Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 00:40
Situatie:

In het grootste gedeelte van het huis heb ik voldoende wifi-bereik. Op een paar plekken echter niet. Voorbeeld:
- Op bepaalde plekken heb ik het ene moment goed bereik maar 20 sec later totaal geen.
- Wanneer ik bv mijn “iPhone 5s” en “iPad Mini Retina” naast elkaar leg en een test uitvoer met de app “Netwerkradar” (direct na elkaar, dus niet tegelijkertijd) geven de twee apparaten een totaal verschillende score (15Mbps vs 280kbps). Dit gebeurt niet altijd, maar komt voor.

Afgelopen week heb ik een set Homeplugs gekocht: Devolo 500 WiFi. De slechte verbinding lijkt hiermee een stuk te zijn verholpen. Maar misschien kunnen jullie mij helpen met het beter begrijpen van bepaalde zaken en fine-tunen van het netwerk.

De Devolo-set heeft als het ware een nieuw netwerk opgebouwd. Met als gevolg dat ik mij op elk apparaat dat verbinding wil maken met de set, opnieuw moet aanmelden. Dit is op zich geen ramp omdat de inloggegevens bewaard worden (dus een eenmalig iets).
Nadeel is dat wanneer ik door het huis heen loop, het apparaat switched tussen de verschillende netwerken. Als dit goed zou gaan zou het ook geen probleem zijn. Maar het overschakelen gebeurt mijn inziens veel te laat. Terugschakelen van het oude netwerk naar het nieuw Devolo-netwerk is helemaal een ramp. Wanneer ik dit handmatig doe is er een wereld van verschil in snelheid.

1. Is het noodzakelijk dat de Devolo-set een apart netwerk opbouwt? Of kan ik de set als het ware integreren in het huidige netwerk. Ik hoop hiermee het switchen uit te sluiten.

2. Indien het niet onderdeel kan worden van het huidige netwerk; hoe zorg ik er voor dat de apparaten op tijd omspringen naar het sterkste signaal?

Devolo biedt een programmaatje aan voor de pc (Devolo Cockpit) waarmee je de set kunt configureren. In het beginscherm staat jouw Devolo-netwerk grafisch weergegeven. Zie bijlage.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f0cbdb32de37aa2993bedb3a7c311a63.jpg

3. Wat betekent “81 Mbit/s” weergegeven in de homeplug “Micha Devolo”? Ik gok de max. snelheid.

4. Wanneer ik de homeplug in een ander stopcontact steekt, verandert de 76 Mbit/s tot wel 300Mbit/s. Hoe kan dit?

De snelheid weergegeven in Devolo Cockpit zegt echter niets over de snelheid die ik meet met “netwerkradar”. Voorbeeld:

Aangegeven snelheid in Cockpit 76 Mbit/sec
Gemeten snelheid met Netwerkradar 26,82 Mbps

Aangegeven snelheid in Cockpit 149 Mbit/sec
Gemeten snelheid met Netwerkradar 11,23 Mbps

5. Je voelt hem al aankomen…. Hoe kan dat?

Voor zover ik weet hebben we het snelste Ziggo abonnement en een beter dan gemiddelde router etc. Volgens speedtesten via mijn bekabelde computer haal ik snelheden tussen de 80 en 130 Mbps (speedtest/UPC test).

6. Hoe kan het verschil met het draadloze netwerk zo groot zijn? En heeft het dan wel zin gehad om voor de snelste Homeplugs te kiezen? Type hiervoor was nl Devolo 200 en die 200Mbps haal ik blijkbaar sowieso al niet…

In Cockpit bestaat de mogelijkheid om elke Homeplug een eigen naam te geven. Ik dacht dat je hiermee dus de naam veranderde welke weergegeven werd op jouw apparaten wanneer je naar aanwezige netwerken zocht. Dit blijft echter “Devoloxxxxx-xxxxx”.

7. Doe ik iets fout? Of is het simpelweg niet mogelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 21:38
1: Je bedoelt een apart draadloos netwerk ? Ik heb zelf niet zo'n Devolo set maar ik zou denken dat het zich gedraagt als een extra Wifi AccessPoint wat je op je bestaande netwerk aansluit via Powerline (Ethernet over het 230V netwerk). Heb je al geprobeerd om het Wifi netwerk naam (SSID) van de Devolo dezelfde te maken als die van je huidige Wifi accesspoints ? En ook hetzelfde wachtwoord. Dan kiest iPhone/iPad automatisch het sterkste signaal.
2: Ik vraag mij af of dat automatisch kan met Wifi, bij mij thuis pakt ie alleen een andere AccessPoint als het signaal te zwak wordt (wegvalt eigenlijk). Of als ik handmatig Wifi uit en weer aan zet.
3: Ik gok dat dit de verbindingssnelheid is tussen de beide Devolo kastjes.
4,5: Als dat stopcontact op een andere groep zit of er zit meer of minder storing op de 230V lijn beïnvleod dit de snelheid.
6: Nee, probeer maar eens met de beide homeplugs naast elkaar in een stekkerdoos, 150MBit is dan al heeel erg mooi.
7: Misschien zit de netwerknaam onder een andere instelling ?
Succes ermee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Micky83 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:21:
[...]

1. Is het noodzakelijk dat de Devolo-set een apart netwerk opbouwt? Of kan ik de set als het ware integreren in het huidige netwerk. Ik hoop hiermee het switchen uit te sluiten.
Noodzakelijk? Nee. Maar dat ding kan niet ruiken welk netwerk jij wilt dat het maakt. Je moet het instellen, en voor wat jij wilt moeten SSID, key en security identiek gekozen worden met je AP beneden.
2. Indien het niet onderdeel kan worden van het huidige netwerk; hoe zorg ik er voor dat de apparaten op tijd omspringen naar het sterkste signaal?[/b]
Vergis je niet: dit staat los van of je hetzelfde SSID hebt of niet :o

Of en zo ja wanneer een apparaat overspringt van het ene naar het andere netwerk wordt bepaald door de drivers van de NIC (bij Windows) of het besturingssysteem (alle andere gevallen). Er is ook niet een ideale instelling voor: als hij gelijk bij constateren sterker signaal op ander AP overspringt loop je risico op continu heen en weer springen waarbij je steeds even verbinding kwijtraakt. Als hij te lang wacht zit je te lang op een zwak netwerk terwijl er een betere in de buurt is...

Daar komt bij dat je apparaat alleen weet hoe sterk een ander signaal is, het heeft geen idee van hoe druk het op dat netwerk is of hoeveel interferentie er aanwezig is. Bottom line is dat je apparaat laten beslissen wanneer over te stappen geen goed plan is.

Maar hoe los je het dan op? Vrij simpel: een goede oplossing kost geld en/of flinke inspanning. Je moet dan namelijk de AP's laten bepalen wanneer een client device overstapt. Dat heet een managed netwerk. Als je het zelf wilt doen heb je een controller nodig (servertje die het gehele netwerk beheert) en APs die ernaar luisteren, dus custom firmware draaien. Als ik je post zo lees is dit voor jou te hoog gegrepen. Makkelijker is om managed AP's te kopen, maar dan heb je het over >EUR 75 per AP (zoektermen: Ubiquti of Open-Mesh), dus in jouw situatie minimaal EUR 150.

Geen zin in dat soort uitgave, maar wel behoefte om het (iets) beter te laten gaan: probeer overlap tussen de netwerken te minimaliseren. Dat kan door de AP's verder uit elkaar te plaatsen en/of door de zendsterkte in een of beide te verlagen. Minder overlap betekent sneller waardeloos signaal dus sneller overspringen van clients.
3. Wat betekent “81 Mbit/s” weergegeven in de homeplug “Micha Devolo”? Ik gok de max. snelheid.
De max carrier bandbreedte, wat (zoals je hieronder al constateert) veel hoger ligt dat je werkelijk behaalde snelheid. Er is wel verband tussen die twee: twee keer zo hoge carrier bandbreedte betekent ook twee keer zo hoge werkelijke snelheid. Maar dan heb je het niet over 75Mbps vs 300Mbps, maar eerder 15Mbps vs 60Mbps :o
[...]
Omdat je een netwerksignaal probeert te pompen over een stroomnet dat er nooit voor ontworpen is en vol andere apparaten zit die dat signaal belemmeren of vervormen :o

Powerline is een noodgreep voor mensen die geen zin hebben om UTP kabels te trekken, maar daarmee absoluut geen volwaardig alternatief. In het beste geval werkt het goed, dan heb je misschien 60-75Mbps, maar dat haal je meestal alleen als de twee adapters dicht bij elkaar in de buurt zitten en zeker op dezelfde groep zitten. Verder weg of andere groep en je snelheid gaat zakken, of je kunt helemaal geen verbinding maken.

Komt bij dat ieder apparaat die je in je stroomnet steekt je verbinding kan beinvloeden. Stofzuiger aan kan zijn internet uit :o

Mooi voorbeeld: KPN gebruikt deze meuk voor IPTV doorgifte van meterkast naar woonkamer. Afgelopen jaar zijn (voor het eerst) LED-kerstlampjes erg populair geworden. Blijkt dat de voedingsadapter voor die LEDjes powerline volledig om zeep helpt. KPN's webfora stonden rond kerst vol met boze klanten wiens TV uitgevallen was - stuk voor stuk omdat ze dergelijke kerstverlichting erin geprikt hadden 8)7

Mag duidelijk zijn dat ik geen fan van deze technologie ben :z
De snelheid weergegeven in Devolo Cockpit zegt echter niets over de snelheid die ik meet met “netwerkradar”. Voorbeeld:

Aangegeven snelheid in Cockpit 76 Mbit/sec
Gemeten snelheid met Netwerkradar 26,82 Mbps

Aangegeven snelheid in Cockpit 149 Mbit/sec
Gemeten snelheid met Netwerkradar 11,23 Mbps

5. Je voelt hem al aankomen…. Hoe kan dat?
Het is net zoals WiFi. De getoonde bandbreedtes zijn half-duplex en bruto, zonder error correction dus. Je moet ze dus door twee delen en dan nog een flink stuk eraf halen. Bij WiFi kun je uitgaan dat ongeveer 1/4 tot 1/3 van getoonde waarde haalbaar is. Bij Powerline zou het vergelijkbaar moeten zijn. De waardes kloppen dus, maar meten iets anders dan wat je in eerste instantie zou denken.
Voor zover ik weet hebben we het snelste Ziggo abonnement en een beter dan gemiddelde router etc. Volgens speedtesten via mijn bekabelde computer haal ik snelheden tussen de 80 en 130 Mbps (speedtest/UPC test).

6. Hoe kan het verschil met het draadloze netwerk zo groot zijn? En heeft het dan wel zin gehad om voor de snelste Homeplugs te kiezen? Type hiervoor was nl Devolo 200 en die 200Mbps haal ik blijkbaar sowieso al niet…
Tja, zin... zin... die 200Mbps ga je dus ook niet halen want dat zijn ook bruto carrier bandbreedtes en niet werkelijk haalbare nettothroughput. Dus je bent zeker sneller uit dan met de '200' variant. Maar zoals je constateert haal je maar een fractie van je internet verbindingssnelheid. Wil je dat wel halen dan zijn er wel degelijk opties, maar met deze troep gaat het niet lukken :o

Wat kun je doen?

1) Bedraad Cat5E/Cat6 Ethernet naar boven, daar AP op prikken. Mensen willen tegenwoordig geen UTP meer trekken (opvallend: 10 jaar terug hoorde je niemand erover klagen 8)7 ), maar het is de snelste en betrouwbaarste optie, en doorgaans ook de goedkoopste. Met beetje creativiteit hoef je ook niet te boren - vaak zijn er nog loze leidingen beschikbaar, zo niet kun je bijv langs onderkant van traptreden werken of via gevel buiten of 1001 andere opties. Gigabit LAN-snelheden, WiFi zo snel als je AP kan leveren.
2) MoCA. Oftewel Ethernet over Coax. Als je een coaxkabel (voor TV) naar boven hebt liggen kun je dit gebruiken. Het levert strak en betrouwbaar 170Mbps (echte nettobandbreedte) tussen twee doosjes, met max van 270Mbps totaal als je meer dan twee doosjes in je netwerk hebt. Nadeel is dat je dus coax moet hebben naar boven en dat het niet goedkoop is, bij Bol.com kost een enkel adaptertje (Hirschmann Moka) EUR 66, dus dan heb je het over EUR 125 totaal en dan moet je nog een AP voor boven kopen.
3) Bij Conrad.nl kun je een setje kopen om binnenhuis glasvezel te trekken. Naam ben ik kwijt en met de geweldige zoekfunctie kan ik het ook niet meer vinden... gaat om set van twee koper-glas transcievers met bijbehorende voeding, en een lang stuk glas. Voordeel boven Ethernet is dat het een flinterdun kabeltje is dat makkelijker langs andere dingen of bijv onder een vloer gelegd kan worden. Nadeel is dat het EUR 83 kost en dat het maar een 100Mb (94Mbps netto) verbinding geeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
Bedankt voor de suggesties.

De beste oplossing om op de plekken met zwak signaal een acces point aan een kabel te hangen? Dat is in mijn geval helemaal niet moeilijk omdat er in elke kamer al een internetkabel ligt.
Maar in de kamer waar ik het signaal het liefst versterkt zie, is er al een computer op deze kabel aangesloten. Oplossen met een switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:11
Met een router, die je instelt als Access Point. Je kunt dan de overige (vaak) 3 LAN-poorten gebruiken als 'switch'. Of je hangt het AP in een andere kamer, als je die daar mooi weg kunt werken. Even testen wat dat doet met je bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
Ik ga het even uitproberen. Bedankt tot zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Micky83 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:39:
Bedankt voor de suggesties.

De beste oplossing om op de plekken met zwak signaal een acces point aan een kabel te hangen? Dat is in mijn geval helemaal niet moeilijk omdat er in elke kamer al een internetkabel ligt.
Maar in de kamer waar ik het signaal het liefst versterkt zie, is er al een computer op deze kabel aangesloten. Oplossen met een switch?
Waarom ben je dan in vredesnaam met Powerline gaan prutsen als je al overal UTP hebt? Een losse router die je als AP in kunt stellen is goedkoper dan een powerline AP set, makkelijker om in te stellen en veel sneller en betrouwbaarder :o

En idd, een router a;s AP gebruiken geeft je gelijk een paar extra poorten op de ingebouwde switch :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het nog kunnen verbeter. Ik heb nog 1 van de eerste Devolo 200Mb. Bij mij zegt hij 94Mb. Ik ben wel nieuwsgierig wat ik kan halen als ik overschakel naar de 500Mb. Ik verwacht eigenlijk dat door de geïntegreerde stekker ik een hoge snelheid kan halen. Mijn modem staat in de meterkast. Hier heb ik nu maar 1 geaarde stekker en mijn nas, router en de devolo moeten stroom hebben dus ik heb hier een verlengdoos liggen. Dit zou me al een hoop snelheid moeten kosten.

De werkelijk snelheid licht veel lager. met steam haal ik 1 MB soms 2 p/s Bij de Ziggo testen zegt hij een 12 te halen alleen weet ik nu niet of het Mb of MB zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Ik zou graag in topic aanhaken met mijn set Devolo WiFi PLA's welke sinds hun inzet voor vreemde problemen zorgen. Waarbij de keuze voor PLA's in het feit ligt dat bekabelen niet zonder meer mogelijk was.
(Ik speel al met mijn leven als ik tegen de vrouw zeg te overwegen om in huis kabelgootjes te gaan plakken, dus maar even niet.)

Mijn opstelling: UPC Technicolor modem/router --> patchkabel --> Apple Airport Time Capsule (bridged) --> patchkabel --> Devolo Basis --> wandcontactdoos --> 2x Devolo WiFi PLA's met Wifi Move Technologie geactiveerd. (Wijzigingen qua instellingen/SSID/Password op 1 Devolo adapter worden automatisch overgenomen op de andere Devolo adapters.)
In deze opstelling heb ik de Devolo WiFi PLA's dezelfde SSID en Password als de Apple Airport Time Capsule gegeven, zodat alle apparaten in huis altijd dekking hebben volgens een soort roaming.

Deze opstelling leek perfect te werken, overal 100% WiFi dekking en snel internet. Totdat op alle apparaten in huis het zelfde probleem ontstond: het WiFi ontvangst begon te klapperen tussen 100% en 0% en valt regelmatig compleet weg. En dit niet tegelijk/synchroon bij alle gebrukers, maar random. Waarbij de tijdelijke oplossing bleek om het WiFi ontvangst op het bewuste apparaat uit en weer aan te zetten. Zo is het WiFi signaal weer even terug op het apparaat en bij wederom wegvallen ook wederom WiFi ontvangst uit/aan zetten. Evengoed niet de oplossing, want met gebruik van Netflix etc. is dit echt een drama.

Ik heb gedacht dat er binnen de éénsgezinswoning van standaard afmeting misschien een overkill aan WiFi signalen is ontstaan doordat de 3 WiFi stations tr dicht op elkaar zitten. Maar als ik de WiFi Scanner App op mijn laptop bekijk zie ik de 3 stations netjes verdeeld over de 2,4GHz kanalen 1-13.
Vervolgens heb ik toch het WiFi signaal van de Apple Airport Time Capsule uitgezet zodat deze alleen nog als router fungeerd en er één zelfde type WiFi station minder is. Maar de problemen blijven onveranderd.
Als laatste redmiddel heb ik de WiFi Move Technologie uitgezet in de Devolo WiFi adapters, maar zoals verwacht geeft ook dit geen verandering.

Wat kan dit klapperende WiFi dan wel veroorzaken en hoe zoek ik naar de oorzaak. Apple router en Devolo adapters resetten heb ik al eens geprobeerd, maar dit geeft slechts tijdelijke verbetering.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Ik ben sinds de intrede van KPN Glasvezel noodgedwongen een Devolo gebruiker.
De settopbox VIC1853 van KPN is met een Devolo verbonden met het Glasvezel modem in de meterkast.
Helaas over verschillende groepen, waardoor je de maximale snelheid niet gaat halen.

Ik ben begonnen met de KPN 200AV+, naderhand de 500AV+ triple en nu de 650AV+ triple.
De snelheden test ik iedere keer uit door er een laptop aan te hangen en een speedtest uit te voeren, of door bestanden binnen het netwerk te kopieren.
De sneleheden van Cockpit geven een indicatie van de gesteldhei van de verbinding maar zeggen niks.
Je kunt wel zien dat het inpluggen van een oplader, het ontsteken van led lampen effect hebben op de verbinding.

De 200AV+ Devolo haalde ruweg zo'n 25 mbps
de 500AV+ Devolo leverende een snelheid van 45-50 mpps op
de 650AV+ Devolo leveren een snelheid van 80mbps op.

In iedere woning met mogelijk meer/minder storing of over een enkele groep, kunnen de snelheden in de praktijk anders liggen. Cockpit gaf de volgende snelheden weer.
Devolo 200AV + 120 mbps
Devolo 500AV+ 185 mbps
Devolo 650AV+ 285 mbps

Een Lan kabel trekken is de beste oplossing maar zo'n 10 mb/s vind ik voldoende om de TV, Sttopbox en Mediaplayer in het netwerk te hangen. Hele nare klus om van onder de keuken naar de voorkant van de woning te komen. Wifi scoort op de beneden verdieping sneller. Met de € 6 kostende Wifi USB dongles van de Action (TP Link fabricaat) haal ik hogere snelheden. Rond de 14 mb per seconde.

:)
Pagina: 1