drive don't worth the time im going to waste copying all of the my data to a new disk.
Seagate ST3000DM001-9YN166
Interface SATA 3
Capacity 3TB
RPM 7200 RPM
Cache 64MB
Average Seek Time <8.5ms
Average Write Time <9.5ms
Average Latency 4.16ms
Mijn setup
Core i7 920
Gigabyte EX58-UD5 Extreme
Kingston Hyper-X 6GB DDR-1600 (triple channel)
Asus HD5850 1GB
Corsair HX850W
Schijfopstelling: JBOD
OS Drive: OCZ Vertex 4 120GB
Data0: Hitachi 2TB 7200rpm
Data1: Samsung Spinpoint F1 1TB 7200rpm
Data2: Seagate 3TB (deze dus)
Belangrijk om te vermelden is dat ik hem NTFS geformatteerd heb en zodoende maar 2TB tot mijn beschikking heb. Dit, omdat mijn moederbord volgens mij geen ondersteuning voor GPT heeft (maar wel voor SATA 3?). Het eerste jaar draaide hij prima, maar op gegeven moment gingen applicaties die van die schijf draaide down en zag ik dat de schijf uit windows verdween en ook onvindbaar met diskmgr was. Pas na meerdere boots daagde hij weer een keer op. Nu leest hij bestanden nauwelijks of niet. Filmpjes afspelen doet hij bijna niet, foto's openen duurt een eeuwigheid en overkopieëren met explorer doet hij ook eigenlijk niet. Hier een uitdraai van HDTune:

Het ziet er eigenlijk niet eens zo rampzalig uit
Nu heb ik een WD 3TB Red series gehaald (made in thailand of taiwan geloof ik) en wil ik de bestanden gaan overzetten. Nu heeft windows dan niet mijn voorkeur om dit te doen dus ik overweeg om een distro van linux hiervoor te gebruiken. Ik heb alleen ervaring met de 2.6 kernel (debian/suse/ubuntu). Heb ik meer kans om bestanden te redden in een linux omgeving en zoja zou ik het dan in de terminal doen of met software? En wordt het dan een cp -r --no-preserve-root o.i.d.? Graag hoor ik wat advies!
Thanks alvast.
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060