Seagateschijf nauwelijks leesbaar. Back-up maken in linux?

Pagina: 1
Acties:

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Hey medetweakers,

Ik heb sinds juni 2012 een Seagate ST3000DM001-9YN166 waar ik niet tevreden over ben. Ik las later dat ik een relatief berucht model heb.

Wat reviews op newegg:
Bought this unit 18-months ago, then suddenly the drive died. Checked with Seagate and it is no longer covered under warranty! Will not buy from Seagate again, and I will spread the word among the IT people I know and work with.
Died after 13 months, I do backups on regular basis and knew this gonna happen sooner or later due to my past experiences with Seagate drives, but no more Seagate drives for me, the $20-$40 I saved on this drive don't worth the time im going to waste copying all of the my data to a new disk.
Ik open dit topic natuurlijk niet om op Seagate te ranten, want ik heb ook goede producten van ze in bezit gehad. Het gaat om zoals het modeltype al aanduid om een 3TB versie met de volgende specs:

Seagate ST3000DM001-9YN166

Interface SATA 3
Capacity 3TB
RPM 7200 RPM
Cache 64MB
Average Seek Time <8.5ms
Average Write Time <9.5ms
Average Latency 4.16ms

Mijn setup

Core i7 920
Gigabyte EX58-UD5 Extreme
Kingston Hyper-X 6GB DDR-1600 (triple channel)
Asus HD5850 1GB
Corsair HX850W

Schijfopstelling: JBOD

OS Drive: OCZ Vertex 4 120GB
Data0: Hitachi 2TB 7200rpm
Data1: Samsung Spinpoint F1 1TB 7200rpm
Data2: Seagate 3TB (deze dus)

Belangrijk om te vermelden is dat ik hem NTFS geformatteerd heb en zodoende maar 2TB tot mijn beschikking heb. Dit, omdat mijn moederbord volgens mij geen ondersteuning voor GPT heeft (maar wel voor SATA 3?). Het eerste jaar draaide hij prima, maar op gegeven moment gingen applicaties die van die schijf draaide down en zag ik dat de schijf uit windows verdween en ook onvindbaar met diskmgr was. Pas na meerdere boots daagde hij weer een keer op. Nu leest hij bestanden nauwelijks of niet. Filmpjes afspelen doet hij bijna niet, foto's openen duurt een eeuwigheid en overkopieëren met explorer doet hij ook eigenlijk niet. Hier een uitdraai van HDTune:

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/513/os1a.png

Het ziet er eigenlijk niet eens zo rampzalig uit :) Wel is hij best warm.

Nu heb ik een WD 3TB Red series gehaald (made in thailand of taiwan geloof ik) en wil ik de bestanden gaan overzetten. Nu heeft windows dan niet mijn voorkeur om dit te doen dus ik overweeg om een distro van linux hiervoor te gebruiken. Ik heb alleen ervaring met de 2.6 kernel (debian/suse/ubuntu). Heb ik meer kans om bestanden te redden in een linux omgeving en zoja zou ik het dan in de terminal doen of met software? En wordt het dan een cp -r --no-preserve-root o.i.d.? Graag hoor ik wat advies!

Thanks alvast.

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:35
lijkt mij gewoon een maandag morgen modelletje, 2 reviews op newegg zeggen echt niets.

Ik zou idd de data veilig stellen, of dit op linux beter kan durf ik niet te zeggen daar dit een hw defect lijkt en geen software defect. kans is dus aanwezig dat linux ook niets meer van kan bakken dan dat windows kan. Na veilig stellen van de data de schijf aanbieden voor garantie en nieuwe ontvangen daar je nog ruim garantie hebt.

• Chrono Trigger
Dennism schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 04:56:
lijkt mij gewoon een maandag morgen modelletje, 2 reviews op newegg zeggen echt niets.

Ik zou idd de data veilig stellen, of dit op linux beter kan durf ik niet te zeggen daar dit een hw defect lijkt en geen software defect. kans is dus aanwezig dat linux ook niets meer van kan bakken dan dat windows kan. Na veilig stellen van de data de schijf aanbieden voor garantie en nieuwe ontvangen daar je nog ruim garantie hebt.
Thanks voor je snelle reactie dit late uur! Het wordt btw niet alleen op newegg verkondigd, maar ook mensen in de omgeving (school/werk) bevestigen de kuren die dit model vaak heeft. Maargoed, ik heb toegang tot de data, maar die is tergend langzaam. Met de rates die ik haal zou die een kleine 5 weken bezig zijn om alles over te zetten (de daadwerkelijke transferrates in explorer zijn niet veel sneller dan die van de oude 3.5" floppy's :F). Ik hoopte dat het kwa hardwarelaag zou schelen om het via linux te doen, ondanks dat het dus duidelijk een hardwareprobleeem is. Ik weet niet of ik nog garantie heb, maar ik heb afgesproken dat ik hem na de back-up mag ruilen tegen de WD 3TB die ik al gekocht heb, omdat de MyCom een vergelijkbaar product moet leveren (daar deze niet meer leverbaar is).

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Verwijderd

Hoi Chrono Trigger,

Kun je ook de SMART-gegevens posten middels een screenshot van CrystalDiskInfo? Dan kan ik zien of je kabelfouten of bad sectors hebt. Beide zou je moeten controleren voordat je backups e.d. gaat maken.

Verder nog wat dingen:
Belangrijk om te vermelden is dat ik hem NTFS geformatteerd heb en zodoende maar 2TB tot mijn beschikking heb.
NTFS is niet het punt, je hebt maar 2TiB (niet TB) tot je beschikking door 32-bit LBA allocatie. Op welke poort heb je de schijf aangesloten? Kun je eventueel ook een screenshot van schijfbeheer (Start->Run->diskmgmt.msc) posten?
Dit, omdat mijn moederbord volgens mij geen ondersteuning voor GPT heeft (maar wel voor SATA 3?).
Dit bord is uit de 50-series chipset dus heeft geen SATA/600. Het heeft mogelijk wel extra controllerchips die zogenaamd SATA/600 zijn, maar die snelheid nooit kunnen leveren. Je Intel SATA/300 controller is van prima kwaliteit en die dien je dan ook te gebruiken, waarbij je de extra 'nep' poorten bij voorkeur uit dient te schakelen.
Het eerste jaar draaide hij prima, maar op gegeven moment gingen applicaties die van die schijf draaide down en zag ik dat de schijf uit windows verdween en ook onvindbaar met diskmgr was. Pas na meerdere boots daagde hij weer een keer op. Nu leest hij bestanden nauwelijks of niet. Filmpjes afspelen doet hij bijna niet, foto's openen duurt een eeuwigheid en overkopieëren met explorer doet hij ook eigenlijk niet.
Komt allemaal erg overeen met kabelfouten en bad sectors.

Dat je geen garantie zou hebben is natuurlijk onzin; in de EU heb je wettelijke 2 jaar bescherming op alle consumentenelectronica. Dat die Amerikaanse gebruikers minder wettelijke bescherming krijgen heb jij dus niets mee te maken.

Het is een 7200rpm schijf en een van de minst zuinige in zijn klasse. Hij is wel lekker snel. In jouw screenshot zijn de transferrates ook zeer goed te nemen. Dat de snelheid fluctueert is zeker voor deze schijf normaal. Ik heb ze zelf ook.

Bestanden overkopiëren kan het veiligst in Windows omdat je NTFS gebruikt, dus Linux booten om je bestanden over te zetten is in principe niet nodig. Je dient eerst aan de hand van SMART de meest in het oog springende problemen te controleren en pas daarna onder Windows gaan kopiëren. Nu zeg je dat het langzaam gaat, dus waarschijnlijk heb je inderdaad problemen. Maar stel dat komt door een defecte kabel, dan is het niet zo slim wat je nu aan het doen bent. Dus post je SMART data en ik kan er naar kijken.

Succes! :)

• Chrono Trigger
Thanks voor je reactie! Ik ben even voor je aan de slag gegaan:

Wat betreft je puntjes, de allocatie, is dat toevallig (2^32)*512 bytes/sector = 2TiB? Just curious.

Ik kom een poort tekort als ik ga switchen naar SATA4-SATA7 op mijn moederbord, maar mijn DVD drive laat ik wel in 0-3 dan.

Ik ben me er zeker van bewust dat MyCom mij nog garantie moet leveren :). Gelukkig zijn ze tegenwoordig wat beter met hun aftersales.

Dat snelheid fluctueert heb ik ook bij elke schijf gehad, maar zulke pieke en dalen had ik alleen bij schijven die al een jaar of 10 dienst erop hadden of eerder al slecht gingen presteren. De curve van mijn samsung en hitachi zijn redelijk netjes en die hebben beide 3,5 jaar uptime erop zitten.

Ik hoor graag van je terug voordat ik nieuwe kabels ga halen!

Screen:

http://imageshack.com/a/img809/3741/pey7.png

HD Tune: ST3000DM001-9YN166 Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 93 81 6 224329666 Ok
(03) Spin Up Time 92 92 0 0 Ok
(04) Start/Stop Count 100 100 20 137 Ok
(05) Reallocated Sector Count 67 51 36 43880 Ok
(07) Seek Error Rate 71 60 30 13696464 Ok
(09) Power On Hours Count 87 87 0 11615 Ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 97 0 Ok
(0C) Power Cycle Count 100 100 20 136 Ok
(B7) (unknown attribute) 100 100 0 0 Ok
(B8) (unknown attribute) 89 89 99 11 Failed
(BB) (unknown attribute) 1 1 0 9270 Ok
(BC) (unknown attribute) 100 99 0 262148 Ok
(BD) (unknown attribute) 99 99 0 1 Ok
(BE) Airflow Temperature 47 38 45 890634293 Ok
(BF) G-sense Error Rate 100 100 0 0 Ok
(C0) Power Off Retract Count 100 100 0 13 Ok
(C1) Load Cycle Count 83 83 0 35569 Ok
(C2) Temperature 53 62 0 53 Ok
(C5) Current Pending Sector 1 1 0 26904 Ok
(C6) Offline Uncorrectable 1 1 0 26904 Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok
(F0) Head Flying Hours 100 253 0 9399 Ok
(F1) (unknown attribute) 100 253 0 -929450346 Ok
(F2) (unknown attribute) 100 253 0 1500723335 Ok

Power On Time : 11615
Health Status : Failed

05 Caution

Hoort deze niet door journalling voorkomen te worden?

0A Caution

Hier kom ik niet uit, dat kan denk ik best kabelbreuk, voedingfalen zijn?

B8 Error

Wikipedia zei dit wat betreft B8
This attribute is a part of Hewlett-Packard's SMART IV technology, as well as part of other vendors' IO Error Detection and Correction schemas, and it contains a count of parity errors which occur in the data path to the media via the drive's cache RAM.[20]
Is dit niet aller oorzaak der problemen?

[ Voor 79% gewijzigd door Chrono Trigger op 18-01-2014 07:35 ]

Verwijderd

Oke, twee dingen:

1) je gebruikt nu MBR-partitieindeling, daarom kun je maar 2TiB van de 3TB gebruiken. Zou je je huidige partitie verwijderen dan kun je convert to GPT doen en dan kun je alle ruimte effectief gebruiken. Je BIOS hoeft hier niets voor te ondersteunen. Windows heeft wel allerlei beperkingen met GPT, maar als je er niet van hoeft te booten valt het allemaal wel mee en kun je gewoon GPT gebruiken.

2) je schijf is totaal defect; enorm veel fysiek beschadigde sectoren deze schijf is absoluut aan zijn einde. Maar zo erg als bij jou kom ik zelden tegen. Dat heeft weinig meer met 'uBER bad sectors' te maken, iets wat wel normaal is en 'erbij hoort'.

Aangezien dat je schijf een gatenkaas is vol met weak/bad sectors zul je z.s.m. recovery moeten plegen. Wees blij als je je data nog terug krijgt! Geef prioriteit aan die data die je het minst kunt missen. Als sommige bestanden 'stuk' lijken kun je eventueel met Spinrite proberen te herstellen. Maar door de grote hoeveelheid bad sectors lijkt me dat een onbegonnen taak.

Onder Windows proberen te kopiëren lijkt me het verstandigste. Omdat dit een probleem van de schijf zelf is, is er niets wat je kunt proberen of qua OS wisselen enzo. Het is gewoon dat je je data van de schijf af wilt hebben en hem dan ter garantie wilt aanbieden. En geloof me, die ga je zeker krijgen als je een kopie van de SMART erbij doet. :Y)

Dit is de oorzaak overigens:
(C5) Current Pending Sector 1 1 0 26904 Ok

26904 actieve bad sectors. Reallocated Sector Count zijn omgewisselde sectoren, ook extreem hoog. Deze schijf maakt waarschijnlijk voortdurend bad sectors door interne schade. En inderdaad, 2^32 * 512B is de 32-bit limiet, dan kom je aan 2.0TiB. Dat klopt met je '2.2TB' partitie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2014 07:40 ]

• Chrono Trigger
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 07:38:
2) je schijf is totaal defect; enorm veel fysiek beschadigde sectoren deze schijf is absoluut aan zijn einde. Maar zo erg als bij jou kom ik zelden tegen. Dat heeft weinig meer met 'uBER bad sectors' te maken, iets wat wel normaal is en 'erbij hoort'.
Ik moest even lachen toen ik het las. Ironisch genoeg kocht ik deze schijf om de Hitachi 2TB te back-uppen die ik na een format weer moest recoveren, omdat wat read-only bestanden niet mee waren genomen. Hij staat al 1,5 jaar leeg omdat ik nu pas actie onderneem en zaken op orde wilde gaan stellen. Wat betreft die seagate; het zijn kwa grootte voornamelijk films/series, maar er staat ook een kleine 600GB aan persoonlijke bestanden op. Dit is namelijk de extensie van 4 back-ups van schijf op schijf van de afgelopen 11 jaar.

Maar even concreet betekend dat dus de nieuwe WD erbij prikken, ctrl+c/v en dan popcorn.gif?

Edit:

Ik heb nooit echt proper back-ups gemaakt in windows, zijn er wat stappen die ik kan ondernemen wat betreft bestandsrechten zodat ik niet om de uur op 'ja op alles' hoef te klikken? Als ik bestandsrechten op alle content op de schijf ga geven ben ik bang dat hij gelijk de handdoek in de ring gaat gooien.

[ Voor 13% gewijzigd door Chrono Trigger op 18-01-2014 07:59 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-01 10:59
Als ik het zo lees en kijk naar de andere reacties zou ik gewoon rustig aan doen. Bij ons is er ook een keer een maandochtendschijf gecrasht, maar daar stonden alle foto's op en die konden niet meer van de schijf afgehaald worden...

Gamertag: timmie271

• Chrono Trigger
Kleine update. Heb net een WD 3TB Red gehaald en de computer uitgestoft en alles opnieuw aangesloten, kabel management etc. De nieuwe WD heb ik converteerd naar GPT en ik heb in explorer copypaste gedaan van de seagate naar de WD.

Het begin leek voorspoedig:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img542/7175/fbon.png

Maar na 1 minuut liep hij al tegen de eerste bad sector aan dus heb ik 'ja op alles' voor alles wat hij wel uit kan lezen gedaan. En nu gaat het met een gangetje van ~4MB/s en moet hij om de 5 bestanden even een minuutje de tijd nemen om goed uit te lezen. Crossing my fingers. Hij zou er nu een dag of vijf over moeten doen met deze snelheid.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat je ook kunt doen is Teracopy installeren, die kopieert alles maar de beschadigde bestanden slaat die automatisch over.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Chrono Trigger schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 04:47:
Hey medetweakers,

Ik heb sinds juni 2012 een Seagate ST3000DM001-9YN166 waar ik niet tevreden over ben. Ik las later dat ik een relatief berucht model heb.

[afbeelding]

Het ziet er eigenlijk niet eens zo rampzalig uit :) Wel is hij best warm.
Dat is zeker warm en als je de aanbeveling van Seagate even doorleest watbetrefd airflow kun je misschien iets aanpassen dat je meer airflow krijgt :)

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/185191en

• Chrono Trigger
rikadoo schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:06:
Wat je ook kunt doen is Teracopy installeren, die kopieert alles maar de beschadigde bestanden slaat die automatisch over.
Thanks voor de tip! Ik zal het voor de toekomst onthouden.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:42:
[...]

Dat is zeker warm en als je de aanbeveling van Seagate even doorleest watbetrefd airflow kun je misschien iets aanpassen dat je meer airflow krijgt :)

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/185191en
Ik zag dat de casefan voor mijn 3,5" bracket nog niet aangesloten was, dat scheelt volgens mij al een boel. Dit samen met een beetje uitstoffen resulteert in een kleine tien graden lagere temps.

Update: 5 hours in en hij is over de helft. Ik moet zeggen dat de vele bad sectors voornamelijk in de tree lag van files die ik had eerder gerecovered. Daar had ik 150GB read-only files hersteld waarvan allemaal history files (450GB extra) mee van waren genomen die niet leesbaar zijn. Ik denk dat het probleem daar vooral ligt, want hij is nu over de helft en transfert met ca. 65MB/s en pakt vrijwel alles nu. Hij zou nu binnen 2 uur klaar moeten zijn.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Mooi dat het nog lukt en goede leer om voortaan beter backups te maken. Veel mensen komen hier te laat achter.

Die schijf is inderdaad een afschrijvertje.
Ik zou die casefan wel aan gaan zetten. >50 graden is echt niet goed voor schijven en de grote temperatuur schommelingen tussen dat en kamertemperatuur (als hij uit staat) zijn ook slecht

• Chrono Trigger
Update: 7 uur en hij heeft het grootste gedeelte overgezet! Nu alleen nog een lading kleinere files. Thanks voor de hulp en het advies iedereen. Nu rest nog een vraag wat betreft de back-up van mijn Hitachi 2TB. Ik had hier anderhalf jaar geleden ook al een topic voor geopend, maar voel er niet zoveel voor om die te kicken. Ik had daar overigens ook geen reply gekregen.

Ik kocht deze Seagate 3TB dus om van de Hitachi 2TB een back-up te maken. Na de transfer zag ik dat er 300GB aan data miste, maar ik zag niet direct wat dat was. Dat merkte ik pas nadat ik de Hitachi een quickformat gaf. 300GB aan read-only docs en foto's (windows 7 userfiles) waren niet meegenomen. Nu heb ik verschillende recovery tools uitgeprobeerd, en er is tot nu toe maar een programma (EASEUS Data Recovery) die de gehele map kan recoveren, maar vanwege de format heeft die een kleine 1TB aan ruimte nodig, omdat hij 3 tot 7 duplicates kopiëert aan historyfiles die onleesbaar zijn. Dat betekend dat ik al mijn data heb, maar dat ik per file naam_000 t/m naam_007 moet uitproberen om te kijken welke opent.

Er moet toch haast wel recovery software zijn tegenwoordig die deze duplicates kan filteren? Zo nee, wat is de makkelijkste methode om alleen werkende versies van de files over te laten? Kan ik niet met een batch een soort redundancy check over de hele map gooien? Of zijn er VM's/SAN omgevingen waarin ik dit kan? Anderhalf jaar dato staat de Hitachi 2TB nog steeds leeg. Hij heeft wel gedraaid al die tijd, maar er is niks op weggeschreven en in principe is er alleen een quickformat in windows overheen gegaan.

Bij voorbaat dank.

Edit:
Q schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 00:48:
Als de disk goed is maar je per ongeluk bestanden hebt gewist kun je nog aan de slag gaan met de tool "foremost". Foremost is een Linux tool die normaal wordt gebruik voor forensics. De tool gaat los op een disk image en 'carved' alle files die hij herkent uit het image en slaat deze op.

http://foremost.sourceforge.net/

Tools als getdataback zijn waarschijnlijk makkelijker te bedienen dus daar kun je beter eerst naar kijken.
Is dit niet te oplossing?

[ Voor 18% gewijzigd door Chrono Trigger op 18-01-2014 23:56 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is de schijf gemaakt in China of Thailand ? Helaas is het zo dat de in China gemaakte schijven niet erg betrouwwbaar zijn.

Verder ben ik van mening dat op een aantal series na het geen drol uitmaakt welke merk of type je koopt. Schijven gaan gewoon allemaal kapot, alleen meestal doen ze het 10 jaar prima. Ik ga er persoonlijk vanuit dat een schijf op ieder moment defect kan gaan en maak daarom iedere 1 tot 2 weken een backup van mijn data. Verder is het ook handig om regelmatig eens CrystalDiskInfo te draaien om te zien hoe het met de SMART status is.

In ieder geval mooi dat je het voor elkaar hebt de meeste data terug te halen.

• Chrono Trigger
@ PilatuS

De schijf komt uit China. Mijn nieuwe WD is maleisisch dus dat is toppie :).

Update: Na 9,5 uur heeft hij alles over kunnen zetten. Er ontbreekt niks, en dat is toch gek met zoveel beschadigde sectoren. Zou de S.M.A.R.T. analyse er niet naast kunnen zitten?

Wat betreft het herstellen van de Hitachi schijf. Ik ben volgens mij opzoek naar een programma waarmee ik de mirror van de MFT kan vinden, of wordt die ook verwijderd bij een quick format?

Edit:

Dat de seagate zijn beste tijd voorbij mag duidelijk zijn. Ik vind het wonderbaarlijk dat ik nagenoeg elke file hebben kunnen overzetten, maar dat ik ze niet eens kan verwijderen met explorer. Applicaties er vanaf deinstallen doet die ook niet, als ik dat probeer crashen installshield en explorer. Dan maar formatten en aan de Mycom meegeven.

[ Voor 27% gewijzigd door Chrono Trigger op 19-01-2014 05:26 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Er ontbreekt niks, en dat is toch gek met zoveel beschadigde sectoren.
Er gaat pas iets ontbreken als zo'n beschadigde sector toevallig het filesysteem beschadigt.
Anders zijn al je files er wel, maar ontbreken er gewoon wat 'blokjes' uit. Dat ga je pas merken als je ze opent/afspeelt/...
In het geval van een film is het heel goed mogelijk dat je een verminkte sector niet eens opmerkt.

Volgens SMART had je 27000 pending bad sectors. Dat zullen er wat meer geweest zijn omdat de schijf zich van nog niet alles bewust was, maar het blijf een klein percentage van de +/- 6000000000 sectors van een 3TB schijf.
Pagina: 1